Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RFID grenzen

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik weet niet of iemand er verstand van heeft maar mijn vraag is of het mogelijk is om grenzen te stellen aan het bereik van RFID tags. Hierbij bedoel ik dan het bereik van de data door de lucht. Kan je dit blokkeren ofzo buiten een bepaalde grens in de lucht? Ik wil dus een soort van boundaries maken. Bijvoorbeeld dat ik een bepaald deel van een magazijn omsluit door het een en ander (geen muren ofzo, maar gewoon een apparaatje op de grond ofzo. En dat er dan binnen dat afgebakende gebied alleen maar de RFID gegevens te lezen zijn welke zich daar bevinden.

Verwijderd

Je kunt het uitgezonden vermogen reguleren.

Dat is de makkelijke manier (buiten het afschermen met stalen platen ofzo)

Ik weet niet wat je gebruikt (135Khz, 13.56Mhz, 900Mhz 2,4Ghz tags)

Je kunt ook nog gaan na denken over een andere manier om dit aan te pakken, scherm je tags af van een andere reader dan de jouwe.

Ik weet niet of je een beetje thuis bent in de RFID protocollen?

Je kunt namelijk bij ISO15693/14443 (A en B ), wat allemaal op 13.56Mhz werkt, een collision veroorzaken tussen een tag en een reader.

Dit protocol werkt namelijk via het slotted Aloha princiepe, er wordt door een reader gezegd: Ga maar zenden 1e slot begint nu, De nodes (jouw tags) zullen daarbij ieder voor zich bepalen of ze gaan zenden. Zend er een dan is er geen probleem, deze zal door de reader worden geidentifeceerd en dan in een wacht modus geplaatst worden. Zenden er meerdere tegelijk dan detecteerd de reader een collission.

Als jij nu een apparaatje maakt dat kijkt of er een reader in de buurt is, en als deze dan een tag wil uitlezen dan zend jij op het moment dat de tag ook uit zend, dan heb je dus een collision, en kan een externe reader (buiten het magazijn) jouw tags niet zien.

Natuurlijk maak je in jouw apparatje dat je friendly readers kunt toe laten, zodat deze wel tags kunnen uitlezen.

Evas dropping blijft natuurlijk altijd een probleem, je communicatie kan altijd afgeluisterd worden.
Wil je dat voorkomen dan plaats je het beste een aantal stalen wantjes.

Verwijderd

Ik weet dat ze voor WiFi ook bepaalde verf hebben, misschien kan je hiermee ook RFID tags blokkeren. De bovenstaande oplossing van surge_me zou ook kunnen gaan werken, maar dat is wel iets meer werk.

Ik ben iemand die tegen het gebruik van RFID is, doei privacy :w
Zodra ik een paspoort krijg met RFID ingebouwd dan ga ik een RFID zapper maken, om de chip overbelast te krijgen (en dus te slopen), ik wil GEEN RFID tags in mijn buurt hebben. Om nou mijn ID/paspoort continu in een allumiliumfolitje te doen, dat vind ik ook overdreven, dus we "zappen" hem gewoon. :+

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

@KingOfDos:

ik zeg niet dat ik voor of tegen RFID ben maar even over je paspoort verhaal:
Als jij de rfid chip sloop dan ben je direct strafbaar. Je paspoort is namelijk eigendom van de nederlandse staat en je hebt het alleen in bruikleen. Hetzelfde geld voor verscheuren of kwijtraken.

In silverfolie bewaren mag natuurlijk wel :D :+ .

[ Voor 3% gewijzigd door TG op 23-07-2006 15:22 . Reden: besef me net dat dit erg offtopic is ]

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11 21:11

Orac

Ik mis je papa.

Wil ik ook eens gaan maken zo'n RFID killer en/of een RFID stoorzender >:) .
Heeft iemand daar informatie over?

Zelf al tegen gekomen:
http://events.ccc.de/congress/2005/wiki/RFID-Zapper(EN)

Dit lijkt mij twijfelachtig:
http://www.rfidwasher.com/

@TG: als de RFID tag van mijn toekomstig paspoort (en het nieuwe rijbewijs???) "plotseling" stuk is, weet ik van niks O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Orac op 23-07-2006 15:23 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Passieve RFID tags hebben een bereik van maximaal een meter of 2, dus het valt zowiezo al ferm mee. De tags worden gevoed door een magnetisch veld van de ontvanger, je zou dat magnetische veld moeten tegenhouden op de een of andere manier, maar dat kan niet onzichtbaar zoals je wil.

Kooi van faraday, of voldoende afstand tussen de ontvanger en de te verbergen RFID gevallen zijn imho de enige mogelijkheden voor passieve RFID-chips.

Als je paspoort nat is, en je droogt het 1 seconde in de microgolfoven, dààg RFID tag

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 23-07-2006 15:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

naftebakje schreef op zondag 23 juli 2006 @ 15:36:
Kooi van faraday, of voldoende afstand tussen de ontvanger en de te verbergen RFID gevallen zijn imho de enige mogelijkheden voor passieve RFID-chips.
of je kijkt op http://www.rfidguardian.org

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 10:55 ]

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:31
Het bereik kan veel groter zijn dan 2 m, ligt er maar net aan welke frequentie er wordt gebruikt en dus wel type tag. Passieve tags kunnen al meer dan 7 m halen. Zie bijv de Philips Ucode familie: http://www.semiconductors...fication/ucode/index.html

Verwijderd

No-no schreef op zondag 30 juli 2006 @ 10:10:
Het bereik kan veel groter zijn dan 2 m, ligt er maar net aan welke frequentie er wordt gebruikt en dus wel type tag. Passieve tags kunnen al meer dan 7 m halen. Zie bijv de Philips Ucode familie: http://www.semiconductors...fication/ucode/index.html
Toch wel jammer dan dat ze voor die supermarkt dingetjes 13.56Mhz gebruiken.

De rede zal wel zijn dat 13.56Mhz laag genoeg is om door (veel, niet alle) barriers heen tekomen, deze bestaan in de supermarkt voornamelijk uit water (bijna alle producten bevatten wel water)

En dan ligt het er ook maar net aan welke techniek ze gebruiken (backscatter of inductieve koppeling) bij inductieve koppeling (o.a. ISO15693 en 14443, die op 13.56Mhz werken, het hele systeem kun je zien als een transformator) is de absolute grens (dit is de overgang tussen het nabije en het verre veld, of overgang van magnetisch naar electrisch component van het EM veld) lamda/(2pi) met lambda de golflengte en pi ~= 3,14 als je dat uitrekend kom je tot een grens van een meter of 3.

Omdat deze grens absoluut is, zal in de buurt van deze grens de boel ook nauwelijks werken, hou daarom maar gewoon 2 meter aan voor 13.56Mhz.

Dan zie je ook dat het niet veel zin heeft om inductieve koppeling te gebruiken bij hogere frequenties (2.4Ghz levert nog maar een paar millimeter op...) Daarom gebruiken ze daar backscatter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:47:

Omdat deze grens absoluut is, zal in de buurt van deze grens de boel ook nauwelijks werken, hou daarom maar gewoon 2 meter aan voor 13.56Mhz.
Boven de afstand van lambda /2 pi is nog wel enige magnetisch veld waarneembaar, echter deze is niet meer sterk genoeg om de tag nog van voldoende energie te voorzien, of je moet wel heel erg veel stroom door je antenne spoel laten lopen.
Houdt als gevolg van de maximale toegestaande magnetische veldsterkte (42dBuA/m op 10m afstand, volgens ETSI 300 330-2) maar rekenschap met veel lagere leesafstanden (of je moet de antenne van je tag net zo groot maken als die van je VCD ;) ) 1 meter is veel reëler.
Daarnaast heb je te maken met een magnetische koppeling welke in 1 richting maximaal is en 90 graden daarop nul, omdat het veld opgewekt door de antenne spoel niet homogeen is kun je redelijk eenvoudig in de nabijheid van de spoel een detectie krijgen in 2 dimensies, voor driedimensionale detectie moet je een roterend veld zien te maken m.b.v. tenminste 2 antenne spoelen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:07:
[...]
Daarnaast heb je te maken met een magnetische koppeling welke in 1 richting maximaal is en 90 graden daarop nul, omdat het veld opgewekt door de antenne spoel niet homogeen is kun je redelijk eenvoudig in de nabijheid van de spoel een detectie krijgen in 2 dimensies, voor driedimensionale detectie moet je een roterend veld zien te maken m.b.v. tenminste 2 antenne spoelen.
Wat bedoel je met detectie in 2 dimensies?

Enne voor drie dimensionele detectie moet je toch drie antenne's maken (anders heb je nog altijd een punt waarop de tag loodrecht op bijde VCD antenne's staat en dan kan i em als nog niet lezen)
Pagina: 1