Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Radiografische afstandsbediening auto repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.740 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Hallo tweakers,

Is er iemand die mij kan helpen aan de reparatie van mijn afstandsbediening van de auto?
Ik ben erop gevallen en sindsdien doet ie het niet meer... mechanisch werkt het een en ander wel maar als ik 1 deur open doe dan gaat de rest ook open en de kofferbak/benzineluikje krijg ik mechanisch niet meer dicht (alleen via de centrale deurvergrendeling als ik in de auto zit).
De dealer vraagt er 250 euro voor en duurt iets van 10 werkdagen, zoveel tijd heb ik niet want ik ga op vakantie. Wel handig als de kofferbak dan wel dicht kan. De centrale deurvergrendeling kan ik alleen resetten met de afstandsbediening om handmatig 1 deur mechanisch dicht en open te krijgen. Heb al de batterijtjes vervangen maar dat was geen oplossing.

Hulp wordt zeer op prijs gesteld!

Groeten,

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je het al eens open gehad? Kun je daar misschien een foto van maken? Misschien dat er door het vallen ergens iets los is gekomen.

Het kan zijn dat door gewoon een onderdeel te vervangen dat het gemaakt is.

Wat meer gegevens zouden ook kunnen helpen, zoals merk/type van de wagen. Zat het bij de wagen of heb je het naderhand bijgekocht? En wat voor kit is het dan?
Ook je skills kunnen handig zijn, daarmee bedoel ik, ben je bereid om te solderen indien nodig? Of beter nog, kan je het?
Anders is het misschien toch beter om te overwegen om het terug te doen.

Hier bij de mondeo kunnen we gewoon een sleutel bijkopen en die zelf programmeren mbv een "master key". Misschien dat dat ook een mogelijkheid is?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Gewoon nieuwe kopen, die ga je denk ik niet kunnen repareren. Ik mis wat info over je auto en misschien is een foto van de afstandsbediening zoals hij nu is wel handig. Spuit 11

[ Voor 7% gewijzigd door lemming_nl op 23-07-2006 14:07 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Sorry jongens, effe de foto's van me camera ophalen en uploaden, zal ze er zo bijzetten.
Overigens heb ik geen enkele ervaring met solderen van electronica; geen spullen ook aanwezig.
Een regelrechte n00b op dit gebied. Ben wel technisch, daar niet van, maar op dit gebied heb ik te weinig kennis en ervaring, of er moet een grote schakelaar zitten die per ongeluk op off staat ofzo (geintje) ;)

Het gaat om een mercedes A klasse uit 1999

De chip: Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/6190/img0431pu4.th.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door XunFar op 23-07-2006 14:23 . Reden: Foto toegevoegd ]

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Deze foto is wat scherper:
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/773/img0436qo0.th.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/6702/img0437ad3.th.jpg

Sleutel en omhulsel:
Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/9220/img0438zr6.th.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door XunFar op 23-07-2006 14:42 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Op de fotos kan ik niet alles zien maar zie jij enige beschadiging ergens? Zo niet is de chip vergaard en dan moet je echt een nieuwe hebben.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
lemming_nl schreef op zondag 23 juli 2006 @ 15:01:
Op de fotos kan ik niet alles zien maar zie jij enige beschadiging ergens? Zo niet is de chip vergaard en dan moet je echt een nieuwe hebben.
Nope voor zover ik kan zien zie ik geen beschadigingen aan de chip. Alleen het infrarood plaatje aan de voorkant is een stukje van kapot door mijn val blijkbaar... de beschadiging aan het rode plaatje is wel te zien op de foto... Vergaard???

• kluyze
  • Niet online
Ik zie ook geen zichtbare beschadiging, dat het ic stuk is lijkt me straf door gewoon te vallen, die dingen kunnen meestal wel tegen een stootje.

Wat ik eigenlijk mis zijn aansluitingen naar buiten toe, ofwel kijk ik er zo langs. Ik zie alleen aan de achterkant de - van de batterij aansluiting naar het GND-vlak, maar de andere aansluitingen? Die koperen pad's zouden kunnen dienen, maar dat wil zeggen dat er ergens in de behuizing druk-pennen aanwezig moeten zijn.

Als dat zo is dan kan het zijn dat die krom getrokken zijn of zo, en dat die of slecht contact, of ergens kortsluiting veroorzaken.

Voor de rest zou ik het ook niet onmiddelijk weten. Zoiets is altijd redelijk latsig om vast te stellen vanop afstand :?

Het zou ook aan het verzend gedeelte kunnen liggen. Dat rode venstertje doet vermoeden IR (?) misschien dat er ergens een kabeltje los is dat de IR (?) led moet aansturen.

offtopic:
Gaat de reis naar spanje :Y) Aangezien je een grote kaart van spanje open hebt liggen :P

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 23-07-2006 15:45 ]

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Op de omhulsel zitten inderdaad van die druk-pennen (kruisjes van plastic die omlaag drukken als je op de knoppen "Open" en "Dicht" drukt) die aansluiting moeten hebben op de koperen plaatjes op de chip. Wat ik ook niet begrijp is dat er verder niks voor dat IR plaatje zit :?
je hebt de chip > +/- 1 cm ruimte > en dan het ir plaatje... geen aansluiting dmv draadje ofzo (kan misschien aan mijn kennis over electronica liggen). In het onderhoudsboekje staat ook dat er een lichtje gaat branden als je 1 knop 1 sec inhoudt. Zo kan je zien of de batterijtjes nog voldoende zijn. Maar ik zie verder geen lampje ofzo... misschien communiceert de chip draadloos met het IR plaatje? Ik weet het niet; zal misschien wel zo geprogrammeerd zijn ofzo... Maar als ik met een plastic pinnetje zelf die koperen knopjes op de chip druk en de batt. aansluit dan gebeurt er ook niks...

offtopic:
Inderdaad de reis gaat naar Spanje toe... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door XunFar op 23-07-2006 16:39 . Reden: Offtopic toegevoegd ]

• kluyze
  • Niet online
Nee niet die pinnetjes van je knopjes, die bedoelde ik niet, Meer koperen pinnetjes of zo, om dingen extern aan te hangen gelijk een IR-led (als dat nodig zou zijn) Die plastieke dingen zijn alleen maar om op de knopjes op het printje te duwen.
Maar zoals je zegt dat er een lichtje zou moeten branden, dan moet dat lichtje toch ergens op je printje zijn aangesloten. Draadloos zou straf en onnodig zijn.

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Yep, ik heb een miniscuul lampje gevonden op de achterkant van het printje dat richting dat rode plaatje zou moeten schijnen. Maar een koperen aansluiting die naar een extern component zou moeten aansluiten zie ik niet. je krijgt wat je ziet, een losse printje met wat chips, batterijtjes erop en een het doosje waar ie in zit. Meer is het niet...

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Het kan zijn dat ik het mis heb, maar zit er naast dat IC niet een Xtal? Als dit echt een Xtal is dan zou het kunnen dat die beschadigd is en dat daardoor het klokgedeelte van het IC een onzuivere klokpuls afgeeft. Mischien ook een reden waarom alle deuren tegelijk opengaan.

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Tja, ik laat maar door Benz een nieuwe sleutel maken... ik snap ook niet waarom ze zo'n afstandsbediening niet kunnen repareren. Een nieuwe sleutel brengt meer geld in het laatje, lang leve de autobranche (not!). Alles valt te repareren, elke chip elke apparaat kan onder het mes, iedereen kan voor een zacht prijsje elke sleutel laten bijmaken, maar wanneer het om een autosleutel gaat, durft niemand wat te doen.

Bedankt iedereen voor de hulp! Ik ga maar weer eens diep in mijn buidel tasten... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door XunFar op 24-07-2006 12:03 ]

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
Op diverse veilingsites kun je wel van die klapsleuts kopen voor 40/80 euro. Ik weet niet in hoeverre die 'hetzelfde' zijn als de sleutel van jouw Benz, maar je zou het eens kunnen proberen.

De baard kun je zo overzetten als het goed is. Moet je alleen wel het chippie weten in te stellen. Hoe dat gaat weet ik niet.

BTW: Volgende keer je camera ff in de macrostand zetten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door tERRiON op 24-07-2006 12:11 . Reden: Tip toegevoegd ;) ]

blah

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
swolters schreef op maandag 24 juli 2006 @ 12:10:
Op diverse veilingsites kun je wel van die klapsleuts kopen voor 40/80 euro. Ik weet niet in hoeverre die 'hetzelfde' zijn als de sleutel van jouw Benz, maar je zou het eens kunnen proberen.

De baard kun je zo overzetten als het goed is. Moet je alleen wel het chippie weten in te stellen. Hoe dat gaat weet ik niet.

BTW: Volgende keer je camera ff in de macrostand zetten ;)
Zit een speciale chip in die geprogrammeerd moet worden met mijn boordcomputer, anders werkt ie niet... het programmeren kan alleen benz zelf, door het invoeren van een chassisnummer rolt er aan het uiteinde een nieuwe chip uit die ze in een mooi doosje stoppen en opsturen. Klusje van niks, daar vragen ze dan 250 euro voor. De source code cq applicatie kan niet bij de dealer gedraaid worden...
andere automerken kan het dus wel... een tip: koop nooit een A klasse, 1 grote brok electriciteit, als er iets kleins kapot gaat, kost het je een vermogen!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Wat gebeurt er als je gewoon de knopjes indrukt buiten het omhulsel? Dus leg je batterijtjes op de print (waar ze ook moeten komen) en dan kun je gewoon op de microschakelaars drukken met een vinger en zien wat het doet

Het zou evengoed een mechanisch probleem kunnen zijn binnenin je sleutel.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Topicstarter
Heb het opgelost, een in de prak gereden a klasse sleutel bij de autoslager (sloperij) gehaald en samen met een soldeerknapert de chip overgezet naar mijn sleutel en huppa, na de synchronisatie doet ie het weer. Dus tja... benz ga je schamen!! 250 euro niet te geloven! Zelfs Windows kan hier geen puntje aan zuigen.

• bibawa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2008
Ik heb het probleem ook gehad met een toyota corolla, afstandsbediening werkte totaal niet meer, dacht nieuwe batterijen erin maar ook dat ging niet.

Mee terug naar de garage gegaan en blijkbaar moet er eerst iets gesynchroniseerd worden voor dat het terug werkt, na verwijdering van de batterijen.
Pagina: 1