Toon posts:

[LAN] Aantal computers binnen netwerk tellen

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege een onderhoudscontract heb ik de opdracht gekregen van mijn baas iets te verzinnen hoe we van een afstand kunnen zien hoeveel pc's er binnen een netwerk staan. Nu heb ik hier met een collega over nagedacht en zijn we tot de volgende oplossingen gekomen:

- DHCP server checken
- Client-achtig iets (Nagios?)
- "Iets?" met MAC-adressen
- IP's scannen

Binnen elk netwerk staat een server welke we hiervoor kunnen gebruiken. Hier draait 99 van 100 keer Windows op (Server 2000 / 2003).

Het mooiste zou zijn als we dit op een een of andere manier op een website / in PHP / in een tekstfile kunnen krijgen.

Ik begrijp dat het lastig is, maar heeft iemand hier ervaring mee? Ga nou niet zeggen "kan niet", daar hebben we niks aan. Enige hulp is welkom _/-\o_ !

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 16:46 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

net view :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-04 12:20
Ping met perl de hele iprange met -n 1. Alles wat niet reageert, skippen, alles wat wel reageert in array stoppen, daarna van die array een mooie index.pl bouwen.
Lijkt me niet zoooo moeilijk ;)

Kan het netter? Ja, tuurlijk, weet even zo snel niet hoe. Maar quick-n-dirty werkt het wel :P

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Aangenomen dat elke pc daar een ip-adres heeft cq krijgt: allemaal aanzetten (ramen ook open, het wordt snel warm :P )
Stap 2: Host Discovery met nmap; vooral -sL of -sP is hier bruikbaar.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Hmm, de el cheap ass manier zou met Superscan zijn, op een IP range scannen en dan via Superscan alles loggen naar een .txt document. Meer informatie over je netwerk zou BTW wel handig zijn :p

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Je kunt proberen het aantal regels in de dhcp lease file te laten checken dmv. een php-iets.
Dan weet je echter niks van eventuele bakken met fixed IP.

Het scannen van de IP's is wel een idee, zou je met bijvoorbeeld GFI Languard NSS of GFI Languard SELM kunnen doen.
Ook is Look@LAN misschien iets voor je?

Kan ook alerts geven als er hosts online komen en offline gaan etc.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

- Aantal dhcp leases checken: Werkt alleen als alle pc's aan staan
- Aantal dhcp reservations checken: Werkt alleen als voor iedere pc een reservering aan is gemaakt.

Zowiezo werken deze dhcp zaken alleen als iedere pc een dhcp adres heeft, misschien zijn er ook wel pc's met vast ip.

- Netwerk scannen: werkt alleen als alle pc's aan staan.

Misschien moet je er eens aan denken om een student in te huren, die alle vestigingen af gaat pc's telt, ip nr's, mac adressen, serie nr's etc opschrijft. Is meteen je administratie helemaal in orde.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-04 15:04

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 16:58:
Misschien moet je er eens aan denken om een student in te huren, die alle vestigingen af gaat pc's telt, ip nr's, mac adressen, serie nr's etc opschrijft. Is meteen je administratie helemaal in orde.
Ik heb het vermoeden dat ze niet de klant het idee willen geven dat hun inventaris wordt opgemaakt ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

UltraSub schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:50:
Ping met perl de hele iprange met -n 1. Alles wat niet reageert, skippen, alles wat wel reageert in array stoppen, daarna van die array een mooie index.pl bouwen.
Lijkt me niet zoooo moeilijk ;)
code:
1
2
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_all
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_broadcasts

En nu? :P

Bottomline: Er is geen manier om voor 100% zeker te weten hoeveel machines er aan je netwerk hangen zonder ze daadwerkelijk te tellen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Ik ga er van uit dat er een managable switch staat, kijk of je hier een MAC lijst uit kan verkrijgen. Dit is wel iets betrouwbaarder dan een PING. Dan kan je nog een ping doen, en een telnet naar een aantal "standaard" poorten (139 bijvoorbeeld).

offtopic:
Jammer dat mijn software (phpmyserver) hier nog niet in voorziet, ik ben er wel al druk mee bezig geweest maar deze feature is nog niet ontwikkeld, mja goed, ik moet nog zo veel maken binnen dat project.

• software
  • Laatst online: 23-01 18:07
offtopic:
Als je alles in een inventaris wilt, moet je eens kijken naar :
http://ocsinventory.sourceforge.net/
Php/Mysql Based.
Er is een bestand meegeleverd dat je in je netlogon kan zetten (indien een server).
Bijna alles is automatisch

[ Voor 7% gewijzigd door software op 25-07-2006 19:32 ]

• UltraSub
  • Laatst online: 06-04 12:20
moto-moi schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 17:10:
[...]

code:
1
2
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_all
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_broadcasts

En nu? :P

Bottomline: Er is geen manier om voor 100% zeker te weten hoeveel machines er aan je netwerk hangen zonder ze daadwerkelijk te tellen.
Nondeju... had ik me daar toch te simpel gedacht :P
Geheel vergeten dat er ook systemen zijn die niet reageren op een icmp :/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:26:
Ik ga er van uit dat er een managable switch staat, kijk of je hier een MAC lijst uit kan verkrijgen. Dit is wel iets betrouwbaarder dan een PING. Dan kan je nog een ping doen, en een telnet naar een aantal "standaard" poorten (139 bijvoorbeeld).

offtopic:
Jammer dat mijn software (phpmyserver) hier nog niet in voorziet, ik ben er wel al druk mee bezig geweest maar deze feature is nog niet ontwikkeld, mja goed, ik moet nog zo veel maken binnen dat project.
ARP tabellen checken is de meest voordehandliggende keus idd. Moet je wel bijhouden trouwens over langere tijd. Anders krijg je pc's die langer dan X tijd uit staan niet in je lijstje.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Alloy Network Inventory

Zie je gelijk de specs van de software / hardware.

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03-2025
NetworkView

Discovers all nodes in a network, draws good quality maps and lists, and warns you when problems occur.

Hier te downloaden (link is vanaf www.networkview.com gehaald, dus is niet illegaal)....
http://homepage.urbanet.ch/networkview/setup.exe

while ( !$succeed ) { $try++ }

Pagina: 1