Toon posts:

[IE bugs] ClearType detection / Mouse events "door" lagen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uitleg probleem:
Ik ben druk bezig met het bouwen van een nieuwe website, hier maak ik gebruik van opacity voor wat mouseover effecten.

Ik heb in mijn geval een 3 tal lagen in gebruik:
code:
1
2
3
laag (3) "muis": onmouseover en onmouseout events.
laag (2) "data": hier staat de data in.
laag (1) "fade/background": hier heb ik de background neergezet.

De keuze voor deze methode heeft oa te maken dat ik laag 1 wil faden tot 80%, en laag 2 tot 100%. De laag 3 heb ik toegevoegd omdat als het onder de zelfde laag valt, ik al een mouse-event getriggerd krijg zodra ik over tekst heen ga, deze oplossing werkt goed voor Firefox, maar IE pakt hem niet op.

Nou vind ik zelf het meest storende probeem, dat IE6 icm TrueType op enabled (in Windows zelf) zorgt voor een verneukte opbouw, hiermee bedoel ik dus de ClearType bug waar ik tegenaan loop.

Ik kan niet geweldig veel dingen vinden mbt ClearType en problemen, ik vind op een blog echter een kleine uitleg mbt de bug:
After much fruitless Googling and consulting with webdev experts, I couldn't find a fix. And like most solutions, I had to stumble upon it at the eleventh hour: adding a background color or image to the container element will fix the IE opacity rendering problem.
Echter staat er in het begin wat andere informatie:
You know how IE's alpha opacity filter ruins boldface text?
De tekst die problemen verzorgt is NIET bold gemaakt, waardoor dit dan veroorzaakt word, ik snap er in ieder geval niets meer van. Als hij echt bold was gemaakt dan had ik dat er gewoon vanaf gehaald om het probleem op te lossen.

Hier een plaatje vanaf mijn ClearType computer, onder Firefox werkt het goed, en onder Internet Explorer dus niet.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f43e408e383cdfbc121b15f03118e26a/thumb.jpg

De vragen:
[list]• Is er een detectiemethode te bedenken met JavaScript/ActiveX om binnen Internet Explorer een detectie te kunnen maken dat ClearType "aan" staat? Als ik dit kan detecteren dan kan ik een alert naar de gebruiker sturen, verder wil ik hier niet op debuggen (probleem voor Microsoft denk ik dan). Of is er een methode waarmee je in IE de ClearType kan uitschakelen (dus niet in Windows, maar via een IE-only CSS optie?• Waarom laat Internet Explorer event "door" een laag heen werken? Als ik 2 vellen plastic op elkaar neer leg met op de onderste wat tekst, dan kan ik die tekst toch niet aanraken? Waarom laat Internet Explorer de dingen WEL door? Bouw je een muur, blijk je er gewoon doorheen te kunnen lopen :/

/me is heel blij met Microsoft Internet Explorer.
[snip]Doe eens ff niet ;)

[ Voor 17% gewijzigd door BtM909 op 25-07-2006 21:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen nog wat beter onderzoek gedaan, ik kan 2 dingen concluderen:
• Zodra ik met een laptop verbind naar mijn pc, dmv het RDP protocol, dan verstuurt hij geen ClearType informatie mee, ondanks dat allebij de computers ClearType aan hebben staan.• Ik had het idee dat mijn tekst tot 100% gefade werd, dit is tot het zelfde percentage als de tekst (al weet ik dat nog niet zeker, maargoed dat is niet het meest belangrijke). Heeft iemand nog een idee hoe ik de ClearType bug kan oplossen en/of kan detecteren of ClearType geladen is?

Ook ben ik wel benieuwd waarom IE door lagen heen kan. Of kan ik dit zien als een spook die door muren heen kan?
Helpdesk: Met welke browser gaat u op internet?
User: Met Microsoft Internet Spook 6.0, zo zweef ik door alle beveiligingen heen :)

Verwijderd

Deze bug werd al eerder ontdekt op het forum van jcxp.net (http://www.jcxp.net/ie7_text_distortion_bug.htm), en doordat men daar heeft opgeroepen om hierover feedback naar MS te sturen, werd vorige week bekend dat MS de bug gefixed heeft in de volgende IE7 builds :)

Verwijderd

Topicstarter
Op IRC bracht lonert mij op een idee, wat misschien wel kon gaan werken.
[19:09] <lonert> KingOfDos|vakantie: kan je die overlay niet faken btw? extra plaatje maken dat eruit ziet als onderliggend plaatje + overlay, evt met aparte rule voor ie ofzo
Ik heb het lagen probleem opgelost door in mijn muislaag een GIF van 1x1 pixels op te nemen, die enkel transperant was. Deze rek ik op zo groot als mijn muislaag is en ik zet er even de goeie cursor op, en het werkt perfect. Dit natuurlijk met de IF-IE hack om te zorgen dat je in Firefox geen extra "loze" informatie hoeft in te laden.

Nou nog kijken of ik ergens een detectie kan maken voor ClearType, of een andere manier waarmee ik in ieder geval geen "text distortion" krijg. Ik ga voor de headers aan de rechterkant sowieso al plaatjes gebruiken, maar de tekst aan de rechterkant moet ook netjes blijven (al kan ik daar niet veel aan doen, behalve een "image" inladen met de tekst, maar dat is extra bandbreedte).