X-as muis met pedalen besturen

Pagina: 1
Acties:

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09-2025
Ik zoek een progje waarmee je de pedalen van je stuurwiel kan gebruiken om het muis-commando links en rechts, oftewel de x-as, door te geven.

Vergelijkbaar dus met die progjes waarmee je toetsen aan je joystick kunt verbinden (maar dan anders :) )
Kent iemand zoiets?

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:46

Emiel1984

Made in NL

Ik ken het niet en daarbij heeft het/elk type joystik vaak zijn eigen drivers die je dan aan zal moeten spreken. Met een beetje research is het denk ik wel mogenlijk zelf zoiets te creeen dus leef je uit :Y) .

Met Visual basic moet dit volgens mij (simpel) te creeen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Emiel1984 op 21-07-2006 19:43 ]

[LTS][MTS][HTS]

• FrankNLD
emiel1984 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 19:41:
Ik ken het niet en daarbij heeft het/elk type joystik vaak zijn eigen drivers die je dan aan zal moeten spreken. Met een beetje research is het denk ik wel mogenlijk zelf zoiets te creeen dus leef je uit :Y) .

Met Visual basic moet dit volgens mij (simpel) te creeen zijn.
Is het ook te doen wanner je nog nooit iets geprogrammeerd hebt?

Ik zou namelijk niet weten waar te beginnen. :|

[ Voor 6% gewijzigd door FrankNLD op 21-07-2006 19:48 ]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:46

Emiel1984

Made in NL

Dat word idd wat lastig.....

Waarom wil je overigens met je pendalen je X-as besturen ?

[LTS][MTS][HTS]

• FrankNLD
Ik wil alternatief richten in shooters d.m.v. een aangepaste muis. Wanneer ik in het uiterste bereik van deze muis kom, wil ik toch nog verder kunnen draaien (in het spel).

[ Voor 5% gewijzigd door FrankNLD op 21-07-2006 19:55 ]

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 15:45
offtopic:
Das pas echt een die-hard gamer ;)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Depress schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 19:58:
offtopic:
Das pas echt een die-hard gamer ;)
offtopic:
Schieten in de vijfde versnelling :D

Denk trouwens even na hoe je hem wilt gebruiken, absoluut of relatief.
Relatief is zoals 'de joystick' op een laptop (zo'n bolletje ;)), dwz extra afstand vanaf je huidige positie, maar absoluut kan ook, dat wil zeggen dat je de muis direct met de pedalen bestuurt, dit is te vergelijken met het bewegen van het racestuur.

[ Voor 3% gewijzigd door DarthPlastic op 21-07-2006 20:03 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• FrankNLD
DarthPlastic schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 20:02:
[...]

offtopic:
Schieten in de vijfde versnelling :D

Denk trouwens even na hoe je hem wilt gebruiken, absoluut of relatief.
Relatief is zoals 'de joystick' op een laptop (zo'n bolletje ;)), dwz extra afstand vanaf je huidige positie, maar absoluut kan ook, dat wil zeggen dat je de muis direct met de pedalen bestuurt, dit is te vergelijken met het bewegen van het racestuur.
Relatief zou natuurlijk mooi zijn, maar dat lijkt me moeilijk haalbaar. Absoluut is goed genoeg. Het gaat alleen om het draaien.
Ben al Visual Basic forums aan het doorspitten, lijkt echter niet gemakkelijk te worden voor een beginner. Het programma zelf zal waarschijnlijk wel eenvoudig zijn. Pedaal A aan = positie x-as muis -1? :?

[ Voor 4% gewijzigd door FrankNLD op 21-07-2006 20:13 ]

• FrankNLD
Misschien lukt het zelf wel met het prog JoyToKey.

Het pragraama lijkt hier in te voorzien. De pedalen zouden dan button 14 zijn. Toch krijg ik het nog niet aan de praat. :?

[ Voor 56% gewijzigd door FrankNLD op 21-07-2006 20:28 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Frank76NL schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 20:08:
[...]

Relatief zou natuurlijk mooi zijn, maar dat lijkt me moeilijk haalbaar. Absoluut is goed genoeg. Het gaat alleen om het draaien.
Ben al Visual Basic forums aan het doorspitten, lijkt echter niet gemakkelijk te worden voor een beginner. Het programma zelf zal waarschijnlijk wel eenvoudig zijn. Pedaal A aan = positie x-as muis -1? :?
Aangezien een pedaal niet aan of uit gaat maar vloeiend verloopt zou je ook nog gevoeligheid in kunnen bouwen.
Vaak zijn pedaal A en B ineen geschakeld voor de Y-as, vergelijk het met een joystick:
Pedaal A vermindert de waarde (-255) alsof je een joystick naar achteren duwt
Pedaal B verhoogt de waarde (255) alsof je de joystick naar voren duwt.

Ik weet echt niets van programmeertalen, maar in mijn eigen taaltje :9 zou ik zoiets doen:
Aangenomen is dat waarde 0 is bij geen beweging en varieert van -255 tot 255
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Loop:
Lees joystick Y-waarde
Gevoeligheid(gev) = 10
If waarde < 0
   Muis Y-positie = Muis Y-positie - (waarde/gev) 
If waarde > 0
   Muis Y-positie = Muis Y-positie + (waarde/gev)
pause 100ms
repeat enzo

Gevoeligheid heb ik in bovenstaand voorbeeld op 10 genomen, dit betekent dat als je je linkse pedaal vól intrapt je cursor 250 pixels per seconde naar links beweegt.
Door de gevoeligheid te verlagen (gev=0 geeft maximaal 2500 pixels per seconde beweging) of door de pausetijd te verlagen (letop, waarschijnlijk CPU-belastend onder 10ms!) (gev=10 en pause=10 geeft maximaal 2500 pixels per seconde beweging) kun je hem dus sneller maken.
Nog gevoeliger? Gev onder 0 instellen (-2 is snel zat ;))

Probeer maar eens of je dit brouwsel in fatsoenlijke code om kan zetten, hopelijk wordt het wat. :)

edit:
Frank76NL schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 20:22:
Misschien lukt het zelf wel met het prog JoyToKey.

Het pragraama lijkt hier in te voorzien. De pedalen zouden dan button 14 zijn. Toch krijg ik het nog niet aan de praat. :?
Pedalen zijn geen buttons, het is de Y-as :)
Daarom gaat het ook zo moeilijk, je moet bepalen wanneer hij moet schakelen.
Te hoge gevoeligheid = beeld schiet door zodra er een vliegje op het pedaal landt :+
Te lage gevoeligheid = pedaal moet ingestampt worden, en wanneer dit gebeurt vliegt hij ook door.
Een beetje regelwerk is dus wel handig, net zoals het gas kunnen doseren in racegames.

[ Voor 17% gewijzigd door DarthPlastic op 21-07-2006 20:37 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• FrankNLD
Bedankt.

JoyToKey geeft ook pedalen aan na wat gezoek.

Heeft iemand ooit iets dergelijks gedaan met dit prog?
Pagina: 1