[OSX]MySQL 5.1 en phpMyAdmin problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb problemen met het gebruiken van MySQL icm phpMyAdmin, ik zal door te vertellen wat ik gedaan heb het probleem duidelijk proberen te maken.

Ik enabelde de ingebakken macosx versie van php (httpd.conf).

Daarna downloadde ik mysql community server (niet wetende dat er al een bestaande versie van mysql op macosx voorgeinstalleerd staat) en installeerde deze inclusief de prefplane en startupservice.

Ik startte mysql op. Daarna downloadde ik phpMyAdmin en plaatste deze in /Library/WebServer/Documents. Toen ik in phpMyAdmin/scripts/setup.php een nieuwe config file wou maken gaf setup.php aan dat ik niet kon schrijven in mijn phpMyAdmin folder met een link naar deze documentatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
For saving file on webserver, or loading previous configuration you have to create config directory in phpMyAdmin's top level directory and make it writable to web server. For loading previous configuration, place it there (and make sure it has write permissions for webserver). On a Linux/UNIX server you can use the following commands:

cd phpMyAdmin
mkdir config                             # create directory for saving
chmod o+rw config                   # give it world writable permissions

# if you want to edit existing configuration:

cp config.inc.php config/                 # copy current configuration
chmod o+w config/config.inc.php     # give it world writable permissions

Dat gedaan, daarna in setup.php een nieuwe server geadd. Het vreemde is nu dat als ik nu opnieuw naar setup.php surf, mn ge'adde server nergens meer te bekennen is. setup.php kan dus niet saven in de dir phpMyAdmin/config/.

Nu heb ik van Gangsteroo (ongelooflijk aardige gozer!) zijn config gekregen en ik wou inloggen op phpMyAdmin met username: root / password "niks", maar dat schijnt niet de juiste combo te zijn.

Mn config ziet er nu als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<?php
/*
 * Generated configuration file
 * Generated by: phpMyAdmin 2.8.0.3 setup script by Michal .iha. <michal@cihar.com>
 * Version: $Id: setup.php,v 1.23.2.2.2.1 2006/03/08 19:06:48 nijel Exp $
 * Date: Sat, 08 Apr 2006 23:46:43 GMT
 */

/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server localhost (http) [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysqli';
$cfg['Servers'][$i]['port'] = '3306';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'http';

/* End of servers configuration */

?>

Nu las ik hier dat de meegeleverde osx versie van php (4.3.11) mysqli niet ondersteund. Maar tips om de 'i' weg te halen en de $i naar 1 te veranderen mochten niet baten.

Ik zit met mn handen in mijn redelijk kort gemillimeterde haar! Ik kan met geen mogelijkheid inloggen op phpMyAdmin, en ik weet niet of dat ligt aan het feit dat ik 2 versies van mysql geinstalleerd heb, of dat ik een verkeerde versie van php gebruik, of, zoals Cailin Coilleach hier al aangaf, phpmyadmin een oude manier van authenticeren gebruikt die in mysql geactiveerd moet worden.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Je hebt er geen kloot aan, maar ik heb een tijdje met hetzelfde probleem zitten kutten.
Kreeg het met geen mogelijkheid aan de praat maar voor de rest werkte alles perfect.
Ik heb toen Navicat gekocht om ervanaf te zijn aangezien ik erachter kwam dat een wireless mouse niet kan vliegen...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Matias
  • Niet online
Arme wireless mouse..!

Probleem is dat ik nu eigenlijk de hoop ook wel heb opgegeven en wil overstappen naar XAMPP of iets dergelijks. Maar.. als ik dat doe heb ik 3 MySQL installaties. :/ Daar zit ik niet op te wachten (om maar niet te spreken over de conflicten die kunnen optreden).

Ik heb nog steeds geen goeie guide kunnen vinden om MySQL 5.1 te kunnen verwijderen. Ook de ingebakken MySQL die in MacOSX zit schijnt een bitch te zijn als het op verwijderen aankomt. Verder zijn er een aantal tooltjes geschreven om MySQL te verwijderen, maar geen van die werken op intelbased macs.

Iemand advies? Ik wordt namelijk echt schijtziek van die non-documentatie over mysql en php in macosx. :/ En ik vind m'n mighty mouse te mooi om me er op af te reageren!!! :X

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:27
Maar problemen met PMA heeft toch verder weinig met je MySQL installatie te maken? Username/password-combinatie root / niks is overigens wel de standaard bij een verse installatie van PMA. Welke versie van PMA heb je geinstalleerd?

• Matias
  • Niet online
PMA 2.8.2

Nee, de problemen hebben er inderdaad vrij weinig mee te maken, afgezien van het feit dat ik PMA wil gebruiken om mn databases mee te beheren, en ik tot nu to vrij weinig tot geen verbinding kan maken met mysql. :/

Ik zit er nu gewoon te overwegen om opnieuw te beginnen met de boel (XAMPP), maar mysql is gewoon niet normaal te verwijderen :( Om gek van te worden |:(

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:13
* Liegebeest peinst...

Als jij zegt dat je een ingebouwde mySQL had, dan ga ik er van uit dat je "OS X Server" draait, correct?

Daarnaast vraag ik me af welke mafketel de volgende instructies heeft verzonnen:
chmod o+rw config # give it world writable permissions
chmod o+w config/config.inc.php # give it world writable permissions
World writable wil je nooit hebben...

Onder welke permissies draait je webserver? En heb je die myPHPadmin directory wel de zelfde permissies gegeven als de rest van je DocRoot? Want anders kan je idd die files niet betwerken...

EDIT:
maar mysql is gewoon niet normaal te verwijderen Om gek van te worden
Het zelfde geld voor ongeveer alle software die als package word geinstalleerd. Ik zit al zo lang bij Apple te zeiken om een "pkgrm" commando, maar ze hebben d'r geen zin an... Prutsers. Ongeveer -elk- ander OS heeft een commando om packages weer te verwijderen! |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Liegebeest op 24-07-2006 13:05 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Matias
  • Niet online
cailin_coilleach schreef op maandag 24 juli 2006 @ 13:03:
* Matias peinst...

Als jij zegt dat je een ingebouwde mySQL had, dan ga ik er van uit dat je "OS X Server" draait, correct?

Daarnaast vraag ik me af welke mafketel de volgende instructies heeft verzonnen:

[...]

World writable wil je nooit hebben...

Onder welke permissies draait je webserver? En heb je die myPHPadmin directory wel de zelfde permissies gegeven als de rest van je DocRoot? Want anders kan je idd die files niet betwerken...
Nee standaard licentie. Daar zit dus geen MySQL in ingebakken? (Hearsay)

Ik draai momenteel (alleen dus) MySQL 5.1 Community Server, Mn webserver is gewoon de standaard OSX webserver met standaard permissies.

Die instructies komen van de PMA documentatie :| En ik heb de o+rw permissies alleen gegeven aan de config folder in de PMA folder (/Library/WebServer/Documents/phpMyAdmin/config dus).

setup.php kan daar blijkbaar niks in opslaan, maar je geeft aan dat het "niet kunnen saven" ligt aan de permissies van de bovenliggendemap 'documents' (zijn geen rw permissies)?

Overgens maakt het niet heel veel uit aangezien ik al een config heb gekregen van Gangsterroo..

[ Voor 19% gewijzigd door Matias op 24-07-2006 14:06 ]

• Willem
CocoaMySQL al eens geprobeerd voor het managen van je databases? :)
Verwijderd in "Onmisbare tools / software - Deel 2"

• Matias
  • Niet online
Met CocoaMySQL kan ik zonder problemen inloggen op MySQL :?
Ligt dus echt aan PMA 2.8.2, misschien zo even een oudere versie van PMA proberen..

• Liegebeest
Ohohoho... Heheh... Ik bedenk me net iets...

Is het probleem dat jou PMA geen toegang krijgt tot je mySQL database? Dat haalde ik er namelijk niet helemaal uit... Ik ben hier eerder tegenaan gelopen en het is echt iets wat je moet weten... Anders vind je't nooit :)

Het -kan- zijn dat PMA een verkeerde vorm van authenticatie gebruikt, ten opzichte van wat mySQL verwacht..

• Matias
  • Niet online
cailin_coilleach schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:55:
Ohohoho... Heheh... Ik bedenk me net iets...

Is het probleem dat jou PMA geen toegang krijgt tot je mySQL database? Dat haalde ik er namelijk niet helemaal uit... Ik ben hier eerder tegenaan gelopen en het is echt iets wat je moet weten... Anders vind je't nooit :)

Het -kan- zijn dat PMA een verkeerde vorm van authenticatie gebruikt, ten opzichte van wat mySQL verwacht..
Nou, dat is inderdaad het probleem en dat omschreef ik in mn TS (inclusief een link naar een post van jou), maar ik kan vanuit /scripts/setup.php kan ik nog steeds geen mooie config exporteren naar het mapje phpMyAdmin/config/. Alhoewel ik dat mapje wel alle rechten heb gegeven met sudo chmod 777 config.

De problemen met PMA zijn dus als volgt:
1. Ik kan geen config.inc.php schrijven (nou, hij maakt het bestand aan, maar er staat niks in als ik open).

2. Ik kan met het config bestand wat ik van Gangsterroo kreeg en in de TS staat geen connectie maken met MySQL, dat zou kunnen betekenen dat hetgeen wat cailin zegt best eens iets zou kunnen opleveren.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:09

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb zelf PHP5 extensie geinstalleert plus MySQL 5 van de MySql.com website. Vervolgens een config file met als inloggegevens root/[geen wachtwoord] en dat werkt prima hier.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Protocol version: 10
Server: Localhost via UNIX socket
User: root@localhost
MySQL charset: UTF-8 Unicode (utf8)
phpMyAdmin - 2.8.1
MySQL client version: 5.0.19
Used PHP extensions: mysql

• Matias
  • Niet online
Misschien heeft het nut om php 5 te installeren. Hoe kan ik van php 4.3.1 'veilig' "upgraden" naar versie 5.0 zonder 2 aparte installaties te creeren?

Edit: Er zijn manieren, maar deze zijn erg omslachtig en vereisen minimaal Apache 2.0.

Alvast mijn excuses voor deze opmerking: Wat is het configureren van een redelijke webdev omgeving op de mac een gebitch zeg, tering! Een leek hoeft hier echt niet aan te beginnen... Op windows installeerde ik Apache 2.0, PHP5 en MySQL, paste hier en daar wat configjes aan en klaar was kees. Als ik MySQL stom vond ging ik gewoon naar Configurations > Software en deinstalleerde ik MySQL. Zeer zeker een groot minpunt dit. :(

[ Voor 66% gewijzigd door Matias op 24-07-2006 18:16 ]

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08-2025

hlz

Zelf heb ik bij gebrek aan PHP voor Intel een 1/2 jaar geleden de hele bende met darwinports geinstalleerd. Ben zeer tevreden. Dit is wel een goede handleiding:

http://wiki.opendarwin.org/index.php/DarwinPorts:MAMP

Tijdens het compilen/builden van alle software kan je wel 3 keer koffie halen, maar goed, het werkt wel.

Heb nu Apache 2, mysql 4.1.x, PHP5 (met alle gangbare optionele muk), en... met een simpele conf-change schakel ik over naar PHP4

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:09

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben niet helemaal zeker maar volgens mij past de installer de bestaande Apache van OSX en voegt de PHP5 module toe.

Ik heb deze module gebruikt:
http://www.entropy.ch/software/macosx/php/

• Willem
Same here, en in combinatie met PMA 2.7.0 geen enkel probleem :)

• Liegebeest
Matias: in dat andere gesprek geeft Marco5 inderdaad exact de handleiding pagina waar ik het over had. Dus daar kan je verder lezen over het authenticatie gebeuren.

En ik geef je gelijk wat betreft het "gemak" van het installeren van een web omgeving op OS X... Het is niet altijd even makkelijk :p

Nou kunnen we natuurlijk ook gewoon met z'n alleen SQL commando's gaan leren en via de CLI inkloppen :p Dan heb je dat hele PMA ook niet meer nodig...

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08-2025

hlz

Het probleem is dat de PHP van Marc Liyanage van www.entropy.ch verkeerd connect (op de oude manier) op MySQL (versies > 4.1.x). Daarom moet je het truukje doen met de 'old_password' functie. Geen idee of de PHP5 versie van entropy.ch dat ook nog doet.

Als je je install doet via Darwinports of Fink heb je dit probleem niet omdat alles gebuild/maked (of whatever terminologie) wordt volgens je eigen wensen en specificaties.

Bijkomend voordeel is dat Darwinports alles in 1 folder stopt (/opt/local/). Deze folder zal bij een systeem-update nooit aangeraakt worden en je MAMP-zooi zal altijd blijven draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door hlz op 25-07-2006 11:06 ]

Pagina: 1