Terratec Aureon 5.1 Fun ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 769 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nicolai
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-02 09:57
Hallo Allemaal,

Ik heb een A8N-E waarvan ik de onboard audio gebruik. Ik wil graag upgraden naar een PCI audiokaart die een betere geluidskwaliteit heeft. (Ik speel alleen EVE-Online en luister wat mp3tjes)

Ik heb mijn oog laten vallen op de Terratec Aureon 5.1 Fun (ong 40 euro) want ik heb in het verleden nogal veel problemen gehad met Creative producten. Ook ben ik niet te spreken over de web-based support van Creative. (oa geen drivers kunnen downloaden, lompe driver pakketten)

Ik ben nu echter op zoek naar ervaringen van anderen m.b.t. de Terratec Aureon 5.1 Fun. Ik heb gezocht in dit forum maar niks (recents) kunnen vinden.

Zijn er hier mensen die zelf deze kaart hebben? Ik hoor graag positieve / negatieve ervaringen voor ik zelf deze kaart koop.

nicolai

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

De Terratec Fun is een budget kaartje waarvan de kwaliteit vergelijkbaar zal zijn met je onboard audio. Wil je toch een stapje omhoog dan kijk beter naar Terratec Sky of Space.

Ik ben zelf een bezitter van Aureon Sky en ben daar heel tevreden over. Ik gebruik alleen de SPDIF uitgang icm een versterker.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• nicolai
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-02 09:57
Oeps :(

Die Terratec Aureon 7.1 Space is meteen ong 90 euro. Dat is een flink verschil.

Andere goede alternatieven voor Creative die niet krankzinnig duur zijn en toch betere kwaliteit leveren dan mijn onboard chipset?

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

M-Audio resolution 5.1 dan maar? 70 euro

Wat bevalt je eigenlijk niet aan je onboard audio?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Die Aureon Fun is rond een chip gebouwd die inderdaad meestal als onboard geluidsoplossing ingezet werd. Het is inmiddels ook nog eens een verouderd type. Kwaliteit van de lijn-uit was bagger (je zou moeten zoeken naar een review van heel lang terug).

Voor dat geld, rond de 40 euro, zou ik een Hercules Fortissimo 4 aanraden. Daar zit een stel goede chips op, zeker voor die prijs. Geen persoonlijke ervaring mee maar veel goede dingen over gelezen. pricewatch: Hercules Fortissimo 4 7.1

Verwijderd

Ik speel alleen EVE-Online en luister wat mp3tjes
Van EVE weet ik niet of ze 5.1 ondersteunen, maar bij MP3-tjes is dat niet het geval: gewoon stereo.
En de meeste onboard oplossingen hebben daar geen enkele moeite mee, en klinken gewoon prima. 't Kan natuurlijk altijd beter, maar daar hangt een prijskaartje aan.

Wil je beter geluid, dan zou ik eerder naar je speakers gaan kijken.
Ik had bv. een jaar of 6 terug een pc-prive computer (dat bestond toen nog) waar een Creative 4.1 FP1000 speakersetje bij zat. Klonk geinig, maar was geen toppertje. Ik ben toen gaan kijken/luisteren naar alternatieven, ook (en vooral) in het hogere prijssegment, en kwam tot de conclusie dat er geen PC-speakersets op de markt zijn die gewoon stereo goed kunnen weergeven.

Ik gebruik nu al jaren een Aura VA-100 versterker (had ik nog liggen, 2 x 40W), 2 Kef Q8i speakers (eigenlijk surround speakers, maar lekker klein) en een 2e-hands JBL subwoofer (die Kefjes gaan maar tot 140Hz, dus daar moest nog wat "body" onder).

Ik ben nog geen PC-speakerset tegengekomen die kan tippen aan mijn setje wat betreft muziekweergave. :)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Nou als je dit kaartje wil hebben heb er nog nog wel 1 liggen. Ben er zelf niet tevreden over. De specs zijn niet erg bijzonder

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:11
Kijk eens naar de Hercules Fortissimo 4. Heeft een high-end chip aan boord en een set DAC's die je op geen gelijke kent in die prijsklasse. ROnd de €100 ga je pas kaarten vinden die beter zijn.

Daarnaast ook nog een bitperfecte optische uitgang. Hij is trouwens 7.1 als je meerdere speakers gebruikt, maar voor de 'voor'-speakers (die je bij stereo gebruikt) nog betere DAC's dan de rest van de kanalen.

Gaat voor 38 euro over de toonbank.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Leuk detail van die herculus Fortissimo 4 is dat die dezelfde chip heeft als de terratec aureon 7.1 space (de VIA Envy 24HT). Het enige verschil tussen deze kaarten is dat de terratec asio drivers heeft die handig zijn als je muziek wil gaan maken op je computer, en de herculus het zonder asio drivers moet doen.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:14
De Aureon fun kan alleen stereo output over optisch uit geven. Ik moest ook m'n onboard geluidskaart uitschakelen om gebruik te kunnen maken van de optisch uit. Ik kijk niet zoveel films, dus ik heb er niet zoveel last van, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Verwijderd

ondersteunt de terratec aureon 7.1 space DD en DTS?

• Hardcell
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik heb zelf sinds kort de Aureon 7.1 PCI, ik gebruik hem eigenlijk alleen voor DD geluid door te streamen naar m'n receiver omdat ik veel dvd en hd materiaal van m'n pc kijk, dit werkt overigens prima. DD ondersteund hij sowieso, hij kan het immers ook encoderen dus zou vreemd zijn als hij het niet zou ondersteunen. ;)
DTS heb ik nog niet kunnen proberen, moet nog even op zoek naar een goede DTS-bron, ga ik wel binnenkort even testen, dan post ik het resultaat wel even hier.

Ben er overigens niet super-tevreden over, m'n pc heeft nu ongeveer een minuut langer nodig om op te starten na de installatie van de drivers.

• cool_zero
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 13:30:
Alle genoemde geluidskaarten ondersteunen wel DD en DTS passthrough en met de juiste software kan je ook DD en DTS uit je analoge uitgangen van de geluiskaart laten komen (b.v. powerdvd). Met de terratec 5.1 fun/pci is passthrough soms wat lastig aan de gang te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door cool_zero op 22-07-2006 14:08 ]

Verwijderd

ok bedankt.
Want gebruik nu mijn onboard geluid. Epox nforce3 moederboard, alleen kan ik niet vinden of hij nou dd en dts ondersteunt. Hij heeft wel een optical out, maar op mijn receiver zie ik alleen prologic I/II staan. Ook wanneer ik een DD of DTS dvd afspeel via powerdvd. Dus waarschijnlijk ondersteunt deze niet DD of DTS :/

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
sinds ik foobar gebruikt met asio4all drivers (ja werkt op alle kaarten!), vind ik alle kaarten geweldig klinken :p
daar kan geen x-fire tegenop (zonder gebruik van asio)!
ongeloofelijk wat een simpel drivertje en plugin kan doen met het geluid, het wordt er glashelder van, en verbruikt nauwelijks cpu.

Ik heb de moeite niet eens meer genomen om mijn hercules fortisimo 3 in te bouwen, want onboard kan het nu ook prima af (ben trouwens wel benieuwd of het er nog beter mee kan :p )
Heb het optisch aangesloten zitten op mijn Marantz versterker.

Verder heb ik de terratec aureon fun ook nog liggen, geen onaardig kaartje hoor, maar ga hem dan wel digitaal gebruiken, de analoge dacs zijn niet zo heel veel soeps, daar kun je beter een m-audio of een fortissimo 4 voor hebben!
wil je kunnen gamen in 5.1 omgevormd naar Dolby Digital (voor digitale connectie), dan kun je ook naar de Terratec 7.1 PCI kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dnc1n op 22-07-2006 19:23 ]

• cool_zero
Op een onboard geluidskaart werkt DD en DTS passthrough meestal wel, je moet alles alleen wel goed ingesteld hebben.
Dnc1n schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 19:22:
ongeloofelijk wat een simpel drivertje en plugin kan doen met het geluid, het wordt er glashelder van, en verbruikt nauwelijks cpu.

Ik heb de moeite niet eens meer genomen om mijn hercules fortisimo 3 in te bouwen, want onboard kan het nu ook prima af (ben trouwens wel benieuwd of het er nog beter mee kan :p )
Heb het optisch aangesloten zitten op mijn Marantz versterker.
Als je de geluidskaart digitaal aansluit zijn de verschillen tussen de geluidskaarten niet zo groot aangezien het signaal niet door de DACs gaat van de geluidskaart.

En om nog even wat te zeggen over de terratec fun(/pci): Deze kaart gebruikt zo'n beetje dezelfde chips als op de moederborden maar heeft wel beter compenten waardoor ik de signal/noise ratio stukken beter vind dan de onboard gevallen.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 13:30:
Hardcell schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 13:55:
Ik heb zelf sinds kort de Aureon 7.1 PCI, ik gebruik hem eigenlijk alleen voor DD geluid door te streamen naar m'n receiver omdat ik veel dvd en hd materiaal van m'n pc kijk, dit werkt overigens prima. DD ondersteund hij sowieso, hij kan het immers ook encoderen dus zou vreemd zijn als hij het niet zou ondersteunen. ;)
NB.: de Aureon 7.1 Space en de Aureon 7.1 PCI zijn twee heel verschillende kaarten. Die !@#$%^&*'s bij Terratec hebben er bijna dezelfde naam op geplakt, wat niet fijn is want de een heeft een VIA Envy als basis en de ander een CMedia ding. De laatste kan bijv DD encoden, de eerste niet. Volgens mij bieden ze wel allebei DD passthrough.

Verwijderd

Voor (sommige) gamers kan zon dd-live kaart leuk zijn, anders geef mij toch maar een envy24.

Het verschil zit hem hierin, cmi chips zijn meer bedoel als onboard oplossingen. Ze hebben ingebouwde codecs en gebruiken een pll als clock. De envy24 gebruikt externe codecs (die bij de meeste kaarten van (iets) hogere kwaliteit zijn) en externe clock(kristallen). Dat betekend niet dat die cmi dingen slecht zijn, ze zijn alleen met andere ideeen gemaakt.

Er zwerven ook van die HDA X-Mystique kaarten met vervangbare opamps rond, nutteloos als je de dacs niet kunt vervangen (die in de chip zitten).

Punt is dat envy24 zijn gemaakt om geluid goed te transporteren, voor consumentenspul zijn ze daar zeker goed in. Daar houdt het ook wel een beetje op.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
cool_zero schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 20:20:
Als je de geluidskaart digitaal aansluit zijn de verschillen tussen de geluidskaarten niet zo groot aangezien het signaal niet door de DACs gaat van de geluidskaart.
Toch wel een beetje hoor, ik merkte direct dat ik na een nieuw moederbord waar dus een optische output opzit dat het een stuk minder zuiver klinkte t.o.v. mijn fortissimo 3.

Ik ben nog te lam geweest om die kaart terug te zetten maar ben ondertussen dus aan het experimenteren geweest met ASIO4ALL, deze driver emuleert asio drivers die in duurdere high end kaarten hardwarematige ondersteuning daarvoor hebben. Met die drivers werkt dat dus op zo'n beetje alle kaarten, ik hoefde alleen omdat het wat schokkerde het buffer maar wat te vergroten.

Het verschil is ongeloofelijk, je kunt dit in combinatie met foobar2000 gebruiken, maar er is ook een winamp5 plugin te vinden (gebruik ik voor video).

Verwijderd

John_Glenn schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 23:11:
[...]

[...]

NB.: de Aureon 7.1 Space en de Aureon 7.1 PCI zijn twee heel verschillende kaarten. Die !@#$%^&*'s bij Terratec hebben er bijna dezelfde naam op geplakt, wat niet fijn is want de een heeft een VIA Envy als basis en de ander een CMedia ding. De laatste kan bijv DD encoden, de eerste niet. Volgens mij bieden ze wel allebei DD passthrough.
Ok wat is het verschil tussen DD passthourgh en encoden :P (volgens mij is passthrough iets fake)

En welke kan nu DD encoden? de Space of PCI?

• cool_zero
De terratec aureon 7.1 space doet alleen passthrough (wat bijna alle geluidskaarten dus wel kunnen) wat inhoud dat geluid dat bij dvd's zit(DTS, Dolby Digital(DD)/AC3) direct door de digitale uitgang kan worden doorgestuurd naar de versterker zonder dat er wat mee wordt gedaan.

De terratec aureon 7.1 pci kan zowel passthrough als dolby digital encoding (ook wel DD live). Met dolby digital encoding kun je 5.1 geluid dat nog niet in het formaten DTS/DD is, zoals bij games het geval is, omzetten naar een DD formaat zodat dat weer door de digital uitgang naar de versterker kan. Bij een geluidskaart zonder DD enconding die digitaal is aangesloten op een versterker zal je bij games alleen maar stereo(pcm) geluid hebben.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Dnc1n schreef op zondag 23 juli 2006 @ 19:37:
Toch wel een beetje hoor, ik merkte direct dat ik na een nieuw moederbord waar dus een optische output opzit dat het een stuk minder zuiver klinkte t.o.v. mijn fortissimo 3.
Als er 44.1kHz->48kHz conversie wordt gedaan, kan je kijken wat de kwaliteitsinstellingen daarvan in Windows zijn (als je Windows gebruikt, maar je hebt het ook over fb2k...). Volgens mij moet je daar met hoge-kwaliteit instelling niks van horen. De rest is inbeelding (of je hebt idioot veel storing op de interlink, maar dan klinkt het niet "minder zuiver" maar zitten er gewoon rare blieps in het geluid :)).

• Hardcell
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 01:23:
[...]

Ok wat is het verschil tussen DD passthourgh en encoden :P (volgens mij is passthrough iets fake)

En welke kan nu DD encoden? de Space of PCI?
Passthrough is (zoals de naam het al zegt) alleen het doorgeven van een DD signaal. Dus als je dvd op je harde schijf hebt staan of in je lade hebt liggen en je speelt deze af kan deze kaart dit signaal doorsturen naar je receiver.
Encoden betekend dat hij ook van een niet-DD signaal een DD-signaal kan maken. Je speelt bijv. een mp3tje af (stereo) en de kaart bakt hier real-time een DD-signaal van en stuurt dit door over de optische-out naar je receiver.

Ik heb de PCI en die kan iig WEL encoden, de Space heb zou ik niet weten..
Pagina: 1