website maken voor reis australie, ideeen voor opmaak etc?

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik ga eind december voor 8 mnd naar australie (met 2 vrienden) en heb nu dus eindelijk een doel om een site te maken :) ik ben van plan hem mbv dreamweaver 8 te maken, nu mijn vraag wat zal ik er allemaal opzetten en welke taal is handig om te leren.

ik wil er in 1e instantie een forum op zetten om alle info die we nu verzamelen erop te knallen. Is het dan verstandig om php te leren? of kan ik gewoon een willekeurig phpproggie gebruikken om een standaard forum erop te zetten (maw. kost het veel tijd om php te leren?) ik heb m'n studie afgerond dus de komende tijd, tijd genoeg om me goed te verdiepen in webgerelateerde zaken.

En zijn er tweakers die soortgelijke sites hebben gemaakt (dus voor een reis) en zoja wat is handig om erop te zetten? ik zit zelf te denken aan een soort content-management systeem zodat ik foto ed makkelijk erop te zetten inc. tekst.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor het forum-gedeelte zijn er zat gratis te downloaden BB's te vinden, bijvoorbeeld phpBB. Kennis van PHP is hiervoor niet perse nodig, het kan echter wel handig zijn.
Wat je wel zeker nodig hebt, is hosting met PHP en een MySQL-database.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48
Ik heb gebruik gemaakt van ASP en gewoon een MDb met nieuws feiten in die je kan uploaden. Dit is basic stuff ( juist voldoende voor mij ;) )

http://www.entraxx.com/usa

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zoals je zelf al aangeeft, gewoon een CMS gebruiken. Of een blog als bijvoorbeeld WordPress, en een losse gallery zoiets als Coppermine of Gallery. Voor enkel een verslag, dus weblog, en een paar foto's is een kompleet CMS niet eens nodig.
tc982 schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 16:08:
Ik heb gebruik gemaakt van ASP en gewoon een MDb met nieuws feiten in die je kan uploaden. Dit is basic stuff ( juist voldoende voor mij ;) )

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified

/usa/index.asp, line 8

[ Voor 61% gewijzigd door RaZ op 22-07-2006 16:14 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

waarom geen blog-style, zijn genoeg programma's voor te krijgen.
geen leercurve, makelijk, snel klaar.

als je dan toch alles zelf in beheer wilt houden, standaard html met evt een uitbreiding.
http://www.w3schools.com/

• Tennisbal
tc982 schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 16:08:

mdb = een soort content management systeem? Het is toch zo dat er grofweg 2 stromingen zijn? ASP of php? en asp een stuk complexer is of neit?

in het verleden heb ik met quickbasic geprogrammeerd, was toen wel fun. maar jaren geleden :) ik wil zeker tijd investeren om bv php of asp en SQL te beheersen. Maar wat raden jullie aan? je site werkt btw niet?

• Tennisbal
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 16:10:
waarom geen blog-style, zijn genoeg programma's voor te krijgen.
geen leercurve, makelijk, snel klaar.

als je dan toch alles zelf in beheer wilt houden, standaard html met evt een uitbreiding.
http://www.w3schools.com/
ik kan voor de makkelijkste manier gaan, maar daar houd ik niet echt van :) ik wil al jaren een leuke site maken, maar het probleem is dat ik nooit echt een doel heb. kan wel een loze site over mezelf maken maar dat boeit niemand (mezelf ook niet :P nu ik eindelijk een goed doel heb gevonden wil ik veel tijd investeren in het beheersen van programmeertalen/sql shit etc. De tijd die ik hierin investeer kan altijd van pas komen (bij werk etc).

het belangrijkste is wel dat het een goed bruikbare site wordt en dat ik niet ergens in australie zit en onwijs veel tijd kwijt ben om verhalen en foto's te uploaden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tennisbal op 22-07-2006 16:14 ]

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb zelf iets from scratch gebouwd, misschien kun je daar wat ideetjes uit opdoen (zie sig). Let niet op de code, maar er zijn een aantal mensen geweest die gedeeltes eruit gekopieerd hebben.

Ik blijf erbij dat als je iets persoonlijks wilt, dat je niet in iemand anders z'n stront moet gaan roeren maar iets zelf moet schrijven.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Tennisbal
Bolk schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 16:17:
Ik heb zelf iets from scratch gebouwd, misschien kun je daar wat ideetjes uit opdoen (zie sig). Let niet op de code, maar er zijn een aantal mensen geweest die gedeeltes eruit gekopieerd hebben.

Ik blijf erbij dat als je iets persoonlijks wilt, dat je niet in iemand anders z'n stront moet gaan roeren maar iets zelf moet schrijven.
ziet er goed uit! is het makkelijk om dingen toe te voegen? dus in de zin van tekst in combi met foto's? en de plaatsing van de foto's in de tekst, doe je dit mbv tabellen?

Verwijderd

Als een blog achtig iets teveel werk is kun je ook een standaard service gebruiken.
Zoals:
http://www.travelpost.com/
http://www.travellerspoint.com/
http://realtravel.com/
http://www.globenotes.com/

etc.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:57
Een collega van me welke momenteel in Sri-Lanka zit gebruikt www.waarbenjij.nu
Bespaard jezelf de tijd en moeite het wiel opnieuw uit te vinden :)

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 22-07-2006 17:17 ]

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Je hebt vier maanden om te leren hoe je een website bouwt. De basis van een website bestaat uit HTML en CSS. Om dat goed te snappen (incl. alle bijzonderheden die je tegenkomt tijdens de bouw), heb je wel meer dan die paar maanden nodig. Blijft weinig tijd over voor bijv. PHP etc.
Denk dat een blogsysteem idd het handigst is. Vereist nog steeds kennis van HTML en CSS, terwijl je ook wat kunt proeven van PHP. Er gaat genoeg tijd zitten in het tunen van je blogplugins. Die vier maanden zijn zo om, vooral als je je kennis nog moet opbouwen en daardoor minder snel bent in het herkennen en oplossen van fouten.
Zoiets als frickY bedoelt is idd nog sneller, of voorgeïnstalleerde blogsystemen zoals Wordpress.com (niet .org), Blogger etc.
Als vooral foto's belangrijk zijn, kun je kijken naar Flickr (overigens ook te integreren in blogs).

Cogito ergo dubito

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

tennisbal schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 16:36:
[...]

ziet er goed uit! is het makkelijk om dingen toe te voegen? dus in de zin van tekst in combi met foto's? en de plaatsing van de foto's in de tekst, doe je dit mbv tabellen?
Ik heb alles template based gedaan en er zit zelfs een heel admin panel achter. Maar het is vrij modulair opgebouwd voor zover mogelijk. Zelf vind ik het een bende geworden, ik had namelijk de intentie om het eventueel gaan te verspreiden, maar het is bijv ook niet compatible met PHP5 en bovendien komt er een hele gebruiksaanwijzing bij. Het werkt prima op de server van mezelf dat wel.

Plaatsen van foto's gaat gewoon met een linkje "voeg foto toe" die dmv een popup een linkje in de text gooit zoals bijv: [norml][image=123456.jpg][/] en daarbij de juiste thumbs ed zoekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bolk op 22-07-2006 17:39 ]

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Tennisbal
Boelie-Boelie schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 17:22:
Je hebt vier maanden om te leren hoe je een website bouwt. De basis van een website bestaat uit HTML en CSS. Om dat goed te snappen (incl. alle bijzonderheden die je tegenkomt tijdens de bouw), heb je wel meer dan die paar maanden nodig. Blijft weinig tijd over voor bijv. PHP etc.
Denk dat een blogsysteem idd het handigst is. Vereist nog steeds kennis van HTML en CSS, terwijl je ook wat kunt proeven van PHP. Er gaat genoeg tijd zitten in het tunen van je blogplugins. Die vier maanden zijn zo om, vooral als je je kennis nog moet opbouwen en daardoor minder snel bent in het herkennen en oplossen van fouten.
Zoiets als frickY bedoelt is idd nog sneller, of voorgeïnstalleerde blogsystemen zoals Wordpress.com (niet .org), Blogger etc.
Als vooral foto's belangrijk zijn, kun je kijken naar Flickr (overigens ook te integreren in blogs).
ik denk idd dat je gelijk hebt. ik heb trouwens wel kennis van html/css en kennis van programmeertalen heb ik ook wel (principe hoe een programmeertaal werkt). ik weet dat er zat (betere) alternatieven zijn dan het zelf maken van een site. Maar wat voor mij een belangrijke motivatie is dat ik op deze manier kennis van website builden krijg, iets wat ik nu mis. Ik weet zat van softwareshit af, maar op dit punt ben ik een aantal jaren geleden gestopt (same als fotoshop beheersen ed, kost zoveel tijd om dat goed te kunnen). juist omdat ik nu wel tijd heb lijkt het me wat. misschien is een combi idd beter

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:03
Ik zou gewoon wordpress (wordpress.org) gebruiken. Een thema daarvoor maken is niet zo heel erg moeilijk en je hebt dan een complete admin backend waar veel informatie over te vinden is. Ook plugins zijn ruim voor handen.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Mambo of Joomla lijkt me wel handig hiervoor. Of een eenvoudige blog lijkt me meer dan voldoende.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Boelie-Boelie schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 17:22:
Amen :)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48
Goede blog site = dasBlog

http://www.dasblog.net/

Vb ( werkend deze keer ;) ) = http://www.entraxx.com/blog

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Tennisbal
ok, ik ga denk toch voor zo'n kant en klare site. waarbenjijnu kan ik maar 10 foto's op plaatsen, meer kost geld. welke raden jullie aan? (ik wil veel foto's kwijt)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Foto's kan je natuurlijk overal kwijt. Lycos? kan je zo een gratis accountje vragen. zodra die vol is, pak je er een extra bij. De foto's link je gewoon in desnoods een gratis web-log.nl accountje.

Ben je Nederlander ofniet ? >:)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

tennisbal schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:57:
ok, ik ga denk toch voor zo'n kant en klare site. waarbenjijnu kan ik maar 10 foto's op plaatsen, meer kost geld. welke raden jullie aan? (ik wil veel foto's kwijt)
Ik heb geen ervaring met de services uit mijn vorige post, maar zo op het eerste gezicht lijk Travellerspoint.com erg handig.

Op dit voorbeeld ziet het er in ieder geval aardig uit. :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

tennisbal schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:57:
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Er zijn meerdere mogelijkheden om je plaatjes te hosten (al dan niet voor een kleine bijdrage). Het lijkt me niet de bedoeling dat dit je persoonlijke "Help me even aan wat linkjes topic wordt".

Als hier geen verdere discussie uit gaat komen, dan ga ik dit topic sluiten :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Sterker nog, ik denk dat TS genoeg informatie heeft om te beginnen aan z'n reis door de verschillende digitale continenten van webdesign ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.