[Asus A7N8X-E Deluxe] failed cpu test + geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Normaal lukt het mij meestal om de meeste hardware problemen te localiseren, maar nu heb ik een probleem wat echt heel vaag is.

Mijn neefje heeft een nieuw moederbord teruggekregen van RMA, omdat de oude kapot was (hij heeft het laten testen door een computerwinkel).
Vroeger werkte dezelfde setup probleemloos.

Het systeem van mijn neefje:
- AMD Athlon XP 2600+ Barton 333mhz
- Cooler Master Aero 7+ CPU koeler
- Asus A7n8X-E Deluxe rev 1.01
- 2x512MB PC3200 G.skill value geheugen
- XFX 6600GT 128MB
- 160GB Seagate 7200.7 Sata
- Thermaltake Xaser III Lanfire
- Diskette station
- Nec 3550 DVD brander
- Antec Smartblue 350watt

Wat heb ik al geprobeerd:
Ik heb de hele tijd geprobeerd om alleen met videokaart, moederbord, processor en geheugen op te starten, de andere onderdelen waren niet eens aangesloten.

- De 2600+ in een ander systeem gezet en toen bootte dat systeem wel, maar de max FSB van dat moederbord (MSI KT3 Ultra) was 133mhz dus werd het als 2000+ herkent.
- Een andere CPU: Athlon 1800+ Palomino in A7n8X-E Deluxe gedaan + de bijbehorende koeler van het ander systeem > Resultaat: geen failed CPU test door de speakers (geluisterd met een headset via de onboard geluidskaart) het beeld bleef zwart.
- Een reepje geheugen bij elke processor wisseling in alle 3 de sloten geprobeerd.
- Ander geheugen van het ander systeem: Dane-Elec PC3200 512MB geprobeerd.
- Bios reset bij elke wisseling van de componenten
- 4x heel goed de aansluitingen bekeken en overlegt met anderen of de aansluitingen van de control panel goed zaten.
- Zonder CPU en videokaart opstarten > geen piepjes, stem van de speaker zegt niks.
- Zonder geheugen opstarten > geen piepjes, stem van de speaker zegt niks.
- Andere videokaart erin: Geforce 4 MX440
- Geen bolstaande condensatoren ontdekt.
- Het moederbord op een kartonnen doos gelegd.
- ATX stekker paar keer eruit en erin gedaan.
- Nieuwe koelpasta bij elke processor wisseling.
- Van beide systemen de CPU koeler geprobeerd > zelfde probleem.
- FSB switch 133mhz/ 166/200mhz allebei geprobeerd.
- Voeding in andere pc gezet > dat werkt prima.

Ik heb alleen nog geen Bios update gedaan, maar dat was vroeger ook niet nodig met het RMA gestuurde moederbord. Tevens weet ik niet hoe de bios.rom moet heten.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het feit dat het moederbord geen piepjes geeft baart me zorgen. Hij hoort namelijk wel degelijk te piepen, en aangezien de CPU ook werkt in een ander systeem heb je die mogelijkeheid van inactiviteit al uitgesloten.
Dus ik denk dat het probleem, wederom, bij het mobo te vinden is.
Maar zo'n ding gaat natuurlijk niet zomaar stuk, zou dat door de voeding kunnen komen? Misschien produceert die wel dermate foute lijnen dat het stuk gaat. Even doormeten of proberen in een andere PC? Antec Smartblues 350 zijn wisselvallig, de een presteert goed terwijl een ander doorfikt. Ik hoor net van Terw_Dan dat hij er ook wel eens een probleem mee heeft gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 22-07-2006 16:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Antec Smartblue had ik zelfs bij 2 systemen getest, ik was ook nog bij een vriend langsgegaan waarbij zijn Huntkey 450watt opeens niks meer deed.
Nu heb ik die Huntkey ook bij mij thuis en bij mijn neefje erin gezet, de voeding ging aan en de fans ook, maar ik krijg deze keer ook geen beeld en geen System failed cpu test message.

Wat ik heel vreemd vond was dat ik licht gekraak hoorde, zelfs wanneer ik de headset niet had aangesloten. Het leek net alsof de speaker dat piepjes geeft stuk was, maar ik hoorde hetzelfde toen ik het moederbord bij mijn vriend computer aansloot, aan de aansluitingen van zijn kast.

Helaas is PCZaak erg duur met RMA (2x verzekerde verzendkosten betalen heen en terug)
Ook moesten we vorige keer lang wachten. We denken eraan om een 2ehands DFI of Abit NF-7S te kopen en het moederbord te doneren aan iemand. Wat is jullie advies?

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik denk niet dat RMA geld zou moeten kosten , een beetje computerwinkel die stuurt gewoon de RMA borden terug wanneer ze onderdelen geleverd krijgen, en geeft je een ander bord, ik heb bij een RMA van een enkel component nooit langer moeten wachten dan 2 weken.

bij zon winkel en zon service zou ik inderdaad een tweedehands bordje kopen , want het bord dat je nu hebt dat werkt niet goed.

Out of the box? What box? There is no box.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Ik heb nog deze link gevonden: http://hardware.mcse.ms/archive69-2005-3-162849.html

nospam4me@notaol.com.invalid
2005-03-14, 4:47 pm

One of the comments posted in the hardwareanalysis thread mentioned
something about letting the computer "warm up" for a period of time
and then trying to boot. Seems to me is was something like 10 to 20
minutes. As a "last resort" I tried it, and it worked.

Dat is wel een vage methode maar misschien zal het werken. Vaag moederbord.