Toon posts:

Asus A6 of IBM T60

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze vraag al eerder in het a6 serie topic gevraagd, maar omdat daar weinig mensen met een ibm daar zullen rond zwerven en er nogal haast bij is. Heb ik er hier ook maar 1 geopend.

Ik zit met een moeilijke keuze. Ik heb van de TU delft een mooie aanbieding gehad, voor 1353 kan ik bij hun de ibm thinkpad t60 bestellen (normaal gesproken 2000+ euro). Lijkt enorm voordelig, alleen is het dat niet. Voor minder geld kan ik ook een asus a6 serie kopen met betere specs. Hieronder de specs van beide laptops

IBM (Lenovo) Thinkpad T60

Kosten 1353 euro
- Intel® Core Duo T2400 processor (1.83Ghz)
- 1,0GB geheugen DDR2 SDRAM 667 MHZ (1024 MB+ 512 MB)
- 80 GB harddisk, 5400 rpm
- DVD-RW (Dual layer DVD brander)
- 15" SXGA TFT monitor, resolutie 1400x1050
- ATI Mobility Radeon X1400 grafische kaart, 128 MB dedicated memory
- ThinkPad 802.11 a/b/g wireless netwerk adapter
- onboard 10/100/1000 netwerk adapter
- onboard 56K V.92 modem incl. aansluitkabel
- PCMCIA slot: 1 type I/II, 1 ExpressCard
- 3 x USB 2.0
- Infrarood poort
- Reisgewicht: +/- 2 kg
- Inclusief alle benodigde software
- 3 jaar garantie en ondersteuning gedurende
studie
- 3 jaar verzekering gedurende studie
- geleverd met Targus rugtas, anti-RSI pakket
(notebook standaard + los toetsenbord),
Microsoft muis, beveiligingskabel en netwerkkabel
Asus A6T

Kosten 1175 Euro
AMD Turion II TL 52 1.6G (L2: 512KB*2)
100GB Harddisk 5400RPM
1024MB DDR2 667 (1 x 1024)
NVIDIA® GeForce™ Go 7600 256MB
15.4" WXGA Color Shine TFT (1280 x 800)/ Interne Webcam 1.3 Megapixel
8* DVD+/-RW Dual Layer/ 4-in-1 cardreader
1 x Headphone-out jack, 1 x Microphone-in jack, 1 x Line-in Jack1 x RJ11 Modem jack for phone line, 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert, 4 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port, 1 x TV Out (S-Video), 1 x Type II PCMCIA 2.1 compliant, 1 x DVI Port, 1 x VGA Port
Windows XP Home NL/UK/FR
Interne W-LAN 54Mbps
354 x 284 x 35.2 mm (W x D x H)
2.80 Kg (15", 8 cell battery pack)
2 jaar pick up & return garantie
Gratis Draagtas en Optische muis
Als ik voor de specs zou kiezen ga ik natuurlijk voor de asus. De x1400 is een stuk minder dan de go 7600. De processor van de IBM is daarentegen weer sterker, maar dat verschil vind ik niet op wegen tegen het verschil tussen de videokaarten.

Echte voordelen heb ik bij delft ook niet:
-Drie jaar garantie aan de TU, bij defect een leencomputer. Kan ik missen, er valt altijd wel wat te regelen
-Rugtas, die krijg je bij de asus ook
-Anti-RSI pakket niet nodig
-3 jaar volledige software ondersteuning software kan ik gratis downloaden en ondersteuning kan ik ook zonder

Over de voordelen ben ik dus al uit, die zijn er niet.

Alleen zit ik nu nog met de vraag of IBM's daadwerkelijk zoveel steviger zijn als dat wordt beweerd. In het asus topic las ik al dat dit ivm de asus wel mee viel.

En of het studentenleven ook echt zo ruig is? Is je laptop ook echt binnen een week kapot, als het geen ibm is? En is het standaard dat je je laptop minimaal 1 keer per week laat vallen?
Ik zelf denk dat ook als student je even goed nog voorzichtig met je laptop om zal gaan of je moet er de lol van inzien om iets te mollen van ruim 1000 euro.

Graag jullie mening hierover.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 20:57 ]

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 15:38
Even afgezien van de specificaties van de 2 laptops.

Ik heb zelf een IBM R51 en dat ding is gewoon oer sterk. Er is al genoeg geschreven over de
degelijkheid van IBM en ik kan die verhalen alleen maar bevestigen. Tevens zijn IBM laptops erg goed
doordacht. Bv. een lampje dat op het toetsenbord schijnt, hd protectie, en nog wat dingetjes.

Afgelopen week heb ik voor een vriend een Asus Z92Vm-Q052H gehaald. Mooie laptop, maar minder
stevig en doordacht dan m'n (2 jaar oudere) IBM.
Een klein voorbeeld is dat de onderkant niet vlak is, maar aan de achterkant een soort pootjes heeft, die bij mij na een uurtje werken in m'n benen gedrukt stonden.

Ik zou dus absoluut voor de IBM gaan. :)

[ Voor 12% gewijzigd door yogy op 22-07-2006 16:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
yogy schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 16:02:
Even afgezien van de specificaties van de 2 laptops.

Ik heb zelf een IBM R51 en dat ding is gewoon oer sterk. Er is al genoeg geschreven over de
degelijkheid van IBM en ik kan die verhalen alleen maar bevestigen. Tevens zijn IBM laptops erg goed
doordacht. Bv. een lampje dat op het toetsenbord schijnt, hd protectie, en nog wat dingetjes.

Afgelopen week heb ik voor een vriend een Asus Z92Vm-Q052H gehaald. Mooie laptop, maar minder
stevig en doordacht dan m'n (2 jaar oudere) IBM.
Een klein voorbeeld is dat de onderkant niet vlak is, maar aan de achterkant een soort pootjes heeft, die bij mij na een uurtje werken in m'n benen gedrukt stonden.

Ik zou dus absoluut voor de IBM gaan. :)
ok hij is misschien minder stevig, maar heb je dat ook daadwerkelijk nodig. Heb jij bijvoorbeeld je laptop al eens laten vallen of iets dergelijks?

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 15:38
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 16:05:
[...]

ok hij is misschien minder stevig, maar heb je dat ook daadwerkelijk nodig. Heb jij bijvoorbeeld je laptop al eens laten vallen of iets dergelijks?
Ik heb 'm een keer van de eettafel laten valen, hij viel met de linkerpunt van het scherm op de grond en er zit nu een deukje in het plastic. Verder geen schade.

Wel neem ik 'm elke dag mee in m'n rugtas naar m'n werk dus er zitten wel wat meer krasjes op.

Verwijderd

Topicstarter
Ok een ibm overleeft het, maar doet de asus dat ook? :p

Heeft iemand zijn asus al eens laten vallen en overleefde hij dat?

Ik zou ook graag nog wat meer ervaringen willen horen van mensen die op kamers wonen, komt het wel eens voor dat je laptop op de grond beland?

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:39
Ja, de ene overleeft het wel en de andere niet. Wat zegt dat nou?? 8)7

Wil je kwaliteit en duurzaamheid, ga voor de IBM. Maar verwacht niet dat je daar nu en zeker later fatsoenlijk op kan gamen.

Wil je een snelle "gewone" laptop, neem dan de Asus.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Verwijderd

Topicstarter
Rossi46 schreef op zondag 23 juli 2006 @ 12:22:
Ja, de ene overleeft het wel en de andere niet. Wat zegt dat nou?? 8)7
wat is dat nou weer voor antwoord :? Ik vraag gewoon om ervaringen. Het enige wat ik wil weten is of een asus ook tegen een stootje kan, als je niks nuttigers hebt te melden doe dat dan niet.

Verwijderd

Ikzelf zou voor de IBM gaan, omdat de behuizing gewoon een stuk steviger is dan een asus. Ik ben zelf in het bezit van een A6 en een groot nadeel vind ik gewoon de slappe behuizing.

Je geeft aan dat je aan de software kan komen voor school, maar vaak is het zo dat je op de universiteit hele specifieke programma's hebt. Daarvan is het nog de vraag of je die wel zou kunnen aankomen. Op de universiteit installeren ze al die programmatuur gewoon via een image op je laptop. Ze lenen geen losse cd-roms uit.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:22
Ik zou altijd voor de IBM gaan. Die is gewoon veel steviger, en verder is het verschil qua specs ook weer niet zo groot. Ik weet verder niet hoe belangrijk games voor je zijn, en wat voor games je speelt. Kijk als die videokaart van groot belang is, dan is de Asus natuurlijk beter. Maar voor een student waarbij je laptop aardig wat moet reizen en doorstaan, zou ik altijd de IBM aanraden. Hij is steviger en veel lichter 2 kg vs. 2,8 kg. Daarnaast is ook de restwaarde (stel je verkoopt em over 3 jaar, ik noem maar wat) bij de IBM stukken hoger.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Volgens mij ben je aankomend eerste jaars, aangezien je een nogal verkeerd beeld lijkt te hebben van het studentenleven.

Ik moet zeggen dat ik in de vergelijking van Asus en IBM bevooroordeeld ben, omdat ik net een IBM heb besteld, waarbij Asus en Sony mijn tweede keus waren. De Thinkpad T60p, bouwkunde doet niet mee met het IBM programma van de TU, dus heb ik er zelf maar een gekocht.

De vraag die je bij elke laptop moet stellen is, wat ga ik er mee doen, die is relevant op specificatie niveau (games, office, fotobewerking etc), maar ook op gebruikers niveau (zit je veel in de trein, is het een desktop vervanger, zijn er veel stopcontacten in de buurt etc).

Je moet een laptop nooit kopen op het overleven van een val. Ik ken die urban legends dat IBM laptops een val overleven, maar mijn 4 jaar oude Medion heeft ook meerdere meningsverschillen gehad met Dhr. Newton, en doet het nog steeds. Ja IBM's zijn steviger, ja IBM's zijn duurzamer, ja IBM's hebben betere val bescherming (roll cage). Maar elke val kan voor elke laptop de laatste zijn. IBM's zijn niet ontworpen om op de grond te laten vallen, ze kunnen dr alleen wat beter tegen.

Over het studenten leven, en het gevaar dat je laptop darbij loopt heb ik een schitterende anekdote van een collega van mij. Waarbij op een warme dag in haar studenten flat een paar bewoners alle voorbijgangers met waterballon en waterstralen bekogelden. Om te voorkomen dat zij ook nat gespoten zou worden, heeft ze d'r laptop gepakt en is daarmee veilig uit het gebouw gekomen. Dus m.a.w. studenten zijn debielen, maar zullen nooit voor de grap je computer slopen, of uberhaupt het risico nemen om iemand anders zijn computer te beschadigen. Voor studenten is een computer van levensbelang, dat is voor iedereen bekend, dus daar fuck je gewoon niet mee. Je hoeft dus voor de aanschaf van je laptop geen rekening met mishandeling van mede-studenten te houden. En als iemand wel het gore lef heeft je computer aan te raken sla je hem gewoon op zn bek 8)

Dan rest de vraag welke moet je nemen. Ik gebruik mijn laptop als desktop vervanger, en dan als mobiele variant. Dus ik gebruik hem veel, heel veel, en overal dus heb ik een laptop gekozen die het beste bestendigd is tegen intensief gebruik. En dat is de IBM. Als jij al een goede desktop hebt, en je laptop gebruik niet verder gaat dan de universiteit, en de enige reis die dat ding mee maakt school - kamer is heb je niet een ultra-stevige laptop nodig.

Verder komt daarbij dat IBM goede (internationale) garantie heeft. En dat de specs van beide laptops niet high-end zijn, dus zit je binnen twee jaar toch in beide gevallen met verouderde hardware of je nou dat GF7600 go of de X1400 neemt.
Wat in jou geval nog interessant kan zijn, wil jij de zelfde IBM hebben die iedereen op de studie heeft, of wil je iets opvallends. IBM's zijn qua design heel formeel en wellicht saai te noemen (maar in mijn optiek zeer strak voorgegeven). Asus laptops zien er altijd wat luxer uit.

Verwijderd

Topicstarter
@destronica, dat moet geen probleem vormen. Hun hebben daar een speciale site voor, schijnt t.

@hoedje Ik wil mijn laptop oa voor t gamen gaan gebruiken, voornamelijk voor spellen als css en bf2. De 7600 is zeker twee keer zo krachtig als een x1400. Dus jah keuzes, stevig en langzamer of minder stevig en sneller.

@flex thx voor je verhaal. Nu weet ik iig een beetje wat ik kan verwachten. Gelukkig hetgeen wat ik al verwacht had. Mja het komt er dus op neer dat als hij valt. Ik de schuldige ben en of dat gebeurd is natuulijk moeilijk in te schatten.

Een gehele desktopvervanger zal t niet worden, maar met msn etc zal ik zeker de laptop gaan gebruiken. Er zal dus een hoop mee gesjouwd gaan worden. En of ik dezelfde laptop als de rest heb, maakt me verder weinig uit.

ik ga nog even wat benchmarks zoeken om er zeker van te zijn dat het verschil tussen beide grafische kaarten zo groot is.

Op dit moment neig ik meer naar de ibm, alleen spreekt de asus me ook enorm aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 18:21 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Ik vind het verschil in prestatie van de laptop niet opwegen voor het prijsverschil. De IBM is zoals je zelf al zegt duurder, maar slechter uitgerust dan de Asus. Je moet je keus dus maken op het feit: Looks!

Ik ben het 300% met Flex-Oink eens. Studenten staan misschien bekend als lomp en nonchalant, een laptop is voor een student heilig. Mijn Acertje (over het algemeen nog fragieler dan Asus laptops) gaat volgend jaar z`n 3e jaar studentenjaar in. Alles werkt nog, de behuizing heeft wat krassen, maar that`s it* Je nieuwe Asus of IBM zal het dan ook zeker wel een aantal jaren uithouden. De IBM misschien 5 en de Asus 4, maar dan heb je toch allang een nieuwe laptop want dan is deze zeker te traag ;)

*het beeldscherm heeft een storende baan gehad, maar dat kwam door het herhaaldelijk gooien van m`n lapto tas in het reisrek van een Intercitytrein. Daarna mikte ik m`n weekendtas erbovenop. Na 3 weken zei de aansluiting binnenin m`n scherm 'bekijk `t maar" Open schroeven, vastmaken en klaar ben je! Je zult mij nu echter netjes m`n laptoptas ONDER de bankjes zien leggen. Gooien moet toch maar niet :P

zoals je ziet: zelfs lompheid overleven Acer laptops, dus zal een IBM of Asus dit zeker doen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:21
In iedergeval heb ik zelf de Asus A6T gekocht met het oog op mn studie. Ik ga naar de Hanze Hogeschool en bij de Norrod in Grunn was er niet veel soeps met de studenten laptop acties voor studenten van de Hanze. Omdat ik hier op GoT de eerste was met een A6T heb ik een review geschreven (en niet zo'n korte ook). Enjoy!

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 23-07-2006 19:06 ]

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 23:28
Voor mij persoonlijk zou met name het verschil in resolutie meespelen, ik heb een oude Dell met een 15,4" scherm van 1600x1200.

Terug naar 800 pixels in de hoogte zou voor mij echt geen optie meer zijn. Omdat niemand de nadruk op dat verschil gelegd had, doe ik het bij deze nog maar even... het lijkt me niet onbelangrijk :)

• GENETX
Dat is een 4:3 resolutieook nog eens. Ze worden zo niet eens meer gemaakt voor laptops (iig niet widescreen dus). En zoals je zelf al aangeeft, jij bent er aan gewend en jij kunt niet meer zonder. Dat kan voor de TS heel anders zijn. Ik heb er geen problemen mee, alleen voor grote plaatjes in photoshop en waarschijnlijk autocad zou het makkelijk zijn, maar verder lijkt me niet dat het echt een groot probleem zal zijn.

EDIT: Verder moet die arme X1400 dan nog veel meer pixels renderen om een game op de native resolutie te laten spelen, dat wordt hem niet denk ik.. 1280x800 is mooi genoeg lijkt mij. Gewoon standaard 17" breedte alleen je mist wat hoogte. Mijn 7600 kan de 1280x800 mooi aan met hoge details. een x1400 zal het moeilijk krijgen bij 1400x1050. Waarschijnlijk low-medium op native reolutie en zeker zonder FSAA en AA.

[ Voor 34% gewijzigd door GENETX op 23-07-2006 19:29 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Asus is een goed merk en maakt goede notebooks, misschien is de IBM nog wat steviger qua behuizing, maar ik denk niet dat je van plan bent om ruig met je notebook om te gaan. Maar toch zou ik voor de IBM gaan. De Asus heeft namelijk een scherm met een wel heel lage resolutie, terwijl de IBM een mijns inziens ideale resolutie heeft. Ik heb zelf ook een SXGA+ scherm en ben daar zeer tevreden over, omdat er gewoon lekker veel op je scherm past, maar het is ook weer niet zo'n bizar hoge resolutie dat je met lettertype instellingen moet gaan kutten om de boel leesbaar te maken.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57
IBM Thinkpad T60, ik heb zelf een R40. Leuke basis laptop (centrino, ati7500m, 512 MB), haal alles redelijk zuinig ongeveer 4~5 uur met de accu. Iedereen loopt mij vreemd aan te kijken, waarmee ik kom aanshowen, maar ik ben wel de enigste die niet om de 3 min aan de accu hoeft te grijpen.

Alles is degelijk en functioneel ontworpen. Met de nieuwere thinkpads is de software alleen maar beter geworden. Behuizing, als je iets op leg maakt niet uit wat, je ziet toch geen krasjes zoals bij zilver.

IBM Thinkpad kiezen :).

Verwijderd

Topicstarter
De resolutie maakt mij niks uit. Ik draai hier op een 17" 5 jaar oude bak @ 1024x768. Ik zal er in beide gevallen zelfs op vooruit gaan. Om eerlijk te zijn vind ik het zelfs verrot, om te werken op een reso van 1600x1200. Ik zal dan ook zeker niet mijn keuze laten afhangen van de reso en idd die 1400 trekt dat toch niet.

Ik denk als ik me gewoon voor hou om voorzichtig om te gaan. Ik beter voor de asus kan kiezen, specs zijn toch belangrijker en wanneer laat je je laptop nou vallen. Mijn mobiel valt ook zelden en als die valt dan komt het omdat ik er iets te onvoorzichtig mee om ging.

Die ibm levert misschien meer op als ik hem tweedehands ga doorverkopen, maar ik mag hem toch pas doorverkopen als mijn studie is afgerond. Ik moet hem geloof ik zelfs nog laten zien, geformateerd en al. Over 6 jaar zal dit systeem echt niks meer opleveren, laat staan dat iemand hem uberhaupt wil hebben.

en gremlin mooie review :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 19:46 ]

Verwijderd

waarom wil je eigenlijk een laptop? Waarom neem je niet een normale pc? Voor dat geld kan je 2 keer een zo snelle PC kopen

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
Ik zou ook voor de Thinkpad gaan. Ikzelf heb een T42, deze is gister helemaal natgeregend (terwijl deze aanstond,stond ongeveer 2 uur in 5 mm water. (zat zelfs water om de cdrom speler. In het toetsenbord, etc.) Stond in 5 mm water. Uitgedaan, opgedroogd, aangedaan, en draait weer als vanouds.
IBM is bijna heilig nu voor mij ;)

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
@asmodean:
Ik denk omdat je er ook mee op de opleiding mee moet kunnen werken. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Dennist4 op 23-07-2006 20:14 ]

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Het enigste wat ik kan zeggen is, ik heb een Asus A6Ja (die heeft trouwens een betere proc, helaas wel 50 euro duurder), hij is stevig (ik heb em niet laten vallen maar hij voelt steviger aan dan mn oude Medion), hij runt BF2 op Ultra High (met 2 gig geheugen in totaal), CSS ook hoogste.

Dus als je BF2 en CSS wilt spelen zou ik toch maar voor de Asus gaan, want ik geloof eigenlijk gewoon niet dat die IBMs erop zijn gebouwd om te laten vallen.

Bovendien, een stalen laptop koffer (Conrad, 36,60€), helpt wel tegen stootjes, en om nou zo onvoorzichtig te zijn je laptop te laten vallen....

(en als iemand anders het doet, kijk wat er dan in America gebeurt, kan je gelijk 3 laptops kope :P)

Studentenleven heb ik nog geen ervaring mee, duurt nog 2 jaartjes :)

Verwijderd

Volgens mij kan je beter een:
laptop van 600-700 euro kopen bij Mediamarkt en een vette game desktop PC voor 600-700. Dan ben je 1. mobiel (als dat de reden is dat je een laptop wilt hebben) en heb je 2. een game PC die sneller is dan een van die 2 laptops

• GENETX
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 20:40:
laptop van 600-700 euro kopen bij Mediamarkt en een vette game desktop PC voor 600-700. Dan ben je 1. mobiel (als dat de reden is dat je een laptop wilt hebben) en heb je 2. een game PC die sneller is dan een van die 2 laptops
Natuurlijk heb je nog wle een beeldscherm, maar je zou vanaf de scratch moeten beginnen en geen monitor enzo hebben, dan nog kom ik met 700 euro niet zo snel als mijn A6T. Er blijft dan zo'n 500 over na toebehoren. Dan moet er voor de prestaties van een Turion TL-52 toch minstens een Pentium D930 in. 1 GB aan DDR-II op 667 MHz (wat weer aardig duurder is dan 533 MHz), een GeForce 7600GS, DVD-RW, HDD.... Heb laatst ongeveer zo'n pc samengesteld en was rond de 1200 euro. Ik heb het dan niet bij een webshop besteld maar bij de lokale pc boer. Maar laptops worden ook goedkoper en echt, tenzij je het over de T60 hebt, de A6T zul je niet kunnen overtreffen met een systeempje van 700 euro met het voordeel dat je nu ook al die kracht op school kan gebruiken, of in de zomer lekker in de tuin.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 20:40:
Vergeet niet dat ik ws 3d tekeningen moet gaan maken. Zon goedkoop prut dingetje daar heb ik dan weinig aan. Ik heb liever beide in 1, ben toch evenduur uit. En voor 600-700 euro kan je trouwens geen game pc samen te stellen incl beeldscherm.
GremliN-Online schreef op zondag 23 juli 2006 @ 20:50:
[...]

tenzij je het over de T60 hebt, de A6T zul je niet kunnen overtreffen met een systeempje van 700 euro
lol, moest die t60 nou weer even opgemerkt worden :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 21:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 20:53:
Vergeet niet dat ik ws 3d tekeningen moet gaan maken. Zon goedkoop prut dingetje daar heb ik dan weinig aan. Ik heb liever beide in 1, ben toch evenduur uit. En voor 600-700 euro kan je trouwens geen game pc samen te stellen incl beeldscherm.
Welke studie ga je doen als ik vragen mag?
Denk je nou echt dat 3D tekeningen zoveel sneller zullen gaan op een X1400 dan op een X1300 of lager? In een laptop zit ook nog eens een 5400rpm harde schijf (dus mindere prestaties dan op een desktop).
Voor 600-700 euro kan je makkelijk een game pc samenstellen. Gewoon een 2dehands 17 of 19 inch CRT monitor. Kan je later alsnog besluiten voor een tft scherm te gaan.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat ik zelf zou doen is een laptop kopen (ik ga hoogst waarschijnlijk ook de Asus A6T nemen; behuizing is echt niet zo zwak als veel IBM aanhangers hier beweren) en daarop een andere monitor aansluiten als je echt aan het gamen oid bent. Eventueel nog een extern keyboard en natuurlijk wel een externe muis want touchpad == kut.

Je moet ook maar ff http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1146731/0 doorlezen, is iemand met precies hetzelfde probleem als jij :)

offtopic:
@ Asmodean; The Wheel of Time pwns! :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 21:05:
[...]

Welke studie ga je doen als ik vragen mag?
Denk je nou echt dat 3D tekeningen zoveel sneller zullen gaan op een X1400 dan op een X1300 of lager? In een laptop zit ook nog eens een 5400rpm harde schijf (dus mindere prestaties dan op een desktop).
Voor 600-700 euro kan je makkelijk een game pc samenstellen. Gewoon een 2dehands 17 of 19 inch CRT monitor. Kan je later alsnog besluiten voor een tft scherm te gaan.
Werktuigbouwkunde

Maar als jij een laptop van 600 euro koopt krijg jij een integraded videokaart, geen x1300. Je snapt waarschijnlijk wel dat je daar niet van hoeft te verwachten dat hij die 3d toepassingen op normale snelheid gaat afspelen. Ook zal je het dan met 256 mb aan werkgeheugen moeten doen, alleen windows gebruikt dat al. Een 4200 rpm hd. En dan ook nog eens een celeron.... Dat is dus geen doen. Tu delft heeft niet voor niks gekozen voor een laptop met degelijke specs. Daar komt nog bij dat het erg handig is om een laptop bij je te hebben, die echt alles kan.

Wat jij zegt over een pc naast je laptop. Misschien dat je voor 600 a 700 een degelijk systeem kan samenstellen, maar die zal echt niet veel beter gaan presteren dan de laptop die ik nu op het oog heb. Ik zie er daarom ook de meerwaarde niet van in. Alleen maar weer extra troep om je kamer op te vullen, die al zo krap is.
sOid schreef op zondag 23 juli 2006 @ 21:50:
Wat ik zelf zou doen is een laptop kopen (ik ga hoogst waarschijnlijk ook de Asus A6T nemen; behuizing is echt niet zo zwak als veel IBM aanhangers hier beweren) en daarop een andere monitor aansluiten als je echt aan het gamen oid bent. Eventueel nog een extern keyboard en natuurlijk wel een externe muis want touchpad == kut.

Je moet ook maar ff http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1146731/0 doorlezen, is iemand met precies hetzelfde probleem als jij :)

offtopic:
@ Asmodean; The Wheel of Time pwns! :+
dat ben ik :p

edit: heb er alleen even een apart topic voor geopend, omdat ze in het asus topic zeg maar een beetje gekleurd zijn :p. Hun hebben hun keuze al gemaakt en daar staan ze natuulijk achter. Mensen die voor ibm hebben gekozen zal je daar niet tegen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 22:51 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 22:49:
Werktuigbouwkunde

Maar als jij een laptop van 600 euro koopt krijg jij een integraded videokaart, geen x1300. Je snapt waarschijnlijk wel dat je daar niet van hoeft te verwachten dat hij die 3d toepassingen op normale snelheid gaat afspelen.
Over wat voor 3d toepassingen heb je het? Want programma's als 3d studio hebben geen dikke videokaart nodig, maar een goede processor.

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op zondag 23 juli 2006 @ 22:52:
Over wat voor 3d toepassingen heb je het? Want programma's als 3d studio hebben geen dikke videokaart nodig, maar een goede processor.
juist, en ook veel geheugen.
Je kan al een Core Duo Laptop voor 680 euro krijgen.
Over een jaar is de videokaart in je laptop erg verouderd en zullen nieuwe spellen alleen maar langzamer draaien (wat ze trouwens met jouw 2 keuze laptops ook al op dit moment zullen doen). Van een desktop PC kan je je videokaart nog upgraden wanneer je wilt.
Als je echt een game laptop wilt, zul je toch echt een laptop met een snellere harde schijf en een snellere videokaart moeten nemen.
En als jouw universiteit een bepaalde laptop kiest, betekent dat niet dat dat dan de beste laptop is die je kan hebben voor je studie. Op mijn universiteit is er geen enkele studie die een snelle laptop nodig heeft, laat staan eentje met een aparte (ipv een onboard) videokaart. Toch "raden" ze deze laptops aan. En dat is puur omdat ze met deze fabrikant een goede deal hebben gesloten.

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
Als je heel erg twijfelt zou ik dit nog even in je achterhoofd houden:

De laptop van de TUD is niet geheel van jou. Jij betaalt een bepaald bedrag, en TUD betaalt de rest. Dit bedrag ben je de TU verschuldigd. Hierdoor mag je je pas na aan enkele voorwaarden te hebben voldaan (bijvoorbeeld 5 jaar aan de TU studeren) eigenaar noemen van de laptop (de "lening" wordt dan omgezet in een gift). Ook zitten er hierdoor restricties aan de software (zo mag je voor zover ik weet geen andere OS erop zetten).

Edit: dit geldt alleen voor TU/e, niet voor TUD. Mede hierdoor is TU/e goedkoper met zijn laptop project

Ik zit overigens met een soortgelijk probleem als jij. Ik ga Technische Bestuurskunde studeren, en kan ook gebruik maken van de laptopactie van TUD. Doordat TB als 1 van de 4 opleidingen is geselecteerd voor het project, neem ik aan dat de aanschaf van een laptop geen overbodige luxe is. Nu zit ik zelf met het luxeprobleem dat ik thuis een zeer goede desktop computer heb, stukken beter dan de t60. Ik vraag mij dus af of ik nou echt zo'n prijzige laptop moet aanschaffen voor mijn studie, of dat ik misschien beter voor een goedkopere kan gaan.
Aangezien ik om de hoek van de TU woon zou het gebruik van de laptop zich waarschijnlijk beperken tot het TBM gebouw. Ik weet niet precies hoe het zit met zware applicaties bij TB maar ik neem aan dat dit wel mee zal vallen (geen autocad ect). Is er iemand die mij hierover goed advies zou kunnen geven?

[ Voor 6% gewijzigd door Mlancee op 25-07-2006 10:28 ]

• GENETX
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 23:40:
[...]

juist, en ook veel geheugen.
Je kan al een Core Duo Laptop voor 680 euro krijgen.
Over een jaar is de videokaart in je laptop erg verouderd en zullen nieuwe spellen alleen maar langzamer draaien (wat ze trouwens met jouw 2 keuze laptops ook al op dit moment zullen doen). Van een desktop PC kan je je videokaart nog upgraden wanneer je wilt.
Als je echt een game laptop wilt, zul je toch echt een laptop met een snellere harde schijf en een
Hou eens op met je gezeik, PLZ. Ik ga geen hele pc samenstellen maar gok ongeveer de prijzen om de A6T na te bouwen als desktop:

Pentium D 930 ongeveer 200 euro
ASUS Mobo zo'n 100 euro
1024 MB DDRII-667 100 euro
nVidia GeForce 7600GS 150 euro
Kast en voeding 50 euro
Toetsenbord, muis, TFT, geluid zo'n 200 als je het goedkoop doet
Redelijke HDD van zo'n 300 GB (ok daar heb je dan even wat meer ruimte) 100 euro
Windows XP OEM 100 euro (want ja die krijg je bij Asus ook legaal 100 euro.
DVD-RW 50 euro
Kom ik dus zonder audioDJ en WLAN op zo'n 1050 euro. Ik heb de assemblage en verzendkosten er maar uit gehouden om het makkelijk te maken. Ere zullen verschillen in prijs zitten, maar als je een desktop helemaal zo als de laptop na zou willen bouwne ben je maar 100-200 euro geodkoper uit als de A6T (deze is 1150 bij 4launch inclusief verzending) met als voordeel dat je dus die kracht overal hebt!

En voor alle duidelijkheid niet iedereen hoeft een hele super snelle graka! Voordat ik hier op tweakers.net begon te kijken snapte ik ook niet wrom een GF4 duurder was dan een GF2 terwijl beide 64MB hadden. Ik heb zelf 3 jaar heel mooi zitten gamen op een al zwaar verouderde GeForce 2 400 MX bij aankoop! Bij mij is het toch al zo dat ik blij ben als de game draait en dan kijken we wel hoe ver we de settings kunnen krijgen. Niet iedereen hoeft FSAA x4, AAx8 1920x1200 met ultra high. Voor mij is gamen met low@800x600 met stabiele 30 fps al genoeg. Een 7600 is daarom voor mij een geweldige kaart die alles op hoge details mooi draait, en ja alles verouderd, maar daarom koop je iedere 3-4 jaar toch al enenieuwe PC. Dus hou gewoon op met het hele desktop gezeur aangezien de TS starter gewoon een LAPTOP wil en niks anders daarbij. Verder kan ik voor 100 euro geen fatsoenlijke laptop meer samenstellen :). Verder is een 5400rpm laptop HDD niet slecht. een 4200 rpm zul je merken, maar 5400 is bijna een 7200 rpm desktop schijf aangezien een laptop schijf een grotere dichtheid heeft (2 platters dacht ik en 2.5" ipv 3.5"). En zoveel maakt het niet uit als je even 5 sec langer moet laden.

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op zondag 23 juli 2006 @ 22:52:
[...]

Niet juist! Ook bij 3D applicaties is de videokaart van belang. Denk aan textures weergave, wireframe acceleratie, en openGL acceleratie in het algemeen. Het is waar dat je ook een dikke processor en een flinke sloot geheugen moet hebben, maar met een intel media accelerator merk je zeker wel het verschil met een dedicated kaart.
Verder is het zo dat 3D programmatuur niet zo veeleisend zijn als games. Ze vragen niet om de laatste pixel shaders en veelvouden van pipelines en whatnot. Dus zeker qua 3D applicaties kan je met een redelijke dedicated kaart langer vooruit dan dat je met games kan.
Mlancee schreef op maandag 24 juli 2006 @ 01:20:
Ik zit overigens met een soortgelijk probleem als jij. Ik ga Technische Bestuurskunde studeren, en kan ook gebruik maken van de laptopactie van TUD. Doordat TB als 1 van de 4 opleidingen is geselecteerd voor het project, neem ik aan dat de aanschaf van een laptop geen overbodige luxe is. Nu zit ik zelf met het luxeprobleem dat ik thuis een zeer goede desktop computer heb, stukken beter dan de t60. Ik vraag mij dus af of ik nou echt zo'n prijzige laptop moet aanschaffen voor mijn studie, of dat ik misschien beter voor een goedkopere kan gaan.
Aangezien ik om de hoek van de TU woon zou het gebruik van de laptop zich waarschijnlijk beperken tot het TBM gebouw. Ik weet niet precies hoe het zit met zware applicaties bij TB maar ik neem aan dat dit wel mee zal vallen (geen autocad ect). Is er iemand die mij hierover goed advies zou kunnen geven?
Ik weet dat hier op Bouwkunde ze het project niet door hebben laten gaan omdat het qua infrastructuur en organisatie nog niet op orde was. Dus denk aan een toerijkend wireless netwerk, speciale werkplekken, wireless printmogelijkheden, curriculum aanpassingen e.d. Als een faculteit meedoet aan het laptop project kan je verwachten dat er dus minder PC's beschikbaar zijn,en dat ze de laptop als integraal onderdeel van het onderwijs hebben ingericht. Als je dan geen laptop hebt kan dat best last worden. En naar mijn inschatting draaien ze idd op TBM niet de zwaarte applicaties, dus wellicht zou een T60 ietwat overkill zijn.

En verder vind ik het gezeur over dat je beter een desktop kan nemen een beetje misplaats. De topic starter vraagt om een advies mbt twee laptops. Niet of hij een laptop of een desktop moet kiezen. Als je hem niet kan helpen met zijn vraag, besteed je tijd dan wat nuttiger.

Verwijderd

offtopic:
Desktop PC:
AMD 3500+ boxed € 87.00
Moederbord € 80.00
geheugen 2x512 € 75.00
kast+voeding € 50.00
DVD brander € 35.00
HDD 160Gb sata2 € 55.00
Videokaart 7600 GS € 115.00
Student WinXP Prof. € 51.00
Totaal = 550 euro
Dan heb je nu nog de optie om een plat scherm te nemen of een gewone (2dehands) CRT (wat nog beter is voor gamen/3D bewerkingen ook) en een snellere videokaart.
Oftewel, een PC die sneller is dan de Asus laptop (hdd is sneller, DVD brander is sneller, videokaart is sneller en cpu is sneller --> ja een 3500+ is sneller dan een Turion TL 52) en je kan hem ook nog later naar harte lust upgraden....
Daarnaast heb je dus nog (als we € 1350 als budget nemen) ook nog eens de kans om voor 680 een Core Duo laptop te kopen.

Als je dan ook nog eens het verhaal van Mlancee neemt (dat de laptop feitelijk niet echt van jou is) en het bonusbedrag wat je krijgt feitelijk een prestatielening is, zou ik nog maar eens goed nadenken of je via de universiteit wel een (dure) laptop wil aanschaffen.

Maar ok, als de TS toch echt 1 van die 2 laptops wil hebben en graag zo "snel" mogelijk wil gamen, dan kan de TS beter voor de Asus laptop gaan.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 22:49:
dat ben ik :p

edit: heb er alleen even een apart topic voor geopend, omdat ze in het asus topic zeg maar een beetje gekleurd zijn :p. Hun hebben hun keuze al gemaakt en daar staan ze natuulijk achter. Mensen die voor ibm hebben gekozen zal je daar niet tegen komen.
Mja was nog iemand, Thyss uit m'n hoofd ;)

Overigens vind ik dat men hier ook een beetje 'gekleurd' is hoor; meeste mensen zijn voor IBM terwijl ik eigenlijk zeker weet dat niet iedereen hier daadwerkelijk ook echt met een IBM heeft gewerkt, laatstaan langdurig vervoerd hebt...

Verwijderd

Topicstarter
sOid schreef op maandag 24 juli 2006 @ 12:19:
[...]

Mja was nog iemand, Thyss uit m'n hoofd ;)

Overigens vind ik dat men hier ook een beetje 'gekleurd' is hoor; meeste mensen zijn voor IBM terwijl ik eigenlijk zeker weet dat niet iedereen hier daadwerkelijk ook echt met een IBM heeft gewerkt, laatstaan langdurig vervoerd hebt...
het zijn idd wel heeel veel mensen die ibm aanraden, maar meestal gaat het om minieme verschillen (uit ervaring, aangezien er ook veel positief zijn over asus) Ik denk dat ik in dit geval beter kan kiezen voor de laptop die ik liever wil en dat is de asus.

Echter hoe zit het met de batterijduur van de a6t en a6ja. Zit er veel verschil tussen beide?
Het verschil zit hem in de x1600, core duo en 4200 rpm schijf in de a6ja ivm de 7600, turion x2 en 5400 rpm

• GENETX
Ik kan je zo zeggen dat de A6T eerder het lootje zal leggen, puur vanwege de minder gevorderde energie besparing van AMD tov Intel Centrino platform. Maar op full performance zullen ze het wel even lang volhouden denk ik, mischien de A6T net iets langer. 1 voordeel van de A6T is de integrated GF 6100/6150 waarop wordt overgeschakeld bij maximale besparing van de energie terwijl het geheugen van de 7600 wordt gebruikt (althans dit gok ik). Maar bij maximale energie besparing zal de A6T het iets minder lang kunnen volhouden, maar hoeveel het scheelt zou ik niet weten, ik denk dat ook dat verschil nog wel meevalt.

Verwijderd

Topicstarter
thx. Iig heb ik de knoop doorgehakt om de ibm af te zeggen. Ik zit nu alleen nog te twijfelen tussen de a6t en a6ja. De turion is iets langzamer dan de core duo. De 7600 is de ene keer sneller en de andere keer langzamer. Echter de 4200 rpm schijf in de a6ja staat me erg tegen en daar komt de prijs ook nog eens bij. Ik denk dat ik daarom ook maar voor de a6t ga, alleen is hij nergens op voorraad :/

offtopic:
las jouw review trouwens ook nog in het engels op de amd site. Op het moment dat ik las dat de combo 7600 en turion sterker was dan de core en x1600 wist ik dat jij het was :P

maar ik vraag me nog wel af waar je die test gezien had

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 17:32 ]

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Ik heb in het keuzetraject gezeten voor deze IBM notebook voor de TU/e en de TUD. De IBM is door verschillende diensten boven 6 andere laptops gekozen voor stevigheid, handelbaarheid, serviceverlening (de garantie op de TU is zeer goed te noemen).

De IBM vertoont na een jaar zeker wat krasjes, echter veel minder dan elke andere notebook die de TUs tot nu toe hebben gehad.

Als ik nu geen NEC uit 2005 zou hebben, had ik zeker voor de IBM gegaan. Het is een zakelijke notebook, vandaar geen High-End specs, maar het is zeker een goede notebook!

Verder weet ik alleen niet waarom de Specs tussen TUe en TUd verschillen...Ik geloof dat er toch echt is gekozen voor een Notebook met 100GB 7200rpm en 1,5GB DDR2. De TUe krijgt die iig wel.

Verder zit er een allesbrander in (DVD-RAM).
En de videokaart is zeer zeker niet slecht te noemen, alleen zal die op den duur natuurlijk het snelst 'te oud' zijn.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• GENETX
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 17:30:
offtopic:
las jouw review trouwens ook nog in het engels op de amd site. Op het moment dat ik las dat de combo 7600 en turion sterker was dan de core en x1600 wist ik dat jij het was :P
maar ik vraag me nog wel af waar je die test gezien had
Ja ik was wat op de forums van AMD aan het kijken aangezien ik wat meer over de Turion X2 wilde weten. Dus toen ik ehm maar had gekocht waren er een paar anderen ook aan het kijken en het vertalen via google leek me een kleine moeite. 1 voordeel van de Turion is dat deze 64-bit is en de Core Duo niet. Ik had niet de tijd om op Merom te wachten en wilde graag future-proof zijn dus werd het de Turion 64 X2 voor mij. Verder had de A6T alle specs die ik wilde, eigenlijk de ideale laptop al had ik nog wel net wat meer overgehad voor een TL-56 als dit standaard was maar zoveel verschil maakt het ook weer niet uit. Verde rben ik een nVidia fan, vind ATI toch altijd wat minder qua support en ben van plan ook linux te proberen/gebruiken in de toekomst.

Er zijn verder niet veel benchmarks met laptops, maar deze zag ik voorbij komen. Het gata alleenom 2 testen met 3dmark, maar het geeft wel het een en het andere weer. De Turion neemt plaats 2 in met 3dmark 03 en de 4e met 3dmark 05. De A6Ja komt lager uit en heeft in die test ook nog eens 2 GB ipv 1 van de Turion X2. Verder valt te zien dat een snellere CPU wel uitmaakt maar dat de performance van een TL-52 tussen een Core Duo T2300 en T2400 ligt wat echt opvalt! Dit werd al bevestigd door Sisoft =Sandra benhcmarks die in het Asus A6 topic te vinden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 24-07-2006 19:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 17:30:
Echter de 4200 rpm schijf in de a6ja staat me erg tegen en daar komt de prijs ook nog eens bij. Ik denk dat ik daarom ook maar voor de a6t ga, alleen is hij nergens op voorraad :/
laptops4u.nl link Asus A6T

Op voorraad en mogelijkheid tot het upgraden van de HD.

Laptops4u.nl link Asus A6Ja

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:52:
[...]

laptops4u.nl link Asus A6T

Laptops4u.nl link Asus A6Ja

niet op voorraad. Ik heb het nagevraagd
Pagina: 1