[Beamer] wegwerken kabels over plafond

Pagina: 1
Acties:
  • 3.753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-11 08:57

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Vorig jaar ben ik verhuisd naar een appartement met een behoorlijk grote huiskamer. Dat laatste was een must, omdat ik ruimte zocht om op te beameren. Dit appartement had in het midden van het plafond een aansluiting voor een lamp. Daar heb ik een stopcontact op gemonteerd en mijn beamer met een plafondbeugel ernaast gehangen.

Op dit moment is de beamer via een Gigavideo (dus draadloos) aangesloten op de composiet uitgang van mijn receiver. Al mijn videoapparatuur gaat via deze receiver, inclusief mijn shuttle via composiet TV-out. Vanuit esthetisch oogpunt een prima oplossing, maar zoals je kunt raden laat de beeldkwaliteit van met name DVD en de computer natuurlijk te wensen over.

Nu wil ik toch maar kabels gaan trekken, en dan gelijk goed, dus een HDMI + VGA + S-video of component kabel. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat netjes weg krijg. Hieronder heb ik twee fotootjes gepost van de situatie.

Overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/466/tn/Beamer001Large.jpg

Iets meer detail:
Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/467/tn/Beamer002Large.jpg

Ik heb zitten denken aan van die witte kabelgootjes. Vanwege de lengte van de kamer is een kabel van de beamer naar de muur erachter, en dan helemaal rondom, geen optie. Zelfs naar de muur links van de beamer is niet handig, omdat de deur van de keuken en de bijbehorende uitstulping in de weg zitten. Wat kan, is recht naar voren, naar de muur waarop wordt geprojecteerd en dan naar links naar het meubel. Dan zit ie wel behoorlijk in het zicht.

Ik heb ook zitten denken aan meer in het oog springende, maar hi-tech uitziende oplossingen als een kabel strak spannen diagonaal de hoek in, en dan gewoon alle kabels met tiewraps of zo'n slang er aan maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.helicom.be/shop/shopnl/robbe%20futaba/spiraal%20groot.jpg

Of nog iets groter, en dan helemaal to the max gaan en er nog een lichtslangetje in verwerken:
Afbeeldingslocatie: http://www.topdeq.com/medias/jZgr3iZNSlEWhbSsecRafe-30.jpg
Dit heeft als voordeel dat er ook nog eens makkelijk is er later kabels bij te doen. De lamp die nu in de weg zit kan eventueel weg om ruimte te maken.

Of witte PVC buis van 5 cm diagonaal. Of, of, of. Kortom, hoe doen jullie dat? Ik zal toch niet de enige zijn met dit luxe-probleem? Of zijn er manieren om een S-video of VGA signaal draadloos over te zenden?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Het mooiste is om het gewoon te frezen, pvc buis in de geul en dan weer dicht maken. Maarja het is veel werk, je moet weer opnieuw schilderen etc. en je kan niet toevoegen.

offtopic:
Mooie Ikea poster trouwens

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 11:29:
Het mooiste is om het gewoon te frezen, pvc buis in de geul en dan weer dicht maken. Maarja het is veel werk, je moet weer opnieuw schilderen etc. en je kan niet toevoegen.

offtopic:
Mooie Ikea poster trouwens
Ja dat frezen heb ik overwogen, maar dan moet daarna ook weer het hele plafond worden gespoten, en dat schijnt nogal troep te geven ;). Bovendien zou het leuk zijn als het iets minder destructief was, zodat ik straks als ik een nieuwe beamer koop met andere projectieverhoudingen zonder grote problemen de boel een paar meter kan opschuiven.

De poster is inderdaad Ikea, net zoals de lampen, de tafels, de stoelen, de kasten, de gieters en het kleed. Het enige dat niet van Ikea is, is het Gamma stellingrek en de bank :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Even een kickje om te laten zien hoe ik het nu heb opgelost. Zaterdag liep ik door Ikea en toen viel mijn oog op een mooi setje van 5 spotjes, in combinatie met een flexibele rail van 3.5 meter. Dat was iets te kort, dus kocht ik twee setjes. Deze heb ik aan elkaar gemaakt, en door nu maar 1 voeding te gebruiken en maar 5 spotjes (de rest heb ik dus als reserve...) heb ik een 7 meter lange rail door mijn kamer met spots. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/519/tn/Beameroplossing001Large.jpg
(let vooral op de ingenieuze manier waarop ik twee spotjes en 10 cm kabel heb gebruikt om de twee rails met elkaar te verbinden!)

Het uberdoel was het gebruiken van deze rail als geleide voor allerlei kabels. Tegelijk kocht ik namelijk 10 meter zilverkleurige kabelslang, en inmiddels is deze gevuld met een component en composiet kabel. Binnenkort krijg ik een 10 meter lange VGA kabel en een nieuwe receiver die composiet kan converteren naar component zodat de componentkabel verruild wordt voor VGA. Zie hier het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/520/tn/Beameroplossing002Large.jpg

Misschien dat ik die zilverkleurige kabelslang vervang door witte, als ik die ergens tegenkom. Valt het iets minder op. Maar voorlopig ben ik zeer content met het eindresultaat.

Ik heb nu nog wel 5 spotjes over. De 12 volt transformator die er bij zit levert maar 110 watt, dus meer kan ik er ook niet op aansluiten. Misschien eens kijken voor 12 volt halogeenlampjes van 10 watt, dan kan ik de rest ook inzetten!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-11 14:32

Eraser127

Nijkerk

Mooie oplossing hoor. Alleen nu met die zilverslang/buis er omheen valt het meer op omdat het dikker is.

My Discogs

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als je het hebt over esthetisch: de stekkerdoos aan het plafond is ook niet echt mooi... Misschien dat je een witten houten bak rondom de beamer kan ophangen, waar de beamer zelf eronder uitsteekt? Koeling en beeld moet nog wel mogelijk blijven ;)

Verder is het een bijzonder elegante oplossing :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-11 21:00
Je zou je plafond een paar cm kunnen verlagen. Houten latjes aan het plafond, kabels trekken, en dan gipsplaat ertegen.

Dit bied meteen opties om lampen op te hangen daar waar je ze hebben wilt of zelfs honderden ledjes inbouwen ofzo :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Motrax schreef op zondag 30 juli 2006 @ 16:31:
Als je het hebt over esthetisch: de stekkerdoos aan het plafond is ook niet echt mooi... Misschien dat je een witten houten bak rondom de beamer kan ophangen, waar de beamer zelf eronder uitsteekt? Koeling en beeld moet nog wel mogelijk blijven ;)
Ik had de stekkerdoos nodig om de beamer en de voeding van de ontvanger op aan te sluiten, maar nu dat niet meer nodig is kan in principe het stopcontact weg en kan de draad voor de power rechtstreeks uit het plafond komen. Goed idee.

Edit: klaaaar:
Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/525/tn/BeameroplossingLarge.jpg
Verder is het een bijzonder elegante oplossing :)
Thanks!
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 30 juli 2006 @ 17:09:
Je zou je plafond een paar cm kunnen verlagen. Houten latjes aan het plafond, kabels trekken, en dan gipsplaat ertegen.

Dit biedt meteen opties om lampen op te hangen daar waar je ze hebben wilt of zelfs honderden ledjes inbouwen ofzo :)
Ja, dat heb ik overwogen, maar mijn plafond is al relatief laag (2m40) en dan moet ik ook nog wat verzinnen voor de ramen boven de deuren :). Het komt al gauw vijf centimeter naar beneden.

[ Voor 7% gewijzigd door SeatRider op 30-07-2006 17:45 . Reden: U vraagt, wij plamuren! ]

Pagina: 1