Tiscali Telefonie + Siemens Gigaset 4010: alleen inkomende!

Pagina: 1
Acties:

• SqueakyClean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-02 23:00

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

Topicstarter
Beste medetweakers,

kortgeleden hebben wij Tiscali Telefonie aangeschaft en nadat we alle relevante info binnen hadden, ben ik aan de slag gegaan. Ons KPN nummer wordt over een maand geporteerd, dus ik gebruik het 2e nummer gekregen van Tiscali.

Nu is het allemaal niet zo moeilijk om in te stellen, dus m'n modem instellen (Zyxel Prestige 2602HW-61) was snel gebeurd.

Dus, wij het nummer uitproberen en telefoon gesprekken ontvangen doet het perfect.

Helaas doen uitgaande telefoongesprekken het niet. Er is een kies toon, maar zodra het nummer is ingetikt, gevolgd door een hekje, krijgen we het befaamde Tu Du Du geluidje te horen.

Ik hierover Tiscali Helpdesk gebeld en hij heeft vervolgens de laatse firmware erop gezet (van 7.2 naar 7.4). Tevens stelde hij voor de kies methode (dial mode) van de modem te wijzigen. Dus ik de dial mode gewijzigd van DTMF in FSK.
Kiesmethode van de Gigaset is TDK en is niet te wijzigen (maar 1 optie in het menu).

Helaas heeft alles niets geholpen. We kunnen nog steeds alleen ontvangen en niet naar buiten bellen.

Nu weet ik dat de Siemens Gigaset 4010 Classic niet meer de jongste is, maar hoop dat het daar niet aan ligt. Het feit dat we wel kunnen ontvangen en niet kunnen uitbellen vind ik erg vreemd. Ik kan ook bellen naar de modem om het ip nummer uit te horen, dus het lijkt alsof de modem het telefoontje niet door wilt laten gaan.

Heeft iemand enig idee wat er precies aan de hand zou kunnen zijn? We zijn met alle hulp/suggesties blij!

Alvast bedankt!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:27
Staat je telefoon niet heel toevallig nog op pulse ipv. tone?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
DTMF <--> FSK is alleen de nummer weergave die je verandert. Veel Siemens toestellen (oudere vooral) zijn duitse import en staan op FSK daardoor (niet schakelbaar). En sommige toestellen (vooral Profoon rommel) wil soms niet lekker werken met DTMF en het ZyXEL modem.

Echter, dit is allemaal voor inkomende gesprekken.

Het bellen moet je toestel inderdaad 'tone' ondersteunen en zeker geen pulse toestel meer zijn. Oude draai-schijf toestellen waren ook allemaal pulse toestellen. Hoor je allemaal piepjes op verschillende toonhoogtes bij elk nummer dat je indrukt of op bellen drukt? Dan staat hij op tone ;)

[sub]Meeste toestellen laten die piepjes ook horen door de hoorn, maar niet allemaal dus dan is deze controle methode niet behulpzaam.[sub]

Heb je het KPN nummer nog helemaal niet in je modem ingesteld? Want als je dat wel hebt gedaan en bij bijvoorbeeld SIP1 belt het toestel op phone1 aangesloten met dit nummer uit. En dat mag/kan nog niet dus krijg je ook misschien deze toon te horen....

De gemakkelijkste test is even kijken of je een simpel bedraad toestel (wel tone) kan lenen/vinden ergens om te kijken of het je toestel is of iets anders ;)

edit:
Dit toestel even opgezocht en zo antiek is hij nog niet, moet gewoon tone-dailing kunnen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door bjck op 23-07-2006 16:03 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• SqueakyClean

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

Topicstarter
klopt, het is een gewone tone dialing telefoon.
opzich ook niet zo oud, maar zeker niet state of the art.

Op dit moment heb ik alleen SIP1 ingesteld met het 2e nummer gehad van Tiscali. Mijn andere nummer van KPN heb ik nog niet ingesteld omdat deze pas over een week of 3 over wordt gezet.

Het lijkt me opzich een modem probleem, omdat inkomend het wel doet en ik met m'n telefoon m'n modem kan bellen (dus uitgaand) om m'n IP-adres te horen en om in een spraak gestuurd menu te komen (****5#).

Alles bij Tiscali nog is gecheckt, en alles staat goed ingesteld. Ook de modem staan ingesteld voor alle uitgaande lijnen via Telfoon 1.

Edit: nog ff de splitter vervangen en de bekabeling vervangen: geen uitgaande telefonie.

Ook nog ff de telefoon gecheckt: Dial method = TDK

[ Voor 17% gewijzigd door SqueakyClean op 23-07-2006 17:13 ]

• bjck
Als je ****5# kan bellen en hij je IP-adres gaat vertellen werkt het toestel gewoon inderdaad. Is je SIP1 geregistreerd gewoon in je modem bij de status (en phone1 lampje brandt dan dus)?

Je hebt toch niet in je modem het vinkje weggehaald bij "Voice - SIP Settings" en dan "Caller ID Send Caller ID" ??

Als je dat gedaan hebt stuur je inderdaad je nummer niet mee naar de sip server van Tiscali. En die weet dan niet wie je bent en zal je telefoontje niet behandelen ;) Als je uitgaand geen nummer wilt meesturen moet je dat niet in je modem doen maar op de telefonie instellingen pagina aanpassen.

[ Voor 53% gewijzigd door bjck op 23-07-2006 18:02 ]

Verwijderd

Post anders even een modemlogje met de SIP errors. In de modeminterface via Logs > Log Settings aanzetten door het vakje SIP aan te vinken, daarna een aantal verschillende nummers bellen (bijvoorbeeld 1 mobiel, 1 vast, 1 Tiscali). Je kunt het log uitlezen daarna via Logs > View Log.

• SqueakyClean

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

Topicstarter
bjck schreef op zondag 23 juli 2006 @ 17:59:
Als je ****5# kan bellen en hij je IP-adres gaat vertellen werkt het toestel gewoon inderdaad. Is je SIP1 geregistreerd gewoon in je modem bij de status (en phone1 lampje brandt dan dus)?

Je hebt toch niet in je modem het vinkje weggehaald bij "Voice - SIP Settings" en dan "Caller ID Send Caller ID" ??

Als je dat gedaan hebt stuur je inderdaad je nummer niet mee naar de sip server van Tiscali. En die weet dan niet wie je bent en zal je telefoontje niet behandelen ;) Als je uitgaand geen nummer wilt meesturen moet je dat niet in je modem doen maar op de telefonie instellingen pagina aanpassen.
Dude!! Dat is het!
Sorry, maar best wel dom van me! Ik heb het zowel via de modem als via de website zo ingesteld, maar het moet dus niet ook nog is in de modem ingesteld worden!

Alles doet het nu perfect!

Super bedankt, BJCK _/-\o_

• bjck
Altijd eerst aan de basis beginnen en iets werkend maken. Dan pas daarna andere instellingen maken 1 voor 1 zodat je weet waardoor het opeens niet meer werkt ;)

Zelfde als zoeken naar je probleem, dan begin je gewoon aan het begin door je modem te resetten naar de standaard instellingen toe en niets veranderen behalve je nummer invoeren via de wizard (en wachtwoord). Dan moet het werken ;)

Pagina: 1