Goed ik moet een zeer simpel servertje bouwen voor thuis / wellicht komt er een klein bedrijfje op te draaien. Omdat de server-taken zeer minimaal zijn vallen echte HP/DELL/IBM servers af voor mij. Server zal bestanden moeten delen, en er komt wellicht een hyptoheek pakket op wat server OS vereist.
Goed OS wordt waarschijnlijk Small Business Server 2003.
Moederbord: Als je een A-merk neemt zit dat altijd wel goed toch? Dus neem ik maar een ASUS bord. 100/1000 Mbit netwerk onboard vereist.
Geheugen: goed hier voldoende geheugen in, 2 Gb lijkt me voldoende voor nu.
HDD: 2 x 200Gb in RAID1 voor de veiligheid
Behuizing: is niet zo heel belangrijk denk aan een coolermaster met voldoende airflow.
CPU: Ja dat wordt dankzij intel nu een beetje lastig, X2/Opteron (dual core) heb ik er zelf ook 4 van en ben zeer tevreden maar de Dual Core van intels heb ik geen ervaring mee en wat ik lees zijn die toch ook wel zeer goed.
Tape: Ja er is nog een Seagate STT200000A beschikbaar, maar als iemand een beter/nieuwe alternatief heeft ook prima natuurlijk.
Voeding: Is ook niet echt belangrijk, neem een A-merk met voldoende Watt (zalmann/tagan)
Verder een NEC dvdrom denk ik, vga zal onboard worden. Heeft iemand hier nog iets op aan te merken, misschien iemand die op geleden zo een soort systeem heeft gebouwd? Iemand die me kan adviseren op het gebied van de CPU? Is dus wel voor een servertje dus game prestatie zijn niet echt van belang. 24/7 aan is natuurlijk wel aan de orde.
O ja budget is zoals zovaak "hoe lager hoe beter, maar wel kwaliteit".
Goed OS wordt waarschijnlijk Small Business Server 2003.
Moederbord: Als je een A-merk neemt zit dat altijd wel goed toch? Dus neem ik maar een ASUS bord. 100/1000 Mbit netwerk onboard vereist.
Geheugen: goed hier voldoende geheugen in, 2 Gb lijkt me voldoende voor nu.
HDD: 2 x 200Gb in RAID1 voor de veiligheid
Behuizing: is niet zo heel belangrijk denk aan een coolermaster met voldoende airflow.
CPU: Ja dat wordt dankzij intel nu een beetje lastig, X2/Opteron (dual core) heb ik er zelf ook 4 van en ben zeer tevreden maar de Dual Core van intels heb ik geen ervaring mee en wat ik lees zijn die toch ook wel zeer goed.
Tape: Ja er is nog een Seagate STT200000A beschikbaar, maar als iemand een beter/nieuwe alternatief heeft ook prima natuurlijk.
Voeding: Is ook niet echt belangrijk, neem een A-merk met voldoende Watt (zalmann/tagan)
Verder een NEC dvdrom denk ik, vga zal onboard worden. Heeft iemand hier nog iets op aan te merken, misschien iemand die op geleden zo een soort systeem heeft gebouwd? Iemand die me kan adviseren op het gebied van de CPU? Is dus wel voor een servertje dus game prestatie zijn niet echt van belang. 24/7 aan is natuurlijk wel aan de orde.
O ja budget is zoals zovaak "hoe lager hoe beter, maar wel kwaliteit".
[ Voor 9% gewijzigd door Operations op 23-07-2006 21:35 ]
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5