Waarom worden er LCD "tv's" verkocht?

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 20:43
Ik vraag me af waarom de tegenwoordig zo populaire LCD tv's eigenlijk als tv's verkocht worden.
Wil je fatsoenlijk tv-beeld dan moet je een digitale decoder kopen. In principe zijn die tv's niks meer dan lcd schermen met slechte speakers en een analoge tuner die je niet gebruikt (of soms een digitale tuner die je niet kan gebruiken).
Is het daarom niet beter als de fabrikanten (Sony, Samsung, JVC e.d.) gewoon LCD schermen gaan maken? Uiteindelijk is dat toch waar men dat ding voor gebruikt; een scherm waarop de spelcomputer, pc, dvd speler en tv-decoder op worden aangesloten.
Het lijkt me een beetje nutteloos om nog langer een analoge tv-tuner in te bouwen.

Het meest ideaal is natuurlijk als er gewoon digitale hd-decoders worden ingebouwd waar je zo je smartcard in kan stoppen... Zodat je niet meer een trage, crashende, niet-synchroon-lopende, slecht leverbare externe decoder nodig hebt voor digitale (HD) televisie.

Metal up your ass

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nou, er is een markt voor, dus verkoopt het. Zeker omdat nog lang niet overal digitale TV beschikbaar is.
Daarbij is het zo dat je niet per se de analoge tuner hoeft te gebruiken, tegenwoordig heb je een hele batterij aan aansluitingen erop zitten.

En LCD schermen met ingebouwde Sattuner zijn er al (we hebben in de winkel een humax staan die dat heeft. Best leuke tv voor in de caravan bijvoorbeeld, ze nemen namelijk bjina geen ruimte in).

Verwijderd

Volgens mij is die smartcard het hele probleem. Op dit moment bepaalt de kabelmaatschappij welke smartcard er gebruikt word, en standaarden kunnen dus per maatschappij verschillen. Niet alleen binnen nederland, maar ook verschillen tussen europese landen.
Als een maatschappij overstapt naar een ander type heb je dus niks meer aan je interne tuner.

Daarnaast zijn analoge tuners gewoon standaard, en zo'n chip er in planten kost maar een paar euro's extra (probeer maar eens een vergelijkbaar LCD scherm te krijgen dat net zo duur is als de versie met tuner)

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

LCD tv die bij mijn ouders staat geeft prima beeld analoge kabel. Kwestie van LCD tv met goede tuner kopen en fatsoenlijk aansluiten. Natuurlijk is digitaal mooier, maar als je het vergelijkt met CRT dan haalt ie er gewoon goed beeld uit. Dat mensen niet digitaal TV willen kijken lijkt me ook logisch. Je betaalt er meer voor, zappen gaat bizar traag (vooral dat punt is dusdanig storend dat ik het eigenijk gek vind dat mensen het uberhaupt overwegen om digitaal te gaan) en je hebt voor elke tv zo'n debiel kastje nodig.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08
Het analoge signaal blijft ook gewoon op de kabel dus voor de slaapkamer TV verandert er helemaal niets. Je hebt dus geen extra decoder nodig ofzo, het blijft allemaal werken.
Ik dacht eerst ook dat je voor _elke_ TV een kastje moet hebben, maar dat is dus niet zo.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

De reden voor het gros: het geeft voor veel mensen voldoende goed beeld en het is esthethisch verantwoord

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Zal een analoge tuner nu echt zoveel kosten om die erin te stoppen? Wat mij betreft noodzakelijk omdat de techniek nog overal gebruikt wordt. Ook wel makkelijk als je PIP wilt gebruiken dat zal niet gaan of je moet een 2e digikastje aanschaffen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:17:
LCD tv die bij mijn ouders staat geeft prima beeld analoge kabel. Kwestie van LCD tv met goede tuner kopen en fatsoenlijk aansluiten. Natuurlijk is digitaal mooier, maar als je het vergelijkt met CRT dan haalt ie er gewoon goed beeld uit.
Digitaal beeld is helemaal geen garantie voor betere kwaliteit hoor..
Het hangt er maar vanaf in wat voor "kwaliteit" het doorgegeven wordt....

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 21-07-2006 17:54 ]

Verwijderd

Bij mij maakt digitale tv het beeld inieder geval een heel erg stuk scherper (Heb een Samsung LEM32m61B), en ziet het er ook veel beter uit als bij me CRT.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik dacht dat de tsér doelde op de slechte beeldkwaliteit van lcd's betreffende contrast en kleuren toen ik de topictitel las :) Ja, geen enkele lcd kan tegen een crt op wat dat betreft. Maar de meeste mensen zien dat niet, ze zijn tevreden met hun tv, want hij is plat, groot en geeft "goede" (in hun definitie goede kleuren... vaak veel te overdreven) kleuren. Mensen die zich wat meer in techniek interesseren, de werking begrijpen en uit ervaring weten wat mooi beeld is, zullen veel kritischer kijken naar het beeld. Maar het gros van de mensen valt daar niet onder, en zoals met alles worden verreweg de meeste producten ontworpen en gemarket voor de p5-p95 groep.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

Mentalist

[avdD]

Terw_Dan schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:12:
Nou, er is een markt voor, dus verkoopt het. Zeker omdat nog lang niet overal digitale TV beschikbaar is.
Ahum.. Digitale TV is vrijwel overal beschikbaar.

Op heel veel plaatsen al via de kabel. De apparatenpolicy is waardeloos maar het is digitale televsie.

Verder is met een grote dakantenne nu al ver buiten het officiële gebied KPN/Digitenne te ontvangen.

En als dat ook niet kan zit je waarschijnlijk ver afgelegen op een boerderij. Dan heb je genoeg ruimte voor een schotel.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:00:
Volgens mij is die smartcard het hele probleem. Op dit moment bepaalt de kabelmaatschappij welke smartcard er gebruikt word, en standaarden kunnen dus per maatschappij verschillen. Niet alleen binnen nederland, maar ook verschillen tussen europese landen.
Als een maatschappij overstapt naar een ander type heb je dus niks meer aan je interne tuner.
Voor zowel satelliet als terrestrial is er geen probleem, je koopt gewoon een TV met ingebouwde DVB-S/T ontvanger en CI-slot, en daar kan je dan een Seca2 of Conax CAM in plaatsen, en daar kan je smartcard in.

Alleen is naar ik schat 90% van Nederland bekabeld. UPC blokkeerd smartcards voor alles wat niet jouw decoder is (zelfs de decoder van de buurman werkt niet). Bij UPC is wel, helaas zonder bericht, het basispakket zonder codering te ontvangen. Daarmee zou je TV dus direct werken. Maar voor hoelang dat nog zo blijft werken is onbekend.

Bij de rest - @home/Multikabel/Casema/Delta is het allemaal hetzelfde liedje: smartcard die officieel alleen in ondersteunde decoders werkt. De providers voeren nu nog steeds maatregelen door om niet-ondersteunde decoders te blokkeren. Je hebt wel de Alphacrypt CAM, maar niemand weet weer voor hoelang die blijft werken, hopelijk gaat ie niet zomaar uit..

Alleen bij een kleine kabelaar als Caiw zit je goed, daar krijg je zonder gezeur het basispakket zonder codering. De andere providers hebben geen plannen om hetzelfde aan te bieden. Die willen dat we altijd analoog blijven kijken in NL.

Als UPC, @home, Multikabel, Casema, Delta en de rest van die boeven niet zo asociaal deden en allemaal gewoon een CAM zouden ondersteunen, dan was dit hele probleem er niet en zouden we niet voor eeuwig bij analoog hoeven te blijven.

Als het basispakket zonder codering zou worden doorgegeven zou het zappen ook sneller gaan trouwens.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Maar welke digitale tuner moeten de fabrikanten dan in onze tv's stoppen?
Je hebt nu al eigenlijk te veel verschillende varianten:
DVB-S sateliet
DVB-T ether (digitenne/kpn)
DVB-C kabel (essent, upc, casema etc.)

En dan komt nog eens de problematiek van de smartcard en de verschillende coderingen (encryptie) om de hoek kijken. De afwijkende van UPC? Dan moeten ze voor verschillende gebieden allerlei verschillende tv's gaan leveren. Digitenne is natuurlijk nog maar beperkt te ontvangen. Nee ik zie dat niet gebeuren. Dan idd maar de optie van loose LCD panelen (monitoren idd) gaan leveren.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:54
de vraag is waarom die dingen worden verkocht
de meeste mensen die een tv kopen zijn uitgekeken op hun oude, 4:3, of versleten tv omdaty ie kapot is, kuren heeft , geen teletekst of noem het maar op
als je naar de winkel gaat en je wilt een nieuwe, dan is een lcd tv nu eenmaal veel kleiner, en makkelijk mee te neemen, ze zijn er in verschillende formaten en kunnen een digitaal beeld weergeven, soms zelfs rechtstreeks vanaf de pc. ze hebben alle aansluitingen die je wilt en het beeld is voor bewegende beelden vaak voldoende. even opletten of de kleuren naar wens worden weergegeven, en dan is er geen prbleem meer, ze gebruiken ook nog eens minder energie.

heb je een gameconsle dan vindt je tft natuurlijk ook te gek.

daarom worden die dingen verkocht
wat is dan jou probleem met deze toepassing van de tft techniek? dat het signaal aanbod niet goed is? dat is niet midner goed dan voor een crt beeld... dat de tuner niet goed is? dat ligt aan het merk.

het is dus niet de raag waarom ze worden verkochtmaar je ergert je aan de slechte kwaliteit van het beeld. tja dat mag, maar is persoonlijk, en soms is het beeld gewoon wel mooi.

waarom worden er eigenlijk plasma tv's verkocht? hebben die een beter tunerof betere digitale mogelijkheden? nee, en ze zijn duurder en slurpen energie. ook vind ik door de grotere pixels het beeld vaak nit echt mooi, maar ja. je hoort ook echt een paar meter van zinon ding af te gaan zitte, en zeg nou zelf. wie heeft daar de ruimte voor in zijn huiskamer?

of je ergert je aan hat slechte aanbod en de providers. dat is dan tereht en ligt aan de providers. het JUIST zo dat door de verkoop van de lcd tv de digitale tv een beetje"gepromoot"wordt en de providers misschien toch eerder eens wat verstandige besluiten nemen waar de consument misschien iets aan heeft.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dat is de reden wat mij ervan weerhoudt een (hdtv ready) lcdtv te kopen, en digitenne is gewoon een aanfluiting, hoop "storing" als in : Blokjes (lijkt op coaster van dvd), stilstaand beeld, kortom het is niets om trots op te zijn.

Als ik kijk naar de HDTV films/tv eps die ik van newsgroups afhaal (meestal 720p) dat is echt prachtig maar wat heb je er dan aan?

Natuurlijk is er sateliet, en "digitaal" via de kabel, maar niets komt tot zijn recht op een goede lcdtv/plasma.

Als je het mij vraagt is nederland gewoon nog niet klaar voor lcdtv's puur omdat de uitzendingen er niet klaar voor zijn (er zijn niet eens fatsoenlijke 16:9 uitzendingen) Als er hdtv of hoogwaardige digitale uitzendingen of mogelijkheden waren had ik er allang 1 gekocht.

Dit is puur mijn mening natuurlijk, maar ik ken zat mensen die er net zo over denken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

prutser001 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 20:59:
Dat is de reden wat mij ervan weerhoudt een (hdtv ready) lcdtv te kopen, en digitenne is gewoon een aanfluiting, hoop "storing" als in : Blokjes (lijkt op coaster van dvd), stilstaand beeld, kortom het is niets om trots op te zijn.

Als ik kijk naar de HDTV films/tv eps die ik van newsgroups afhaal (meestal 720p) dat is echt prachtig maar wat heb je er dan aan?

Natuurlijk is er sateliet, en "digitaal" via de kabel, maar niets komt tot zijn recht op een goede lcdtv/plasma.

Als je het mij vraagt is nederland gewoon nog niet klaar voor lcdtv's puur omdat de uitzendingen er niet klaar voor zijn (er zijn niet eens fatsoenlijke 16:9 uitzendingen) Als er hdtv of hoogwaardige digitale uitzendingen of mogelijkheden waren had ik er allang 1 gekocht.

Dit is puur mijn mening natuurlijk, maar ik ken zat mensen die er net zo over denken.
DVD kijken op zo een screen is al een heerlijkheid. Digitaal op postcode 1111 is vrij goed, voor verbetering vatbaar maar het is pas geintroduceerd dus zal wel gefaseerd ingevoerd en verbeterd worden. Ook met de nieuwe console's is het een mooi beeld. Barebone erop voor eventueel wat computerwerk doet het ook lekker. Maar een scherm van 127cm is toch wel een bioscoop in huis halen, vergeleken met een 70cm standaard.

Overigens vind ik persoonlijk maar een aantal merken die goed uit de bus komen, qua beng for ya bucks : Philips, Sony, Samsung en Toshiba. Toshiba heeft net een nieuwe serie gelanceerd die 1920 aankan, Samsung heeft met zijn 10.000:1 schermen de scherpste kwaliteit. Er is genoeg moois verkrijgbaar, voor ieder budget wel wat, je moet het alleen willen :)

Vanmiddag bij Mediamarkt Arena binnen geweest en daar staan denk ik wel iets van 100 shermen werkend uitgepakt, zowel LCD als Plasma. Ieder model heeft zijn + en - punten met een daar aan gebonden prijskaartje.

Verwijderd

een LCD scherm voor een computer heeft een veel hogere resolutie en is duurder om te maken mede door de hogere uitval faktoor.

LCD TV's is hetzelfde principe maar is in verhouding dus stukken goedkoper en vandaar dat ze dat dus op de markt brengen, snap je!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-02 15:37

Nik

Bartjuh schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 19:24:
Ik dacht dat de tsér doelde op de slechte beeldkwaliteit van lcd's betreffende contrast en kleuren toen ik de topictitel las :) Ja, geen enkele lcd kan tegen een crt op wat dat betreft.
Als je een geldboompje hebt is er zat te koop wat mooi beeld geeft hoor. Philips clear LCD techniek voegt atm een hoop toe. Wij hebben op het moment een Philips 32PF9831 staan, met HDTV (demo)erop. Zetten we dat singaal op een crt tv (Philips met HDMI ingang), is het lang niet zo scherp en contrastrijk als clear lcd... LCD is niet per definitie slecht. CHeck de eerste crt tv's, die waren ook verre van perfect (en hadden ook weinig kleuren, slechts grijstinten!).

Moet je eens over 10 jaar een lcd kopen (als die er dan nog zijn). Alles heeft innovatie nodig om te ontwikkelen, maar zonder kopers van de huidige techniek, zal er weinig verder te ontwikkelen zijn!
Pagina: 1