Toon posts:

WRTP54G vs SPA 3000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met de Linksys WRTP54G router/2 phones??
Ik heb nu namelijk een SPA 3000 aan mijn 3com router hangen. Werkt op zich prima, maar de combinatie geeft af en toe problemen. Vraag mij niet waarom, maar mijn router reset spontaan (of doet iets anders raars) en vanaf dat moment kan mijn spa 3000 geen verbinding meer krijgen met mijn sip provider. het enig dat dan helpt is mijn router resetten (softwarematig).

Nu wil ik wel verder met SIP telefonie en vraag mij af of de WRTP54G een optie is.
Ik gebruik nu budgetphone voor inkomende gesprekken en voipbuster e.a. voor uitgaande gesprekken. De functie om meerdere gateways aan te maken (voipbuster, voipstunt etc( icm met een dial plan bevallen mij wel.
Juist deze laatste features staan niet beschreven in de online handleiding van de WRTP54G (dit zijn de zgn advanced features en linksys gaat er van uit dat ik die ingesteld worden door een leverancier)

ergo, kan ik met gateways en een dialplan werken op de WRTP54G of is deze router puur 1 lijn 1 sip account?
En wat zijn de ervaringen??

Thanx

joor.us

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• melgior
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-06-2025
Ik heb sinds gister de WRTPG54G omdat ik een beetje gek werd van de 3 losse apparaten (router, draadloos accesspoint en ATA) en het werkt op zich prima. Het voip gedeelte is volgens mij alleen niet zo uitgebreid als die van de SPA3000, ik kan nog geen optie vinden om extra gateways in te stellen bijvoorbeeld. Maar volgens mij moet dat ook direct in het dialplan kunnen, zag ik ergens.

Documentatie over het voip gedeelte ontbreekt compleet trouwens, het is een Amerikaans model en gemaakt om kant-en-klaar ingesteld verkocht te worden met een abonnement. De meeste uitleg heb ik op de Sipura site gevonden uiteindelijk.

If the tail was smarter, it would wag the dog.

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 20:46
Mijn ervaringen met een WRTP54G zijn minder positief. De router weigert de hostname door te geven aan de kabelmodel van @home, waardoor je geen IP krijgt (je hoeft in principe alleen de hostname in te stellen bij @home). Mijn oude good old Sweex routertje had hier geen enkel probleem mee. Ik heb net een nieuw exemplaar via RMA verkregen met dezelfde kuren. Op zich ben ik wel redelijk tevreden over de voip-kwaliteit i.c.m. voipbuster, alleen jammer dat de router achter een andere router moet hangen :(

@Melgior: waar heb je de info op de sipura site gevonden?

• melgior
De uitleg van de configuratie parameters heb ik hier gevonden:
http://www.sipura.com/Documents/SipuraSPAUserGuidev2.0.9.pdf

Een voorbeeld van de goede regionale instellingen (zodat je weer gewoon een Nederlandse kiestoon hebt) staat op de onderstaande links. Om deze gegevens aan te passen, moet je op het tabblad voice aan de rechterkant klikken op 'admin login' en vervolgens in het midden op 'switch to advanced view'.
http://www.tijdhof.com/te...p-spa3000_settings_nl.pdf
http://www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura

• gurbo
Ter aanvulling op mijn eerdere post:

Via mijn linux server kunnen bevestigen dat de Linksys WRTP54G-EU Firmware 3.1.16 geen hostname doorgeeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
lease 192.168.0.103 {                (PC geeft WEL hostname door)
    starts 3 2006/09/13 22:45:39;
    ends 3 2006/09/13 22:55:39;
    hardware ethernet 00:30:1b:07:61:7d;
    uid 01:00:30:1b:07:61:7d;
    client-hostname "Shuttle";
}
lease 192.168.0.101 {               (Linksys geeft GEEN hostname door)
    starts 3 2006/09/13 23:52:15;
    ends 4 2006/09/14 00:02:15;
    hardware ethernet 00:18:39:51:a4:ff;
    uid 01:00:18:39:51:a4:ff;
}

Als je dus je hostname moet doorgeven voor je ISP, zou ik deze router afraden.

• melgior
Voor de Amerikaanse versie is er trouwens een firmware update, maar aangezien ik een EU model heb vraag ik me af of dat wel werkt. Op de Nederlandse Linksys site staat geen nieuwe firmware.

• gurbo
melgior schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:42:
Voor de Amerikaanse versie is er trouwens een firmware update, maar aangezien ik een EU model heb vraag ik me af of dat wel werkt. Op de Nederlandse Linksys site staat geen nieuwe firmware.
Stomtoevallig heb ik hier net met Linksys contact over gehad. Je kunt veilig upgraden naar 3.1.17 voor de WRTP54G-NA. Je krijgt dan een North-America versie met enig verschil dat er minder wireless channels inzitten. Ik heb zojuist de upgrade gedaan, maar het DHCP probleem blijft.
Pagina: 1