Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
Ik ga komend schooljaar beginnen aan een HBO opleiding. Omdat ik zelf mijn opleiding betaal moet ik waarschijnlijk gaan lenen waarna ik na mijn studie dus een studieschuld zal hebben.
Nu wil ik binnenkort gaan samenwonen met mijn vriend. Aangezien mijn vriend niet zo'n hoog inkomen heeft willen we een aantal dingen van te voren weten en regelen, ook al gaat dit over iets wat pas over een aantal jaren plaatsvinden.

Als ik de schuld niet terug kan betalen kunnen ze dan ook bij mijn vriend om geld komen. Ik weet dat dit wel zo is als je samen een lening bent aangegaan maar is dit ook zo als ik die lening ben aangegaan. Als dit wel zo is hoe kunnen we dit voorkomen (samenlevingscontract o.i.d). Ik heb al een email gestuurd naar de IB-groep maar daar heb ik nog niks van gehoord.

Verwijderd

je bent beide aanspraken als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen.

Aangezien jullie niet getrouwd zijn, is ieder aansprakelijk voor zijn eigen schulden.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

Volgens mij moet je je lening bij de IB groep terugbetalen op basis van hoeveel je zelf verdiend. Daar komt nog bij dat de rente erg laag is en dat als je niet genoeg inkomen hebt de schuld wordt kwijtgescholden na 10/20 jaar.

Correct me if I'm wrong, www.ib-groep.nl

Edit:bron ib-groep
Hoe lang moet ik terugbetalen?
In principe vervalt uw schuld na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit geldt niet voor achterstallige termijnen en ook niet als u een lager maandbedrag hebt betaald door draagkrachtmeting en u bij deze draagkrachtmeting het inkomen van uw partner buiten beschouwing hebt gelaten.

[ Voor 41% gewijzigd door Beugelfles op 20-07-2006 21:43 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

Je hoeft je verder ook niet druk te maken over een hypotheek met een studieschuld. De IB groep meldt je schuld niet aan Buro Krediet Registratie en daar letten hypotheekverstrekkers alleen op.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:05
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 21:46:
Je hoeft je verder ook niet druk te maken over een hypotheek met een studieschuld. De IB groep meldt je schuld niet aan Buro Krediet Registratie en daar letten hypotheekverstrekkers alleen op.
Ow, dat is mooi :D , weet je dat zeker? Ik ben _net_ afgestudeerd, en heb wel wat studieschuld, evenals mijn vriendin. Daarbij heb ik net een vast contract en wil binnenkort een hypotheek gaan nemen... Maarehm, ben je niet verplicht aan de hypotheekverstrekker op te geven wat voor maandelijkse aflossingen je moet betalen? (waaronder dus ook IBGroep in dat geval)...

Verwijderd

Je hebt die schuld echter wel, en als je vele tienduizenden euro's studieschuld hebt is het maar zeer de vraag of het verstandig is om een hypotheek op het randje van je draagkracht te nemen... Die regels zijn er niet om je te pesten, maar om te voorkomen dat je je financieel onverantwoordelijk gedraagt.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Martijn schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:25:
[...]

Ow, dat is mooi :D , weet je dat zeker? Ik ben _net_ afgestudeerd, en heb wel wat studieschuld, evenals mijn vriendin. Daarbij heb ik net een vast contract en wil binnenkort een hypotheek gaan nemen... Maarehm, ben je niet verplicht aan de hypotheekverstrekker op te geven wat voor maandelijkse aflossingen je moet betalen? (waaronder dus ook IBGroep in dat geval)...
Ja, volgens mij wel, toen wij een jaar of 2 geleden onze hypotheek afsloten heb ik nooit wat gehoord over IB-groep schulden, daar werd niet naar gevraagd.
Verder is het aflos bedrag wat je maandelijks moet betalen niet hoog, ik betaal zelf nog geen 50 euro in de maand. Volgens mij zul je daar niet snel problemen mee krijgen.

Hail to the king baby!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:26:
[...]

Je hebt die schuld echter wel, en als je vele tienduizenden euro's studieschuld hebt is het maar zeer de vraag of het verstandig is om een hypotheek op het randje van je draagkracht te nemen... Die regels zijn er niet om je te pesten, maar om te voorkomen dat je je financieel onverantwoordelijk gedraagt.
Je zal even moeten kijken voor jezelf hoeveel je per maand moet gaan betalen aan de IB en dat voor jezelf meenemen in de maandlasten die je zal gaan hebben.

* Jaspertje heeft ook een kleine schuld bij de IB, mijn vriendin ook, maar de hypotheek kwam er 'gewoon'

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

In praktijk hoef je de IB-Groep-schuld niet op te geven bij een hypotheek; ze kunnen het toch niet checken (omdat het niet geregistreerd wordt bij het BKR).
Maarr, officieel zou het wel moeten. Als je NHG wilt en je belt ze op ter info, dan zeggen ze dat je het wel moet meetellen (en kan je NHG dus op je buik schrijven). Maar ook zij kunnen het niet controleren.

Ik heb overigens wel artikelen gevonden waarin gemeld wordt dat de IBG ook bij het BKR wil gaan registreren.

Verder weet ik niet wanneer de IBG je vriend als partner ziet, maar ik neem aan dat je dan getrouwd moet zijn, o.i.d. Anders zou je je vriend ook "huisgenoot" kunnen noemen. ;)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
De reden dat ik het vraag is het volgende. Als wij gewoon willen gaan samenwonen (dus zonder samenlevingscontract o.i.d,) word je na een half jaar bij de belastingdienst als financieel parter gezien. Als je dus een lening afsluit en je kan die niet betalen kunnen ze ook bij je financieel parter komen om geld en (in een later statium) zelfs zijn/haar spullen verkopen.

Wij willen dus voorkomen dat als ik om wat voor reden dan ook mijn studieschuld niet terug kan betalen mijn vriend niet aansprakelijk worden gesteld voor het terug betalen van de schuld)

(hoe laag het maandbedrag ook is, als jij op een gegeven moment 30 per maand overhoud om te eten kun jij niks terug betalen. Die mensen zijn er en ik ken ze ook)

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Financieel partner is iets wat alleen bij de Belastingdienst geldt (in de casus die jij boven schetst).

Jullie kunnen dan samen bezittingen en schulden aangeven, waarna je ook gezamelijk de aftrekposten opvoerd. Als laatste maak je een verdeling in de bezittingen en aftrekposten, waardoor je aanzienelijk euro's kan besparen.

Dus ook al kies je bij de BD voor financieel partner, je partner zal dan niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor jouw schulden.

Living the American Dream

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

^^^^ Eensch

Je kunt als je dit beide wilt, na 6 maanden samenwonen fiscaal partner worden, geen financieel partner. Fiscaal partner zijn heeft alleen maar fiscale voordelen, zoals Erik_van_H al aangaf.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Je kan fiscaal partner worden, maar dat is niet verplicht.
10110001 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 12:31:
Wij willen dus voorkomen dat als ik om wat voor reden dan ook mijn studieschuld niet terug kan betalen mijn vriend niet aansprakelijk worden gesteld voor het terug betalen van de schuld)
Je kan ook aangeven dat je het zelf wil betalen. Het enige verschil is dat als je een draagkrachtmeting alleen op jouw inkomen doet, de periode van 15 jaar wordt verlengd.

Maar volgens mij ben je nog geen partner als je alleen samenwoont.

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44
Hier is wat informatie over aflossen van je studieschuld. Zoals je ziet kan het inkomen van je partner buiten beschouwing worden gelaten. Nadeel daarvan is dat de periode van aflossen wordt verlengd met een maand extra voor elke maand dat je het inkomen van je partner niet mee laat tellen.
MrSleeves schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:48:

Maar volgens mij ben je nog geen partner als je alleen samenwoont.
Als je samenwoont en zo een economische eenheid vormt, dan wordt je fiscaal/juridisch al snel als partners gezien.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07
Zelf ben ik de studieschuldlast nu in mijn carriere (bij ouders wonend, niet afgestudeerd, goed inkomen) flink aan het wegwerken door juist NU zuinig te leven, dus niet 4 dagen per week kroeg, geen dikke auto onder de reet en niet al te dure kleertjes. 100 p/m naar IBG, 300 p/m naar mijn spaarrekening.

Beetje pret in het leven gebeurd ook, zoals motorrijbewijs, maar zolang ik redelijk thuis kan wonen en op kan potten doe ik dat ook. Qua wonen gaat het voorlopig een kleine huurwoning worden. Juist om te zorgen dat ik straks in mindere tijden de lasten een beetje normaal kan dragen, als ik het ergste gehad heb dan maak ik weer ruimte voor de echt leuke dingen.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
merauder schreef op zondag 23 juli 2006 @ 23:39:
Zelf ben ik de studieschuldlast nu in mijn carriere (bij ouders wonend, niet afgestudeerd, goed inkomen) flink aan het wegwerken door juist NU zuinig te leven, dus niet 4 dagen per week kroeg, geen dikke auto onder de reet en niet al te dure kleertjes. 100 p/m naar IBG, 300 p/m naar mijn spaarrekening.

Beetje pret in het leven gebeurd ook, zoals motorrijbewijs, maar zolang ik redelijk thuis kan wonen en op kan potten doe ik dat ook. Qua wonen gaat het voorlopig een kleine huurwoning worden. Juist om te zorgen dat ik straks in mindere tijden de lasten een beetje normaal kan dragen, als ik het ergste gehad heb dan maak ik weer ruimte voor de echt leuke dingen.
hoe kom je aan een studieschuld als je thuiswoont?
nfi

iRacing Profiel

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:06

Wildfire

Joy to the world!

frankivo schreef op zondag 23 juli 2006 @ 23:50:
[...]

nfi
Thuiswonen betekent niet automatisch dat je a) je studie ook daadwerkelijk haalt en/of b) dat je genoeg geld hebt om het met de basis stufi te doen waardoor je dus bijleent.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 08:55

drooger

Falen is ook een kunst.

nfi
Wat dacht je van boeken kopen, collegeld e.d. ? Als je bijna geen bijdrage van je ouders krijgt, dan is een schuld makkelijk te halen als je thuis woont.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 14:25
Valar schreef op zondag 23 juli 2006 @ 19:35:
[...]

Als je samenwoont en zo een economische eenheid vormt, dan wordt je fiscaal/juridisch al snel als partners gezien.
Zolang je niet getrouwd bent of geen samenlevingscontract hebt bent je niet 'aan elkaar verbonden' en zijn je eigen schulden alleen van jezelf.
Zolang de topicstarter niet trouwt en geen samenlevingscontract ondertekend, kunnen ze nooit aan het geld van haar vriend komen om die schuld af te lossen.
Let wel op dat als je gaat samenwonen en je hebt geen contract en bent niet getrouwd dat het huis meestal maar op 1 naam komt te staan en die alleen persoon is dan ook eigenaar.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik vond wel een PDF'je op de site van IB-Groep waarin stond dat je ook als partner gezien kon worden als je duurzaam een gezamelijke huishouding voerde. Maar voor meer info werd verwezen naar de IB-Groep-site, waar verder niks over te vinden was.

• reddevil
klopt ze proberen je van alles wijs te maken, maar de wet is gewoon dat je zonder contract onafhankelijk bent

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MrSleeves schreef op maandag 24 juli 2006 @ 12:00:
Ik vond wel een PDF'je op de site van IB-Groep waarin stond dat je ook als partner gezien kon worden als je duurzaam een gezamelijke huishouding voerde. Maar voor meer info werd verwezen naar de IB-Groep-site, waar verder niks over te vinden was.
Hiermee wordt een partner bedoeld van wie je het inkomen mee moet nemen bij het maken van een draagkrachtmeting voor het terugbetalen van je studieschuld. Het is geen partner voor de wet, die na je overlijden nog even je studieschuld erft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Question Mark schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 08:24:
[...]
Hiermee wordt een partner bedoeld van wie je het inkomen mee moet nemen bij het maken van een draagkrachtmeting voor het terugbetalen van je studieschuld. Het is geen partner voor de wet, die na je overlijden nog even je studieschuld erft.
Daar gaat het topic toch zo'n beetje over? En van erven is geen sprake: bij overlijden vervalt je studieschuld.

Maar ik ga mee met reddevil. Laat het IBG maar aantonen dat je partner bent en niet gewoon huisgenoten.

[ Voor 14% gewijzigd door MrSleeves op 25-07-2006 08:29 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het ging me er alleen even om, om aan te tonen dat er verschil zit tussen een partner voor de draagkrachtmeting en een partner die bezittingen/schulden kan erven. In het geval van de TS is haar vriend het eerste. :)

Om nog even op de reactie van Reddevil te komen: ook een samenlevingscontract regelt niets mbt. tot erfrecht. Het enige wat in een samenlevingscontract opgenomen kan worden mbt. erfrecht is een zogenaamd verblijvensbeding. In een verblijvensbeding worden gezamenlijke bezittingen (zoals een woning) opgenomen. Overlijdt dan één van beide partners, dan erft de ander het huis (of de helft van het huis indien de woning al op beide namen stond, de andere helft was al in het bezit van de langstlevende).

Voor alles wat buiten het verblijvensbeding valt (waaronder evt. schulden) geldt het standaard erfrecht. De IB-groep kan dan nooit aan het geld van haar vriend komen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik weet niet of het in Nederland zo is, maar hier in Frankrijk is het in ieder geval zo dat bij ongetrouwde partners schulden die door de één worden aangedaan alleen aan de ander zijn toe te rekenen als ze gebruikt zijn voor gezamelijke aankopen (zoals bv meubels, auto, huis, etc.). Een studie valt duidelijk niet onder die noemer.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• reddevil
Question Mark schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 08:51:
...

Om nog even op de reactie van Reddevil te komen: ook een samenlevingscontract regelt niets mbt. tot erfrecht. Het enige wat in een samenlevingscontract opgenomen kan worden mbt. erfrecht is een zogenaamd verblijvensbeding. In een verblijvensbeding worden gezamenlijke bezittingen (zoals een woning) opgenomen. Overlijdt dan één van beide partners, dan erft de ander het huis (of de helft van het huis indien de woning al op beide namen stond, de andere helft was al in het bezit van de langstlevende).

Voor alles wat buiten het verblijvensbeding valt (waaronder evt. schulden) geldt het standaard erfrecht. De IB-groep kan dan nooit aan het geld van haar vriend komen.
klopt, maar dat is alleen erfrecht en men raad dan ook aan een testament op te stellen wanneer je niet trouwt maar alleen een samenlevingscontract neemt. Toch is het mogelijk dat wanneer je uit elkaar gaat en de ander heeft een schuld dat het soms mogelijk is dat je de ander aansprakelijk stelt deels voor je schuld.
De eenvoudigste oplossing voor het probleem van de topicstarter is om het huis te accepteren op basis van 2 namen en dan geen samenlevingscontract nemen (voorlopig in ieder geval).

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

reddevil schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 08:16:
[...]
Toch is het mogelijk dat wanneer je uit elkaar gaat en de ander heeft een schuld dat het soms mogelijk is dat je de ander aansprakelijk stelt deels voor je schuld.
Heb je hier ook een bronvermelding van? Ik heb wat moeite met het aannemen van bovenstaande stelling. Als je nl. alleen samenwoont is er volgens mij geen enkele verbintenis van goederen/schulden. Die verbintenis komt pas tot stand nadat je getrouwd bent "in gemeenschap van goederen".

Artikelen die je (zonder huwelijk) wel gemeenschappelijk wilt maken moet je opnemen in een verblijvensbeding van een samenlevingscontract. Ook een testament maakt niets gemeenschappelijk. Een testament regelt alleen erfrecht, en da's pas na overlijden.

Dit is overigens wel mijn inzicht. Ik ben totaal niet juridisch geschoold.

• reddevil
Ik bedoelde dat je elkaar soms aansprakelijk kan stellen wanneer je een samenlevingscontract hebt ;)

Vroeg in de ochtend is typen nogal lastig. >:)

Maar inderdaad, het moet er wel in staan, standaard deel je geloof ik alleen het huis waar je in zit, maar dat weet ik ook niet zeker. Het bellen van een notaris geeft al snel uitsluitsel

[ Voor 40% gewijzigd door reddevil op 26-07-2006 11:15 ]

Pagina: 1