Toon posts:

Maxtor 250 Gig Piept

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Nieuw accountje gemaakt want oude kwijt.
Ik heb net lopen zoeken naar topics over piepende harde schijven, maar niets komt in de buurt van wat ik nu heb.

Nieuw aangeschaft: Maxtor 6Y250M0, lees 250gig schijfje.
In de pc geplugt (P4 3.0 draaiende onder winxp SP2), de eerste 2 weken niets aan de hand, maar nu, zoals de topic zegt, piept ie.
Ik heb oa gelezen dat die sterft, dat het met kabels te maken kan hebben, dattie te heet wordt, aardig wat lopen googlen, maar geen tips over hoe of wat.

Nuwel, hij lijkt in eerste instantie te piepen bij hoge temp, ik verder koelen (draait nu steady op 42C), en hij piept nog steeds. Alle programmas die fouten moeten opsporen (scandisk, chkdsk, Partition Magic 8 zelfs geprobeert) vinden geen errors op de schijf. Daarna kijk ik verder, dus bij veel data lezen pieptie. Ik laat mn pc aanstaan en tiep dit, pieptie alsnog. Geen winamp of andere programmas in de achtergrond. Dus ligt ook niet aan datagebruik. Wat rest?
Kabels?
Instant Death?

Wie-o-wie kan mij helpen aan wat opheldering?

Bij voorbaat dank!
Stefan

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:48
Mobo spoeltje wat piept? Welk mobo gaat het om? Niet toevallig nforce4? :P

Verwijderd

Topicstarter
Daar zeg je me wat, het gaat om een Foxconn 915P7 bordje, ik heb geen verstand van mobo's, even kijken of dus nforce daarop draait...

Aanschouw hier de specs, ik weet niet wat ik zoek...
http://www.foxconnchannel...tail.aspx?id=en-us0000080

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 23:22 ]

• MoiZie
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:20:
Daar zeg je me wat, het gaat om een Foxconn 915P7 bordje, ik heb geen verstand van mobo's, even kijken of dus nforce daarop draait...
Neuh, Chipset Intel® 915P Express :). Controleer voor de zekerheid je condensatoren en spoeltjes van je mobo even, die willen nog wel eens piepen, vaker dan een HDD in ieder geval. Die laatste tikt namelijk meer als hij kapot gaat, dat is tenminste mijn ervaring dan :)

Verwijderd

Topicstarter
Mja, was stiekem al in dubio of het wel de hdd was, maar heb nog nooit een mobo horen piepen met zo een raar geluid :)

Waar moet ik op letten als ik mobo ga checken? Losse draadjes? Oxidatie? :?

• MoiZie
Wel, aangezien je de HDD vermoedt is het simpel, start de pc op, zonder die HDD (mits je een andere hebt waar windows op staat :P). Ga dan wat schrijven, en je weet vanzelf of het een oververhit spoeltje of iets dergelijks is :). En anders gewoon goed luisteren, je merkt vanzelf wel of geluid uit de richting van je HDD komt of van je mobo :). En misschien kan je het geluid opnemen en op internet zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door MoiZie op 20-07-2006 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
MoiZie schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:27:
.... En misschien kan je het geluid opnemen en op internet zetten?
Meen je dat nou? :)

Ik zal even resetten zonder die hdd (goh, goed dat ik dat zelf al had bedacht)

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 18:33

zaadstra

Überprutser

Haal de harddisk (voedingsconnector) los en steek de pc aan, als 'ie dan nog piept was het niet de harde schijf .....

Verwijderd

Topicstarter
http://members.home.nl/s-rijs/Voice-0003.wav

Hier de piep, slechte kwaliteit door opname met telefoon.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-02 18:12
Ik ken wel dat ze constant een hele hoge rotpiep maken(heb laatst een maxtor bij iemand in de pc gezet die dat deed), maar dit ken ik niet. Die schijf doet het overigens nog steeds.
Maxtor gaat helaas laatste tijd wel achteruit... de schijf hier is de 3e al van de garantie in 2 maanden tijd, en als ik mensen vraag die bij winkels werken zeggen die ook veel vaker maxtors terug te krijgen dan andere merken de laatste tijd.

Verwijderd

Topicstarter
De piep is echt willekeurig, en kan heel lang duren..

Het lijkt erop dat het wel de harde schijf is, ik heb nu even snel splinter cell opgestart en wat videokaartgebeuren geprovoceert maar nog geen piep te bekennen.

Verwijderd

Hey, ik heb precies hetzelfde, ook een maxtor 250gig (6L250R0) en ook dezelfde piep. Ik heb me de eerste week nadat ik hem gekocht had (november 2005) vreselijk lopen ergeren aan het geluid en het daarna maar gelaten voor wat het was. Maar afgezien van het gepiep dat af en toe begint en dan weer ophoudt heb ik geen problemen met de schijf gehad, dus ik denk dat het niet schadelijk is...

ps ik heb een nforce3 mobo

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:01:
....afgezien van het gepiep dat af en toe begint en dan weer ophoudt...
Paar uur geleden bleefie maar piepen, heb ik uit frustratie bijna de stekker eruit getrokken. Naja, het is dus de hdd.

Anybody? :)

• MoiZie
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:16:
[...]

Paar uur geleden bleefie maar piepen, heb ik uit frustratie bijna de stekker eruit getrokken. Naja, het is dus de hdd.

Anybody? :)
Hmm, dat klinkt inderdaad niet als een spoeltje. Net alsof je gebeld wordt ;) Wel, dan zou ik met je HDD naar de winkel teruggaan, dit kan natuurlijk niet :).

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb een Western Digital WD2500JD en die produceert ook een soort fluittoon, niet constant maar meestal op deze manier: stil-schijfactiviteit-fluiten-schijfactiviteit-stil. heb deze schijf al meer dan een half jaar en hij doet het al sinds het begin. En als ik hier zo op GoT kijk lijkt het erop dat het normaal is voor deze schijven. Maar ik heb geen idee of het normaal is voor die Maxtor.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Het lijkt mij toch niet bepaald gezond..
Een schijf kan best wat geluid maken, maar piepen hoor IHMO niet..
Mischienn eens langsgaan met de schijf bij het service center waar je de disk gekocht hebt..

Verwijderd

laat maar, t was verkeerd :+

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het nog steeds, ivm werk nog niet langs dealer geweest, maar zal eens kijken of die er wijs uit wordt.

Verwijderd

Run eens een tooltje, zoals hddhealth, dat smart waardes uitleest en controleert

Verwijderd

Topicstarter
hddhealth zegt alleen dattie overheated is, maar dat ligt aan het weer en niet genoeg koeling (wordt aan gewerkt, ijsblokjes in een knutseltoestand werken wel goed :)). Verder lijkt het allemaal wel oke...
Pagina: 1