Toon posts:

Veel uitgaand verkeer naar download.microsoft.com icm WSUS

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem icm met client en wsus.

Situatie: 1 WSUS server, 100 clients, 1proxy server voor internet verkeer naar clients, 1 firewall

De firewall staat ingesteld dat er alleen mag worden geinternet vanaf de "proxy-server", ik zie in de log van de firewall veel verkeer komen van clients die toch naar microsoft willen gaan updaten. Dit word door de firewall wel geblocked maar ik wil dit verkeer niet.

Ik heb WSUS ingesteld staan op de werkstations, naar mijn mening 100% in orde. Ik zie ook netjes al de client op de WSUS server staan, ze rapporteren netjes en ik zie wat wel en niet geinstalleerd is op de clients. Hoe kan het zijn dat er toch nog veel willekeurige clients naar internet willen vanwege Windows Updates. Als ik in de windowsupdate.log file kijk is dit wat ik zie:

2006-07-19 08:53:32 1292 394 Misc WARNING: DownloadFileInternal failed for http://download.windowsup...update/redir/wuredir.cab: error 0x80072efd
2006-07-19 08:53:32 1292 394 Misc WARNING: WinHttp: SendRequestToServerForFileInformation MakeRequest failed. error 0x80004004
2006-07-19 08:53:32 1292 394 Misc WARNING: WinHttp: SendRequestToServerForFileInformation failed with 0x80004004
2006-07-19 08:53:32 1292 394 Misc WARNING: WinHttp: ShouldFileBeDownloaded failed with 0x80004004

Ik heb geen AD maar heb mbv een register instelling de Clients laten kijken naar de WSUS server...
Er staat alleen 1 instelling in die ik wazig vind:

NoAutoUpdate REG_DWORD = 0 0 = Automatic Update is geactiveerd (default), 1 = Automatic Updates is gedeactiveerd. Wat heeft het voor een zin om automatic update te deactiveren? Of moet je juist automatic update deactiveren omdat je toch al gebruikt maakt van WSUS? Nee toch :?

Wat ik ook wazig vind, als ik het verzoek van de client bekijk op de proxy dan vraagt hij om: update.microsoft.com, deze wordt geredirect naar upmain.dl.ms.akadns.net. Of hij word geredirect naar downoad.windowsupdate.com.c.footprint.net of naar a695.ms.akamai.net of naar update.microsoft.com.nsatc.net. Dit zie ik namelijk op de firewall!

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen.

Geloof niet dat het spyware of een virus is. Hij doet het namelijk ook met net nieuw geinstalleerde PC's. en virusscanner is van juiste definitie...

Dank bij voorbaat, ps en kom niet met reactie's als google etc. etc. ik doe niets anders!
:D

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 08:13
Op de Microsoft site staan een aantal tooltjes om WSUS te checken, en de clients te checken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb diverse instellingen nagekeken... clientdiag.exe is ook okay...
Het rare is, als ik een update goedkeur, dat deze ook netjes bij de client terecht komen... Alles lijkt dus gewoon te werken.. Krijg alleen veel verkeer op de firewall, wat allemaal naar Windows Update verwijst? Iemand nog een idee?

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 08:13
Wat bedoel je precies met veel verkeer?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat willekeurige werkstations naar de site downoad.windowsupdate.com.c.footprint.net of naar a695.ms.akamai.net gaan. Als ik op de server kijk welke dns-naampjes omzet dan zie ik dat deze update.microsoft.com omzet in deze namen. Op de firewall zie ik dat werkstations willen naar een van bovenstaande websites. Dit wordt wel geblokt (vandaar de meldingen in de firewall log), omdat bij ons alleen de proxy server toegang heeft naar internet.

Snap niet waarom deze werkstations iets willen op de update-site van windows... Voor mijn gevoel zit WSUS namelijk wel goed. Heb 21 juli 2006 nog een aantal updates goed gekeurd. Als ik kijk onder software, en vink "alle updates weergeven" dan zie ik dat deze updates ook netjes op de pc zijn geinstalleerd....

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:46
Mischien heb je iets aan deze link : http://msmvps.com/blogs/athif/articles/43218.aspx

(gevonden met google, trouwens >:) , dus wellicht had je hem ook al gezien )

Whatever

Pagina: 1