IR schakelaar (AB) voor electrisch beamerscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 669 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:24
Misschien voor jullie een vrij makkelijk vraag, daarom bij deze!

Ik zoek voor mijn projectiescherm dat momenteel met een wip-schakelaar bekabeld is,
een oplossing die met een infrarood AB kan (of liever nog RF)

De schakelaar die momenteel erop zit is heel simpel in opzet.
Er gaan 3 draden doorheen, waarvan 1 altijd contact heeft, de andere 2 worden geschakeld via een wip-schakelaar, welke naar mijn menig de rotatie omdraait in het motertje wat in de behuizing zit.
Schematisch komt het op dit neer:
Afbeeldingslocatie: http://www.sysworks.nl/scherm.GIF

Waar koop ik zoiets (conrad) en welke schakelaar kan ik hiervoor gebruiken??? (p.s. het gaat om een 220V kabel)

Type projectiescherm, maar dan kleur zwart:
http://www.camcosystems.n...roduct&tbl_product_id=126

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Neem zo'n "klik aan klik uit" set, een van de kanalen gebruik je om een relais te schakelen dat kiest tussen de verbinding met de "omhoog" of de "omlaag" draad (wisselcontact).
Een ander kanaal gebruik je gewoon om de verbinding tussen de gezamenlijke draad, en het relais hierboven aan of uit te zetten.

Een beetje dit idee:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bartenkaat/_Tweakers/relais2.gif

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 21-07-2006 12:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:24
naftebakje schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 12:20:
Neem zo'n "klik aan klik uit" set, een van de kanalen gebruik je om een relais te schakelen dat kiest tussen de verbinding met de "omhoog" of de "omlaag" draad (wisselcontact).
Een ander kanaal gebruik je gewoon om de verbinding tussen de gezamenlijke draad, en het relais hierboven aan of uit te zetten.
Heb ik aan gedacht, ware het niet dat het geen 'klik' systeem is, want de schakelaar moet BLIJVEN contact maken om het scherm omlaag te krijgen. Zogauw ik de huidige knop terug breng naar de midden-positie stopt het scherm op deze positie...

nix gezegd, idee dringt nu tot me door (mooi tekenschema btw)

[ Voor 10% gewijzigd door BNX op 21-07-2006 12:50 ]

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Als hij automatisch stopt kan je de K2 schakelaar weglaten.
Dan wordt aan de ene kant op en uit de andere kant.

Veel schermen hebben die K2 schakelaar zelf al in het systeem zitten om ervoor te zorgen dat je 'm niet kapot kan draaien, bespaard sloopwerk, geld en is simpeler in bediening.

Anders kan je ook zelf die K2 schakelaar mechanisch maken, maar waarschijnlijk zit hij er al gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Zelf heb ik een Marmitek X10 rolluikschakelaar gebruikt. Kost geloof ik iets van 50 euro, maar is aan te sturen via het bekende X10 protocol, zowel RF als IR (als je zo'n ontvanger hebt). Ik heb hiervoor gekozen, omdat mijn rolluiken en halogeenspotjes / schemerlampen ook via X10 te bedienen zijn.

Omdat de afstandsbediening die ik gebruik (Marmitek Easytouch35) eveneens mijn computer/stereo/beamer/etc aanstuurt kan ik met één afstandsbediening alles bedienen :)

Als je meer wilt weten hier over, hoor ik het graag!

Nederlander in België