Toon posts:

[Probleem] PC wordt 80+ Celcius

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer (AMD 2+ GHz) wordt veel te warm, met het programma Speedfan kan ik temp controloren en bij een temperatuur van 83+ Celcius knalt mijn pc eruit (hij herstart zich). Daarna moet ik de computer een tijd laten afkoelen waarna ik weer een half uur bezig kan, zeer vervelend.

Ik heb recent mijn hele computer "stofvrij" gemaakt, inclusief alle ventilatoren en zelfs de volledige binnenkant van de voeding. Nog steeds wordt mijn computer veel te warm. Hoe kan ik dit probleem oplossen, of hoe kan ik de juiste diagnose stellen? Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

Roel

PS.

Ik hoop dat ik het hier op het goede subforum zit, zag dit forum iig als meest relevante.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19

JdM

Humbled

Gooi er eens een kap vanaf, wellicht heb je een ontzettend brakke airflow :Y)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 23:20
Even handig om te vermelden type kast? waar heb je hem staan? heb je extra ventilators aangesloten. Zit je als 6 uur te gamen?

Is misschien je koelelement niet goed op je socket geklikt?

discogs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat dacht je van je cpu beter koelen. Om wat voor een cpu gaat het eigenlijk (er zijn talloze AMD 2GHzs namelijk).

Verwijderd

Ik had het gestoken onder Tweaking & Cooling Algemeen.

Nouja.

Koelelement af halen, schoonmaken zodat alle thermoprut er af is.
idemdito op de cpu.

terug een beetje van warmte geleide prut aanbrengen (verdorie ik kan niet op de naam komen)
en koelelement terug aanbrengen.

en kijken of de temperaturen lager zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, mijn informatie was niet helemaal correct, mijn pc staat nu even aan en gegevens zijn:

- AMD Athlon XP 2000+, 1,67 GHz, 512 mb Ram
- Het is een gewone / standaard kast (3 jaar oud), kan er geen plaatje van vinden
- Kast staat onder mijn bureau op een plank
- Heb de kast opengemaakt, maar denk niet dat dit veel invloed heeft (trekt alleen meer stof aan?)
- Ik speel nauwelijks games
- In de afgelopen 5 - 10 minuten (vanaf dat ik hem weer aan heb gezet) is temp van 54 naar 63 gegaan :S

@bart: je bedoelt die prut eraf halen waarmee de cpu op het moederbord zit, en nieuwe prut daarop aanbrengen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 14:24 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 14:23:
Ok, mijn informatie was niet helemaal correct, mijn pc staat nu even aan en gegevens zijn:

- Het is een gewone / standaard kast (3 jaar oud), kan er geen plaatje van vinden
- Heb de kast opengemaakt, maar denk niet dat dit veel invloed heeft (trekt alleen meer stof aan?)
- In de afgelopen 5 - 10 minuten (vanaf dat ik hem weer aan heb gezet) is temp van 54 naar 63 gegaan :S

@bart: je bedoelt die prut eraf halen waarmee de cpu op het moederbord zit, en nieuwe prut daarop aanbrengen?
heb je een ventilator? zon tafel model ofzo... zet je kap eens open en mik die ventilator erop.. dat zal wel helpen.

verder ligt het waarschijnlijk aan je cpu koeling.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 23:20

Ok nu wordt het me een beetje duidelijker!

Het kan idd de koelpasta zijn, ook is het niet onaardig om te weten dat de oude Socket A's heethoofden zijn. kijk anders maar eens op http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php daar wordt alles netjes uitgelegd wat de normale temperaturen voor je cpu zijn. En met dit warme weer lijkt me dit dus wel mogelijk dat ie idd zo warm wordt

discogs

Verwijderd

Zit het echt tegen de onderkant van je bureau aan? Dan moet je hem echt weghalen daar, de warme bouwt zich zo daar op, zodat je PC ook een lekker hoog temperatuurtje zal krijgen. Daarnaast is een belangrijke reden natuurlijk het idioot warme weer. Als je misschien 'n ventilator oid hebt, is het misschien handig om die op de open kant van je kast te zetten, zodat koele lucht van buiten de PC naar binnen wordt geblazen.

Verwijderd

bedankt loewie, Koelpasta , eindelijk

Idd. Als er tussen het koelelement en de cpu te veel van die koelpasta zit , of als deze oud is of van slechte kwaliteit, zal dat de warmte overdracht zelfs verergeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ok bedankt voor de input mensen, dus het is duidelijk een hardwarematig probleem en niet softwarematig op te lossen?

edit: ik ga in ieder geval mijn kast op mijn bureau zetten, kap eraf en ventilator erop, gedoe met koelpasta enzo vind ik iets te veel werk op dit moment :), verder dit probleem heb ik al langer en idd met warm weer gaat het veel sneller.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 14:31 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 14:29:
Ah, ok bedankt voor de input mensen, dus het is duidelijk een hardwarematig probleem en niet softwarematig op te lossen?
je kan een script maken dat hij geen 80 graden aangeeft maar 50, maarja daar word hij fysiek niet koeler op dusnee software matig niet.

Verwijderd

Nee, de prut waarmee het koelblok op de core van de CPU zit

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Doe de volgende checklist:
  • Zorg dat de PC een tijdje aan staat zodat het geheel wat is opgewarmd. Zet hem daarna uit, open de kast, en voel aan de heatsink op de processor. Voelt de heatsink warm aan, dan heb je te weinig luchtstroom in je PC. Het toevoegen van extra fans of het vervangen van de fans kan het probleem oplossen
  • Voelt de heatsink niet warm aan, dan is er dus slecht contact tussen je processor en de heatsink. Verwijder de koeler van de processor (voorzichtig en met een draaiende beweging) en verwijder vervolgens de pasta die op de processor en die heatsink zitten. Maak de processor goed schoon en plaats er vervolgens een klein druppeltje koelpasta op. Nu kun je de heatsink weer op de processor bevestigen.

Goud is geen geld

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Misschien is dit een geode gelegenheid om alsnog eens een goede koeler te plaatsen. Goede socket A koelers zijn voor een prikje nieuw en tweedehands te koop.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

RoelM, welkom op GoT zoals je tijdens het registreren, verwachten wij op GoT een grote mate van zelfwerkzaamheid zie ook De werking van het forum in het kort ;)

Als je ook maar 2 minuten had gezocht op het forum dan had je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wel gevonden evenals PMG Beleid, lees deze eens door en als je er dan nog niet uitkomt dan kan je aan de hand van de links hierboven een nieuw topic starten :)

Gebrek aan zelfwerkzaamheid/inzet dicht dus

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.