AMD 3800+ ATI 1800XT 256Mb Overclocken, waar te beginnen ?

Pagina: 1
Acties:

• mieg_1981
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-03-2024
Hoi Tweakers,

ik wil graag wat meer uit mn systeem halen.

Mij systeem :

AMD Athlon 64 Bit 3800+
Koeling CPU : Standaard bijgeleverde
Koeling Kast : 1x80mm intake,1x80mm outtake
MSI K8N Neo4F 939
Sapphire 1800XT 256Mb
1Gb Ram (Kingston PC3200 / DDR400, CL2 3-2-6 1T)
200Gb SATA Schijf
460 Watt Zalman Voeding

gegevens huidige situatie via MSI PC Alert 4 (gewoon in windows,idle):
CPU temp : 38
System temp : 37
Vcore : 1.42
3.3V : 3.31
+5V : 5.13
+12V : 12.36
CPU Fan : 4560
System Fan : 2909
PS Fan : 6250

Genoeg mogelijkheden dacht ik zelf. Ik neem aan dat er programma's zijn om de maximum temp. van je cpu te meten. En natuurlijk programma's om over te clocken.

mijn vraagjes :

- waar kan ik de steppings van mn processor aflezen en wat kan ik er mee doen ?
- moet je per se via je BIOS-instellingen overclocken of kan het ook via Windows ?
- Zijn de HTT, de HTT-Multipier, de Divider en de Vcore de belangrijkste instellingen voor het overclocken of komt er nog meer bij kijken ?
- klopt het dat als je de Vcore wilt verhogen je een betere koelfan voor je processor nodig hebt ?
- Ik begreep dat de HTT-multiplier standaard op 5x staat. om te overclocken moet deze waarde omlaag gezet worden. De HTT-snelheid mag niet boven de 1000Mhz komen.

kortom :
(HTT x HTT-multiplier = HTT Snelheid)
standaard : 200 x 5 = 1000Mhz
overcl. : 250 x 4 = 1000Mhz
nog meer : 333 x 3 = 1000Mhz

mag je die HTT-mulitpier ook op 1 zetten ? En om nog verder over te clocken moet je de Vcore opschroeven, toch ? maar dan moet je de temp. wel goed in de gaten houden, heb ik gelezen.

_/-\o_ Alvast bedankt voor de info _/-\o_

Verwijderd

voor je cpu uitlezen heb je een leuk handig progje, "CPU-Z" :)

voor het overclocken kun je het via de BIOS doen
maar dat kan ook met "ClockGen" ik denk dat jij "Clockgen voor Nforce 4" moet hebben
om de dividers en timings in te stellen heb je bijvoorbeeld "A64 Tweaker"
maar dat kan ook voordat je windows in gaat in de BIOS ingesteld worden

als je de vCore omhoog gooit gaat ook het vermogen van je CPU omhoog
(P = U X I, U (voltage) omhoog betekent ook P (vermogen) omhoog
om de energie van dit vermogen af te voeren is het aan te raden een betere koeler te kopen
als je wat zuiniger op je centjes bent kun je eerst kijken hoever je komt met de stock cooler :)

het is idd op een nForce 4 chipset een Hypertransport van onder de 1 GHz te draaien
ivm de stabiliteit van je systeem. HTT-MP op x1 zetten is denk ik onzin, want in je bios
kun je (denk ik) niet hoger dan 400 MHz HTT, dus op HTT-MP x2.5 heb je max 1 GHz HTT :)

de links van de progjes heb ik zo niet, het is warm, ik ga ze niet opzoeken maar ff googlen gaat snel ;)

hopende je hiermee genoeg geholpen te hebben ga ik nu eten (en no offence hoor, maar veel hiervan stond ook in de FAQ ;) )