Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Invloed van AdSense inkomsten op kinderbijslag in Belgie

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een onsuccesvol topic op DPZ, probeer ik het hier nog maar eens uit. Ik plaats het onder fotografie algemeen, omdat het tenslotte om een fotografie-site gaat.

Ik heb dus sinds kort mijn eigen digitaal fototoestel. Daarvoor heb ik een blog opgericht, waar ik regelmatig nieuwe foto's ga proberen plaatsen.
Nu is digitale fotografie voor mij een dure hobby. Ik ben student en tijdens het jaar heb ik dus geen inkomsten. Programma's zoals Google Adsense zijn voor mij dus heel aanlokkelijk om zo een paar centjes extra te verdienen. Daarnaast is er ook stock fotografie waar je af en toe wat geld kunt bijverdienen als je een beetje op de markt inspeelt.

Nu, allemaal mooi en wel, maar ik kan niets vinden ovre de invloed van dit soort inkomsten. Ik ben dus, zoals ik al zei, student, en nog steeds ten laste van mijn ouders. Zij krijgen dan ook maandelijks een zeker bedrag kinderbijslag (of kindergeld of hoe je het wilt noemen).
Ik vroeg me af welke invloed inkomsten uit AdSense en dergelijke hebben op kinderbijslag. Ik zou niet willen dat mijn ouders hun kinderbijslag verliezen omdat ik een paar dollar per jaar verdien aan wat foto's.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je mag sowieso tot een x bedrag per jaar bijverdienen (weet niet hoeveel het is, maar het lag iig in de duizenden euros). En ik kan me niet voorstellen dat je dat met alleen adsense verdient.

Dit moet je wel opgeven aan de belasting, maar voor erg lage bedragen zal het geen probleem zijn.
Maar hoe kan het dat je ouders nog kinderbijslag krijgen als je studeert? Dan krijg jij toch gewoon stufi neem ik aan?

[ Voor 18% gewijzigd door TERW_DAN op 23-07-2006 12:04 ]

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:25
Voor zover ik weet hebben jouw inkomsten geen invloed op de kinderbijslag die jouw ouders krijgen. Jij mag namelijk ook geld verdienen met baantjes, waar je waarschijnlijk meer geld mee kan verdienen dan met adsense. Of jouw site moet opeens heel erg populair worden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 23 juli 2006 @ 12:04:
Je mag sowieso tot een x bedrag per jaar bijverdienen (weet niet hoeveel het is, maar het lag iig in de duizenden euros). En ik kan me niet voorstellen dat je dat met alleen adsense verdient.

Dit moet je wel opgeven aan de belasting, maar voor erg lage bedragen zal het geen probleem zijn.
Maar hoe kan het dat je ouders nog kinderbijslag krijgen als je studeert? Dan krijg jij toch gewoon stufi neem ik aan?
Eerst voor de duidelijkheid: ik woon in België.
Als ik me niet vergis is het in België zo, dat je ouders kinderbijslag krijgen tot minstens 18 jaar. Vanaf dan verliezen ze normaal hun kindergeld, behalve als ze een attest van een hogeschool of universiteit kunnen voorleggen waar op staat dat hun kind voltijds studeert. Ouders kunnen zo kinderbijslag krijgen tot hun kind afstudeert of de leeftijd van 23 jaar overschrijdt (kan mij vergissen qua leeftijd). Aangezien ik voltijds studeer, krijg ik elk jaar de nodige attesten, en mijn ouders dus kinderbijslag.

Dat van dat bijverdienen, dat dacht ik inderdaad ook, maar ik dacht dat dat enkel van toepassing was als je dat onder een studenten-contract deed...

Verwijderd

Topicstarter
Wolfensteijn schreef op zondag 23 juli 2006 @ 12:07:
Of jouw site moet opeens heel erg populair worden ;)
Als jullie nu hééél vaak op mijn blog langs komen en op de Adsense links klikken...;)

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Je bent dan zeker nog geen 18? Als je 18 bent krijg je studifinanciering van de IB-Groep (moet je natuurlijk wel aanvragen) en als je die ontvangt mag je maximaal 10.527,57 bijverdienen.

"Naast je studiefinanciering mag je in 2006 � 10.527,57 netto verdienen zonder dat dit gevolgen heeft voor je studiefinanciering."

bron

edit: oh, in België :X

[ Voor 6% gewijzigd door RedPixel op 23-07-2006 12:11 ]

I see red pixels.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:41
In Nederland is 't zo dat je zolang je minderjarig bent en kinderbijslag je (dit getal weet ik niet geheel zeker) zo'n €1100 euro per kwartaal mag bijverdienen en nog een extra 1050€ in de zomermaanden, zonder dat je ouders op de kinderbijslag gekort worden.

Bron: klik

[ Voor 17% gewijzigd door Leftblank op 23-07-2006 12:12 . Reden: Nevermind, je bent niet minderjarig volgens je profiel :9 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 12:08:
[...]

Eerst voor de duidelijkheid: ik woon in België.
Als ik me niet vergis is het in België zo, dat je ouders kinderbijslag krijgen tot minstens 18 jaar. Vanaf dan verliezen ze normaal hun kindergeld, behalve als ze een attest van een hogeschool of universiteit kunnen voorleggen waar op staat dat hun kind voltijds studeert. Ouders kunnen zo kinderbijslag krijgen tot hun kind afstudeert of de leeftijd van 23 jaar overschrijdt (kan mij vergissen qua leeftijd). Aangezien ik voltijds studeer, krijg ik elk jaar de nodige attesten, en mijn ouders dus kinderbijslag.

Dat van dat bijverdienen, dat dacht ik inderdaad ook, maar ik dacht dat dat enkel van toepassing was als je dat onder een studenten-contract deed...
Hoe het in België zit weet ik niet. Het belasting systeem zit daar natuurlijk heel anders in elkaar dan in NL. Ik denk daarom ook dat je het beter bij de fiscus na kan vragen dan hier, gezien hier overwegend veel NLers zitten.

Wat je evt kan doen mocht het invloed hebben is het adsense gebeuren laten uitbetalen op naam van (een van) je ouders.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 21:54

Zoefff

❤ 

Je blog gaat dan wel over fotografie, maar dit onderwerp heeft verder weinig met fotografie te maken. Het lijkt me dus meer een topic voor Werk & Inkomen, daar zullen sowieso wel meer mensen zitten die hier verstand van hebben :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
En gelijk een kleine titelfix ter verduidelijking :)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 23 juli 2006 @ 12:13:
[...]

Hoe het in België zit weet ik niet. Het belasting systeem zit daar natuurlijk heel anders in elkaar dan in NL. Ik denk daarom ook dat je het beter bij de fiscus na kan vragen dan hier, gezien hier overwegend veel NLers zitten.

Wat je evt kan doen mocht het invloed hebben is het adsense gebeuren laten uitbetalen op naam van (een van) je ouders.
Naar mijn weten kan ik hier enkel betalend professioneel advies krijgen. Het lijkt em dus wel héél gek om bv. 50 euro te betalen aan advies, om dan uiteindelijk 5 euro te verdienen met AdSense. Daarom probeerde ik het langs deze weg.

Je geeft wel een goeie tip om de uitbetaling gewoon op naam van mijn ouders te plaatsen. Het zal uiteindeliijk nooit om enorm hoge bedragen gaan dus zullen die inkomsten geen invloed hebben op hun belastingen.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:25
Bestaat er in België niet iets als de belastingtelefoon? Of kan je via de website van jullie belastingdienst/fiscus geen informatie opvragen? Of bij de instantie die de kinderbijslag regelt?

Verwijderd

Topicstarter
Wolfensteijn schreef op zondag 23 juli 2006 @ 12:43:
Bestaat er in België niet iets als de belastingtelefoon? Of kan je via de website van jullie belastingdienst/fiscus geen informatie opvragen? Of bij de instantie die de kinderbijslag regelt?
Ja, die bestaan er...maar die mensen die daar zitten hé...
Mijn moeder belde zo een paar maand geleden naar de "helpdesk" voor kinderbijslag. Mijn zus is in september beginnen werken, en daar mochten ze dus geen kinderbijslag meer voor ontvangen. "Geen probleem" volgens de dame aan de telefoon, alles was in orde en er moest niets gedaan worden. 3 maand later, een boete van de kinderbijslag omdat we zogezegd niet gemeld hadden dat mijn zus werktte. Nog 3 maand later een brief om te zeggen dat ze 6 maand lang voor mijn zus betaald hebben (hun fout dus), en dat ze daarom nu maar de komende 6 maand alle kinderbijslag gingen inhouden.
Je kan verstaan dat ik niet veel vertrouwen heb in die mensen. Hun antwoorden kan je blijkbaar helemaal niet als correct aanvaarden.

Ondertussen vond ik via belgie.be wel wat informatie en het lijkt toch te kloppen dat je heel het jaar door geld mag verdienen, zolang je maar onder een bepaald maximum blijft. Hoe dan ook, tegen de tijd dat ik eindelijk aan 100 dollar zit, zal ik het nog wel eens opnieuw bekijken. Zolang ik het geld niet in doe ik niets mis lijkt me.

(dankzij jullie gaat de teller van AdSense wel mooi...bedankt dus aan de mensen die geklikt zouden hebben.) Aan alle reply'ers dus hartelijk bedankt.

Verwijderd

ik ben afkomstig van Belgie en volgens mij zit het zo:

Je mag doorheen het jaar een bijverdienste hebben. Die bijverdienste mag niet hoger liggen dan wat je als jobstudent kan verdienen (laatste keer dat ik jobstudente was, was dit bedrag ongeveer 2400 EUR). Ga je daar boven moet je sociale lasten betalen op je inkomen en verliezen je ouders hun kinderbijslag.

Kinderbijslag kun je krijgen tot de leeftijd van 24 jaar, mits je ten laste bent van je ouders (dit is thuiswonend, niet werkend, geen werkloosuitkering, en dus studerend). Dit geldt ook als je op kot gaat, maar wederom, hier telt de verdien-grens van het kind opdat de ouders de kinderbijslag blijven krijgen.

check effe deze link: http://www.svb.nl/interne...g/kinderbijslag/index.jsp

het bedrag kon ik niet in 1-2-3 terugvinden, maar na even zoeken vind je het heus wel, evenals een aantal contact telefoonnummers.

Verwijderd

Modbreak:Check je mail

[ Voor 91% gewijzigd door Xandrios op 27-10-2006 20:39 ]

Pagina: 1