[XP] Sporadische bootvertraging van 2 minuten.

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-03 20:04

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Over dit onderwerp zijn al meerdere threads geopend, maar mijn probleem is net iets anders.
Wat wel overeenkomt is dat ik niet weet waar het aan ligt en dat ik jullie hulp zoek.

Mijn verse XP installatie heeft bootvertragingsproblemen. Deze vertraging treedt echter sporadisch op!
De vertraging is dus niet elke keer, maar ongeveer 1 op de 3 keer en dan wacht hij een minuut of 2 om nog onbekende reden.

Laat ik even de hardware voorstellen:
- DFI NF4 Expert (drivers 6.70)
- AMD Opteron 165
- OCZ 2x1GB
- Enermax Liberty 600W
- Xcard
- Creative XFi
- 4x Maxtor 250GB Sata
- Pioneer 108 DVDR
- X1800XT (Cat 6.6)
- G7 + G15

De software bestaat uit XP Pro (Engels) met SP2 en is volledig up to date.
De drivers zijn de laatste die beschikbaar zijn.
Verder zijn er de meest recente versies van allerlei software geinstalleerd.

De vertraging treedt op na een paar seconden, als het Windiws XP bootscherm zichtbaar is.
Vaak blijft het HD lampje branden, maar ik kan niet vaststellen of er een HD ook wat doet. Soms blijft het lampje uit, de vertraging blijft.

Ik heb Bootvis aan het werk gezet en 3 runs gemaakt. Zoals verwacht deden 2 runs het goed en de derde was weer hommeles.
Verdere info:

De 1e onboard NIC gebruik ik voor iNet en heeft geen dynamisch IP.
De 2e onboard NIC is via de Bios uitgeschakeld.

Verder is het interessant om te weten dat wanneer ik een oude ghost terug zet het systeem weer normaal werkt zonder enige vertraging. Maar! het vorige systeem had hier eerst ook last van tot het spontaan op hield.

Ik weet dat de Maxtor schijven die ik heb wel eens problemen ondervonden met NF4 moederborden, maar problemen als deze waren nog niet eerder gerapporteerd dus om op eigen houtje een andere firmware te flashen lijkt me wat voorbarig (helemaal gezien het eerder wel gewoon werkte).

Ik kan niet vinden waar het probleem zit en het maakt me gek!
Wellicht dat een persoon met meer Bootvis ervaring direct kan zien waar het probleem zit.

EDIT:
Wat ook belangrijk kan zijn is dat zelfs als het systeem vertraagd, hij de helft van de keren NIET doorstart naar windows maar gewoonweg vastloopt! Het lopende stippeltjesbalkde staat dan dus ook stil. Het is dus een vrij ernstig probleem, 1 op de 3 keer vertraging, de helft daarvan loopt hij gewoonweg vast!

[ Voor 16% gewijzigd door Tijgert op 27-07-2006 17:24 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

Goliath

hi ho silver... away

Ik heb een tijdje dezelfde problemen gehad, en bij mij bleek het te liggen aan de NForce 4 IDE drivers. Na een deinstallatie is het probleem bij mij niet meer opgetreden. Misschien de moeite waard om dat ook te proberen? Zie overigens ook [rml][ XP Pro] trage boot[/rml]

[ Voor 3% gewijzigd door Goliath op 22-07-2006 17:52 . Reden: URL ]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Goede suggestie, maar ik wil het wel even confirmeren.

Hoewel mijn HD's Sata zijn wil je dat ik de IDE drivers un-install?

Dus de "Serial ATA" drivers laat ik staan en de "Parallel ATA" drivers verwijder ik?

Moet ik dan zelf nog iets installeren om mijn Pioneer DVDR werkend te krijgen/houden?

EDIT:
Om ondertussen niet stil te zitten ben ik natuurlijk gaan speuren. Het lijkt er op dat het dus wel incompatibiliteit is tussen de HD's en NF4. Ik heb gevonden dat het kan helpen om Sata-I te forceren i.p.v. Sata-II en om NCQ uit te zetten. De HD's eruit slopen om een jumper om te zetten is te veel werk, maar de drivers bieden een oplossing.
In de drivers van de Serial ATA drivers in systeembeheer heb ik dat dan ook voor alle 4 de HD's gedaan (in Bios was niks te setten). Deze setting word nu getest en de komende weken dat ik herstart. Ondertussen wacht ik ook nog op antwoord op IDE un-install vraag van hierboven.

[ Voor 65% gewijzigd door Tijgert op 27-07-2006 17:24 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

In je config. scherm kan je je NVidia drivers verwijderen/wijzigen. Daar kun je aangeven dat je de IDE drivers wilt verwijderen. Ik vond het ook merkwaardig, maar bij mij is het probleem opgelost. Nou moet ik wel opmerken dat bij mij het booten nooit is uitgelopen op een hangend systeem. Maar ja, nooit geschoten is altijd mis. Bij mij werkt alle hardware prima zonder die IDE drivers.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ok, ik begrijp het. Maar onder IDE drivers wordt in dit kopje ALLE drivers verstaan, dus ook de Sata drivers. Ik test eerst even het uitzetten van die bepaalde functies en gebruik jouw tip als verder echt niks anders meer een oplossing kan bieden.

Begrijp ik het goed dat je zelf nu op de standaard Windows drivers werkt?
Installeerd Windows deze zelf of wilt hij in eerste instantie weer de NF drivers erop gooien?

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Tijgert schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 18:19:

Begrijp ik het goed dat je zelf nu op de standaard Windows drivers werkt?
Installeerd Windows deze zelf of wilt hij in eerste instantie weer de NF drivers erop gooien?
Klopt, Windows gebruikt nu z'n eigen drivers. Succes ermee!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Dank je, ik ga aan de slag en laat het t.z.t. wel weten, voor de volgende met dit probleem.

EDIT + OPLOSSING:

Uiteindelijk bleek NCQ het probleem te veroorzaken.
De drivers un-installen was echter niet nodig, slechts de NCQ uit zetten in de SATA controller in het apparaatbeheer was genoeg.
Problem solved.

[ Voor 56% gewijzigd door Tijgert op 27-07-2006 17:26 ]

Pagina: 1