Tempo Technics cassettedeck wisselt soms, hoe oplossen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 09:27
Ik heb een oud Technics (M250) cassettedeck staan, wat soms (minder dan eens per 10 minuten) van tempo wisselt. Hij gaat ineens een stukje (rond de 5%) trager draaien, waarna 'ie blijkbaar heel langzaam aan (niet hoorbaar) weer naar het juiste tempo gaat.

Is dit op de een of andere manier op te lossen? Ik zat zelf te denken aan een "ruisende" potmeter, maar ik kan geen potmeter vinden die het tempo regelt. (Een zoektocht op internet levert bij andere types op dat 'ie op de motor zou moeten zitten, maar daar zie ik niks - wel een raar rondje van ik denk koolstof wat verbrokkelt als ik er met een schroevendraaier op druk).

Overigens: Op de plek waar 'ie staat is het nu ruim 30 graden, kan dat de oorzaak zijn?

Ik ben begonnen aan het "project" om al mijn oude bandjes eens op DVD's te gaan zetten. Ik heb een 2de-hands tapedeck gekocht, met makkelijk verstelbare kop, en ik heb een software Dolby B decoder. Kortom: Top geluidje, behalve het wisselende tempo dan :-(

[ Voor 9% gewijzigd door Specy op 21-07-2006 04:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74431

Hmz ken wel een quartz gestuur ding wezen.
Na verloop van tijd gaan die raar doen maar meestal langzamer of harder en niet af en toe.
Zal een aan een kennis van mij vraagen die rommeld al 30 jaar met eh "iets oudere audio apparatuur" :P
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinanzeigen.f-knieper.de/bild-auktion/0283.jpg
Je kan ook eens probeeren om het bandje eerst helemaal heen en weer te spoelen, maar dat heb je denk al geprobeerd.
Kan wezen dat de tape te strak loopt.
Als er een opening zit in de aandrijf motor zou je ook eens wat contact spray kunnen probeeren.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 74431 op 21-07-2006 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Is het een direct aangedreven exemplaar of eentje met een snaar ? die snaartjes gaan op een gegeven moment een beetje slippen en dat kan best erger worden als het warm is..

Afhankelijk van wel bandje je dan gebruikt en het gedeelte dat je af probeert te spelen zal de kracht die de speler moet leveren een beetje varieren.. met een versleten snaartje krijg je dan dit soort effecten..

ruisende potmeter lijkt me stug.. niet in dit soort circuits..

maak eens een foto van dat rare rondje !?

[ Voor 29% gewijzigd door redguy op 21-07-2006 07:25 ]

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Is je aandrukrol nog goed? Klinkt als een rotte aandrukrol namelijk. Er zit zo te lezen wel een potmetertje in de motor (achter dat zwarte rondje aan de achterkant), maar ik heb nog nooit problemen gehad daarmee. Meestal scheidt de hele motor er gewoon mee uit. ;)

Nee, ik denk dat het je aandrukrol is; dat rubber wieltje onderin het loopwerk.
De aandrukrol drukt de tape op een spindel (klein staafje onderin), die de band voorttrekt. Het enige wat de getande spindels in het midden doen is het exces aan band op de spoel rollen; ze zijn te onnauwkeurig om een goed verloop van de band te garanderen. De sensor op de getande spindels zorgt ervoor dat de band niet "opgevreten" wordt als er wat met die spindels aan de hand zou zijn.

Een rotte aandrukrol herken je aan een duidelijke verkleuring en vaak ook een verdikking van het rubber.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaj. op 21-07-2006 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-07 22:01
Het is dan iig de moeite waard om de aandrukrol en de spindel (noemen ze zo'n ding niet kapstanas..?) met een wattenstaafje gedrenkt in alcohol schoon te maken. Kan voor de koppen overigens ook geen kwaad, wordt het geluid misschien nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175053

Casettebandjes is alweer een tijdje terug, maar is het niet zo dat sommige bandjes waar extra veel op kon niet helemaal goed werken op sommige decks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tinuz___ schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:22:
Het is dan iig de moeite waard om de aandrukrol en de spindel (noemen ze zo'n ding niet kapstanas..?) met een wattenstaafje gedrenkt in alcohol schoon te maken. Kan voor de koppen overigens ook geen kwaad, wordt het geluid misschien nog beter.
^^^ Met stom. Met name die (rubber!) aandrukrollen willen nog wel eens een hoop troep bevatten qua metaaldeeltjes. En de rest met alcohol schoonmaken kan ook geen kwaad. Ik heb ooit eens zo'n cleaning tape gehad (ligt nu ergens in een la te rotten), maar ervaring is dat met alcohol nog echt steeds het beste werkt. Ik gebruikte gewoon spiritus...da's 85%, werkt prima :)
Anoniem: 175053 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:32:
Casettebandjes is alweer een tijdje terug, maar is het niet zo dat sommige bandjes waar extra veel op kon niet helemaal goed werken op sommige decks?
Met tapes van 90 minuten was er geen problem. Je had heel vroeger wel tapes van 120 minuten, alleen om dat op de zelfde rol te krijgen moest de tape dunner zijn. En dat wilde idd wel eens voor problemen zorgen (tapes die vastliepen, tape die zichzelf opvrat, etc). Gelukkig kwam toen de opmars van de CD - tegelijk met de TDK SA-90 die o.m. bij de Videotheek / CD-verhuur verkocht werd :Y)

[ Voor 1% gewijzigd door The Eagle op 21-07-2006 11:44 . Reden: Werd schrijf je niet met dt :( :P ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:56
Is je tape niet gewoon oud en her en der wat uitgerekt?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
Ok, ik heb nog eens wat metingen gedaan en naast de soms optredende snelheidswijzigingen bleek 'ie ook al een klein beetje jengel te hebben. Bij muziek niet hoorbaar, maar goed, ik wil 200 tapes gaan omzetten, en dan moet het toch helemaal goed klinken :-)

De meeste tips die hier boven staan (schoonmaken, meerdere tapes, heen en weer spoelen e.d.) had ik al uitgevoerd, maar dat hielp niet echt. Verder bleken de snaren nogal uitgelubberd te zijn, en hangen ze volgens mij te los (mogelijk was dat de oorzaak).

Omdat er dus meerdere problemen waren heb ik maar een andere gekocht bij de Kringloopwinkel. Weer een Technics -> Geluid is weer prima, kop is weer verstelbaar, en nou jengelt 'ie helemaal niet (zelfs niks te horen met een test-pieptoon).

In ieder geval bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Btw: Wat voor dolby software is dat eigenlijk.Ik heb met 500 tapes te maken, met dolby-b en c opgenomen, een software matige dolby decoder lijkt me uitermate handig :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
Blobber, ik zal 'm morgen op mijn site zetten. (Nu even geen tijd ervoor). Hij doet het in ieder geval prima - en er zitten wat meetfiltertjes in om de Dolby-settings precies te calibreren, wat voor erg goed geluid zorgt (als de cassette wat dof is of zo dan kun je dat meten en voor toepassing van het Dolby-filter fixen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Specy schreef op zondag 23 juli 2006 @ 20:49:
Blobber, ik zal 'm morgen op mijn site zetten. (Nu even geen tijd ervoor). Hij doet het in ieder geval prima - en er zitten wat meetfiltertjes in om de Dolby-settings precies te calibreren, wat voor erg goed geluid zorgt (als de cassette wat dof is of zo dan kun je dat meten en voor toepassing van het Dolby-filter fixen).
Dat klinkt goed :9~ , ik ben razend nieuwsgierig, ik zal je mijn bevindingen uiteraard doorgeven zodra ik een paar tapes getest heb.. :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Euhhhh... :?
Je wilt een zo goed mogelijk geluid en gaat vervolgens zelf de kop lopen verstellen (op het gehoor???)
Als iets er voor zorgt dat je geluid slechter wordt is het wel door lukraak zelf zonder meetapparatuur aan de kop te gaan zitten draaien.

Verder is de uitwisseling van Dolby dusdanig slecht dat je ook hier kwaliteitsverlies hebt, Dolby werkt het beste als je het met hetzelfde deck opneemt en afspeelt.
Bij afspelen op een ander deck treedt al verlies op. Soms zelfs op exact hetzelfde type deck maar dan een ander exemplaar ervan.

Maargoed, het zijn maar cassettebandjes, zo denk ik er dan over. Als je er een zo goed mogelijk geluid uit wilt halen is dit iig niet de manier!

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
Nou ja,

- Kop op gehoor verstellen gaat op zich goed: Je kunt 'm erg nauwkeurig instellen (met name als je een mono opname met veel hoge tonen pakt en dan de versterker op mono zet, dan worden alle effecten van een verkeerd afgestelde kop zeer duidelijk hoorbaar). Het probleem is meer dat als je het bandje bijvoorbeeld terugspoelt, de "botsing" bij het bereiken van het begin van het bandje al weer voor een afwijking kan zorgen. (Oplossing: Vlak voor het begin op "stop" drukken, of eerst terugspoelen, dan pas kop instellen, en dan weer terugspoelen).

- Mijn oorspronkelijke deck is kapot, ik heb het nog wel staan en ik kan het gebruiken, maar ik moet met een schroevendraaier erin poken totdat 'ie begint te draaien, en 'm dan vasthouden. (En dat ga ik niet voor 200 bandjes doen...). De kop staat nog wel hetzelfde, zodat ik nu pieptoontjes kan opnemen en die op het deck waarop ik afspeel weer kan afspelen en dan op de computer doormeten. Vervolgens gebruik ik die software dolby B decoder, die dan zeer nauwkeurig getuned is.

Eén van de calibratiestappen is een opname van een testsignaal met Dolby B maken op het oorspronkelijke deck, dan op het nieuwe afdraaien zonder Dolby, en dan in de software aan wat knopjes draaien totdat een bepaalde meting een constant signaal geeft. Als dat zo is wordt de Dolby encoding precies opgeheven.

Dat zou je dan voor elk type bandje een keer moeten doen.

Morgen meer!

[ Voor 6% gewijzigd door Specy op 24-07-2006 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Specy was mij voor zie ik nu pas (dubbelpost) :)

[ Voor 139% gewijzigd door blobber op 24-07-2006 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
http://www.hansvanzutphen.com/dolby_b_remover/

Afbeeldingslocatie: http://www.hansvanzutphen.com/dolby_b_remover/dolby_b_remover.gif

Ik moet nog 1 calibratiegeluidje toevoegen, dat zal ik er morgenvroeg wel bij zetten.

Voor nu: Download de .EXE en install 'm. Open de Plugin vanuit Winamp, klik linksboven op "ON" om 'm aan te zetten, en speel een beetje met de "pc recording volume" slider om het verschil te horen. (Slider hoog = opname is bij samplen op PC flink versterkt, dus Dolby zal 'm veel doffer maken. Slider laag = opname is bij samplen op PC verzwakt, Dolby doet bijna niks.)

Omdat Winamp een buffer gebruikt duurt het na het aan of uit zetten enkele seconden voor je een verschil hoort.

Calibratie stap 1: Frequentiebereik-calibratie
Deze stap zorgt ervoor dat bijv. dof geworden bandjes toch weer meer hoge tonen krijgen. (Dat gaat dan wel ten koste van extra ruis). Deze stap kan evt. worden overgeslagen als je zeker weet dat je recorder en bandje in zeer goede staat zijn.

Neem op de cassetterecorder waarop de oorspronkelijke opname gemaakt is (indien nog mogelijk) het geluid van de file "Calibrate frequency response.mp3" op, ZONDER Dolby. Volume maakt niet veel uit, als het maar niet te hard (vervorming) of heel erg zacht is.

Vervolgens speel je deze af in de recorder die je gaat gebruiken om de opname naar de computer om te zetten (ook weer zonder Dolby). Dit sample je, en die sample open je in Winamp. Vervolgens speel je met de equalizer sliders van de plugin (die aangezet moet zijn) tot de oranje "Dolby input volume"-meters (midden van het scherm) een constant volume aangeven voor alle frequenties. (Het blauwe vlak geeft steeds aan welke toon gespeeld wordt.)

Calibratie stap 2: Volumecalibratie
Voor een correcte werking van de Dolby B remover is het zeer belangrijk dat het volume waarop Dolby B begint te werken precies bekend is.

Neem het geluid "Calibrate volume.mp3" op op het oorspronkelijke cassettedeck, met Dolby B AAN. Neem niet te zachtjes op, zorg dat het volume-bereik van het deck grotendeels gebruikt wordt.

Vervolgens speel je deze af in de recorder die je gaat gebruiken om de opname naar de computer om te zetten, ZONDER Dolby. Dit sample je, en die sample open je in Winamp. Zet in de Dolby B Remover plugin "Display 2 kHz tone volume" (rechts in het midden) aan. Er verschijnt nu een extra display met daarin een donker en een licht gedeelte. Speel de sample herhaaldelijk af, en speel met de "pc recording volume" slider totdat de lijn (bij opgaand volume) zo vlak mogelijk is (zonder grote bulten). (Bult: Hij staat te laag. Dal: Hij staat te hoog).

(De geluidsfiles worden geïnstalleerd in de Winamp plugins directory, gewoonlijk C:\Program Files\Winamp\Plugins)

[ Voor 90% gewijzigd door Specy op 25-07-2006 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Zo, dat ziet er goed uit.Ik ga hem morgen meteen testen :9~
Wel jammer dat mijn oorspronkelijke decks al zo'n 8 jaar geleden ter ziele zijn gegaan, ik heb nu een pioneer uit de kringloopwinkel wel een toppertje, maar ik zal nu op het gehoor alles in moeten stellen :)
Thanks, mooi stukje progwerk hoor _/-\o_

[ Voor 61% gewijzigd door blobber op 25-07-2006 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
Voor met de hand instellen zit er ook wel iets in:

Rechts is een window waar het gemiddelde volume van 8 frequentiebanden over een bepaalde periode wordt weergegeven. Zoek een paar mono-opnamen en stel alles zo in dat de beide kanalen gelijk zijn (geen blauwe of rode gebieden).

Zoek vervolgens een opname van muziek die op het einde steeds zachter wordt zonder dat er iets verandert (zoals bij veel oudere muziek het geval is). Zet bovenin "CONSTANT VOLUME" aan, dan speelt 'ie alles op hetzelfde volume af. Ga met de "pc recording volume" slider spelen, tot je een setting vindt waarbij de muziek als 'ie zachtjes is hetzelfde klinkt als wanneer 'ie hard is. (Zachte muziek te schel = slider moet naar boven, te dof = slider moet naar beneden).

Vraagje: Is jouw ervaring ook dat het linkerkanaal vaak iets doffer en zachter is dan het rechter? Als ik een nieuwe opname maak is dat niet zo, maar bij vrijwel alle oude opnamen die ik uit de kast pak wel. Is dat misschien slijtage omdat dat spoor dichter bij de buitenkant van het lint zit of zo?

[ Voor 9% gewijzigd door Specy op 25-07-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Specy schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 15:45:
Vraagje: Is jouw ervaring ook dat het linkerkanaal vaak iets doffer en zachter is dan het rechter? Als ik een nieuwe opname maak is dat niet zo, maar bij vrijwel alle oude opnamen die ik uit de kast pak wel. Is dat misschien slijtage omdat dat spoor dichter bij de buitenkant van het lint zit of zo?
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, is in het begin ff zoeken, maar ik denk dat het na een paar tapes wel gaat wennen :)
Ik heb precies hetzelfde met de kanalen, zelfs als ik hem verstel met een schroevendraaiertje, blijft één van de kanalen (het linker idd) altijd doffer klinken, echter alleen bij de wat oudere tapes.Ik vermoed ook dat het te maken heeft met het feit dat de tracks voor het linker kanaal aan de buitenkant van de tape zitten, die toch meer aan slijtage onderhevig is als de binnenkant.

[ Voor 32% gewijzigd door blobber op 25-07-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
blobber schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:30:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, is in het begin ff zoeken, maar ik denk dat het na een paar tapes wel gaat wennen :)
Het instellen van het volume hoef je in principe maar 1 keer te doen, zou voor alle tapes (min of meer) hetzelfde moeten zijn.

Ik denk dat ik de "relative to left channel" ga vervangen door een "relative to right channel", omdat dat dus blijkbaar beter als basis gebruikt kan worden.

Hoe is het geluid wat je eruit krijgt?

Overigens nog een paar tips:
- Gebruik liever geen MP3's, of zorg er anders tenminste voor dat het frequentiebereik tot minimaal zo'n 20 kHz loopt. Als je wilt comprimeren, gebruik dan bijv. Flac.
- Bewaar de oorspronkelijke (niet-gecorrigeerde) opnamen, en niet de output van deze plugin. Het is nog een beta-versie, nieuwere versies zouden best beter kunnen werken, en bovendien kun je dan altijd bij het afspelen de calibratie wijzigen.

[ Voor 30% gewijzigd door Specy op 25-07-2006 22:55 ]

Pagina: 1