Nikon D70s, D100 of toch maar wat anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:43
Hallo,
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een digitale spiegelreflexcamera. Op dit moment bezit ik nog een simpel A530-Cameratje van canon.

Deze vakantie heb ik uitgebreid ge-expirimenteerd met de Nikon D100 van een kennis van me. En ik moet zeggen; dit beviel me erg goed. Zowel door de werking als door de robuuste kwaliteit ben ik erachter dat deze camera nogal een stapje hoger is dan de 350D die ik eerder getest heb, dit uit zich natuurlijk ook in de prijs

Nu zit ik op het moment te twijfelen tussen de D70s en de D100/D200
Het verschil in prijs is erg groot; misschien ben ik ook wel een beetje appels met peren aan het vergelijken maar ik zit eigenlijk toch met deze 2 camera`s in mijn hoofd.

Hoewel ik al heel wat reviews heb gelezen heb ik graag jullie advies; Geeft de D100/D200 voor mij als hobbyist echte voordelen die het prijsverschil waard zijn? Of kan ik beter de D70s kopen om vervolgens op dit moment geld over te houden om een flits/betere lens te kopen? (Koop ik de D100/D200 zou ik nog even moeten wachten voordat ik meerdere lenzen/flitsers kan betalen)

Uiteraard zijn tips over andere camera`s ook zeer welkom! Alvast bedankt

[ Voor 24% gewijzigd door DaneV op 20-07-2006 19:43 ]

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-12 23:25
De D100 is een oud model, dus dat moet je sowieso al niet doen.
De D200 lijkt me een beetje overkill, dus dan blijft de D70s over. :)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12 00:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik zou bijna zeggen, wacht [rml][ nieuws] Nikon introduceert nieuwe camera over 20 dagen[/rml] eens af en ga dan je opties nog eens op een rij zetten. Wellicht dat de prijs van een D70s omlaag gaat en hij aantrekkelijker wordt in je vergelijk.

Als je wilt kiezen voor óf een dikke body óf wat meer geld voor objectieven en een eenvoudiger body dan zou ik het wel weten. Die objectieven kun je langer gebruiken dan de body gok ik zo. De D100 zou ik iig uit m'n hoofd zetten en de D70s, 350D en eventuele nieuwe Nikon op een rij zetten en proberen voor je iets beslist. Uiteraard kan de hele objectievenwinkel van een van beide merken doorslaggevend zijn :)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12 11:24

Zoefff

❤ 

De keus tussen D100 of D70s lijkt me niet zo moeilijk, de D70 is gewoon een opvolger van de D100 en heeft (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden) meer mogelijkheden in huis dan de D100. Een D200 (feitelijk de opvolger van D100) daarentegen is wel echt duidelijk een stapje hoger. Als beginnend fotograaf zou ik voor de D70 (en dus wat meer budget voor goede lenzen) gaan. Deze geeft je vrijwel evenveel mogelijkheden en speelruimte als de D200, maar is wel gewoon een stuk goedkoper :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Als je nog helemaal geen objectieven hebt, dan moet je je niet meteen al beperken tot Nikon. Tenminste, dat zou een onterechte beperking zijn.

Een stapje hoger dan de Canon 350D brengt je een (end of life) 20D of 30D, die qua prijs tussen D70 en D200 inzit. Heb je daar al naar gekeken?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Of wat dacht je van gewoon een D50? Ook een hele mooie camera, vooral als je nu van zo'n klik-klak ding af wilt.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik begrijp je niet helemaal, wat is een "klik-klak ding" :?

Een D50 is t.o.v. de D100 waarmee de TS gespeeld heeft imho echt een stap terug, dat zou ik niet willen aanraden.

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Met klik-klak bedoel ik de normale digitale cameraatjes. Misschien zeg ik D50 omdat ik er zelf ook een heb, maar het is gewoon een prima camera. Hou je nog geld over voor een mooie lens ook..

Je zegt zelf trouwens dat de D70 de opvolger is van de D100. Mijn moeder heeft een D70s en ik vind toch niet dat de D50 erg veel onder doet t.o.v. de D70. Maardat zal misschien komen omdat ik alle geavanceerde functies nog moet gaan ontdekken...

[ Voor 40% gewijzigd door SjorsVN op 20-07-2006 20:03 ]

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12 13:24
Zoefff schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:57:
Ik begrijp je niet helemaal, wat is een "klik-klak ding" :?

Een D50 is t.o.v. de D100 waarmee de TS gespeeld heeft imho echt een stap terug, dat zou ik niet willen aanraden.
Noem eens een paar functies die hij gaat missen ?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

[list]• Diafragma-preview
• Tweede commanddial voor je sluitertijd / diafragma
• Top-LCD verlichting
• Commander-mode flash (ok, dat heeft de D100 ook niet, maar de D70 wel)
• Een aantal knoppen om functies sneller toegankelijk te maken

De D50 is ook een prima camera, begrijp me niet verkeerd, maar ik zou bovenstaaande functies zéker missen. Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke mening (dat zeg ik er ook bewust bij), jij hebt deze functies misschien helemaal niet nodig :)

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-12 23:25
Als je het niet gewend bent, dan zal je het ook niet missen. ;)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Maar de TS -en daar gaat het in dit topic om- geeft aan in de vakantie "uitgebreid ge-experimenteeerd" te hebben met de D100. Dan ga je vanzelf aan bovenstaande functies wennen ;)

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-12 22:42
Njah, de top-lcd verlichting zou toch wel een welkome aanvulling zijn op een D50, en dat terwijl ik toch niet echt veel met andere dSLR's ervaring heb.

soms is het gewoon lastig dat je niets kan zien op de top-lcd.

Verwijderd

Zoefff schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 20:57:
Maar de TS -en daar gaat het in dit topic om- geeft aan in de vakantie "uitgebreid ge-experimenteeerd" te hebben met de D100. Dan ga je vanzelf aan bovenstaande functies wennen ;)
Goed, dus één van je punten is een non-argument (die heeft de D100 immers ook niet), de DOF preview is imho vrij nutteloos alhoewel sommigen het nuttig zullen vinden, de meeste mensen maken erg weinig foto's in omstandigheden waar het zo donker is dat je de top LCD niet meer kan lezen.

Blijven er onweerlegbaar nog twee punten over die inderdaad zeer irritant zijn, maar waarvan ik me wel afvraag of je daar een dikke 200 euro voor neer wilt tellen :) True, voor een aantal mensen zullen alle functies wel een toegevoegde waarde hebben (ook de commandermode) maar als de TS zegt simpelweg iets meer te willen dan een point-and-shoot, betwijfel ik of hij bij die groep hoort.

Als je de mogelijkheid hebt om nog een kleine drie weken te wachten om te zien wat Nikon aan gaat kondigen, zou ik dat doen. Normaal zou ik dat nooit aanraden (dan kun je altijd blijven wachten), maar nu je zo zeker weet dat er binnen drie weken iets komt is het de tijd waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 21:29 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12 15:42

Garyu

WW

Nou, de commandermode zou ik niet als een nonargument aan de kant zetten, die komt mij toch aardig van pas :). Vier echte argumenten dus (want dat lampje is toch wel erg handig. Vooral als je in het donker staat en een ISO van 800 ofzo wil kiezen, wat je dus niet in de zoeker ziet :X

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

SjorsVN schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:54:
Of wat dacht je van gewoon een D50? Ook een hele mooie camera, vooral als je nu van zo'n klik-klak ding af wilt.
Jip, een D50 met een mooi scala aan objectieven zoals ik ook heb gedaan.

Verwijderd

Drie weken wachten levert je de specs en het type-nummer van de nieuwe Nikon op (D75, D80, D90?). Echter, dat wil nog niet zeggen dat de camera dan ook leverbaar is, hence Sony Alpha 100, die 2 maanden geleden met full specs reeds is aangekondigd. Ik twijfel of laatstgenoemde deze maand al leverbaar is. Heb verleden week zelf een Nikon D70s aangeschaft. Kon niet langer wachten op de Sony Alpha 100... :|

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12 16:45

Remy

I usually get 100% accuracy

Zoefff schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:46:
De keus tussen D100 of D70s lijkt me niet zo moeilijk, de D70 is gewoon een opvolger van de D100 en heeft (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden) meer mogelijkheden in huis dan de D100....
De D70 mist toch echt wat zaken tov de D100: zoals MLU (mirror lock up), ISO 6400, AI-lens support, draadontspanner-aansluiting, voice memo en X-sync contact :) Daarnaast heeft de D100 zoals de D200 een echte vertical grip ipv third party ;)

Dergelijke zaken zijn niet voor iedereen even belangrijk, maar toch wel duidelijke verschillen tussen beide modellen.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Waarom zijn er trouwens zo weinig mensen die voor een tweedehands D100 gaan?
Hij lijkt me nog beter te bedienen, meer dedicated knoppen.
Ik kwam helaas pas op het idee nadat ik de D70s had.

Maar mischien een keer voor een tweede body. Of zitten er grote nadelen aan tov de D70s?
Pagina: 1