Toon posts:

[MCE2005] Raid0 - performance problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn MCE gebruik ik de Intel Matrix raid oplossing met 2 stuks 300 Gb SATA schijven in stripe (RAID0). Netjes middels de bios geconfigged en werkt.

Ik heb in dit MCE echter performance problemen. In Windows Mediacenter wordt bij het live TV kijken gebruik gemaakt van timeshifting, wat niets meer betekent dan dat de bekeken TV uitzending eerst op harddisk opgenomen wordt en voorts meteen weer afgespeeld zodat je het op je TV bekijken kan. Voordeel is dat je uitzendingen kan pauzeren, terugspoelen en whatsoever.

Nu bestaat in dit systeem echter het probleem dat op het moment dat een stukje opname fysiek weggeschreven wordt (zichtbaar door HDD ledje), de performance van het bekeken televisiebeeld achteruitholt. Dit manifesteert zich in een schokkerig beeld en soms wel in een artifact achtig effect (alhoewel dit vermoedelijk niet de juiste omschrijving is).

Ik lees zo links en rechts dat specifiek gebruikers van een Raid0 config dit probleem ook zien, echter, er is niemand die een reeele oplossing kan bieden. De uiterste oplossing zou zijn om om te schakelen naar hardware raid (= extra kaart), maar normaal gesproken moet de performance van dit systeem -meer- dan zat zijn voor de mediacenter applicatie.

Zijn hier slimmeriken die zinvolle suggesties kunnen doen om van het probleem af te komen ? Alle updates zijn aanwezig in de machine, IRQ's worden niet gedeeld, dual channel memory aanwezig (2x 512 Mb).

Config:
Mobo P4P800SE (815 chipset met Intel Matrix storage raid onboard)
Mem 2x 512 Mb dual channel 800 FSB PC3200
CPU P4 3.4 GHz
VGA Ati Radeon 9800GT 128 Mb
De overige specs lijken me niet direct terzake doende, maar roep maar als je meer wil weten.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Staat MCE2005 op de stripe geinstalleerd? zo ja hang er een extra diskje bij voor OS, en laat alleen opnemen op de stripe probleem opgelost (hier wel iig)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Prutser,

Dat was ik nog vergeten te melden inderdaad. Ik heb er onderzoeksgewijs in het verleden een PATA 80 Gb schijf bij gehangen waarop inderdaad het OS + MCE draaide. Dit leek -ietsje- beter te gaan, maar het effect was evenwel aanwezig :( . Voor mij was het dus niet de oplossing...

Verwijderd

Lijkt me toch iets van een driver probleem, ik heb ook een HTPC raid0 waarop MCE staat, totaal geen problemen met HD performance.

Als je onder windows een HD benchmark progje draait wat is dan de performance? HDTaCH O.I.D