[Tyan Tiger MPX] Hangt NA POST

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Alle overige hardware heb ik er al vanaf gestript, zelfs een bios reset van de jumper lost het niet op.
Verschillende geheugen bankjes uitgewisseld.

De PC hangt NA de post, wanneer hij zou moeten gaan booten dus.
CPU's worden goed herkend, geheugen (1x 512MB) wordt netjes geteld, maar dan aan het einde hangt alles.

Als ik tijdens het tellen van het geheugen bijvoorbeeld op F2 druk, staat er 'Entering Setup...' en blijft ie daar op hangen.

Dit is alles wat er te zien is:
(...)
CPU = AMD Athlon(tm) MP Processor 2200+
639K System RAM Passed
2 Processor(s) Detected
512M Extende RAM Passed
256K Cache SRAM Passed
System BIOS shadowed
Video BIOS shadowed
Fixed Disk 0: WDC WD136BA
Mouse initialised

Entering Setup...
Vooral dat Mouse Initialised lijkt me vreemd, er zit geen muis aan.
Een muis er aan hangen lost trouwens het probleem nog niet op.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je hebt de HDD er nog wel aan hangen, haal deze er ook eens af. Het kan best zijn dat hij op de 1 of andere manier op de IDE controller hangt.

• CU2morO
was slechts 1 voorbeeld. HDD er op of er af maakt geen verschil.

• CU2morO
Ok ik heb inmiddels ontdekt dat het aan de VIDEOKAART ligt.

Wanneer ik met de AGP kaart boot die er in zit hangt hij na de POST.
Wanneer ik een ANDERE AGP kaart er in zet, krijg ik geen beeld, krijg ik 1 lange en 2 korte bliepjes maar lijkt het systeem wel gewoon door te gaan met booten. (2 verschillende geprobeerd)
Wanneer ik een PCI kaart in 1 van de 4 32bit PCI sloten stop, krijg ik dezelfde bliepjes en lijkt hij door te booten.
Behalve wanneer ik de PCI kaart in het ena-laatste PCI slot steek, dan krijg ik wel beeld.
Maar om het nu helemaal compleet te maken, krijg ik SOMS zonder dat ik iets verander met de PCI kaart in dat ena-laatste slot alsnog de bliepjes. De kaart verhuizen naar de twee-na-laatste slot lost het dan op, en ik heb weer beeld. Totdat het probleem zich spontaan weer voor doet en ik de kaart weer terug moet verplaatsen naar het ena-laatste slot |:(

De BIOS optie 'First VGA interface' ofzo op PCI of AGP zetten heeft geen effect.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Geef eens de specs van alle onderdelen

specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ben je heel toevallig aan het werken met een USB keyboard? Dat vond mijn MPX ook totaal niet grappig. Ding bleef ook continu in de post hangen. Gebruik je trouwens regged of nonregged geheugen.
Als je namelijk non regged gebruikt dan moet je niet de eerste maar de laatste sloten volzetten. Ja het klinkt 8)7 maar bij mij leek dat dus echt problemen op te lossen.

Maar zoals gladiool ook zegt, geef eens alle specs.

• CU2morO
ivm vakantie het probleem even laten rusten, maar nu weer opgepakt.
Ik heb blijf het een enorm klote bord vinden... zoveel problemen mee, zó enorm picky over merk hardware.

Wanneer ik eindelijk een gegarandeerd goede VGA kaart pak in de AGP slot, zal er 50% van de tijd gewoon beeld komen. de andere keren geen beeld, maar ik krijg wel het gevoel dat ie gewoon doorgaat met booten (cd spint op na een paar seconden om van te booten).

Met deze goede VGA kaart komt hij dus voorbij de POST en probeer ik te booten van een Win2k3 CD en start de installatie.
Nu start de installatie goed, HDD format ik NTFS, files worden gecopieerd en na deze standaard NT4-pre-setup reboot de machine om de daadwerkelijke Setup te starten.
De windows setup start van de HDD en het windows logo is heel even, heel donker, zichtbaar en daarna volgt een BSOD.
Ik krijg de error 0x7E, en wanneer ik deze opzoek verteld dit niets interessants.
Wanneer ik Windows XP pak ipv 2k3, krijg ik 0x8E en soms 0x24, beide betekenen ook niets relevants.

De meeste BSODs en error messages slaan op geheugen, maar ik heb 8 verschillende geheugen banken geprobeerd, Registered / ECC, Unregistered / Non-ECC.
Ook andere hardeschijven, BIOS update (4.06), ander geheugen en andere voeding helpen niets.

Ik heb zelfs nog een zelfde Tyan MPX bord liggen, maar die POST niet eens met dezelfde hardware, dus ik gok dat die stuk is.

• CU2morO
klein schopje

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit probleem klinkt heel erg bekend, ik had precies hetzelfde met mijn Tyan tiger MPX, dat bord was gewoon extreem brak. Het vervelende is dat het bord tot 2 keer retour is gegaan en iedere keer kwam hetzelfde probleem. Uiteindelijk is het bord vervangen door een Gigabyte bordje om het probleem te vervangen.

heb je nog garantie op dat bord, want dan zou ik hem gewoon terugsturen (hoewel Tyan er de tijd voor neemt, ik was de mijne 2 maanden kwijt).
Pagina: 1