Normaal lukt het mij meestal om de meeste hardware problemen te localiseren, maar nu heb ik een probleem wat echt heel vaag is.
Mijn neefje heeft een nieuw moederbord teruggekregen van RMA, omdat de oude kapot was (hij heeft het laten testen door een computerwinkel).
Vroeger werkte dezelfde setup probleemloos.
Het systeem van mijn neefje:
- AMD Athlon XP 2600+ Barton 333mhz
- Cooler Master Aero 7+ CPU koeler
- Asus A7n8X-E Deluxe rev 1.01
- 2x512MB PC3200 G.skill value geheugen
- XFX 6600GT 128MB
- 160GB Seagate 7200.7 Sata
- Thermaltake Xaser III Lanfire
- Diskette station
- Nec 3550 DVD brander
- Antec Smartblue 350watt
Wat heb ik al geprobeerd:
Ik heb de hele tijd geprobeerd om alleen met videokaart, moederbord, processor en geheugen op te starten, de andere onderdelen waren niet eens aangesloten.
- De 2600+ in een ander systeem gezet en toen bootte dat systeem wel, maar de max FSB van dat moederbord (MSI KT3 Ultra) was 133mhz dus werd het als 2000+ herkent.
- Een andere CPU: Athlon 1800+ Palomino in A7n8X-E Deluxe gedaan + de bijbehorende koeler van het ander systeem > Resultaat: geen failed CPU test door de speakers (geluisterd met een headset via de onboard geluidskaart) het beeld bleef zwart.
- Een reepje geheugen bij elke processor wisseling in alle 3 de sloten geprobeerd.
- Ander geheugen van het ander systeem: Dane-Elec PC3200 512MB geprobeerd.
- Bios reset bij elke wisseling van de componenten
- 4x heel goed de aansluitingen bekeken en overlegt met anderen of de aansluitingen van de control panel goed zaten.
- Zonder CPU en videokaart opstarten > geen piepjes, stem van de speaker zegt niks.
- Zonder geheugen opstarten > geen piepjes, stem van de speaker zegt niks.
- Andere videokaart erin: Geforce 4 MX440
- Geen bolstaande condensatoren ontdekt.
- Het moederbord op een kartonnen doos gelegd.
- ATX stekker paar keer eruit en erin gedaan.
- Nieuwe koelpasta bij elke processor wisseling.
- Van beide systemen de CPU koeler geprobeerd > zelfde probleem.
- FSB switch 133mhz/ 166/200mhz allebei geprobeerd.
- Voeding in andere pc gezet > dat werkt prima.
Ik heb alleen nog geen Bios update gedaan, maar dat was vroeger ook niet nodig met het RMA gestuurde moederbord. Tevens weet ik niet hoe de bios.rom moet heten.
Mijn neefje heeft een nieuw moederbord teruggekregen van RMA, omdat de oude kapot was (hij heeft het laten testen door een computerwinkel).
Vroeger werkte dezelfde setup probleemloos.
Het systeem van mijn neefje:
- AMD Athlon XP 2600+ Barton 333mhz
- Cooler Master Aero 7+ CPU koeler
- Asus A7n8X-E Deluxe rev 1.01
- 2x512MB PC3200 G.skill value geheugen
- XFX 6600GT 128MB
- 160GB Seagate 7200.7 Sata
- Thermaltake Xaser III Lanfire
- Diskette station
- Nec 3550 DVD brander
- Antec Smartblue 350watt
Wat heb ik al geprobeerd:
Ik heb de hele tijd geprobeerd om alleen met videokaart, moederbord, processor en geheugen op te starten, de andere onderdelen waren niet eens aangesloten.
- De 2600+ in een ander systeem gezet en toen bootte dat systeem wel, maar de max FSB van dat moederbord (MSI KT3 Ultra) was 133mhz dus werd het als 2000+ herkent.
- Een andere CPU: Athlon 1800+ Palomino in A7n8X-E Deluxe gedaan + de bijbehorende koeler van het ander systeem > Resultaat: geen failed CPU test door de speakers (geluisterd met een headset via de onboard geluidskaart) het beeld bleef zwart.
- Een reepje geheugen bij elke processor wisseling in alle 3 de sloten geprobeerd.
- Ander geheugen van het ander systeem: Dane-Elec PC3200 512MB geprobeerd.
- Bios reset bij elke wisseling van de componenten
- 4x heel goed de aansluitingen bekeken en overlegt met anderen of de aansluitingen van de control panel goed zaten.
- Zonder CPU en videokaart opstarten > geen piepjes, stem van de speaker zegt niks.
- Zonder geheugen opstarten > geen piepjes, stem van de speaker zegt niks.
- Andere videokaart erin: Geforce 4 MX440
- Geen bolstaande condensatoren ontdekt.
- Het moederbord op een kartonnen doos gelegd.
- ATX stekker paar keer eruit en erin gedaan.
- Nieuwe koelpasta bij elke processor wisseling.
- Van beide systemen de CPU koeler geprobeerd > zelfde probleem.
- FSB switch 133mhz/ 166/200mhz allebei geprobeerd.
- Voeding in andere pc gezet > dat werkt prima.
Ik heb alleen nog geen Bios update gedaan, maar dat was vroeger ook niet nodig met het RMA gestuurde moederbord. Tevens weet ik niet hoe de bios.rom moet heten.