Instellingen WRT54G v5 @ DD-WRT

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-04 21:39

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
Sinds een kleine week ben ik over van Linksys 1.00.9 naar DD-WRT v23 sp1. Uptime van een kleine week! Kwam ik er gisteren alleen achter (had ik nog niet geprobeerd) dat zodra ik utorrent aanzet, internet nagenoeg ontoegankelijk wordt. Bijkomend nadeel is dat utorrent 0 (nul) verbindingen voor elkaar krijgt....

Hierop heb ik: poort waarop ik utorrent laat communiceren in de SpeedTouch 510 open gezet en die poort naar m'n PC (die als enige aan het netwerk hangt, en vreemd genoeg niet 192.168.1.100 maar 147 of 149 toegewezen krijgt (?)) in de linksys open gezet.
resultaat: geen

Aantal connections in de DD-WRT instellingen verhoogd naar 1024.
resultaat: geen

geprobeerd met statisch ip op pc (192.168.1.100) en daarnaartoe laten verwijzen door de Linksys. Resultaat: ook geen internetverbinding (ook al geeft het pictogrammetje in de taskbar aan dat er wel verbinding zou zijn). Ik kom dan ook mijn router niet meer in, hetgeen resulteert in het weer door DHCP laten toewijzen van een IP en een reboot van de PC.

Op de site van DD-WRT gezocht, helaas geen help-documentatie (anders dan hoe te installeren, hetgeen overigens uitstekend uitgelegd wordt en ook foutloos ging!), het forum (dat zeker niet uitnodigd om door te nemen) toch maar bezocht, maar niets kunnen vinden.

1. Wie weet wat ik fout doe en hoe ik dit kan / moet oplossen?
2. Iemand een aantal (overige) tips/trucs voor wat betreft de instellingen van mijn WRT54G, om hem soepeler / stabieler te laten draaien?

edit: oh ja, PC is XP SP2, PCI kaart is ook een Linksys (WMP54G ?)
verbinding wordt geregeld door de Linksys software, aangezien met Windows Zero de verbinding iedere paar minuten werd onderbroken (op de Linksysfirmware in de router dan) en op DD-WRT firmware verbreekt windows zero de verbinding bij iedere poging met het internet te verbinden. 't gekke is dus dat ik met de linksys software helemaal geen problemen heb om op internet te komen.

[ Voor 17% gewijzigd door AllSeeyinEye op 21-07-2006 09:30 . Reden: typo en aanvulling ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

ZOu je het wat duidelijker kunnen uitleggen? Je hebt een pc en toch een linksys router erbij. Je opent wat poorten maar waar naartoe? Naar je pc? Waar zit de pc op aan gesloten? Op je speedtouch of op de linksys. Wie beheert de dhcp? Hoe ziet je netwerk eruit?
Kortom graag wat meer info. Het is niet helemaal duidelijk zo hoe het nu in elkaar zit.

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Volgens mij moet je het zoeken in het aantal connecties wat Utorrent mag gebruiken, als je dat getal in de opties van Utorrent even een eind omlaag gooit moet je internet gewoon bereikbaar blijven. Had hetzelfde probleem ooit.

Of heb je dit probleem ook als je helemaal geen uploads/downloads aan hebt staan? Dan zal het wat anders zijn natuurlijk.

Leave only footprints, take only memories

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
situatie:

internet -> speedtouch 510 -> WRT54G -> (draadloos) PC

In utorrent ingesteld dat communiceert op poort 16180.
In speedtouch poort 16180 geopend naar alle verbindingen (Ip out 0.0.0.0)
In WRT54G poort 16180 geopend naar 192.168.1.147 en .149 (omdat PC dat IP toegewezen krijgt)

de speedtouch staat op fabrieksinstellingen, de linksys beheert DHCP

In utorrent max connections op 100 (dat stond overigens al zo).

Probleem is alleen als utorrent (zal vanavond ook ff met bitcomet proberen) verbinding probeert te maken (wat dus kennelijk niet lukt...)

[ Voor 9% gewijzigd door AllSeeyinEye op 21-07-2006 09:39 . Reden: vraag gemist, nu aangevuld ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik weet niet of je een reden hebt voor om de linksys de dhcp te laten doen maar anders zou ik deze laten fungeren als switch.
- Sluit de kabel van de speedtouch aan op een lan van de linksys.
- Zet de dhcp uit op de linksys.

Op deze manier hoef je maar een keer een poortmap te maken.
Deze opstelling had ik thuis ook en mijn torrent gingen op max met genoeg bronnen.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
Cramthabam schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 09:52:
Ik weet niet of je een reden hebt voor om de linksys de dhcp te laten doen maar anders zou ik deze laten fungeren als switch.
- Sluit de kabel van de speedtouch aan op een lan van de linksys.
- Zet de dhcp uit op de linksys.
Ga ik vanavond gelijk proberen!
Kan ik dan trouwens nog wel in de linksys komen (draadloos?) via 192.168.1.1?

Iemand nog een mooi overzicht voor puntje 2 van mijn hoofdvraag? Wellicht een site waarop dit duidelijk uitgelegd wordt?

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Geen idee of je er nog draadloos in kunt. Ik heb die van mij ingesteld zodat je er alleen met draad bij kan.
Voor je tweede punt is andere firmware wel een leuke optie. Je moet even nakijken welke versie van de router als je hebt. Hier zit nog aardig wat verschil in. Hier op got staan dan genoeg verwijzingen naar alternatieve firmware met linkjes naar complete handleidingen.

Verwijderd

Als je een poort wil forwarden naar een specifieke PC, zorg er dan voor dat die PC een vast ip van de DHCP krijgt.
Vervolgens moet je de poort eerst naar het internet ip van de linksys forwarden op de speedtouch en vervolgens op de linksys naar de betreffende pc.
Andere optie is de speedtouch als DHCP te gebruiken en de linksys in bridge te zetten.
Denk er aan dat je de scopes van de linksys en de speedtouch niet zo hebt staan dat deze elkaar kunnen hinderen door overlap.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
de linksys en de speedtouch staan beneden, pc op zolder (heb helaas maar 1 telefoon aansluiting in huis, vaste tel gebruik ik niet), dus met draad de router in is geen optie (dan blijf ik heen en weer slepen).
Ga 't zoieso proberen.
Voor je tweede punt is andere firmware wel een leuke optie. Je moet even nakijken welke versie van de router als je hebt. Hier zit nog aardig wat verschil in. Hier op got staan dan genoeg verwijzingen naar alternatieve firmware met linkjes naar complete handleidingen.
v5, DD-WRT staat er al op. Maar zoals ik in startpost aangaf kan ik daar dus alleen beschijvingen van vinden over hoe te flashen. Een 'gebruikershandleiding' vind ik niet....
Als je een poort wil forwarden naar een specifieke PC, zorg er dan voor dat die PC een vast ip van de DHCP krijgt.
En daar gaat 't dus (in de huidige opstelling) mis: zodra ik een vast IP instel op de PC, dan geeft de info van de verbinding aan dat 'ie een goede verbinding heeft, maar internet kom ik dan niet op... Oorzaak: onbekend........
Andere optie is de speedtouch als DHCP te gebruiken en de linksys in bridge te zetten
Bedoel je 'router' ipv 'gateway'? Zo nee, wat moet ik hiervoor aanpassen?
Denk er aan dat je de scopes van de linksys en de speedtouch niet zo hebt staan dat deze elkaar kunnen hinderen door overlap.
Scopes?

Verwijderd

Met scopes bedoel ik de de DHCP scope van de speedtouch en die van de linksys.
Je moet ook geen vast IP adres in je pc zetten, maar een reservering maken binnen je DHCP scope van de linksys, zodat deze pc altijd hetzelfde IP adres krijgt. (zie de help van je linksys)
De reden dat je nu geen internet hebt met een vast IP (wat wel kan in jouw situatie, maar ik zou een reservering laten prefereren) kan zijn dat je te weinig hebt ingevuld in je TCP/IP config. Je moet een ip nr ingeven en een subnet mask die in het bereik van je linksys zit.Tevens moet je als dafault gateway en dns server het lan ip van je linksys opegeven
Frimware en kabel of draadloos maakt hier niets uit.
Bridge heeft een andere functie als router. De DHCP is dan uitgeschakeld en zorgt er alleen voor dat de aangesloten PC's toegang krijgen tot de, in jouw geval, speedtouch

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 12:48 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Als je in dd-wrt het aantal connecties gewoon omhoog gooit, kan je er vergif op nemen dat je router vastloopt.
Naast het ophogen van het aantal connecties dien je ook de connectietijd te verlagen.

Verder is een vast ip met dd-wrt opzich niet nodig, aangezien hij een pc telkens weer het zelfde ip toewijst.
Twee apparaten met nat achterelkaar (speedtouch en je router) is ook niet echt een handige combinatie.
Kijk eens of je je speedtouch niet gewoon als brigde in kan stellen.

[ Voor 43% gewijzigd door job op 21-07-2006 12:54 ]

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
Da's dus 't gekke. TCP/IP instellingen zoals ik ze erin gezet had:

IP 192.168.1.100
subnet 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1
DNS 192.168.1.1 (meen ik).

En dan doet hij het niet.

Edit
Verder is een vast ip met dd-wrt opzich niet nodig, aangezien hij een pc telkens weer het zelfde ip toewijst.
Dat doet 'ie dus niet. Krijg afwisselend 147 en 149 toegewezen (terwijl op linksys firmware alleen 100 toegewezen werd...)
Twee apparaten met nat achterelkaar (speedtouch en je router) is ook niet echt een handige combinatie.
Kijk eens of je je speedtouch niet gewoon als brigde in kan stellen.
zoals ik zojuist (al voor de linksys) vroeg: wat wordt daar precies mee bedoeld (die bridge) en hoe doe je dat?

[ Voor 61% gewijzigd door AllSeeyinEye op 21-07-2006 13:03 ]

• job

job

Als je inlogt in je speedtouch, dan zou je daar een optie moeten vinden waarmee je de router in bridged mode zet.

Lang geleden dat ik in een speedtouch heb zitten neuzen, maar je moet echt zoeken naar een optie waarmee je kan schakelen tussen router en bridge.
Routert je modem, dan deelt die ip adressen uit en schakelt het modem Nat in.
Staat de modem in bridge mode.. dan doet die niets anders dan al het verkeer doorgeven naar het aangesloten apparaat.

[ Voor 25% gewijzigd door job op 21-07-2006 15:30 ]

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
job schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:29:
Als je inlogt in je speedtouch, dan zou je daar een optie moeten vinden waarmee je de router in bridged mode zet.

Lang geleden dat ik in een speedtouch heb zitten neuzen, maar je moet echt zoeken naar een optie waarmee je kan schakelen tussen router en bridge.
Routert je modem, dan deelt die ip adressen uit en schakelt het modem Nat in.
Staat de modem in bridge mode.. dan doet die niets anders dan al het verkeer doorgeven naar het aangesloten apparaat.
Helder. Dan dus wel de 'line out' van het modem aansluiten op de 'line in' van de router, toch? En dus niet op een van de (4) LAN poorten.
Houdt dat ook in dat er (nooit) poorten in het modem geopend hoeven te worden?

Update 22-7-2006

Na een ochtendje proberen het modem uiteindelijk weer in de 'standaard' NAT modus gezet. Blijkt dat als op bridge staat, geen internet wordt doorgegeven aan de router....

Werkt nu overigens wel allemaal weer soepeltjes.

Waar ik wel mee zit: utorrent noch bitcomet halen de snelheden die ik met de linksys firmware in de router had. Aangezien het modem weer op dezelfde instellingen staat als wat 'ie stond, ga ik er vanuit dat dit een probleem is van DD-WRT.
Op advies van de in-menu-help heb ik de max connections verhoogd naar 4096 en de tcp/udp timeouts naar 120 verlaagd. Helaas mag dit niets baten.
Iemand wel utorrent goed aan de praat? En welke instellingen hanteer je dan in DD-WRT? (en in utorrent, daar heb ik upnp uitgezet en een vaste poort, die poort is van het modem geforward naar de router en van de router naar de pc).

[ Voor 37% gewijzigd door AllSeeyinEye op 22-07-2006 12:47 ]

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
en een schopje!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Topicstarter
nog 1 schopje dan...........

• job

job

Je zou eens kunnen kijken op het dd-wrt forum.
misschien dat er daar iemand is die weet hoe het probleem op te lossen is.

Je zou ook natuurlijk weer terug kunnen gaan naar een originele linksys firmware.

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

VonFoX

Las noches de Diciembre

Heb ook dd-wrt op een v5,en utorrent werkt! Maar inderdaad wordt internet dan erg traag, maar de router reset tenminste niet zoals met de originele firmware ...

Yo.

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Al geprobeert om de linksys als switch in te zetten?

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:39:
[...]
Iemand wel utorrent goed aan de praat?
Nope, wel Azureus met een WRT54GL....

Administration -->> Management: IP Filter Settings (adjust these for P2P)
Maximum Ports: 4096
TCP Timeout (in seconds): 90
UDP Timeout (in seconds): 90

Applications & Gaming -->> Port Range Forwarding: Forwards
Application Start End Protocol IP Address Enable
Torrent iMac 44209 44209 Both 172.26.0.13 X
Torrent eMac 38609 38609 Both 172.26.0.17 X

Zowel de iMac als de eMac downloaden @ max... :)
VonFoX schreef op zondag 23 juli 2006 @ 17:27:
Heb ook dd-wrt op een v5,en utorrent werkt! Maar inderdaad wordt internet dan erg traag, maar de router reset tenminste niet zoals met de originele firmware ...
Van traagheid of reboots geen last,...
Maar dat zal oa. ook komen door dat de v5 maar 8MB RAM en 2MB flash heeft, waardoor je alleen de DD-WRT micro kunt draaien... Behalve meer RAM en flash draai ik ook nog eens de DD-WRT special, waar QoS (Quality of Service) in zit. QoS zal zeker ook helpen (denk ik).

Overzicht: WRT54G / WRT54GS / WRT54GL / WRTSL54GS Hardware revisions

[ Voor 36% gewijzigd door Hexley op 23-07-2006 18:04 . Reden: Reactie: VonFoX ]

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Zelfs met Linux blijft de v5 een kut router :(
Het is alleen iets beter dan met de originele firmware.

Ik ga iig een andere router kopen, en deze verbranden. })

Yo.

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

VonFoX schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:23:
Zelfs met Linux blijft de v5 een kut router :(
Het is alleen iets beter dan met de originele firmware.

Ik ga iig een andere router kopen, en deze verbranden. })
Tja als je op de site / het forum gekeken had, wist je dat natuurlijk al... ;)
The WRT54G/GS v5-v6 is supported only by the micro build, so if buying a new router you should not choose this. The WRT54Gv7 is not supported. A list of supported routers can be found here.

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• dikkechill
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Gebruik de patch van http://www.lvllord.de/?lang=en&url=downloads voor je tcpip.sys. Hierin wordt het aantal 'half open' connecties door SP2 van windows gelimiteerd.
Op het moment dat in utorrent het aantal half open connecties hoger is dan de limiet in windows (default is 10), kan je geen nieuwe connecties openen. Resultaat, het idee dat je internet plat ligt.

Limiet van 100 met de patch (en een lagere waarde in utorrent), geeft voor mij prima resultaten met dd-wrt v23 sp1 (met 4096 Maximum Ports, timeout 600 voor tcp en udp).

Wat eventueel een probleem nog een probleem kan zijn als je 'dubbel NAT' gebruikt, is dat het geheugen van je speedtouch vol loopt met gecachede verbindingen.
(zie ook http://www.utorrent.com/f...ksys_WRT54G_GL_GS_routers en http://www.utorrent.com/f...to_have_problems_with_P2P)

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Geinfecteerd met backdoor.virkel.a ... :(

EvID4226Patch.exe Geïnfecteerd Backdoor.Virkel.A

Hmm: Recent false virus-notifications.

Maar de duitse versie wordt niet herkend als virus ...

[ Voor 27% gewijzigd door VonFoX op 26-07-2006 20:25 ]

Yo.

• dikkechill
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
VonFoX schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 20:15:
[...]

Geinfecteerd met backdoor.virkel.a ... :(

EvID4226Patch.exe Geïnfecteerd Backdoor.Virkel.A

Hmm: Recent false virus-notifications.

Maar de duitse versie wordt niet herkend als virus ...
Zie ook http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=108457 en http://www.lvllord.de.
Sommige antivirus programma's detecteren dit blijkbaar als iets slechts, omdat het het aantal gelijktijdige mogelijke 'halfopen' connecties verandert. Microsoft had deze 'feature' er juist ingezet om de snelheid waarmee worms zich verspreiden en de overlast van het scannen wat terug te dringen. Voor p2p applicaties vormt het echter een bottleneck.

Je kan trouwens zien in je logs (event viewer/system) of er 4226 meldingen staan. Zo ja, dan kan de patch een uitkomst bieden.
Pagina: 1