Toon posts:

ECC of non ECC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment op de zaak draait er een P4 2,6ghz, asus p4p800 mobo met 2x512 DDR geheugen als server. Hierop draai ik MSSQL (Exact Globe administratie). De laatste tijd is het netwerk uitgebreid met een aantal computers en ik merk dat het allemaal wat langzamer is. Nu ben ik van plan om het geheugen te upgraden naar 2x1 Gbyte in dual channel alleen zit ik met de vraag of ik ECC registered geheugen zou moeten kopen of gewoon wat ik nu in de server heb.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:22
ECC registered geheugen heeft geen enkel nut op een moederbord wat het niet ondersteunt.

't is zelfs iets trager dan normaal geheugen ivm de error correctie.

Heb je al gekeken wat de oorzaak is van de traagheid?
t komt op mij over van: het is traag, zal wel geheugen zijn. En dan ook nog iets met klok en klepel.

Geheugen zou kunnen maar dat moet je eerst uitzoeken of dat idd de bottleneck is. Is dit bv niet de snelheid van de schijven?

Het lijkt me meer een tot-server-gebombardeerde desktop. Misschien eens een idee om up te graden naar een echte server?
Wat meer geheugen icm snelle harddisks (raptors?) al dan niet in raid lijkt me de moeite waard.

Tenslotte vermeld je ook niet wat t OS is.

[ Voor 70% gewijzigd door DJSmiley op 23-07-2006 17:13 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
PMG FAQ » RAM FAQ » ECC

Van de Asus P4P800 productpagina:
support max. 4GB PC3200/2700/2100 non-ECC DDR SDRAM memory

[ Voor 28% gewijzigd door Rone op 23-07-2006 17:15 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 23 juli 2006 @ 17:10:
ECC registered geheugen heeft geen enkel nut op een moederbord wat het niet ondersteunt.

't is zelfs iets trager dan normaal geheugen ivm de error correctie.

Heb je al gekeken wat de oorzaak is van de traagheid?
t komt op mij over van: het is traag, zal wel geheugen zijn. En dan ook nog iets met klok en klepel.

Geheugen zou kunnen maar dat moet je eerst uitzoeken of dat idd de bottleneck is. Is dit bv niet de snelheid van de schijven?

Het lijkt me meer een tot-server-gebombardeerde desktop. Misschien eens een idee om up te graden naar een echte server?
Wat meer geheugen icm snelle harddisks (raptors?) al dan niet in raid lijkt me de moeite waard.

Tenslotte vermeld je ook niet wat t OS is.
Het OS is Windows server 2000. Je hebt wel gelijk over het server/desktop verhaal, misschien is het inderdaad een idee om een echte server te kopen zoals een Dell of iets. Iig bedankt.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:31
@DJsmilley
ECC heeft niks met het OS te maken.
Je maakt ook een fout ECC is niet trager dan normaal geheugen.
Bufferd/registerd geheugen is wel trager dan ongebufferd geheugen door de adresseringsvertaalslag die de module moet maken.

[ Voor 67% gewijzigd door leonbong op 23-07-2006 17:24 ]

• DJSmiley
leonbong schreef op zondag 23 juli 2006 @ 17:21:
@DJsmilley
ECC heeft niks met het OS te maken.
Nee, dat zei ik ook niet. Ging er meer om om mede te bepalen waar de bottleneck ligt aangezien TS op mij overkwam als "niet gekeken of geheugen wel werkelijk de oorzaak was"

Als de DB heavy wordt gaat de snelheid van de disks ook meespelen. Daarnaast heeft Win2k3 bv iets meer geheugen nodig dan Win98.. en is het dus niet alleen MSSQL die t nodig heeft.
Je maakt ook een fout ECC is niet trager dan normaal geheugen.
Volgens mij had ik het ook over registered ECC waar die opmerking mbt snelheid over ging.

[ Voor 41% gewijzigd door DJSmiley op 23-07-2006 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, Is het mogelijk om een nieuwe server te bestellen bij bijv Dell en dan oude componenten mee nemen, zoals Tape drive etc?

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 17:28:
Trouwens, Is het mogelijk om een nieuwe server te bestellen bij bijv Dell en dan oude componenten mee nemen, zoals Tape drive etc?
In principe wel, mits de aansluitingen er zijn (scsi). Maar is je tapestreamer ook in een nieuwe server van voldoende capaciteit, en neem je een SLA op je server? Je (oude) tape valt er natuurlijk niet onder.
Pagina: 1