Toon posts:

[Ghost] Licentie ghost software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Norton Ghost voor het maken van backups van systemen van klanten.
Nu is mijn vraag wat ik mag doen met 1 licentie van norton ghost.

Het is natuurlijk niet zo dat ik deze software op mijn klantsytemen mag installeren?

The way it goes...
Ik het ghost geinstalleerd op mijn laptop en gebruik een bootdisk om een 'klantpc' op te starten en een van dit systeem backup naar mijn laptop te schrijven.
Mag ik deze backup dan ook bij de klant achterlaten (zonder het ghost programma dus)?

Of is het zo dat voor elke klant waarvan ik een backup van zijn systeem maak en de backup daar wil achterlaten ik daarvoor een licentie voor nodig heb (voor elk systeem dus)?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ligt eraan of de licentie aan een gebruiker ( = jou) gebonden is, of aan een systeem?

Ik neem aan dat je geen licentie nodig hebt voor de .gho/.ghs bestanden, maar enkel voor de ghost software zelf. Beetje vreemd ook, dan zou gmail voor iedere gebruiker een ms word licentie moeten kopen ;)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat de licentie gekoppeld is aan de ghost software zelf.
Deze software zal dan waarschijnlijk maar op 1 systeem geinstalleerd mogen worden?
Op het bestandsformaat zelf (.GHO .GHS) zit dan dus geen patent (geen licentie voor nodig)?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:00
Zoals ik 't begrepen heb wordt ghost gelicenseerd per pc waarvan een image wordt gemaakt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 21:54
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 16:10:
Ik denk inderdaad dat de licentie gekoppeld is aan de ghost software zelf.
Deze software zal dan waarschijnlijk maar op 1 systeem geinstalleerd mogen worden?
Op het bestandsformaat zelf (.GHO .GHS) zit dan dus geen patent (geen licentie voor nodig)?
Dat is vrij normaal, het lijkt niet op de Microsoft licenties. Met een licentie zul je dus de software maar op een pc tegelijkertijd mogen gebruiken of geinstalleerd hebben. Dat er op de bestanden de licentie zit lijkt me stug, misschien over de werking enzo kan een pantent zitten maar over de bestanden zelf :S.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
Ik mag dus wel met 1 geinstalleerd pakket op mijn laptop (bijvoorbeeld honderd) backups maken en deze bij mijn klanten achterlaten?
Dan heb ik dus niet voor elke PC die ik backup een aparte licentie nodig?

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 15:03
Mag ik vragen welke versie jij gebruikt? Ik heb de rescue disks (dus de bootable cd) van zowel 9 als 10 maar ik kan nog steeds geen images maken. Daarvoor moet ik het hele programma installeren. Of kijk ik gruwelijk ergens overheen? Of boot jij van floppy?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Topicstarter
Ja, voor het maken van een backup met Ghost 9 of 10 moet je het programma installeren.
Bij Ghost 10 wordt meestal gewoon het 'oude' 2003 meegeleverd, daarmee kun je van een netwerkfloppy booten en een backup schrijven naar een netwerklokatie (laptop).
Wel kun je de bootdisk gebruiken om een image te restoren

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:00
Zoals ik al zei:
http://www.msd.uga.edu/announcements/80901.html
Each machine that is cloned with Ghost needs a license.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Operations
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 16:59:
Ja, voor het maken van een backup met Ghost 9 of 10 moet je het programma installeren.
Bij Ghost 10 wordt meestal gewoon het 'oude' 2003 meegeleverd, daarmee kun je van een netwerkfloppy booten en een backup schrijven naar een netwerklokatie (laptop).
Wel kun je de bootdisk gebruiken om een image te restoren
nu zeg je toch 2 verschillende dingen? JA je moet het programma installeren en JA via een netwerkfloppy kan je booten en die image maken.

Dat je eerst altijd de software moet installeren vind ik altijd zo onzinnig en tijdrovend. ik wil gewoon een boot cd erin doen Image maken en naar laptop kopieren via netwerk. Dat is lekker snel en simpel.

[ Voor 17% gewijzigd door Operations op 23-07-2006 18:22 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Topicstarter
Ghost 9 en 10 zijn eigenlijk niets meer dan het oude drive image wat symantec heeft gekocht.
Deze versies moeten eerst worden geinstalleerd om een backup te kunnen maken.

Ghost 2003 kan worden geinstalleerd, maar het backuppen werkt eigenlijk van uit dos (systeem reboot altijd). Vaak wordt daarom alleen een bootfloppy gemaakt met het dos proggie erop.

Ghost 2003 en Ghost 9 / 10 zijn dus eigenlijk 2 totaal verschillende programma's!!

• Operations
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 18:54:
Ghost 9 en 10 zijn eigenlijk niets meer dan het oude drive image wat symantec heeft gekocht.
Deze versies moeten eerst worden geinstalleerd om een backup te kunnen maken.

Ghost 2003 kan worden geinstalleerd, maar het backuppen werkt eigenlijk van uit dos (systeem reboot altijd). Vaak wordt daarom alleen een bootfloppy gemaakt met het dos proggie erop.

Ghost 2003 en Ghost 9 / 10 zijn dus eigenlijk 2 totaal verschillende programma's!!
En in de 2003 kan je dus wel een bootflop maken met netwerkmogelijkheden? Nou ja goed dan ga ik dat maar doen is wel niet helemaal legaal meer wel super eenvoudig en makkelijk.

Edit - Heb die bootdisk even gevonden en je kan idd nu gewoon images maken via dos, maar netwerkopites heb ik niet gezien. Klopt dat?

[ Voor 10% gewijzigd door Operations op 23-07-2006 20:20 ]

Pagina: 1