[Excel] Gelockte cellen unlocken

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xochiquetzal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04 14:37
Ik heb een bestand met een aantal kolommen die gelocked, of protected zijn. In die kolommen staan formules met verwijzingen naar andere cellen. Nu is er, waarschijnlijk door het verplaatsen van een cel waarnaar verwezen werd, iets fout gegaan met de verwijzingen. Vier cellen (van de veel) verwijzen niet meer naar de juiste cellen, maar ik kan de formules niet aanpassen, omdat die protected zijn.
  • Dit bestand wordt ieder jaar nieuw aangemaakt en heeft een sheet voor iedere maand van het jaar.
  • Het bestand is gemaakt in 1997, niemand weet door wie.
  • Alle mensen die überhaupt rechten hebben om het bestand in te zien en te bewerken, kunnen de sheet/cellen niet unlocken.
  • Als je kijkt bij Tools>Protection, zijn de eerste drie opties (Unprotect sheet, Allow Users to edit ranges, protect Workbook) niet beschikbaar gemaakt (grijs). Alleen de laatste (Protect Shared Workbook) kan ik gebruiken.
Ik heb als tijdelijke oplossing een extra sheet ingevoegd en alles daarop gekopieerd, maar omdat er nog een sheet de statistieken bijhoudt, die verwijzen naar de oorspronkelijke sheet, en die ook niet aangepast kan worden, moet ik toch echt de formules aanpassen.

Hoe kan ik dat doen?????

Alvast bedankt!

PS: onze locale en globale helpdesken kwamen er al niet uit, maar ja, jullie weten wat voor mensen ze daar meestal neerzetten....

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04 10:28
Weet niet of het een mogelijkheid is, maar met OpenOffice.org Calc kan ik meestal de simpele locks in Excel-sheets wel omzeilen :)

• WFvN
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Rechter muisknop op de geblokkeerde cel
Celigenschappen
Tabblad Bescherming
'Geblokkeerd' uitvinken

• Xochiquetzal
WFvN schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:52:
Rechter muisknop op de geblokkeerde cel
Celigenschappen
Tabblad Bescherming
'Geblokkeerd' uitvinken
Celeigenschappen... da's Format cells, he? Helaas, daar kan ik ook niet bij (ook grijs).

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Kijk eens bij tools->protection->workbook
Waarschijnlijk is dat ook nog beschermd en dan kan je o.a. de werkbladen niet meer "unprotecten" (mmmh, ik heb taalkundig mooiere zinnen gemaakt :P)

• Xochiquetzal
onkl schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:43:
Kijk eens bij tools->protection->workbook
Waarschijnlijk is dat ook nog beschermd en dan kan je o.a. de werkbladen niet meer "unprotecten" (mmmh, ik heb taalkundig mooiere zinnen gemaakt :P)
Zoals ik al zei:
Xochiquetzal schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:50:
  • Als je kijkt bij Tools>Protection, zijn de eerste drie opties (Unprotect sheet, Allow Users to edit ranges, protect Workbook) niet beschikbaar gemaakt (grijs). Alleen de laatste (Protect Shared Workbook) kan ik gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Xochiquetzal op 21-07-2006 15:06 ]

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
http://www.rixler.com/download.htm

Ik heb het net even getest en het werkt goed. Hij stuurt wel een deel van het bestandje naar hun server , maarja. de site enz zien er betrouwbaar uit. Als het voor je bedrijf is kost het je misschien 60 dollar, maar dat zal goedkoper zijn dat de sheet weer opniew te maken.

De demo versie opende mijn excel bestand wel. Misschien dat je er 1 kan proberen, dan ben je voor nop klaar.

• Dunka
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-12 14:09
Kan je in andere Excel bestanden wel bij de genoemde menu opties komen of is het alleen met dit bestand?

Werk je in een domein? Als je in een domein werkt, kunnen de menu opties die jij noemt met behulp van een group policy uitgeschakeld zijn. Als je niet in een domein werkt, kan dit ook nog met lokale policies op de clients aangepast zijn. Dit is echter alleen van toepassing wanneer je ook in andere excel bestanden niet bij deze opties kunt komen.

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Wat gebeurt er als je dit bestand met een wat oudere versie van Excel zou openen?

Als het in 1997 gemaakt is, dan gok ik zo op Excel97 en als het bestand heel belangrijk is, zou ik kijken of je via Excel97 of Excel2000 dit bestand kunt openen en of je kunt zien of je de optie "Unprotect Sheet" c.q. "Unprotect Workbook" uit kunt zetten. Mogelijk krijg je dan een password-melding te zien, die je dan moet zien te achterhalen. (En daar is voor Excel een simpele VBA routine voor te vinden op internet. Tenminste, dit werkt voor de "Unprotect Worksheet" functie. Niet 100% zeker of dit ook voor "Unprotect Workbook" geldt, daar zou je dan een commercieel programma voor moeten kopen om het password te vinden.)

Na Excel 97/2000 heeft MS een andere manier van protectie opgezet voor Excel, waarbij je dus kunt kiezen uit behoorlijk wat opties wat mensen wel en niet mogen. Misschien is je versie van Excel (ik gok 2003?) iets te nieuwerwets voor je Excel-spreadsheet?

-- == Alta Alatis Patent == --

Verwijderd

Hoi,

[ Voor 207% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 20:52 ]

Verwijderd

Hoi,
Als je in de VBE kunt komen is het wellicht te doen..
VBE wil zeggen: Extra/Macro/Visual Basdic Editor.
Daar zie je links de Projecten. Dubbelklik op het Project van de betreffende File. Als je hier - zonder wachtwoord - in kunt komen kan ik een poging wagen e.e.a. te herstellen.

Edit: mijn vorige bericht is wat wonderlijk overgekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 20:54 ]

Pagina: 1