Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Amerikaanse stekker met onveilig verloopstuk, mag dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:50
Wist even niet goed waar ik dit topic kwijt moest, maar dit leek me de meest logische plaats.

Ik heb een nieuwe fotocamera besteld bij een Nederlandse webshop, welke doet even niet terzake. Nadat ik deze ontvangen heb bleek dat ze in plaats van de Europese versie de Amerikaanse hebben geleverd. Nu is deze in principe hetzelfde, alleen de stekker van de acculader is anders. Om dit op te lossen hebben ze een verloopje meegeleverd. Dit verloopje voldoet alleen niet helemaal aan de eisen. Ten eerste is er geen keurmerk op te vinden. Ten tweede kan ik, zoals je op de tweede foto kunt zien zonder al te veel moeite de acculader een stukje uit het verloopje trekken terwijl hij in het stopcontact zit en kan ik zonder probleem de contacten aanraken. Zal ik zelf natuurlijk niet doen, maar het feit dat het kan lijkt me toch niet helemaal in orde. Mijn vraag is; kan ik de webshop dwingen om een fatsoenlijke lader te leveren? Heb al wat gezocht maar kon niets vinden behalve dat een product zonder CE keurmerk niet verkocht mag worden binnen de EU. Hopelijk weten jullie meer.

Afbeeldingslocatie: http://img113.imageshack.us/img113/8567/stekker2tu5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img65.imageshack.us/img65/9205/stekker1qi5.jpg

PVOutput: VO18

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Meestal staan er bij de webshops dat er een amerikaans model geleverd wordt en in de voorwaarden, die je natuurlijk accepteerd, staat dit ook vermeldt.
Je kunt weinig maken denk ik, enigste wat je kan doen is kijken of dit in de voorwaarden staat. Zonee, mailen! Zoja, hmm pech denk ik.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

ik zou zeggen neem eerst gewoon contact met ze op en leg uit wat je probleem is met de lader ipv meteen dingen te gaan eisen. Met stroop bereik je in de regel meer dan met azijn zeg ik altijd maar.

Verwijderd

Maakt hij al contact op de 2E foto, zoja dan mag dit zeker weten niet in NL.

Je kunt ze iig bellen en vragen wie verantwoordelijk is voor ongelukken als iemand anders een keer die stekker gebruikt.

Wist je toen je bestelde dat het een buitenlandse versie zou zijn?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Staat er niets op de site van Kema?

Zoiezo zal, als er iets mis gaat, je verzekering gaan zeuren als t niet kema-keur is. (Stel je huis vliegt in de fik door vonkoverslag in dat ding oid)

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Kun je niet iets met een wereldstekker aanvangen?

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Bandicoot
Kan in de algemene voorwaarden niets vinden over buitenlandse versies en ook bij het product zelf staat dit niet vermeld. Op zich heb ik daar ook niet zo'n probleem mee maar om even antwoord te geven op de vraag van dkroese, ja hij maakt op de 2e foto al contact.

Ga morgen sowieso even contact opnemen met de shop, maar wilde even weten hoe jullie hierover dachten.
MTWZZ schreef op zondag 23 juli 2006 @ 20:29:
Kun je niet iets met een wereldstekker aanvangen?
Het lijkt me niet dat je zelf nog een wereldstekker moet kopen als je een product gewoon in Nederland koopt. Dan moet ik hem ook gewoon in Nederland kunnen gebruiken lijkt me.

[ Voor 32% gewijzigd door Bandicoot op 23-07-2006 20:31 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je het product niet omruilt, zou ik zeggen, lijm die stekker vast!

• Bandicoot
Haha, das misschien ook nog wel een idee ja :Y)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Het ziet er naar uit dat je de "stekker" van de lader af kan schuiven. Deze techniek gebruikt o.a. linksys ook voor sommige producten. Als ik jouw was zou ik de fabrikant van de camera en anders de fabrikant van de lader (als deze niet dezelfde is) bellen / mailen en de situatie uitleggen. Als de fabrikant dat onderdeel makelijk beschikbaar heeft zijn ze meestal wel zo coulant om dat (vaak) kostenloos op te sturen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Vastlijmen is een optie, maar dan vervalt de garantie ben ik bang. Wat je beter kan doen is een hele gevoelige aardlek er tussen zetten die reageert op een verschil van bijv. 7 mA. Hier bestaan setjes voor welke je tussen de stekker en het stopcontact kan zetten. O.a. Conrad heeft ze.

Dan kan je contacten in principe (niet aan de raden natuurlijk...) gewoon aanraken maar dan gaat de spanning eraf. Voor de rest is het afaik niet echt illegaal in Nederland maar je kan er ook geen KEMA-keurmerk oid op krijgen. Het is een beetje hetzelfde als die oude driepootjes die je nog wel eens ziet. Soort mini-verdeelbak met 3 uithangen 'voor', 'onder' en 'boven'. Als je daar perongelijk maar 1 pool in stopt kan er op de andere pool (die dan bloot is) spanning komen te staan. Zelfde is hier min of meer het geval.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

Klippy

Still Game

Ik heb ook zo'n ding gekregen bij een WiFi adapter die ik toch nooit gebruik, maar die maakt in elk geval geen contact als je hem er zo ver uithaalt als jij hem in het 2e plaatje hebt zitten. Die contacten zitten helemaal onderaan dus weet je wel zeker dat het zo onveilig is als je zegt?

Overigens heb je bij een reisstekker en een stopcontact in de USA (en 80 andere landen) precies hetzlefde. Bij ons zitten de contacten meteen na het gat van je stopcontact, daarom zit er ook een randje om het stekkergat, daar zitten gewoon de contacten dieper in het gat dus mijn gok is dat dat bij je verloopje ook gewoon zo is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Bandicoot
Nope, op de tweede foto maakt hij echt contact. De contacten in het verloopje lopen tot vrijwel helemaal bovenin. Anders had ik er ook niet zo'n probleem van gemaakt.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Mocht het niets worden kan je altijd nog kijken of je een ander verloopje kan vinden, al is er een kans dat die niet zo veel gemaakt worden omdat men in de US of A 115V gebruikt terwijl wij hier 230V gebruiken. (wat voor jouw lader geen probleem is omdat die waarschijnlijk 100 - 250V slikt)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

AFAIK mogen niet CE gekeurde artikelen niet eens verkocht worden? :?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

De CE-keuring is volgens mij vrij ruim. Ik heb hier ook vergelijkbare verloopjes liggen waar wel CE op staan maar waar je wel onder sommige onstandigheden op een vinger spanning kan krijgen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
De andere kant van de stekker is ook niet goedgekeurd, de pinnen van platte stekkers moeten aan het begin van kunststof zijn om te voorkomen dat je geleidende delen aan kunt raken als de stekker er half in zit.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hmm, ik heb altijd gedacht dat CE een richtlijn was, het is namelijk de fabrikant zelf die dat label op zijn toestellen zet.
Als dat niet in orde is dan is dat zo, wordt niet gecontroleerd. Alleen als er iets mis gaat en men komt er achter dat het toestel mèt label niet aan de CE richtlijnen voldoet, dan zit de fabrikant in de problemen.
Vorig jaar een cursus welzijnsbeleid gehad, met risicoanalyse ed, daar zagen we ook veel van de CE richtlijnen
LauPro schreef op zondag 23 juli 2006 @ 21:14:
Het is een beetje hetzelfde als die oude driepootjes die je nog wel eens ziet. Soort mini-verdeelbak met 3 uithangen 'voor', 'onder' en 'boven'. Als je daar perongelijk maar 1 pool in stopt kan er op de andere pool (die dan bloot is) spanning komen te staan. Zelfde is hier min of meer het geval.
Volgens mij heb je een "kattekop" voor, en die zijn wel verboden. Afaik, als de brandverzekering erachter komt dat dat de oorzaak van de brand was trekt die zich terug. (hier in belgië toch)
Pagina: 1