Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://images.panasonic-europe.com/FZ50-k_slant_wb.jpg
  • 10,1 megapixel
  • 1/1.8" sensor
  • 12x zoom (35-420mm)
  • extra zoom tot 21,4x (3 MP)
  • 2.0" kantelbaar LCD (resolutie 207.000 pixels)
  • Zoom en focus-ring
  • Venus Engine III
  • ISO100 - ISO1600 (ISO3200 geinterpoleerd)
  • Intelligente ISO controle
  • Beeldstabilisatie
  • 848x480/30fps film mode
  • Grootte: 141 x 86 x 142mm
  • Gewicht: 734g
Volledige specs

Beschikbaar in september voor $650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Imo ZEER domme move van Panasonic om de resolutie op te drijven

De FZ-30 had op hogere ISO's en in low light best enorme last van noise.
Nu steken ze er een verbeterde noise remover in, maar gaan ze meer MP uit hetzelfde CCD halen wat in feite mekaar sterk tegenwerkt. Ook ISO's tot 1600 supporten terwijl ISO400 op de FZ30 al rampzalig onbruikbaar was is klinkklare onzin in mijn ogen.
Het slechtere LCD scherm vind ik persoonlijk ook geen doen.
De enige feature die ik écht een meerwaarde en verbetering tov de FZ-30 vind is de intelligente hotshoe. Voor een camera van zijn kaliber vind ik het op mijn FZ-30 best een gemis dat ik er enkel een 'domme' slave flitser op kan monteren. Uiteindelijk geen ramp, vermits ik nog een oud pentax flashje had liggen dat mij nu gratis die extra flitskracht voor nightshots geeft, maar toch was een moderne hotshoe wel wenselijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind het op papier ook geen succesnummer... Inderdaad die onnodige resolutieverhoging en daarbij de lens vanaf 35mm. Hoe die nieuwe Venus-engine omgaat met hogere ISO-standen is nog even afwachten, maar ik denk dat Panasonic zich hier gemakkelijk vanaf heeft gemaakt.
10.1 MP, 12x zoom (liever nog 21.4x), ISO 1600 zijn wel termen die goed klinken bij de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dan ziet deze concurrent er op papier beter uit: Fujifilm S6500fd met "face detection technology"

[ Voor 6% gewijzigd door kdekker op 21-07-2006 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07 17:43

Praetextatus

the dutch_paki

quote van panasonic website: The DMC-FZ50 boasts a 10.1-megapixel high resolution CCD for its image sensor and Venus Engine III for the image processing LSI, making it possible to record a image at max. ISO 1600 high sensitivity setting at full resolution. Furthermore, by dramatically reducing the noise levels that challenged its predecessor, the DMC-FZ50 is able to capture 10.1-megapixel full resolution images even in high sensitivity recording.

Ze waren klaarblijkelijk op de hoogte van de teveel aan noise in zijn voorganger: FZ30!

Blijkbaar hebben ze dus wel iets aan de noise gedaan. Het lijkt mij best voorbarig om conclusies te trekken voordat iets zelfs maar getest is. :) Marketing genuezel heeft er ook mee te maken, maar toch wacht ik af. Klinkt wel goed eigenlijk, alleen de lens vanaf 35 mm vindt ik wel jammer. :(
Voor de rest wil ik wel een vergelijking zien tussen deze en de S9500 :)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Ik heb zelf de FZ-30 en het probleem met noise ligt vooral aan de gebruikte sensor. Nog 2MP meer daar uit persen moet dat echt rampzalig maken, en dan ook nog eens tot ISO1600 gaan als ISO400 op de voorloper al rampzalig was. Dat compenseer je niet zomaar met een andere image processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-07 19:45
Dat ziet er veelbelovend uit zeg:
http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=19254368
en hier om meteen naar de officiele samples te gaan:
http://panasonic.co.jp/pa.../gallery/models/fz50.html

Ongelofelijk zeg. Ze staan al bekend om hun mega-ruis en toch frotten ze weer meer pixels op een sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
zoom en focusring zijn daarentegen wel ideaal. Geeft toch wel wat meer snelheid/precisie en controle.
Dat mis ik toch eigelijk wel op de compactjes.

edit: net effe de samples gekeken, maar dit had net zo goed 2 of 3 megapixels kunnen zijn... wat een lelijke artifacts zeg... vooral die eerste foto van die meid. als je dan op 100% kijkt naar haar ogen/wimpers.

[ Voor 43% gewijzigd door abrakadaver op 21-07-2006 16:01 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
abrakadaver schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:55:
zoom en focusring zijn daarentegen wel ideaal. Geeft toch wel wat meer snelheid/precisie en controle.
Dat mis ik toch eigelijk wel op de compactjes.
dat heeft zen voorganger de FZ-30 ook. Eigenlijk IS dit gewoon een FZ-30, maar met meer MP uit het CCD geperst en wat nieuwe software er in

[ Voor 23% gewijzigd door Desolation Angel op 21-07-2006 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Ik ben heel beniewd naar de prestaties maar ik vrees dat er teveel ruisonderdrukking wordt toegepast.
De TZ1 (Panasonic DMC-TZ1: kleinste superzoom camera) gebruikt ook de Venus Engine III om ruis tegen te gaan maar de resultaten zijn niet echt spectaculair te noemen. Hoger dan ISO400 is niet echt bruikbaar. Review TZ1

Maar wellicht kan de ruisonderdrukking verminderd of zelfs uitgeschakeld worden (in RAW mode).

Hoe dan ook, de FZ50 koop je voornamelijk voor het gigantisch telebereik (420mm + 10MP). Daar heb je toch al een serieuze dSLR voor nodig om dat te evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Twister336 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:27:
Maar wellicht kan de ruisonderdrukking verminderd of zelfs uitgeschakeld worden (in RAW mode).
Ben bang dat de beeldkwaliteit >ISO100 dan helemaal om te huilen is.
Hoe dan ook, de FZ50 koop je voornamelijk voor het gigantisch telebereik (420mm + 10MP). Daar heb je toch al een serieuze dSLR voor nodig om dat te evenaren.
Valt wel mee. Een 350D + 70-300IS en je hebt 480mm ter beschikking... bruikbaar tot ISO1600, dus ook als het een keer niet zo zonnig is als de laatste weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-07 04:00
(jarig!)
Voor zover ik weet heeft dpreview.com de eerste FZ50 review: Highly Recommended (just). Toch weer het noise verhaal jammer genoeg, maar verder een prima camera.

[ Voor 32% gewijzigd door nadroJ op 09-09-2006 11:20 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Inderdaad weer jammer van de slechte ruisonderdrukking.
Sinds ik de ruisonderdrukking van mijn FZ7 op 'low' heb gezet zijn mijn foto's merkbaar scherper geworden.
Bij DPReview merken ze terecht op dat Panasonic beter een optie geeft om de ruisonderdrukking volledig uit te schakelen bij al hun FZx camera's.
Software zoals Noiseware en Neat Image zijn gewoon veel beter in het wissen van ruis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The FZ50 answers several of the minor quibbles we had with the FZ30 (better access to ISO and WB, proper raw conversion software in the box, more flexible screen positioning) and adds some useful new features (TTL hot shoe, custom modes, function menu). It also retains all that put the FZ30 head and shoulders above the rest of the super zoom pack and made it the nearest thing you could get to a DSLR without actually using one.
(vooral laatste regel)

Als ik zo de review lees op dpreview is hij erg tevreden over de camera. Als ik het goed lees de beste non-dslr superzoom camera. Inderdaad erg jammer dat ze perse 10 mp op het verkoopkaartje willen hebben staan. Zelf vind ik 5/6 mp voor ruim de meeste situaties goed genoeg. Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit als je de camera op 5/6 mp zet? Heeft dit goede invloed op de hoeveelheid ruis?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
De lichtgevoelige elementen blijven erg klein dus je houdt relatief veel ruis.

Misschien nog veel vervelender is het gebrek aan groothoek.

[ Voor 31% gewijzigd door martijn_tje op 12-09-2006 14:21 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, kijkend naar de prijs van deze cam en naar de prijzen van DSLR-camera's, vin dik dit een vrij duur ding. Het is wel zo dat je voor een DSLR met een dergelijke lens wat meer kwijt bent, maar als je goed kijkt naar bijv. een D50 met een mooie lens, lig je al niet eens meer zo heel ver uit de buurt.

Zoals eerder ook al gezegd in dit topic, ze hadden we wat aan de ruis-reductie mogen doen, zoals een andere sensor ofzo ;) Daar ligt toch denk ik wel een groot verbeterpunt voor de Lumix camera's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook aan een D50 gedacht. Denk(weet eigenlijk wel zeker) dat de kwaliteit foto's hier beter van zal zijn. Het grote nadeel is dat je voor het zelfde (wel betere groothoek!) zoombereik met 2 lenzen moet lopen en ze moet verwisselen. Dit vind ik samen met de extra prijs niet gerechtvaardigt voor mijn eigen situatie. Maar goed ik ben dan ook geen "Die Hard", meer een point en shooter die net wat extra wil. Wel is mijn gevoel dat deze camera beter (wel stuk groter!) is dan de canon S3, welke ik ook overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 08:13:
Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit als je de camera op 5/6 mp zet? Heeft dit goede invloed op de hoeveelheid ruis?
Dat zou ik ook wel eens willen weten!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Als je de camera op 5/6 mp zet gebruikt hij in ratio een kleiner gebied van de CCD chip. Dus dat maakt niks uit helaas. Blijkt niet zo eenvoudig te realiseren had ik ergens gelezen. Iemand een bron?

• Twister336
  • Niet online
Als de zoom onder de 12x blijft zal de volledige sensor worden gebruikt. Er worden dan gewoon pixels samengevoegd. In principe zal dit geen effect hebben op het ruisniveau omdat, zoals martijn_tje terecht opmerkt, de lichtgevoelige elementen even klein blijven.
Maar bij het verkleinen van de resolutie kan wel een sterkere ruisonderdrukking worden gebruikt. Er vallen dan wel meer details weg maar dat is niet erg aangezien die details sowieso wegvallen bij het verlagen van de resolutie.
Dat is ook het principe dat wordt toegepast bij de ISO3200 mode.

Als de zoom boven de 12x gaat, wordt een kleiner deel van de sensor gebruikt. In dat geval blijft het ruisniveau hetzelfde.

Verwijderd

via het forum van dpreview kwam ik dcresource uit. Bij de review van FZ30 zou namelijk wat uitleg hierover staan. Gewoon de resolutie verkleinen maakte eigenlijk weinig uit. Wat zij adviseerde gewoon 10MP foto maken, daar de ruis wegfilteren via software (werkt beter) en daarna resolutie verkleinen. Ook daar zeggen ze dat FZ30 een erg goede camera is. Alleen jammer van de ruis.
Maaar: als ik bv fz50 foto's zie in vergelijking met canon S3 dan heeft de FZ50 minder ruis.
Ik vraag me af of de ruis nou echt wel zo heel appart is in vergelijking met zijn concurrenten. In de vergelijking met fuij s9600 ofzo iets presteert hij naar mijn ogen ook beter. Als je geen SLR wilt kan je volgens mij niet veel beter krijgen??

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
Als je gewoon volledige resulutie schiet en dat in bijvoorbeel photoschop verkleint dan zie je ook ruis afnemen omdat pixels die samen vallen als het ware gemiddeld worden (gaat wel iets ingewikkelder maar hte idee er achter verschilt niet veel). Hierdoor wordt de kleur afwijking van ruis veel kleiner en valt het dus minder op.

Waarschijnlijk dat er ook zo iets gebrueurt als de camera de foto's verkleint.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-07 04:00
(jarig!)
Als je bovendien foto's print op 10x15 zal je toch vrijwel geen ruis zien?! Dat is een klein formaat. Op grotere prints zal je het wel zien lijkt mij, maar ik vraag me af in welke mate en of het storend is.

Sowieso schrijf je zo!

• catchingfire
Leuk leesvoer, "highly recommended" warning : http://forums.dpreview.co...rum=1031&message=19952988

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33

Bob Popcorn

Plop!

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 20:03: Wel is mijn gevoel dat deze camera beter (wel stuk groter!) is dan de canon S3, welke ik ook overweeg.
Dan zou ik niet te hard op je gevoel afgaan ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Verwijderd

Bob Popcorn schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:51:
[...]

Dan zou ik niet te hard op je gevoel afgaan ;)
Het stukje leesvoer is inderdaad wel erg interessant.
Maar als ik op DPreview naar de vergelijking tussen S3 en fz50 zie lijkt fz50 er beter af te komen?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand ook wat voor accesoires je bij deze camera kunt kopen? Ik heb het dan over bijvoorbeeld een groothoekconverter enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hoor. Bij veel internetwinkels staat staat bij elke camera standaard ook een lijst met accesoires. Voor de fz50 hebben ze standaard groothoek/tele en diverse filters. Maar als je de maten/diameter weet kan je evt met een adapter ook van andere merken converters op je panasonic plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Intussen ook een review op DCResource

Conclusie: zeer goede camera maar abominabel slechte ruisonderdrukking.

Gelukkig kun je dat omzeilen door in RAW te schieten en software zoals NeatImage erop los te laten. Dan blijkt zelfs ISO800 heel goed bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Twister336 schreef op maandag 20 november 2006 @ 03:58:
Intussen ook een review op DCResource

Conclusie: zeer goede camera maar abominabel slechte ruisonderdrukking.

Gelukkig kun je dat omzeilen door in RAW te schieten en software zoals NeatImage erop los te laten. Dan blijkt zelfs ISO800 heel goed bruikbaar.
maar om iso800 glad te strijken met een camera die normaal veel ruis produceert ga je wel details verliezen hoor. Kijk eens naar randjes of lijntjes in gezichten.....Tuurlijk is het glad te strijken, maar of het er mooier van wordt is persoonlijk.
Vind het wel een erg goede camera met idd als grote minpunt die ruis.....met een fuji achtige performance op ruis was dit echt een super camera.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:01:
[...]

maar om iso800 glad te strijken met een camera die normaal veel ruis produceert ga je wel details verliezen hoor. Kijk eens naar randjes of lijntjes in gezichten.....Tuurlijk is het glad te strijken, maar of het er mooier van wordt is persoonlijk.
Vind het wel een erg goede camera met idd als grote minpunt die ruis.....met een fuji achtige performance op ruis was dit echt een super camera.
Tja iedere cam heeft ruis ;) Ik ben er toch enorm tevreden van, tot iso400 althans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja iedere cam heeft ruis ;)
Je hebt helemaal gelijk! Maar er zit nogal een verschil tussen fz50 en camera's die beter met ruis omgaan. 100-200 ISO zal het een prima camera zijn!. Maar daarboven is ruis(onderdrukking) gewoon zwaar bovengemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 08:54:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Maar er zit nogal een verschil tussen fz50 en camera's die beter met ruis omgaan. 100-200 ISO zal het een prima camera zijn!. Maar daarboven is ruis(onderdrukking) gewoon zwaar bovengemiddeld.
Alle niet slr camera's hebben veel ruis boven iso 400, de één al wat meer dan de ander.

Vergelijk hier maar eens een 9600 en een fz50 of een 9600 en een d80 bij de barbie photo without flash http://www.lesnumeriques....a2=24&mo2=165&p2=711&ph=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg leuke site om eens camera's met elkaar te vergelijken. Ik vind dat de fz50 er helemaal niet zo slecht afkomt hoor!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:58:
Erg leuke site om eens camera's met elkaar te vergelijken. Ik vind dat de fz50 er helemaal niet zo slecht afkomt hoor!
http://forum.belgiumdigit...read.php?t=127029&page=10

hier staan wat vergelijkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan deze camera binnenkort aan te schaffen.
Nu heb ik twee vragen over SD cards icm deze camera.

Volgens de specs is de camera compatible met normale SD tot 2GB. Daarboven alleen SDHC.
Aangezien andere electronica vaak meer geheugen aan kan dan de specs opgeven, vraag ik me dus af:
Kan deze camera 4GB SD (dus niet SDHC) aan?
Is Sandisc Ultra 2 snel genoeg?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Ik denk wel dat 4GB SD zal werken in de FZ50. Het enige verschil met andere SD kaarten (buiten het verschil in capaciteit) is het bestandssysteem. Dat is FAT32 ipv. FAT16.
De SD(HC) standaard schrijft voor dat SD kaarten FAT16 moeten gebruiken (FAT16 is beperkt tot 2GB) en SDHC kaarten FAT32 dus 4GB SD kaarten voldoen niet aan de standaard maar dat is geen probleem voor de meeste camera's (op voorwaarde uiteraard dat ze FAT32 ondersteunen).

SanDisk Ultra II is snel genoeg voor deze camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je voor de info! Ga de cam volgende week bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 23-07 10:42
Twister336 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 01:35:
Ik denk wel dat 4GB SD zal werken in de FZ50. Het enige verschil met andere SD kaarten (buiten het verschil in capaciteit) is het bestandssysteem. Dat is FAT32 ipv. FAT16.
De SD(HC) standaard schrijft voor dat SD kaarten FAT16 moeten gebruiken (FAT16 is beperkt tot 2GB) en SDHC kaarten FAT32 dus 4GB SD kaarten voldoen niet aan de standaard maar dat is geen probleem voor de meeste camera's (op voorwaarde uiteraard dat ze FAT32 ondersteunen).

SanDisk Ultra II is snel genoeg voor deze camera.
ik denk niet dat dit gaat werken. Als ik de handleiding erop na sla noemen ze sd kaarten tot 2gb en daarboven moet er volgens de handleiding een SDHC kaart geplaatst worden. Het staat echter nogal vaag omschreven dus durf het niet 100% zeker te zeggne.

In de handleiding van de FZ8 staat het wel heel duidelijk dat geheugenkaarten van 4 gb door panasonic niet ondersteunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal dan nog wel ff mn 512 kaartje van mn oude cam gebruiken om te camera te leren kennen.
Aangezien ik pas in december op safari ga en geheugenprijzen meestal snel dalen, koop ik tzt denk ik zelfs 8GB SDHC, om ook wat korte filmpjes te kunnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er aan te denken om deze camera aan te schaffen.
Een vraag:
Ik heb gelezen dat bij elke RAW foto ook een standard Jpeg wordt opgeslagen. Is het ook mogelijk om RAW + fine op te slaan?

Ik heb deze camera inmiddels aangeschaft. Dat kan dus niet.
Prachtige foto's overigens maar binnen valt het tegen (hoge ISO)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo FZ50 gebruikers,

Ondanks dat in dit forum allang niet meer een nieuw bericht is geplaatst doe ik toch een poging om mogelijk een antwoord te krijgen op het volgende;

Mijn vriendin heeft een paar maanden geleden een Panasonic FZ50 aangeschaft (reden ipv spiegelreflex: gebruikersgemak, licht, geen verwisseling van lensen nodig, live view, camera functie etc et). Prima camera in gebruik maar ik vindt persoonlijk de beelden wat flets overkomen in vergelijking tot een spiegelreflex. Lijken ook een wat lichte blauwe waas over te zitten. Instellingen staan op standaard.

Vraag is: wie herkent dit en is er een soort vaste instelling te bedenken die dit oplost zonder handmatig alles aan te passen per keer. (er zijn nl van die momenten dat je je camera direct wilt gebruiken om een speciaal moment vast te leggen)

Dank alvast voor mogelijke adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 21:04

Deathchant

Don't intend. Do!

je hebt dit bericht 2x gepost, 1 hier en 1 in het FZ18 topic. Wat is daar de reden van?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je in je camera misschien de 'image style' aanpassen? Ik ken het toestel niet, maar ik kan bij mijn toestel scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon instellen. Door de verzadiging iets hoger in te stellen springen de kleuren er iets meer uit, met de kleurtoon kun je wellicht de blauwe zweem compenseren. Je kunt ook in sommige bewerkingsprogramma's een standaard actie aanmaken waarbij je verzadiging en kleurtoon aanpast en dit voortaan met één muisklik op alle foto's toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Deathchant
reden is zoals aangegeven; laatste discussie op FZ50 topic was alweer een behoorlijke tijd geleden; had niet verwacht hier een reactie te krijgenm vandaar ook op FZ18. Gelukkig zie ik dat toch ook dit forum nog wordt bekeken:-) Nog mooier als je ook een mogelijk advies hebt op mijn vraag...
Deathchant schreef op donderdag 04 december 2008 @ 13:10:
je hebt dit bericht 2x gepost, 1 hier en 1 in het FZ18 topic. Wat is daar de reden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Henkert; dank voor je goede suggesties! Ik laat mijn vriendin (die de camera het meeste gebruikt) met deze tips even aan de slag gaan. Laat je vanzelfsprekend weten of dit het gewenste reultaat heeft. (Wil het het liefst voor volgende week hebben opgelost, want dan vertrekken we naar India)
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 13:14:
Kun je in je camera misschien de 'image style' aanpassen? Ik ken het toestel niet, maar ik kan bij mijn toestel scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon instellen. Door de verzadiging iets hoger in te stellen springen de kleuren er iets meer uit, met de kleurtoon kun je wellicht de blauwe zweem compenseren. Je kunt ook in sommige bewerkingsprogramma's een standaard actie aanmaken waarbij je verzadiging en kleurtoon aanpast en dit voortaan met één muisklik op alle foto's toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Controleer als eerste of de witbalans op automatisch staat. Daarnaast kun je in het menu ook nog kiezen voor "warme" kleuren als setting, dan zijn je foto's wat minder flets.
Nog een tip: pak de handleiding er ook eens bij en kijk wat de menufuncties zoal doen.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1