Welke raid type kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chieldeno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 02:14
Heb inmiddels de OM FAQ / Beleid en RAID FAQ doorgelezen. Ook gezocht of er mensen zijn met hetzelfde issue.

Door de bomen zie ik het bos niet meer en begrijp ik er nu nog minder van dan voorheen.

Mijn probleem is het volgende: ik heb nu een Windows XP pro installatie op een IDE-schijf Samsung SP0802N staan. Deze schijf wil ik er uiteindelijk uitgooien en overstappen op een SATA schijf Samsung SP1213C met Windows XP pro installatie. Hiervoor heb ik vanaf de cd van mijn moederbord de SiS RAID controller geïnstalleerd. Ik begrijp dat je zo'n controller op een schijf moet toepassen voordat je een OS erop kan zetten.

Nu wil ik 'Create Raid' uitvoeren op die schijf maar kom ik voor een optie te staan. Ik moet het raid type aangeven. Ik kan hier kiezen tussen JBOD, Raid 0 (stripe) en Raid 1 (mirror). Ik heb nog steeds geen flauw idee welke ik hier moet kiezen?

Hopelijk kan iemand hier kort en duidelijk antwoord op geven en gaat er niet meteen een slotje op dit topic omdat de info al ergens anders te vinden is...

Dank u!

Edit: voor de duidelijkheid, ik wil via mijn bestaande Windows installatie ook Windows op die SATA schijf installeren zodat ik een dual boot systeem krijg. Deze wil ik dan later weer verwijderen.

[ Voor 10% gewijzigd door chieldeno op 21-07-2006 15:08 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat wil je percies met je Raid array gaan gebruiken
indien snelheid -> Raid 0
indien veiligheid -> Raid 1

neem: BalusC in "RAID FAQ" eens door. Duidelijker kan het echt niet uitgelegd worden.

[ Voor 42% gewijzigd door TERW_DAN op 21-07-2006 15:09 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik begrijp dat je "maar" 1 schijf gaat gebruiken op die raid controller?
In dat geval is JBOD het makkelijkst.

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
RAID 5 kan ook nog (minimaal 3 disken nodig). Wel duurder dan de rest maar lekker snel en veilig!

[ Voor 16% gewijzigd door blablable op 21-07-2006 15:10 ]

• chieldeno
@ BredeP: Straks heb ik 1 SATA schijf van 120 gig met een Win XP installatie en daarnaast nog een andere SATA schijf (ook Samsung) van 250 gig met documenten etc.

Klopt het dat het er dan op neerkomt dat ik geen mirroring, striping en ook geen array gebruik?

[ Voor 24% gewijzigd door chieldeno op 21-07-2006 15:14 ]

• Brede P
Dan lijkt JBOD (of de optie single disk als die er tussen staat) mij inderdaad de makkelijkste optie.
JBOD (Just a bunch of disks) kan ook met 1 schijf namelijk, of in ieder geval iedere aangesloten schijf als apart volume gebruiken.
RAID0 is het verspreiden van een volume over 2 schijven (heb je dus HDD's voor nodig).
Crasht 1 schijf, ben je de data van beide schijven kwijt. Niet echt handig lijkt me.
RAID1: Je "spiegelt" (MIRROR) de inhoud van de 1e schijf op de 2e schijf. Veilig, maar je hebt zo maar 1 bruikbare schijf.
Raid10 is in feite een combinatie van bovenstaande, hier heb je 4 schijven minimaal voor nodig.
RAID5 is inderdaad de mooiste RAID oplossing in mijn ogen, maar ook relatief duur. Zeker een goede controller er voor is echt duur.

Edit: Inderdaad, in feite gebruik je geen echte RAID functionaliteiten, je gebruikt gewoon de RAID controller om 1 of meer extra schijven mee in je systeem te hangen.
Niets mis mee, gebruik het zelf ook op die manier. Heb nu 3 x 300GB, allemaal als enkele schijf geconfigureerd, terwijl ze wel op een RAID controller zijn aangesloten.

[ Voor 20% gewijzigd door Brede P op 21-07-2006 15:17 ]

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Je hebt helemaal geen RAID nodig. Schakel die optie in je BIOS uit en gebruik alleen de SATA functionaliteit..

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 22:39
Je schijven hebben zulke verschillen qua grootte dat JBOD eigenlijk je enige optie is. Voor mirroring moeten ze namelijk even groot zijn. Met striping weet ik het niet zeker (controller afhankelijk) maar je zult in ieder geval hele wisselende performance hebben.

• chieldeno
OK, dus ik moet of Raid uitschakelen in de BIOS of de JBOD functie gebruiken. Ik zie even niet in welke de beste keus is.

Op de 120gig SATA schijf komt Win XP en alle programma's...
Op de 250gig SATA schijf komen documenten te staan.

Het moeten dus 2 SATA schijven zijn die onafhankelijk van elkaar opereren. Maar ik kan toch geen OS aan de praat krijgen als ik geen RAID inschakel op 1 van beide SATA schijven?

[ Voor 15% gewijzigd door chieldeno op 21-07-2006 15:20 ]

• Brede P
Als je de mogelijkheid hebt om de RAID functionaliteit uit te schakelen in het BIOS, zodat de SATA poorten als reguliere kanalen worden gezien, is dat de makkelijkste optie (dan hoef je ook geen drivers te installeren tijdens de XP Setup).
Mocht het echter zo zijn dat je met het uitschakelen van de SATA-RAID de SATA poorten ook niet meer kan gebruiken, dan is JBOD inderdaad de oplossing.

Edit:
Je hoeft ook helemaal geen array aan te maken om XP te kunnen installeren.
In feite zou je een JBOD configuratie ook een array kunnen noemen.
RAID is in jou geval niet nodig, zelfs niet aan te raden.
Als je je schijf als JBOD hebt ingesteld, of de RAID functie uit hebt gezet, zal de XP setup iedere schijf individueel herkennen, geen enkel probleem dus om te installeren.

[ Voor 35% gewijzigd door Brede P op 21-07-2006 15:23 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

chieldeno schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:19:
OK, dus ik moet of Raid uitschakelen in de BIOS of de JBOD functie gebruiken. Ik zie even niet in welke de beste keus is.

Op de 120gig SATA schijf komt Win XP en alle programma's...
Op de 250gig SATA schijf komen documenten te staan.

Het moeten dus 2 SATA schijven zijn die onafhankelijk van elkaar opereren. Maar ik kan toch geen OS aan de praat krijgen als ik geen RAID inschakel op 1 van beide SATA schijven?
Ehh, raid schakel je niet in op je schijven, maar op de controller.
Bij de controller moet je dus aangeven wat je wilt (ATA modus, RAID, JBOD) beetje afhankelijk van de controller welke keuzes je hebt.
En je kunt een array aanmaken op 1 disk, het heeft alleen weinig zin :P (maar de meeste controllers kunnen ook gewoon dingen als singledisk benaderen).

• chieldeno
Stel dat ik in de BIOS de RAID uitzet, wat volgens mij wel kan.. (heb een Asus P4S800D-X moederbord), start de PC dan wel gewoon op via de IDE schijf met de huidige XP installatie en kan ik dan van daaruit XP op die 80gig SATA schijf installeren?

Edit: hmm.. zo te zien kan ik in het Bios geen Raid functie uitschakelen, alleen de OnChip SATA controller.. maar dat heeft niet echt veel zin lijkt me. 8)7

Ik ga die 120gig SATA schijf maar aan de JBOD raid controller hangen denk ik...

2e edit: nieuw probleempje... Ik heb een proggie van de asus site gedownload waarmee ik de Raid kan instellen voor m'n schijven. Als ik dat programma opstart krijg ik een een rijtje te zien waar mijn twee SATA schijven van 120 en 250 gig instaan. Nu probeer ik die 120gig schijf te selecteren en met JBOD instelling te maken... maar hij zegt; 'Please select the disk you want first'. Als ik beide schijven selecteer doet ie het wel, maar dan krijg ik de waarschuwing dat al mijn data verloren gaat als ik doorga. Op die 250 gig schijf staan echter al veel documenten en dit levert dus een probleem op.

[ Voor 84% gewijzigd door chieldeno op 21-07-2006 15:50 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom wil je vanuit XP een nieuwe setup starten? Start gewoon op vanaf de cd en start hem vanaf daar. weet je ook zeker dat je geen gezeur krijgt met bootsectoren en dergelijke :)

Dus zet je schijven of in JBOD modus of maak een array op 1 enkele disk. Dan kun je er prima op installeren. Dit zou ik wel vanuit de bios doen, niet met een of ander prog in windows, omdat je dan de schijf waar je OS op staat niet kan veranderen.

• chieldeno
Ik begrijp dat ik het best via JBOD kan werken. Maar mijn vraag was of ik kan omzeilen dat ik daarbij mijn gegevens verlies op de 250gig schijf? Anders moet ik 60gig op die schijf over gaan zetten naar externe harde schijf en later terug kopiëren...

B.t.w. die oude installatie van XP kan ik toch gewoon laten staan en er dan een dual boot systeem van maken?

[ Voor 4% gewijzigd door chieldeno op 21-07-2006 17:55 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

chieldeno schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:48:
Ik begrijp dat ik het best via JBOD kan werken. Maar mijn vraag was of ik kan omzeilen dat ik daarbij mijn gegevens verlies op de 250gig schijf? Anders moet ik 60gig op die schijf over gaan zetten naar externe harde schijf en later terug kopiëren...

B.t.w. die oude installatie van XP kan ik toch gewoon laten staan en er dan een dual boot systeem van maken?
Maak dan gewoon 2 Raid 1 Arrays aan als je neits wil gaan veranderen aan de schijfinhoud.

• chieldeno
Ok.. stel dat ik Raid 1 ga gebruiken... dan wordt dus de data gekopieerd naar allebei de schijven. Als ik nou die 250 gig SATA schijf vol zet, dan kan die 120gig SATA dat toch niet aan? Ik begrijp dat principe niet helemaal.

Voor de duidelijkheid; de 2 schijven wil ik onafhankelijk van elkaar laten opereren, op de ene windows en andere software, op de andere schijf alleen documenten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

chieldeno schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 18:19:
Ok.. stel dat ik Raid 1 ga gebruiken... dan wordt dus de data gekopieerd naar allebei de schijven. Als ik nou die 250 gig SATA schijf vol zet, dan kan die 120gig SATA dat toch niet aan? Ik begrijp dat principe niet helemaal.

Voor de duidelijkheid; de 2 schijven wil ik onafhankelijk van elkaar laten opereren, op de ene windows en andere software, op de andere schijf alleen documenten.
Daarom moet je ook 2 arrays maken, voor iedere disk 1.

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
chieldeno schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:48:

Waarom wil je uberhaupt met RAID werken?
Voor zowel RAID0 als RAID1 heb je geen ideale situatie: de twee harde schijven zijn niet van gelijke grootte, waardoor je bij RAID0 een snelle onveilige harde schijf van 240GB krijgt bij RAID1 een veiligere schijf van 120GB.
JBOD zorgt er alleen voor dat je een partitie over die twee disks kan maken, zodat je maar een volume ziet. Het zorgt niet voor een sneller systeem zoals RAID0 of voor een veiliger zoals RAID1.

Mijn advies: Laat RAID gewoon links liggen in jouw geval.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-02 18:15
Gewoon dat hele Raid vergeten idd.

Als je die faq/guide van Balcus C doorleest kom je erachter dat Raid in jouw geval nutteloos is. Het lieft installeer je gewoon Windows zonder Raid drivers. Ik weet niet hoe het met jouw mobo zit, maar als ik hier ga voor "Onboard Sata aan" en dan WIndows installeer zonder Raid drivers zie ik de schijven gewoon en mag ik Windows instaleren. Suc6

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat ik me afvraag he (no offence), als je niet eens weet wat RAID precies inhoudt, waarom wil je het dan gaan toepassen?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:25

BCC

MaZo schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 19:18:
Wat ik me afvraag he (no offence), als je niet eens weet wat RAID precies inhoudt, waarom wil je het dan gaan toepassen?
Omdattie denkt dat dat de enige manier is om die HD's aan de praat te krijgen op dat moederbord. En als je de RAID functionaliteit van de SATA controlers niet uit kan zetten, dan is dat inderdaad het geval.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• chieldeno
Thnx voor de reply's

Heb inderdaad nog een en ander gelezen en begrijp nu dat het hele RAID verhaal voor mij niet geschikt is... maar dan vraag ik me alsnog af hoe ik dit moet gaan doen. Als ik namelijk de XP cd in mn drive doe en de setup laat draaien bij het opstarten, herkent ie de 2 SATA schijven niet...

Als ik nou die IDE schijf loskoppel en de 120gig SATA schijf als enige schijf connect, zou de setup deze schijf dan wel zien?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

chieldeno schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 19:48:
Thnx voor de reply's

Heb inderdaad nog een en ander gelezen en begrijp nu dat het hele RAID verhaal voor mij niet geschikt is... maar dan vraag ik me alsnog af hoe ik dit moet gaan doen. Als ik namelijk de XP cd in mn drive doe en de setup laat draaien bij het opstarten, herkent ie de 2 SATA schijven niet...

Als ik nou die IDE schijf loskoppel en de 120gig SATA schijf als enige schijf connect, zou de setup deze schijf dan wel zien?
MAar dat heeft er simpelweg mee te maken dat je de S-ATA drivers niet geladen hebt waarschijnlijk. Druk eens op F6 bij het starten van de setup (als hij dat dus aangeeft) om de drivers te laden.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je moet of je Windows XP CD even slipstreamen met SP2, dan werken meeste SATA controllers prima geloof ik, of je moet even apart drivers in laden (met behulp van het F6 wat Terw_Dan al verteld).
Dat soort drivers moet je wel kunnen vinden op de site van de fabrikant van je moederbord. SATA drivers zal Asus je dus vast wel van kunnen voorzien.
En anders even achterhalen wat voor chip het is en kijken of je daar drivers voor kunt vinden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 21-07-2006 20:14 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• chieldeno
Tja.. dan moet ik toch ff naar de winkel om een floppy drive te gaan halen... LoL. Ben net overgestapt op een zwarte ipv witte behuizing maar zag het nut van een floppy drive nog ff niet in. ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

chieldeno schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 20:22:
Tja.. dan moet ik toch ff naar de winkel om een floppy drive te gaan halen... LoL. Ben net overgestapt op een zwarte ipv witte behuizing maar zag het nut van een floppy drive nog ff niet in. ;)
Wat je ook kunt doen is die drivers gewoon slipstreamen. Dan hoef je niet meer met zo'n floppyonding te werken.

• chieldeno
Wilde het net gaan vragen maar vond het antwoord op mijn vraag al in deze post:

http://gathering.tweakers...59162///slipstreamen%2Cxp

Ik ga mijn XP cd (zonder SP) nu slipstreamen met SP2 zodat ik meteen een handige XP installatie CD/DVD krijg die in het vervolg nog wel eens handig zou kunnen zijn... :*)

Bedankt voor jullie replies!

* Toch maar die floppydrive van 7 euro terug gaan brengen naar de winkel... LoL

[ Voor 12% gewijzigd door chieldeno op 22-07-2006 10:28 ]

Pagina: 1