Advies aankoop laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:50
Hallo, bij deze stel ik me even voor als 1337 hardware noob.
Goed dat is eruit.

Ik kreeg een brief van mijn school dat ik voor mijn studierichting (Bouwkunde) een notebook moet aanschaffen. Dit komt goed uit want ik was toch al van plan om een notebook aan te schaffen. :)
Het enige probleem is nu dus dat ik absoluut geen verstand heb van harde waren. 8)7
Daarom wil ik bij deze enig advies en (eventueel) voorstellen inwinnen van de mensen hier die er wél verstand van hebben ;)

Goed, dit zijn de eisen die de studie minimaal stelt aan de notebooks:

Processor
Intel centrino duo mobiele technologie
Met Intel core duo processor T2400
Harde schijf
80 Gb
Netwerkkaart
wireless LAN 802.11 b/g 10/100 LAN aansluiting
Bluetooth mogelijkheden
Scherm
17 inch scherm (43 cm) WXGA (1440x900)
Geheugen
2Gb (advies)
Ram geheugen: 1 Gb (minimum)
DVD / CD
DVD +/-RW Drive Bx
USB-poorten
6x USB 2.0, TV-out VGA, DVI, Firewire, SD-card
Kaarten
ATI Mobility Radeon X1400 256 MB
Hypermemory
Accu
Energie zuinige accu

Voor persoonlijk gebruik stel ik er iig de volgende eis aan (de rest is gewoon alledaags pc-gebruik als outlook en internetten, dus geen krachtige pc nodig)
- Games moeten goed speelbaar zijn, met een goede constante FPS

Misschien zijn de bovenstaande specificaties al goed genoeg voor games, ik heb er geen weet van.
Bvd voor de hulp!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:41
Ehhrm, budget? :)

• Chalk
Rond 1200 euro. Ik zou zeggen 1400 max :)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 19:45
Zijn toch best forse minimum eisen. :p

• Dersan
http://azerty.nl/producte...cer-aspire-5672awlmi.html

Dit komt aardig in de buurt denk ik :).

Btw welke games wil je erop gaan spelen dan? Half life 1 100 fps gaat zat lukken iig mja ;).
eX0duS schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 19:42:
Zijn toch best forse minimum eisen. :p
Idd! :o

[ Voor 56% gewijzigd door Dersan op 22-07-2006 19:44 ]

• Chalk
Meh, ik ben niet zóóón gamer, maar een FPS'ertje op z'n tijd, en natuurlijk fulltime WoW :P
Ja, maar een 17 inch scherm is eigenlijk wel een must, ivm AutoCAD enzo... :/

[ Voor 66% gewijzigd door Chalk op 22-07-2006 20:03 ]

• Dersan
Saiyan Extreme schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 20:01:
Meh, ik ben niet zóóón gamer, maar een FPS'ertje op z'n tijd, en natuurlijk fulltime WoW :P

[...]

Ja, maar een 17 inch scherm is eigenlijk wel een must, ivm AutoCAD enzo... :/
EN een groot nadeel als je er veel mee moet slepen..;).

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarom is het advies "ATI Mobility Radeon X1400 256 MB Hypermemory"? Dat betekent toch hetzelfde als Turbocache van NVidia, namelijk dat het shared geheugen is en dus van je ram wordt afgesnoept. Ik zou dus eerder kijken naar een X1400 met dedicated geheugen.

Sowieso snap ik de eis van de X1400 niet helemaal, bij mijn weten is de X700 sneller. Ik weet alleen niet of die nog in laptops met een Core Duo zit. Misschien zit het hem dan daarin.

Ander puntje: zijn er wel laptops met 6 USB poorten? Ik vind 4 al veel voor een laptop.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:48
17" scherm als eis vind ik vrij belachelijk. Een groot scherm is leuk, maar waar het eigenlijk om gaat is resolutie. Hier ligt een minimum van 1440x900. Er zijn meer dan genoeg notebooks met 15" schermen die die resolutie ruim overstijgen, dus waarom je dan perse 17" moet hebben :?

Met een 15" hou je iig ook een redelijk draagbare laptop. Elke dag slepen met een ding van 5 kilo is echt geen pretje.

Ik vind het eisen lijstje trouwens een beetje vreemd aandoen. SD slot een eis? Het lijkt erop dat ze een bepaald type notebook als uitgangspunt hebben genomen, en de specs daarvan als minimum eis hebben genoteerd.

Energiezuinige accu vind ik ook een leuke :P

[ Voor 30% gewijzigd door dribbel op 22-07-2006 20:21 ]

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
17" in energiezuinige batterij in dezelfde zin. Lijkt me beetje raar.

In mijn opleiding heb ik verschillende mensen gezien met 17" laptops, en geneen trok het langer dan 1u.

Ook de vraag voor een 17" scherm lijkt me raar.
Mijn broer is afgestudeerd in de richting bouwkunde (wel in Belgie), en daar raadde men allemaal ten grootste 15" aan. Dit omdat de pixels net iets dichter bij elkaar aansluiten ofzoiets (weet de exate reden niet meer, maar het was in elk geval om alles wat compacter en scherper te maken).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
Ik zou inderdaad die eis van 17" scherm laten vallen. Overigens lijkt de hele lijst door iemand samengesteld te zijn die maar wat bij elkaar heeft geharkt, want: Energie-zuinige accu? Wat een onzin! Kijk eens bij IBM, Asus of Sony rond en plaats wat modellen die je tegenkomt hier.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Dell Inspiron 9400! T2500, 2GB geheugen, 80/100GB HDD, 7900GS. Met 5%-kortingscoupon kom je op zo'n 1375 (80GB) / 1400 (100GB) euro uit.

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Idd, de Dell 9400 is waarschijnlijk de laptop geweest waarvan ze de eisen hebben genoteerd.

(ik was eerst Acer en Asus na aan het zoeken)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, iets buiten je budget wellicht maar een 15" MacBook Pro voldoet redelijk perfect aan die specs (kleiner scherm maar de resolutie ervan is 1440x900). Met de juiste kortingen (ADC student membership a EUR 99) is die voor ongeveer 1600 euro te krijgen. Met de standaard studentenkorting 1831. Enige waar die niet aan voldoet is '6x USB' (niet nodig maar oplosbaar met hubje) en 'SD card reader' (USB readertje). Als ik 't niet mis heb is de T2400 een 1.83GHz-model, in de mbp zit een 2.0GHz. Verder een X1600 ipv X1400. En ja hij draait windows :P

Ik zou 't weten, maar denk er over na zou ik zeggen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mad-dog
  • Laatst online: 16:03
-Daniël- schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 20:23:
Dell Inspiron 9400! T2500, 2GB geheugen, 80/100GB HDD, 7900GS. Met 5%-kortingscoupon kom je op zo'n 1375 (80GB) / 1400 (100GB) euro uit.
Als ik dat op de Dell site samenstel kom ik echt gigantisch veel hoger uit

Verwijderd

mad-dog schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 20:37:
[...]

Als ik dat op de Dell site samenstel kom ik echt gigantisch veel hoger uit
Gebruik de Evalue-code NLBSDONL-N07943 :).

• Chalk
Ik denk dat ik wel iets heb gevonden nu:

Dell

Met name ook vanwege:
GRATIS van 1024MB naar 2048MB - bij bestelling online.
Aanbieding geldig op geselecteerde Dimension desktops en geselecteerde Inspiron notebooks. Geldig t/m 1-8-2006

Reacties? :)

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Saiyan Extreme schreef op zondag 23 juli 2006 @ 15:59:

Dell

Met name ook vanwege:
Aanbieding geldig op geselecteerde Dimension desktops en geselecteerde Inspiron notebooks. Geldig t/m 1-8-2006

Welke van de drie bedoel je? :P Lama :+

[ Voor 3% gewijzigd door NaZ- op 23-07-2006 16:06 ]

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 10:08

Dell

Met name ook vanwege:

Gratis, geloof je het zelf :) ? Die actie is er al meer dan een jaar, soms een reclame periode niet en meestal weer wel. De verzendkosten zijn een stuk hoger. Dat het gratis is is een lokkertje, maar de hoeveelheid ram zit wel in de kosten overig verrekend.

verdwaalde ict'er op elektro!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 10:08
Hmm, zou je dit even kunnen verklaren? Volgensmij bedoel je meer dat je een laptop hebt die een lange uptime heeft door een grote capaciteit en een laag verbruik. En autocad is bij ons op school eigenlijk op iedere client mee te werken, snelheden lager dan 1 GHz en 256mb ram zonder dat je echt veel verschil merkt met de snellere clients.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Als je voor de Dell laptop's gaat even opletten. Er zijn laptop's die een Sony DVD-Brander aan boord hebben. Branden prima tot dat je een DVD-ISO wilt branden, meestal krijg je bij de Sony dan een apparaat fout. Dell heeft ook NEC branders en die branden de DVD-ISO wel (met de zelfde software en dat was Nero 7.0)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22

Dell

Met name ook vanwege:

Ik neem aan dat je dan de keuze maakt om de laptop thuis op je bureau te laten staan? Want dat beestje weegt 3,6 kilo met een adapter van 0,4 kilo, dan zit je dus al op 4 kilo en dan moet er nog een tas en eventueel wat boeken bij. Dan zit je gauw aan de zes kilo! Geloof me, dat wil je niet dagelijks mee naar school nemen!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:23

reaL_G

G

ik zou gaan voor de XXODD/Dell/Asus 15inch (top)modellen (dus Sxga of Uxga (dus reso. van 1400x1050)
met minimaal de X1600 of enkele 7800GTX (dus 256 dedicated geheugen) eigenlijk voor renderen enz toch teweinig, maar ja mobiel of niet he?
zet die 17 inch maar uit je hoofd (dit geeft geen enkel voordeel t.o.v. een 15).
17 1440x900 t.o.v. 15 1400x1050 (wat is het verschil)
minder accutijd (max een anderhalf uurtje of zo)
meer gewicht (mobiliteit????????)
bakbeest (kan je net zo goed een embedded minikast meezuilen)

ik gebruik ook mijn laptop voor oa acad en archicad, en het verschil is minimaal, de resolutie is bepalend. en heb ik een groter scherm nodig dan sluit ik mijn 21 inch externe crt scherm aan.
gebruik in mijn lapscherm als text/command window en de andere als BIM/model window

oh ja je hebt te weinig budget voor wat je wilt, een alround (high) performance ....
ik zou ff doorsparen tot de 1800/2000 euro, dan kan je echt halen wat je wilt.

sorry had de beginpost niet goed doorgelezen.
dat de opleiding bouwkunde deze eisen stelt is echt belachelijk.
is dit universiteit of HBO??? als je niet hoeft te renderen of gigantisch grote complexe gebouwen (dus seriueze flatgebouwen) hebt/geen 3d max of c4d gebruikt, zijn de specs veel te hoog.

[ Voor 14% gewijzigd door reaL_G op 23-07-2006 16:58 ]

GiTS

• Chalk
Nou het is dus zo, ik heb ook nog een mailtje gestuurd met de vraag of deze 17 inch echt nodig is. Of een 15 inch niet volstaat. Nee dus... :/

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:23

reaL_G

G

je moet gewoon iets halen met min. dezelfde resolutie. dus 15inch SXGA of 15 (w) SXGA

dit is getzelfde als 17 XGA/17 WXGA qua reso. (volgens mij hebben die bouwkunde leraren alleen een lijstje en wat daar staat moet iets wat gelijkwaardig is kennen ze niet)

ik ken mensen die 3d en zo doen voor studie en die hadden nog geeneens zulke eisen.
(waar het wel verantwoord zou zijn).

http://www.laptops4u.nl/categorie/laptops-1.html misschien handig

[ Voor 9% gewijzigd door reaL_G op 23-07-2006 17:20 ]

GiTS

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kun je via de studie eigenlijk niet een laptop aanschaffen? Doordat er dan in grotere getalen kan worden ingekocht, kun je daar nog wel eens wat voordeel aan hebben.

De Hogeschool Zuyd gaat komend jaar ook beginnen met enkele pilots om op bepaalde studies laptops verplicht te stellen. De TU/e doet hetzelfde. (als ik het goed heb begrepen bestelt HS Zuyd met de TU/e mee). Als de laptops verplicht zijn, lijkt me dat toch niet meer dan logisch?

offtopic:
(meer info over die pilots heb ik niet, behalve dat het draadloze netwerk wordt uitgebreid na een succesvolle test gedurende het afgelopen jaar)

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-07-2006 17:13 ]

• Chalk
Toevallig ga ik ook naar de HSzuyd in Heerlen :) Daarom moet ik er idd ook verplicht 1 aanschaffen.
Zij stellen een paar notebooks voor inderdaad, 6 in totaal waarvan er dan 1 met een 17 inch scherm is... en dus verder niet aan de specs voldoet, de andere 15 inch schermen voldoen dan weer niet aan de benodigde resolutie, hier had ik namelijk ook al naar gekeken.

Iig heb ik besloten om heel even te wachten met het aanschaffen van een laptop omdat mijn vader besloten heeft dat ik die van hem dan kan hebben voor mijn studie, deze voldoet aan de minimum eisen. Mocht deze dan toch niet (goed) genoeg zijn dan kan ik altijd nog een eigen notebook aanschaffen. Ik kijk eerst een beetje de spreekwoordelijke ''kat uit de boom'' :)

Specs (waarmee ik het voorlopig even ga proberen):

Medion MD 97000

Processor
Intel Pentium M 745A mobiele processor (1,8 GHz, 2MB Cache)
Besturingssysteem
Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2
(voorgeïnstalleerd en op recovery cd)
Werkgeheugen
1024 MB DDR II RAM (beide geheugenbanken bezet)
Harde schijf
100 GB harde schijf (7200 RPM)
Beeldscherm
17" breedbeeldscherm TFT - WXGA, Resolutie: 1440 x 900 pixels
Grafische kaart
Nvidia GeForce Go 7300 grafische kaart met TurboCache technologie.
CD/DVD brander
8 x Multi Standard CD- / DVD- brander met DVD RAM en Dual Layer ondersteuning
WLAN
54 Mbit´s Intel Pro/Wireless 2200 IEEE 802.11 b/g WLAN
Aansluitingen
1x PCMCIA type II
3x USB 2.0
1x DVI out
1x TV out
1x IEEE 1394 FireWire
1x LAN (RJ45)
1x Modem (RJ11)
1x Microphone in
1x Line in
1x TV in
1x Video in
1x S-Video in
1x 7.1 channel high definition audio out (analog + S/P-DIF)

[ Voor 20% gewijzigd door Chalk op 28-07-2006 12:12 ]

• Chalk
Ik wilde er niet een compleet nieuw topic voor openen dus post ik dit gewoon in mijn oude laptop topic :)

Ik ben nog op zoek naar een tas om mijn notebook mee naar school te kunnen zeulen. Nu was ik net een beetje aan het rond googlen voor tassen, en stuite ik op het volgende merk: Crumpler. Nu heb ik een paar vraagjes aangezien mij 1 tas hiervan wel de moeite waard leek.

- Zijn ze stevig?
- Zit er een harde plaat in de tas?
- Werkt het zogenaamde ''third leg'' systeem goed/fijn?

Enige ervaringen met deze tassen?

Thanks in advance :)

ps. Ik was voor deze tas aan het kijken Mac Bains XL. Enige aanraders zijn natuurlijk ook welkom 8)
Pagina: 1