Toon posts:

Pc schoonmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, of het in dit gedeelte van het forum moet weet ik niet :9 ...

Ik heb nu weer volop met m'n pc bezig. Maar deze pc is in geen 3 jaar schoongemaakt, daar word het dan is tijd voor dacht ik (temps worden langzamerhand hoger), ik heb de coolpaste, computerstofzuigertje, en alle andere schoonmaak dingen klaar liggen.

Ik hoop dat jullie nog enigen tips voor me hebben voor het schoonmaken, dan weten de andere "Pc beginner schoonmakers" :9 het ook meteen.

Ik hoor het wel, en alvast bedankt,

Grtz. Sjaak112 :) :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
PC uitzetten voor je begint. De rest wijst zichzelf, lijkt me :?

Zie ook http://www.google.nl/search?q=pc+cleaning

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-02 09:15
koelpasta?

Waarom zou je de cpu-koeler willen verwijderen om alleen schoon te maken? Daaronder komt toch geen stof lijkt mij.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
Ik zou eerst al het stof eruit blazen, dan pas je componenten 1 voor 1 schoonmaken. Ik doe het altijd met behulp van de lucht uit mijn longen, en een handig kwastje. Zo maak ik elke keer mijn pc weer schoon. Let ook goed op je ventilatoren, dat die goed schoon zijn, en je koelblokjes..

offtopic:
omg noork, haal die ava weg !! :P

[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 21-07-2006 22:51 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hoeft toch niet direct het hele koelblok er af te halen? Je kunt ook gewoon even de fan los schroeven en de stofzuiger er langs halen. Reken maar dat er in 2 jaar een hoop stof tussen de koelvinnen zit. Scheelt een hoop gedoe met koelpasta e.d.

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mcandor schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:49:
Ik zou eerst al het stof eruit blazen, dan pas je componenten 1 voor 1 schoonmaken. Ik doe het altijd met behulp van de lucht uit mijn longen, en een handig kwastje. Zo maak ik elke keer mijn pc weer schoon. Let ook goed op je ventilatoren, dat die goed schoon zijn, en je koelblokjes..
Pas op voor de statische elektriciteit als je met een kwastje gaat werken!!!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Een compressor doet vaak wonderen :Y).

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Het is eigenlijk heel simpel... een stofzuiger is niet het handigste.

Bij iedere electronica-winkel kan je Dust-Off kopen. Dat is lucht in een flesje. Vervolgens koppel je je PC volledig los, en je schoeft het zijpaneel eraf en je kan overal bij. Neem het ding mee naar buiten, en spuit vanaf een afstandje alles schoon. Denk eraan dat de lucht erg koud wordt, dus niet vanaf 5 cm gaan spuiten, dan knappen de printsporen.

Fans met aangekoekt vuil moet je even losmaken en dan met een hard voorwerp schhoonmaken.

Succes!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
pingelmonster schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:51:
[...]
Er bestaan ook anti-statische kwastjes hoor. Deze bestaan vaak uit zogeheten microharen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• maarud
  • Laatst online: 08:59
pingelmonster schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:51:
[...]

is dat zo erg dan? Het kan je stuff mollen, i know. Maar maak al 5 jaar mijn pc's schoon met een kwastje, alles werkt perfect..

edit: dan heb ik dat kwastje van hierboven ^^

[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 21-07-2006 22:56 ]

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-01 20:05

McFreak

McFraGG de gekste !!

format c:

McFraGG de gekste !!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is toch een ander soort schoonmaak!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:54
rm -rf /

dàt ruimt op. :)

^ Wat hij zegt.

• Bladeslayer
  • Laatst online: 15-02 13:12
anton121 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:52:
Een compressor doet vaak wonderen :Y).
eehm uit sommige compressors kwam toch een klein beetje olie uit ? ik denk niet dat je dat graag op je mobo wil hebben... Wat ik gebruik is gewoon een bus perslucht, werkt uitstekend :)

www.frees-it.com

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik gebruik altijd een dikke stevige kwast om de boel schoon te maken, en uiteraard, ik haal ook mijn hele koelblok eraf. Je wilt niet weten wat een Alpha PAL8045 blok voor een zooi verzamelt. Dat ding moet eraf, en onder de kraan anders is die troep er nooit uit te krijgen :P
Hetzelfde doe ik met al mijn fans, hup, onder de kraan en borstelen maar :P
Vervolgens haal ik alle kaarten eruit en behandel deze met een groffe harde borstel en duw zo hard dat menig persoon denkt dat ik de boel sloop, maar das gezichtsbedrog :P

Uiteindelijk na het opdrogen van enkele onderdelen ziet alles er brandschoon uit. Stop alles terug, neem een hijs van de joint en het draait weer als een tierelier.

Statische elektriciteit? Wat is dat?

Nee, zonder dollen, ik doe het al jaren zo. Een kwast is niet per definitie statisch opwekkend. Je moet wel oppassen wat voor haren erop zitten, maar het werkt voortreffelijk zo'n hele dikke zachte kwast. En ik gebruik ook zo'n houten el-cheapo vaatwas borstel waarvan je de kop kan losrukken. Deze heeft vrij harde haren en werkt perfect om je videokaart mee te borstelen en alle stofdeeltjes tussen de componenten te verwijderen. En tjah, zoals ik al zei smoke ik nogal wat, dus ik wil die plak eraf hebben. Vandaar dat ik de fans allemaal onder de HETE kraan houd, zo'n koperen spoel en een paar magneetjes kunnen heus wel wat water hebben. De lagers zijn toch ingevet dus die zijn niet nat te krijgen. ff flink schudden en hard blazen en al het water is weer weg. Vooral bij lichtgevende fans heel noodzakelijk, een wereld van verschil als ze ineens brandschoon zijn.
De rest van de kast is een kwestie van hard blazen en de stofzuiger erbij houden. Zo schoon krijgt een high-pressure luchtpomp mijn pc echt niet helaas, ze zijn overigens wel praktisch, maar meer voor een computerzaak oid waar je ECHT de meest ranzige 'vol met stof' computers tegenkomt van 20 jaar oud.

Ow en nog iets, ik ben wel eens stiekum samen met wat computerkast onderdelen onder de douche geweest! :o Transparante windows kunnen dat wel gebruiken, maar vooral de Acryl voorkant van mijn Recom Stealth Black wil nog wel eens een beetje 'geel' worden na verloop van tijd. En een douche-beurt doet dan wonderen!
Tjah dat ding moet ook zo af en toe eens ff schoon heh :)

En jah ik ben dan wel lijp, een freak en een junk tegelijk, ik heb ook nog eens een vriendin 8)

edit

Owjah, en vergeet ook niet naar je voeding te kijken. Als deze vol met stof komt te zitten is dat echt een ramp! (8> Soms is de beste manier dat ding eens open te schroeven en goed schoon te maken met een kwast en stofzuiger oid. En Wel de spanning eraf heh, ik heb ooit zo een opdonder van een pc voeding gehad toen ik 7 was ofzo, das nu nog te merken ;)

[ Voor 29% gewijzigd door BruT@LysT op 21-07-2006 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb morgen heel wat te doen! :)

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik trek de kast open en haal de stofzuiger erdoor, gaat prima, en de pc kan er ook prima mee leven :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 23:24:
Nou ik heb morgen heel wat te doen! :)
Mocht je je systeem met geperste lucht gaan uitblazen ipv
te stofzuigen kan ik je sterk aanbevelen dit buiten te doen.
Na 3 jaar stofhappen kun je wel een wolkje verwachten :)

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ik heb vast nog wel zoon busje liggen, het mooie is dat ik em hierna waarschijnlijk bijna nooit meer hoef schoon te maken, aangezien die in een geheel gekoelde server kast komt te staan, die uiterst goed schoon en gekoeld is ;)

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
BruT@LysT schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 23:14:

En ik gebruik ook zo'n houten el-cheapo vaatwas borstel waarvan je de kop kan losrukken. Deze heeft vrij harde haren en werkt perfect om je videokaart mee te borstelen ;)
Ben je niet bang dat je met zo`n kwast (ik gebruik liever ook daarvoor die met de zachte haren) een klein onderdeeltje eraf raspt die vanuit de fabriek net niet al te vast gesoldeerd is?? Kun je mooi gaan solderen (voor die haal aan je joint zou ik doen). :7

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Maak de fans goed schoon, die trekken al het stof aan 8)7

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

De dikke laag stof op de bodem van de kast kun je het beste met een stofzuiger wegzuigen. De heatsinks zitten vaak dicht bij gevoelige apparatuur. Daar zou ik niet met de stofzuiger langsgaan. WC-papier is dan een betere keus. Op je harde schijf ligt waarschijnlijk ook een laagje stof dat de warmte isoleert. Ook deze is simpel weg te vegen met een droog doekje WC-papier.

succes. :P

Goud is geen geld

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-02 22:14

MrDrako

nep ict'er

ik doe het ook al sinds jaren met de compressor,
ff flink lucht laten pompen en spuiten maar. Geen enkel stof is er tegen bestand (bij iig, mensen die roken achter de pc zullen wel wat zwaarder spul moeten gebruiken)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

r00n schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:48:
PC uitzetten voor je begint. De rest wijst zichzelf, lijkt me :?
'De rest wijst zich vanzelf'.... dat denk ik ook.
Schoonmaken lijkt mij niet zo enorm moeilijk ;)

Dit topic gaat dan ook op slot.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.