woofer zelfbouw /2 speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008

• richardwassink
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10-2025
oke jongen goeden dag :)

ik ben dus een woofer aan het bouwen in de klank kast gaan 2 woofers van raveland 180 watt rms(500 watt)

de specs zijn:

Model Flash Bass 128
Impedantie 8 Ω
Vermogen (sinus/muziek) 180 / 500 W
Geluidsniveau 95 dB
Frequentiebereik 25 - 2500 Hz
fs 25 Hz
Qts 0,33
Vas (I) 190
Korf-Ø (mm) 318
Inbouw-Ø (mm) 285
Inbouwdiepte 128 mm

1 speaker moet een liter inhoud hebben van 190 liter dus ik heb de maten genomen 110*70*50
dat komt er op neer dat ik op 385 later inhoud zit :) ik heb de randen dicht gekit

maar hoe groot moet het gat zijn waar die de druk uit laat en waar moet die komen?
en zal het werken 2 woofers in een kast?
en moet ik de binnen kant bekleden met tapijt ofzow?

alvast bedankt B) :X 8)7

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
richardwassink schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:33:
oke jongen goeden dag :)

ik ben dus een woofer aan het bouwen in de klank kast
Au! :'(
gaan 2 woofers van raveland 180 watt rms(500 watt)

de specs zijn:

Model Flash Bass 128
Impedantie 8 Ω
Vermogen (sinus/muziek) 180 / 500 W
Geluidsniveau 95 dB
Frequentiebereik 25 - 2500 Hz
fs 25 Hz
Qts 0,33
Vas (I) 190
Korf-Ø (mm) 318
Inbouw-Ø (mm) 285
Inbouwdiepte 128 mm

1 speaker moet een liter inhoud hebben van 190 liter dus ik heb de maten genomen 110*70*50
dat komt er op neer dat ik op 385 later inhoud zit :) ik heb de randen dicht gekit
Heel goed
maar hoe groot moet het gat zijn waar die de druk uit laat en waar moet die komen?
Dat ligt aan je afstemfrequentie en de kastgrootte. Aan de hand van deze gegevens kun je een bassreflexpijp maken. Overigens komt er anders ook geluid uit, maar dan strakker.
en zal het werken 2 woofers in een kast?
Waarom niet? Bij een gewone opstelling is het 2 woofers = twee keer zo grote kastinhoud.
en moet ik de binnen kant bekleden met tapijt ofzow?
Dat is leuk ja, maar voor een woofer m.i een beetje onzinnig. Ik weet niet hoe stijl het allemaal gefilterd wordt, maar als het niet zo stijl is, dan is het wel weer handig om te dempen.

Verwijderd

Die woofers gaan niet echt laag en lijken wel goed mid/laag toners.
Vind je het dan niet zonde om zo'n grote kast te maken?

• richardwassink
mag deze zin in het nederland ben een beetje een leek op dit gebied |:(

Dat ligt aan je afstemfrequentie en de kastgrootte. Aan de hand van deze gegevens kun je een bassreflexpijp maken. Overigens komt er anders ook geluid uit, maar dan strakker.

maar de kastis van mdf 18 mm dus de binnenkant is hol.enw at gebeurd er als ik er tapijt in doet krijg in dan een zwaardere bass?

wat is een bass reflex pijp?

• richardwassink
er zit een scheings filter op die de hoge tonen gewoon er uit haald

• richardwassink
de kast word gebruikt als tv kast ook lekker bassie al zit je een film te kijken(H)
op de slaapkamer

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
richardwassink schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:48:
Wel. jij hebt het erover "maar hoe groot moet het gat zijn waar die de druk uit laat en waar moet die komen?". Het is echter geen gat alleen, maar daar zit een pijp in. Die pijp zorgt dat je bas versterkt wordt op een bepaalde frequentie. Dit heet de afstemfrequentie, of de fb wordt hij ook wel genoemd. Hoe groter de diameter hoe langer de pijp wordt, en hoe minder stromingsgeluid (het geluid hoeft er minder hard uit). Hoe groter de kast hoe korter de pijp kan worden. Hoe lager de afstemfrequentie hoe langer de pijp. Met die gegevens moet je dus een pijp kunnen maken. PVC buis is een goed materiaal om een pijp te maken. Overigens moet de inhoud van de pijp van de inhoud van de kast afgetrokken worden. De formule voor de pijp is het volgende: Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/7/a/a/7aa319fcb5a92d463d47137f508e6f37.png
met hierin f de frequentie in hertz
v de voorplantingssnelheid van geluid in het medium (in lucht ca 344 meter/seconde)
a het oppervlak van de opening in m²
l de lengte van de hals in m
en V het afgesloten volume in m3

Met WinISD kun je het ook gewoon laten berekenen. :+
maar de kastis van mdf 18 mm dus de binnenkant is hol.enw at gebeurd er als ik er tapijt in doet krijg in dan een zwaardere bass?
Het gewicht van de kast is niet evenredig aan de bas die eruitkomt. :D
Het enige wat er gebeurd is dat de hogere tonen gedempt worden. Heb je tussenschotten tussne je kast geplaatst want het geheel is best dun.
er zit een scheings filter op die de hoge tonen gewoon er uit haald
Hoe steil?
de kast word gebruikt als tv kast ook lekker bassie al zit je een film te kijken(H)
op de slaapkamer
Dan hoop ik dat de units zijn afgeschermd. :>

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Had je Zelfbouwspeakers al gelezen? Zo niet denk ik dat je dat eerst even moet doen, dan gaat er een wereld voor je open :)
En even een tip: er bestaat zoiets als een Edit-knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif ;)

[ Voor 34% gewijzigd door The Eagle op 21-07-2006 14:09 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• richardwassink
dit is echt te lastig:Pvoor me
zal ik gewoon dan maar een schot in het midden plaatsen tussen de twee speakers in?
en dan 2 gaten voor de druk gebruiken .

seers kan jij mischien berekenen voor me waar de gaten moeten komen?en wat de diameter is dan ben ik je echt dank baar . _/-\o_

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is niet de bedoeling, als ik het bij jou toesta, staat het hier straks vol met topics waarin mensen "zelf" een speaker maken. Als het te moeilijk is, is dat heel vervelend, maar dan kan je beter niet zelf luidsprekers maken.

We kunnen best helpen, maar het is de bedoeling dat je echt zelf begint en als je tegen problemen aanloopt, mag je hier een specifieke vraag stellen, maar niet "help, wat moet ik doen". Lees dat andere topic eens door, dat staat vol met vragen en antwoorden over zelfbouwen. Als je daar niets van snapt... Dat is heel vervelend, maar dan ga je het ook niet snappen met een eigen topic of door je vraag gewoon nog een keer te stellen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.