Stereo of 5.1 dilemma

Pagina: 1
Acties:

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03:27
Goedendag, ik zit eigenlijk met een zwaar dilemma.

Ik heb dus een PC thuis staan die ik voor muziek het meest gebruik. Ik heb deze aangesloten op mijn versterker waar ook mijn mixer, draaitafels en synth op aangesloten zijn. Nu wil ik even drastisch wat gaan wijzigen in mijn configuratie, omdat de PC vrij nieuw is en ik toen geen geld had om het geluid gelijk op het gewenste niveau te brengen ga ik dat dus nu doen. Maar... er zijn nu 2 mogelijkheden waar ik tussen twijfel, en ik hoop door verschillende meningen hier eruit te komen.

Ik zit te denken aan deze E-MU kaart: http://www.emu.com/produc...category=491&product=9872

ik koop dan ook nog een megaworks 250D setje voor puur naast mijn PC, dan hoef ik niet telkens mijn versterker plus boxen die op mijn mixer en apparatuur zitten te gebruiken. DIt zou mijns inziens een goede keuze voor stereomuziek kwaliteit plus de voordelen van de kaart met betrekking tot muziek editing/productie.

Maar nou komt de grote maar. ik speel ook nog wel eens een spelletje op mijn PC... en nou juist ook wel eens een shooter. daar komt dus het 5.1 idee bij kijken. na verschillende zoektochten op fora ben ik wel geinterresseerd in zo'n teufel concept e magnum setje. alleen je begrijpt m al. dan wordt het dus geen e-mu 1212. van e-mu heeft wel de 1820 meerkanaals (tot 7.1) ondersteuning maar die is wel even rond de 300 euro en heeft ook geen eax ondersteuning. Films kijken doe ik overigens nooit op mijn PC. ik zal dus dan moeten uitkijken naar een x-fi (liever niet) of een m-audio revo 5.1 kaartje.

goed, muziek gaat bij mij boven games, alleen wilde ik van mensen weten hier of zij ditzelfde dilemma hebben gehad of tips hebben. en muziek in 5.1 vinden jullie dit veelal beter of slechter klinken dan in stereo (gewoon puur voor de muziekbeleving, niet kwalitatief gezien)?
ik heb bij een kennis namelijk wel eens wat muziek op zijn pc beluisterd, hij heeft een 5.1 philips setje en het klonk wel leuk.

resumé: kwalitatief goed stereomuziekgeluid of 5.1 en waarschijnlijk inboeten aan kwaliteit maar wel 5.1 beleving

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Ik ben een FPS gamer die mensen altijd adviseert om erg goed op het geluid te letten. Ik weet hoe waardevol het is om lokaties van schoten en voetstappen te horen, ik doe er altijd mijn voordeel mee. Mijn ideale setup is met een draadloos koptelefoon (zodat ik ook wat te drinken kan halen ondertussen e.d.). Met het geluid direct aan je hoofd, kun je niks missen :)

Ik zou in jou geval gewoon Stereo geluid nemen met dat vette geluidskaartje, want om hier speciaal een EAX kaartje voor te kopen en op kwaliteit in te leveren, dat is het niet waard, en je hebt het niet nodig. Persoonlijk heb ik voldoende aan stereo aangezien veel FPS pas geluiden van tegenstanders geven wanneer ze dichtbij zijn, en dus heb je dan niet veel meer aan surround, maar is stereo wat je nodig hebt.

resumerend: Ik heb veel liever goed geluid, dan surround tijdens shooters.

Mijn mening iig :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gamo op 23-07-2006 21:47 ]