canon eos 350 of olympus e-500

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• bac_hus
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 21:35
Ik wil binnenkort een d-slr kopen. Ik twijfel op dit moment erg tussen 2 modellen (instap modellen) de canon eos 350 en de olympus e-500. Zoals ik begrepen heb heeft de eos een mirror lock om trillingen te verminderen, aangezien ik de body ook aan een telescoop wil hangen lijkt me dit een goede feature. De e-500 heeft dan weer een anti-stof feature die me ook erg handig lijkt (moet toch steeds het objectief erafhalen en de telescoop aansluiten). Nu wilde ik weten of er daadwerkelijk verschil was in kwaliteit van de camera's en welke meer noob-proof is (remember ik ben geen fotograaf ;) )

bvd.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
De body van de E-500 vind ik wat beter afgewerkt, met een rubberen grip en sluiter button dat beter aanvoelt. Het gebruikte plastic van de 350D lijkt net een nagelvijl. De 350D heeft wel een informatie LCD met verlichting, de E-500 heeft alleen een (extra groot) TFT.

Het grootste nadeel van de E-500 zijn de accesoires, bij een Canon kan je kiezen uit een flink arsenaal aan objectieven en flitsers bij de Olympus is de keuze beperkt en volgens mij ook duurder.

Beide prima cams denk ik en technisch ontlopen ze elkaar niet veel, maar dat is zo op te zoeken :)

* Redje gebruikt een 350D.

[ Voor 3% gewijzigd door Redje op 22-07-2006 20:32 ]

• bac_hus
Redje schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 20:31:
Het grootste nadeel van de E-500 zijn de accesoires, bij een Canon kan je kiezen uit een flink arsenaal aan objectieven en flitsers bij de Olympus is de keuze beperkt en volgens mij ook duurder.
* Redje gebruikt een 350D.
Ja dat is het volgende probleem, als ik fotografie ook leuk ga vinden wil je uiteindelijk toch uitbreiden. Er is inderdaad wel wat over te vinden maar ik spreek liever mensen die er veel van weten zonder bijbedoelingen (verkopers) ;)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
bac_hus schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 20:35:
[...]
Ja dat is het volgende probleem, als ik fotografie ook leuk ga vinden wil je uiteindelijk toch uitbreiden. Er is inderdaad wel wat over te vinden maar ik spreek liever mensen die er veel van weten zonder bijbedoelingen (verkopers) ;)
Persoonlijk zo ik eerder kiezen tussen een 350D of D50/D70s.
De uitbreidingsmogelijkheden, upgrades (duurdere body) maar ook de community is van Canon en Nikon toch wat groter.

Technisch is de E-500 een prima cam maar andere dingen tellen voor mij ook mee.
Maar iedereen denkt hier natuurlijk anders over :D

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:42

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

De e500 heeft als voordeel het anti-stof systeem. Er zijn zeker wel lenzen voor te krijgen, panasonic heeft nu een camera uit die hetzelfde systeem gebruikt. Dit zou wel moeten leiden tot meer lenzen, tot die tijd kan je al het glas van olympus zelf kopen :)

De 350d zou ik zelf niet kopen, als ik NU een cam zou moeten hebben zou ik kiezen tussen de e500 en de d50. En die keuze vind ik heel moeilijk, ik heb de d50 vastgehad en die pas net wat beter in mijn handen. De e500 heeft zoals gezegd de stofdinges en dat mis ik eigenlijk bij de rest. Daar is het wel te verwachten binnen nu een periode X, dus zolang dat nog geen gemeengoed is en ik niet een dSLR moet hebben om wat voor reden dan ook koop ik geen dSLR.

Of een e500 aan een telescoop te hangen is.. dat weet ik niet.

ping 127.212.23.124

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
1. We hebben een heel mooi topic hiervoor: [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*[/rml]
2. Die mirror lockup zou ik het niet van af laten hangen, het lijkt me dat die mini-trilling van het opklappen van de mirror op een sluitertijd van minuten (lijkt me tenminste, als hij aan een telescoop komt) veel uitmaakt. Maar: just my 2 cents.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
e-500 heeft bakken meer ruis bij hoge iso's/langere sluitertijden. Die 350D is daar heel clean. Oly bouw vind ik ietwat beter dan de Canon. Maar bediening van Oly is zo enorm gedoe in menu...

|>

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Hou ook rekening met de grootte van de 350D. Ik weet niet hoe het zit met de Olympus, maar toen ik destijds mijn SLR kocht ging het tussen de D70 en 350D. Ik wist geen blijf met mijn handen op de 350D (heb dan ook grote handen) en toen was de keuze natuurlijk snel gemaakt ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nadeel van de Olympus vind ik de behoorlijk kleine sensor (crop 2.0 is een STUK kleiner dan 1.5 en 1.6 crop) met bijbehorende ruis.

• bac_hus
Hartelijk dank voor alle reacties. Afgaande van de tips hier en in andere draadjes heb ik besloten een eos350 te kopen.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Fairy schreef op zondag 23 juli 2006 @ 14:17:
(crop 2.0 is een STUK kleiner dan 1.5 en 1.6 crop)
het verschil is inderdaad dramatisch bron: dpreview

okay, de huidige olympus camera's zijn geen ruis wonderen en er zitten nadelen aan het fourthirdssysteem.
maar olympus had in het verleden hét systeem dat de uitersten van het fotografisch bereik bediende, dus van microscopisch tot astronomisch (wellicht een rare woordkeuze, maar neem aan dat begrepen wordt wat er ik mee bedoel); namelijk het OM-systeem. nu is er op het moment nog niets bekend of ze diezelfde richting weer in willen gaan, maar oa. met de ontwikkeling van liveview en gezien de overige activiteiten van olympus lijkt me dat verre van onvoorstelbaar.
gezien de specificieke eisen van TS was het wellicht een betere keuze om in het fourthirds systeem te stappen, maar dan met name de e-330, maar met de 350d zal hij waarschijnlijk geen buil vallen...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

De keus op basis van technische specs is in dit segment toch redelijk lood om oud-ijzer. Elke SLR die je kan kopen, of dat nu een Nikon, een Canon of een Olympus is, zijn gewoon goede spullen voor hun geld :). Natuurlijk zitten er minieme verschillen in de apparaten, maar om nou te zeggen dat die echt vóór of tegen en een bepaald model spreken.. hetzelfde geldt eigenlijk voor de ontwikkelafdelingen.

Ik denk dat de TS gewoon veel plezier gaat hebben van zijn camera :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
ben het niet met je eens garyu, olympus is van oudsher een innovatief merk in de zeer conservatieve camerawereld.
Garyu schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 17:39:
Ik denk dat de TS gewoon veel plezier gaat hebben van zijn camera :)
dat denk - en voor de TS hoop - ik ook wel.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Frigolamptje schreef op zondag 23 juli 2006 @ 13:34:
Hou ook rekening met de grootte van de 350D. Ik weet niet hoe het zit met de Olympus, maar toen ik destijds mijn SLR kocht ging het tussen de D70 en 350D. Ik wist geen blijf met mijn handen op de 350D (heb dan ook grote handen) en toen was de keuze natuurlijk snel gemaakt ;)
Dit is altijd zo'n non-argument. 99% van alle fototoestellen zijn belachelijk klein. Dat is blijkbaar nooit een issue geweest, want ze zijn nogaltijd erg klein, en worden met de dag kleiner. Nu we Canon toch even zwart kunnen maken, kunnen we hem netzogoed te klein noemen.

En ook met een groot zwaar objectief er aan is het geen probleem, want die ondersteun je toch met de 2e hand. Laat daarom het formaat van de 350D geen rol spelen, het gaat om het plaatje dat er uit komt. En die zijn erg chique :)

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 09:00
Ik heb de Canon EOS 350D gekozen vanwege de betere compatabiliteit met de lenzen. Er zijn zeer veel Canon lenzen en bovendien heb je nu betere wide-angle mogelijkheden.

• bac_hus
lateef schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 18:23:
[...]
dat denk - en voor de TS hoop - ik ook wel.
Dat zal toch wel, ik hoop alleen dat ik zelf ook nog normale foto's kan schieten (ons Nederlands klimaat laat niet veel astrofotografie toe ;) ) Heb ook photoshop nu dus daar ook maar eens mee oefenen om net even meer uit een foto te krijgen. Als iemand een leuk beginners tutorialtje weet graag ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Als iemand een leuk beginners tutorialtje weet graag ;)
Er staat al aardig wat in FGWorkflow, het bewerkings-forum hiernaast. En verder is het topic hieronder bedoeld voor start-dSLR vragen:

[rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*[/rml]

Vandaar dat ik deze dicht doe :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.