Ik wil SATA-II schijven (Maxtor MaxLine III Plus) kopen om in mijn oude server te steken. Die ondersteunt enkel P-ATA dus ik heb ook een nieuwe controller nodig. Ik ga voorlopig 3 Maxtors kopen en deze softwarematig in RAID5 draaien. Ze zullen dienen als storage van allerlei data (o.a. muziek, films en backups). Het besturingssysteem (waarschijnlijk FreeBSD) ga ik op een paar P-ATA schijven zetten in RAID1. Op die manier hoop ik een vrij veilige omgeving voor mijn bestanden te creëeren.
Het grote vraagstuk voor mij is nu echter: heb ik een dure SATA II-controller nodig (bijv. de Promise SATA300 TX4) die alle fijne features van de harde schijven ondersteunt, of is een simpele SATA I-controller (bijv. een met Silicon Image 3112/3114, VIA VT6421, ALi M5283, ... chipset) al voldoende omdat mijn PC misschien te traag is om het verschil te merken?
Ik heb een beetje rondgekeken op het forum hier en de standaardreactie op een Sweex SATA controller lijkt wel "el cheapo prijs dus sucky kwaliteit" alhoewel anderen dan weer beweren dat het ding gewoon zijn werk doet. Wat ik eigenlijk nodig heb is gewoon betrouwbare SATA ondersteuning voor mijn server zonder fratsen (dat laat ik het OS wel doen).
Mijn server specs:
AMD AthlonXP 1900+
512MB SD-RAM
Abit KT7A-RAID (VIA KT133A chipset)
Maxtor D740x 60GB (P-ATA, 7200RPM, 2MB cache)
Maxtor DiamondMax 9 60GB (P-ATA, 7200RPM, 2MB cache)
Het grote vraagstuk voor mij is nu echter: heb ik een dure SATA II-controller nodig (bijv. de Promise SATA300 TX4) die alle fijne features van de harde schijven ondersteunt, of is een simpele SATA I-controller (bijv. een met Silicon Image 3112/3114, VIA VT6421, ALi M5283, ... chipset) al voldoende omdat mijn PC misschien te traag is om het verschil te merken?
Ik heb een beetje rondgekeken op het forum hier en de standaardreactie op een Sweex SATA controller lijkt wel "el cheapo prijs dus sucky kwaliteit" alhoewel anderen dan weer beweren dat het ding gewoon zijn werk doet. Wat ik eigenlijk nodig heb is gewoon betrouwbare SATA ondersteuning voor mijn server zonder fratsen (dat laat ik het OS wel doen).
Mijn server specs:
AMD AthlonXP 1900+
512MB SD-RAM
Abit KT7A-RAID (VIA KT133A chipset)
Maxtor D740x 60GB (P-ATA, 7200RPM, 2MB cache)
Maxtor DiamondMax 9 60GB (P-ATA, 7200RPM, 2MB cache)