Toon posts:

Probleem moederbord door afgebroken elco?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een lange tijd last van het probleem dat mijn Aopen 6800GT i.c.m. mijn Asus p4c800 deluxe niet willen samenwerken want dan krijg ik gewoon geen beeld. Het moederbord werkt gelukkig wel met een andere videokaart. Vandaag een nieuw moederbordje gehaald en ik ging de Asus p4c800 deluxe eraf schroeven en ik keek wat rond op het bord en ik zag dat het moederbord een elco mist net naast een geheugenslot. (Zie foto voor de plaats, foto is niet door mij gemaakt)
Afbeeldingslocatie: http://img58.imageshack.us/img58/1324/elcoji7.jpg

Tot zo ver ik het me kan herinneren heb ik nog nooit de missende elco op het moederbord gezien. Wat ik me nu dus af vraag is; zou dit de oorzaak kunnen zijn van het probleem en is het nog wel veilig om het moederbord aan te schakelen terwijl hij nog een elco mist?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 00:25 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
kan zijn dat ze die in een latere revisie wel hebben gebruikt..

ik ga er ff van uit dat dit plaatje van internet komt en bij het pijltje op jou mobo geen elco zit

Het zou in principe het probleem KUNNEN zijn, maar het hoeft niet. En gevaarlijk is het niet, dunkt mij

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:24:
kan zijn dat ze die in een latere revisie wel hebben gebruikt..

ik ga er ff van uit dat dit plaatje van internet komt en bij het pijltje op jou mobo geen elco zit

Het zou in principe het probleem KUNNEN zijn, maar het hoeft niet. En gevaarlijk is het niet, dunkt mij
Het is een rev 2.00.
Plaatje is niet van mij.
Er zijn wel clipjes te zien op het moederbord...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 00:32 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zie je overblijfselen van een elco? Hiermee bedoel ik afgebroken pootjes of dergelijke? Of ligt er ergens een elco in je kast? Heb je op beide vragen het antwoord nee moeten geven, is er waarschijnlijk niets aan de hand en was het idd een andere revisie of net een ander type nr.

Of jij hebt een hogere rev, dwz de elco gaf daar problemen, de layout kwam beter uit door hem weg te laten/te verplaatsen of het was de moeite/prijs niet waard om hem erop te zetten.

Of jij hebt een latere rev, dwz dat ergens iets net stabieler was door de elco te plaatsen. Waarschijnlijk dan ergens een voltlijn naar je ram of zo? :X

Edit:
Wat bedoel je met klipjes? soldeerpads? Of pootjes die kunnen wijzen op een afgebroken elco?

[ Voor 8% gewijzigd door kluyze op 21-07-2006 00:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:33:
Zie je overblijfselen van een elco? Hiermee bedoel ik afgebroken pootjes of dergelijke? Of ligt er ergens een elco in je kast? Heb je op beide vragen het antwoord nee moeten geven, is er waarschijnlijk niets aan de hand en was het idd een andere revisie of net een ander type nr.

Of jij hebt een hogere rev, dwz de elco gaf daar problemen, de layout kwam beter uit door hem weg te laten/te verplaatsen of het was de moeite/prijs niet waard om hem erop te zetten.

Of jij hebt een latere rev, dwz dat ergens iets net stabieler was door de elco te plaatsen. Waarschijnlijk dan ergens een voltlijn naar je ram of zo? :X

Edit:
Wat bedoel je met klipjes? soldeerpads? Of pootjes die kunnen wijzen op een afgebroken elco?
1. Geen overblijfselen van een elco.
2. De pootjes leken gebogen te zijn.
3. Er ligt geen elco in de kast, dus misschienis het lang geleden dat gebeurd.

-Wat bedoel je met klipjes? soldeerpads? Of pootjes die kunnen wijzen op een afgebroken elco?
Zie 2.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 00:36 ]

• kluyze
  • Niet online
Je zegt dat er geen overblijfselen van een elco zijn, maar toch zeg je dat de pootjes gebogen zijn. Bedoel je dan dat er 2 pootjes (die van een elco zouden kunnen zijn) uit je moederbord steken?
Zo ja dan heeft daar redelijk waarschijnlijk een elco gezeten.

En dan kan enige instabiliteit te wijten zijn aan het feit dat die daar niet meer zit ja.

Misschien is het makkelijker om eens een foto of zo te maken van jou situatie, jou moederbord, indien mogelijk natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 21-07-2006 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:38:
Je zegt dat er geen overblijfselen van een elco zijn, maar toch zeg je dat de pootjes gebogen zijn. Bedoel je dan dat er 2 pootjes (die van een elco zouden kunnen zijn) uit je moederbord steken?
Zo ja dan heeft daar redelijk waarschijnlijk een elco gezeten.

En dan kan enige instabiliteit te wijten zijn aan het feit dat die daar niet meer zit ja.
Ja, ik bedoel dat er 2 pootjes (metalen pinnetjes) uit steken. B)

• kluyze
  • Niet online
Dan zat er inderdaad een elco op ja, ze gaan niet zomaar alleen de pootjes aan het mobo solderen denk ik.

En dan kan het zijn dat daarom je kaart niet goed werkt op het mobo.
Misschien ooit met het in-uitsteken van een ram-latje?

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:43:
Dan zat er inderdaad een elco op ja, ze gaan niet zomaar alleen de pootjes aan het mobo solderen denk ik.

En dan kan het zijn dat daarom je kaart niet goed werkt op het mobo.
Misschien ooit met het in-uitsteken van een ram-latje?
Hmm, ik heb echt totaal GEEN idee van hoe dit gebeurd is... :X :X ;( Ik kan de elco ook niet meer vinden. Hier zijn wat (onduidelijke) foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img47.imageshack.us/img47/3755/p1010003kf5.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img58.imageshack.us/img58/1368/p1010002nw4.th.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 00:49 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
duidelijk afgebroken dus. Zou kunnen dat je vidkaart daardoor niet werkt (weet niet wat voor andere gfx kaart had, maar als die bijv een stuk minder stroom nodig had, dan is het wel te verklaren dat die wel werkte)

je kan er wel een nieuwe op solderen, moet je even een goede condensator vinden en iemand die kan solderen, als je dat zelf niet kan

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:56:
duidelijk afgebroken dus. Zou kunnen dat je vidkaart daardoor niet werkt (weet niet wat voor andere gfx kaart had, maar als die bijv een stuk minder stroom nodig had, dan is het wel te verklaren dat die wel werkte)

je kan er wel een nieuwe op solderen, moet je even een goede condensator vinden en iemand die kan solderen, als je dat zelf niet kan
De vervangende videokaart was een oude 7500PRO (die minder stroom verbruikt dan mijn 6800GT). Ik zal nog wel dingen over de condensator uit pluizen. Maar nu ben ik een e-mail aan het sturen naar Asus. Maar i.i.g. hartelijk bedankt voor de replies.

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord is niet de boosdoener van het probleem met de 6800GT...Want bij het nieuwe moederbord krijg ik alsnog geen beeld! :'( :/ :/

• klaasb84267
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-11-2025
Voeding?

X360: klaasb, Barton 2.5 ghz, 1 gig mem, 6800 LE, 13" Low Radiation CRT

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
6800GT maakt gebruik van extra voeding, maar than again...
zou je zonder voeding aansluiting toch wel video moeten krijgen.

maak je gebruik van AGP of PCI-e?

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Verwijderd

Topicstarter
Jey1982 schreef op zondag 23 juli 2006 @ 02:42:
6800GT maakt gebruik van extra voeding, maar than again...
zou je zonder voeding aansluiting toch wel video moeten krijgen.

maak je gebruik van AGP of PCI-e?
AGP, met een molex erin natuurlijk (anders piept ie en geeft ie geen beeld)... Yep ik zat ook al te denken aan de voeding (zalman 400watt). Zou het niet aan mijn processor liggen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik keek naar de meting van de +12 volt lijn en het laagst gemeten was 11,369 V (niet gestressed) en het gemiddelde was iets van 11,5 V een daarbij was de 6800GT natuurlijk niet aangesloten. De ati 7500PRO was wel aangesloten maar daar hoef ik geen molex in te stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 19:51 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:09

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

11,369 iof 5 is echt slecht. je wil hem echt niet lager dan 11,8 hebben. kan best zijn dat je voeding het dus gewoon niet trekt.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

test maar met een andere voeding, 11.5v gemiddeld is al slecht, als je dan meer trekt heb je echt een zéér grote kans dat je systeem het niet meer haalt...

edit: spuit...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het klote is dat ik geen voeding kan lenen van iemand. :'( Dus ik zal nog in de winkel informeren hoeveel het kost om te testen met een voeding van hun of natuurlijk een nieuwe voeding (Asus Atlas iets van 50 euro) halen.`

Edit: in de bios geeft hij ongeveer 12,2 V aan... Maar met het oude moederbord had ik ook al een lage 12 volt lijn toen ik die uitlas met programma's (Asus probe, everest).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 19:55 ]

Verwijderd

Vreemd van die elco, normaal moet je behoorlijk eraan trekken om alleen de pootjes te laten staan... Als de elco die daar hoort 1000uF 6,3 volt moet zijn heb ik er nog eentje over voor je van een reparatie van een msi plank.

En als je het een beetje lief vraagt wil ik hem er ook nog wel opzetten voor je :*) als je een beetje in de buurt woont natuurlijk...

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag mijn pc laten testen bij Mycom en de geheugen,cpu,videokaart en voeding verwisselt. Nog steeds geen beeld toen het geheugen,cpu en voeding was verwisseld, met de andere videokaart kregen we wel beeld. Toen had de medewerker de videokaart in een andere systeem geplaatst en daar kregen we ook geen beeld. Dus de videokaart zal dan wel stuk zijn en dit is al de 2e keer Aopen 6800GT die kapot is. En ook nog een cd-rewriter van Aopen was ook al stuk. Dat merk koop ik dus nooit meer. Wat ik nu ga doen is de videokaart opsturen. Dus het moederbord met de missende elco was dus niet de boosdoener. Asus raadde me in een e-mail aan om het moederbord niet meer te gebruiken met een missende elco want er kan daardoor schade ontstaan.
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 12:27:
Vreemd van die elco, normaal moet je behoorlijk eraan trekken om alleen de pootjes te laten staan... Als de elco die daar hoort 1000uF 6,3 volt moet zijn heb ik er nog eentje over voor je van een reparatie van een msi plank.

En als je het een beetje lief vraagt wil ik hem er ook nog wel opzetten voor je :*) als je een beetje in de buurt woont natuurlijk...
Dat is erg aardig van je! :D :D _/-\o_ Ik zal nog wel een mail sturen naar je over dit. Helaas kan je het niet voor me op zetten want je woont iets van 90 km van mij vandaan...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 12:08 ]

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:54

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:06:
Vandaag mijn pc laten testen bij Mycom en de geheugen,cpu,videokaart en voeding verwisselt. Nog steeds geen beeld toen het geheugen,cpu en voeding was verwisseld, met de andere videokaart kregen we wel beeld. Toen had de medewerker de videokaart in een andere systeem geplaatst en daar kregen we ook geen beeld. Dus de videokaart zal dan wel stuk zijn en dit is al de 2e keer Aopen 6800GT die kapot is. En ook nog een cd-rewriter van Aopen was ook al stuk. Dat merk koop ik dus nooit meer. Wat ik nu ga doen is de videokaart opsturen. Dus het moederbord met de missende elco was dus niet de boosdoener. Asus raadde me in een e-mail aan om het moederbord niet meer te gebruiken met een missende elco want er kan daardoor schade ontstaan.

[...]

Dat is erg aardig van je! :D :D _/-\o_ Ik zal nog wel een mail sturen naar je over dit. Helaas kan je het niet voor me op zetten want je woont iets van 90 km van mij vandaan...
Complimenten aan MyCom. Weer goed opgelost, en goed advies.
Heel vervelend van je vieo kaart, maar gelukkig dat er niet meer stuk is gegaan, bahalve je CD writer natuurlijk.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Topicstarter
Weer even een update:

Ik wilde eigenlijk een van deze dagen de videokaart opsturen. Maar toch wilde ik nog even testen of hij echt kapot is, wat ik eerst niet wilde. Gelukkig heb ik het toch nog gedaan want we hebben hier thuis nog een Packerd Bell-pc staan. Ik sloot mijn voeding aan de moederbord van de packerdbell en ik klikte de 6800GT videokaart in het moederbord van de Packerd Bell-pc. Wat gebeurt er?; ik kreeg beeld! De videokaart bleek dus niet kapot te zijn zoals Mycom beweerde! Ik ben nu echt radeloos. Ik ga nu echt Aopen e-mailen en ik vraag echt voor een oplossing want ik heb zoveel geprobeerd! En ik ben zoveel al kwijt geraakt aan geld voor dit probleem: nieuwe moederbord €65,-, onderzoekkosten mycom €16,50, vervangende videokaartje €15,- = € 96,50. En als ik het nou opgestuurd had naar EMPC (winkel waar ik het gekocht heb) dan kwam er ongeveer 16 euro aan verzendskosten erbij + onderzoekskosten omdat het product niet kapot is en dat is al €30,-. Ik heb zoveel gezocht naar mensen die dit probleem ook hebben maar nergens heb ik het antwoord gevonden of iemand die hetzelfde probleem heeft. Strontziek ben ik ervan geworden...

@Hwg, sorry dat ik nog geen e-mail heb gestuurd want ik had er namelijk helemaal geen zin meer in door al deze computer problemen...
Pagina: 1