Hoeveel vermogen voor in een huiskamer?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.823 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 08:04

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
ik wil eigenlijk speakers + een versterker aanschaffen voor in mijn huiskamer (7X4m)
Nu wil ik het simpel houden en op een bestaande versterker die ik nog heb liggen 2 Warfedale 8.1 speakers aansluiten, nu heb ik geen idee of dit soort speakers geschikt zijn om als stereo speakers te fungeren zonder Sub en twee grotere exemplaren...
Ik ben absoluut niet uit op ruzie met de buren :) en een disco zal er ook niet komen..

btw. Waar moet ik echt specifiek rekening mee houden kwa versterker? ik he nu namelijk nog een oude Akai liggen die ik dan eventueel volgend jaar wil vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:02

BHQ

Versterker: Iets meer wattage dan je speakers is wel OK. Meeste gevallen van opblazen komen juist door versterkers met een te laag wattage (clippen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Yapser schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:35:
Versterker: Iets meer wattage dan je speakers is wel OK.
Dat is niet nodig, die speakers trekken zo 100watt en dat is echt zwaar overdreven voor gewoon gebruik. 2x30-60watt is zat. Mijn versterker schiet in z'n beveiliging bij een te hoge belasting, dus clippen is onmogelijk.

edit: die oude Akai voldoet waarschijnlijk nog wel. Heb ook jaren gedraait met een akai uit de jaren 80, en nooit problemen mee gehad kwa volume of clippen van speakers.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 20-07-2006 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Hey bedankt voor het advies!!

ik heb wel eens gehoord dat er bepaalde andere waarden dan watts niet overeen kunnen komen waardoor je alsnog de boel kan slopen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ja, als je speakers met een te lage impedantie aansluit kan je versterker overlijden. Dit staat wel aangegeven op je versterker.

Btw een 1000W speaker op een 100W versterker kan prima gaan. De 1000W wil niet zeggen dat de speaker dit vermogen ook altijd trekt, dit is het maximale vermogen wat hij aankan.
Echter door een te krappe versterker te nemen en die te laten clippen kunnen je speakers er zeker wel kapot van gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een te krappe versterker zul je geen last van hebben bij jou speakers, die zijn echt niet moeilijk aan te sturen (geen lage impendantie of lage gevoeligheid). Ik zou er zonder twijfelen zo een 20 watt versterker op gooien. Maak die gast nou niet ongerust met allerlei horrorverhalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 21-07-2006 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Lol, ik denk dat ik het idd maar gewoon ga probereren...
Dat van die impendantie waarde was wat ik bedoelde ja, dat zal ik dan nog wel eens even controleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Normaal gesproken zal het geen probleem zijn. Of het geluid goed klinkt zonder sub is afhankelijk van je speakers, maar als ze uit een set met sub komen zal vooral de bas en de lage tonen tegen vallen.

Algemene stelregels zoals ze vaak uitgelegd worden:
- Let op de impedantie. Versterkers hebben vaak een minimum van 4 ohm, dit zijn ook een hoop speakers, maar met parallel aansluiten of electrostaten kom je eigenlijk altijd lager uit.

- Vermogen: Die 2 x 30 tot 2x40 wat is inderdaad voldoende voor je woonkamer. Zorg er wel voor dat je speakers ideaal gezien rond het vermogen van je versterker liggen. Zorg er voor dat de speakers nooit meer dan 4x het vermogen aankunnen dan je versterker kan leveren. Dit omdat je anders de speakers niet goed kan aansturen en er dus geen of beroerd geluid uitkomt. Je blaast niets op, maar het klinkt gewoon niet.

- Zorg voor gelijke lengtes van je kabels. Dit om fase verschillen te voorkomen, de nieuwere surround-sets kunnen dit vaak compenseren. Maar een versterker van een 10 of 20 jaar oud, die overigens vaak nog goed geluid geven, niet.

Zo zijn er nog wat stelregels, maar denk dat je hier voorlopig in elk geval mee uit de voeten kan.

Ik heb zelf een kenwoodversterker met 2x40 Watt en 2 Wharfdale 505.2 speakers (100W). Dit gaat eigenlijk nooit verder open dan 1/3e en dan is het meer dan voldoende om de buren te laten meegenieten. Woonkamer is 5 x 6m. Redelijk vergelijkbaar met jouw situatie qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Heeft het eigenlijk verder nog veel nut om ze bi-wired aan te sluiten? ik neem aan dat mijn versterker dan de bottle-neck is?

De versterker is btw. uit de begin jaren 90 denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:49

sanook

_/-\o_

Anoniem: 159816 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 20:40:
[...]

Dat is niet nodig, die speakers trekken zo 100watt en dat is echt zwaar overdreven voor gewoon gebruik. 2x30-60watt is zat. Mijn versterker schiet in z'n beveiliging bij een te hoge belasting, dus clippen is onmogelijk.

edit: die oude Akai voldoet waarschijnlijk nog wel. Heb ook jaren gedraait met een akai uit de jaren 80, en nooit problemen mee gehad kwa volume of clippen van speakers.
Weet je wel wat klippen is ? Klippen doet je versterker, niet je speakers. In het kort komt het er op neer dat je speakers bij klippen pure gelijkspanning krijgen en daar kunnen ze niet tegen.
Het is correct dat speakers eerder kapot gaan door een 'te kleine' versterker die staat te klippen dan door overbelasting door een 'te grote' versterker.

En bij een lage impedantie van je speakers zal je versterker eerder klippen dan bij een hogere impedantie.

[ Voor 35% gewijzigd door sanook op 21-07-2006 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175053

Het opgegeven vermogen van je speakers is niet echt belangrijk, je kan gewoon 200 watt in een paar 30 watt speakertjes stoppen. Voorwaarde is wel dat het een zuiver signaal is. Het signaal mag dus nergens boven de 0 db uit komen.

Andersom is wat lastiger, het kan zijn dat bij te zware speakers je versterker onvoldoende vermogen kan leveren. Als dat het geval is blijft de conus op zijn uiterste punt hangen (in mili seconden) dit is echt dodelijk voor zowel je luidsprekers en je versterker. En je geluid word er ook niet beter op.
Een supertech zal dit veel eerder hebben dan bijvoorbeeld een Nakamichi. Als je 2 keer 20 watt versterker zo'n 10 kilo weegt zal dit probleem niet zo snel optreden :)

Wat betreft de waarden van de luidsprekers.
2x 8 Ohm parallel is 4 Ohm
3x 8 Ohm parallel is 2 Ohm
2x 8 Ohm serieel is 16 Ohm
Daarbij geldt ook weer dat het afhankelijk is van de kwaliteit van de versterker of dit goed gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 175053 op 21-07-2006 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Wat betreft de waarden van de luidsprekers.
2x 8 Ohm parallel is 4 Ohm
3x 8 Ohm parallel is 2 Ohm
2x 8 Ohm serieel is 16 Ohm
Daarbij geldt ook weer dat het afhankelijk is van de kwaliteit van de versterker of dit goed gaat.
Je hebt vast helemaal gelijk maar kan je het is simpel uitleggen :) ksnap het namelijk niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Staar je nou niet blind op vermogens... Een Sony vermogen specificatie kan je niet met de Pass Lab vermogen vergelijken. Zeker weten dat je bij Pass Lab veel meer 'echte' vermogen hebt. Maar dan praat je wel even over een andere prijsklasse.
Vwb de impedantie. Was het nou maar zo simpel wat de fabrikanten je willen doen laten geloven. De impedantie is NIET constant. Er wordt alleen de nominale impedantie opgegeven. De impedantie hangt oa af van de frequentie. Het is pas van belang als je luidspekers gebruikt a la elektrostaten, waarbij de impedantie beneden de 2 Ohm kukelt. Ja, dan heb je wel een andere versterker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hvangent schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:56:
[...]

Weet je wel wat klippen is ? Klippen doet je versterker, niet je speakers. In het kort komt het er op neer dat je speakers bij klippen pure gelijkspanning krijgen en daar kunnen ze niet tegen.
Het is correct dat speakers eerder kapot gaan door een 'te kleine' versterker die staat te klippen dan door overbelasting door een 'te grote' versterker.

En bij een lage impedantie van je speakers zal je versterker eerder klippen dan bij een hogere impedantie.
Ja ik weet wat clippen is. Meeste moderne versterkers zijn daar tegen beveiligd. Maar blijkbaar kan jij niet zo goed lezen, want er staat duidelijk dat hij Warfedale 8.1 speakers heeft. Die zijn nou niet bepaald moeilijk aan te sturen (het zijn geen magneto/electrostaten ffs), zijn gewoon standaard consumenten speakers. Daarnaast hoor je het wel als je versterker aan z'n maximum zit omdat hij dan lekker aan het vervormen is. Lage impedantie zal hij ook geen last van hebben bij deze speakers.

BTW. Enig idee wat een 2x150 watt @ 8 ohm versterker kost die nog een beetje hifi is? Beetje overdreven voor die speakers, en totaal overbodig. 2x 50 watt @ ohm is meer dan zat. Ik stuur mijn Quad 12L's (6ohm) aan met een versterker die 2x50 watt @ 8ohm levert (cambridge audio 540a) en heb hem nog niet een het clippen gekregen (bij thd 2%< schiet hij zn beveiliging, en nog een aantal andere situaties)

@Jman: Jou speakers zijn 6ohm nominaal met een gevoeligheid van 86dB. Dit kom overheen met mijn speakers en ik heb geen problemen die met 50watt @ 80hm aan te sturen (aantal watts neemt toe bij lagere impedanties maar het wordt wel lastiger voor de versterker, ik schat dat ik op 2x65 zit @ 6ohm omdat dit nog een redelijke "budget" versterker (350-399 eu) is). Dat impedantie verhaaltje met parallel etc is alleen van belang als je meerdere speakers op 1 luidspreker uitgang gaat aansluiten. Wat ervoor staat klopt wel als een bus, maar zoals ik al zei: jou speakers zijn echt niet zo moeilijk aan te sturen.

Welke Akai heb je?

edit: elke versterker van een fatsoenlijk merk voldoet gewoon: marantz, denon, arcam, parasound, krell, harman kardon, linn etc. Mijd gewoon de standaard merkjes als JVC, Sony (hoewel die in het verleden toch enorm mooi spul gemaakt hebben, de ES serie was dat geloof ik), Pioneer (hoewel de vroegere Elite serie toch wel erg 1337 is/was :P) etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 21-07-2006 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Ik zou eens moeten kijken want hij staat nu niet bij mij thuis maar bij mijn ouders...

Ik zat eigenlijk nog te twijfelen om een pioneer receiver aan te schaffen maar, een tweede hands (Marantz, Denon, H/K, etc..) is misschien beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jman schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 12:45:
Ik zou eens moeten kijken want hij staat nu niet bij mij thuis maar bij mijn ouders...

Ik zat eigenlijk nog te twijfelen om een pioneer receiver aan te schaffen maar, een tweede hands (Marantz, Denon, H/K, etc..) is misschien beter...
Heb nog even zitten denken, maar Pioneer heeft ook wel mooi spul. Ze hebben iig hifi receivers van 2000,-, dus ze zullen vast wel iets goed hebben, maar 2de hands koop je meestal wel wat moois. Yamaha heeft ook wel goede receivers geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175053

Jman schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 12:05:
[...]

Je hebt vast helemaal gelijk maar kan je het is simpel uitleggen :) ksnap het namelijk niet helemaal
De impedantie in Ohm staat op de luidsprekers/versterker vermeld.

Huis, tuin, en keuken versterkers werken bijna altijd op 4 of 8 ohm.
1 Huis, tuin, keuken luidspreker is 8 Ohm.

Als je 2 van deze 8 Ohm luidsprekers op dezelfde uitgang aansluit (bijvoorbeeld het linker kanaal), werkt dit prima, aangezien je versterker de 4 Ohm die je dan krijgt prima aan kan.

Professionele (discotheek) versterkers werken meestal tussen de 2 en 16 Ohm. Sommige modellen gaan zelfs tot 0,5 Ohm.
Professionele luidsprekers werken op 8 (mid/hoog) of 4 (sub) Ohm. Daarom zie je vaak ook meerdere bass spekers op 1 kanaal.

Auto versterkers / luidsprekers zitten op 2 of 4 Ohm.

Als de impedantie van de speakers afwijkt van de versterkers betekend dat dus niet meteen dat je ze niet kan aansluiten.

Parallel schakelen wil zeggen dat je de 2 luidspreker kabels neemt, en dan 2 keer de plus in dezelfde uitgang stopt, en het zelfde met de min.
Serieel schakelen wil zeggen dat de plus in de plus van luidspreker 1 gaat, en de min uit luidspreker 1 in de plus van luidspreker 2 gaat. de min van luidspreker 2 gaat naar de min op de versterker.

edit
Wat koeitje zegt klopt wel. dit hele verhaal mag je overslaan als de impedantie van je luidsprekers gewoon word ondersteund door je versterer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 175053 op 21-07-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Ok dan snap ik dat, alleen zijn deze speakers dan weer 6 ohm :P
Maar als mijn versterker 8ohm is is dat dus geen probleem...

[ Voor 34% gewijzigd door Jman op 21-07-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jman schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:16:
Ok dan snap ik dat, alleen zijn deze speakers dan weer 6 ohm :P
Maar als mijn versterker 8ohm is is dat dus geen probleem...
Het kan een probleem opleveren als de impendantie van je speaker lager is dan die van je versterker, maar 6 ohm is niet veel lager dan 8 ohm. In de handleiding van mijn speakers staat ook "suitable for use with 8ohm amplifiers". Als je gewoon een redelijke versterker hebt moet het geen probleem opleveren. Pas bij 4ohm kunnen sommige versterkers problemen krijgen, maar met de meeste goede versterkers zul je nergens last van hebben. Zolang er maar geen dipjes naar bijv 2 ohm hebt. Vaak staat er zelfs in de handleiding het vermogen bij 8ohm en bij 4ohm. Maar welk type akai had je nou :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Ik zag er net een op marktplaats staan en dat is denk ik dezelfde...

Als je even zoekt op de Akai AM A335 kan je ook het plaatje zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat hele verhaal over impendanties, vermogen enzo staat in de FAQ
AV FAQ; Veelgestelde vragen

In het kort: 1 watt is al keihard spelen.

Over de impendanties: Zolang je geen disco bouwt, kan je alle normale consumentenspeakers op alle consumentenversterker aansluiten, een versterker "heeft" geen impendantie en de impendanties die op luidsprekers staan, zijn puur indicatief (meestal een curve, waar de een er 4 van maakt, zegt de andere fabrikant rustig 8 op een speaker met dezelfde impendantiecurve), maar ook niet echt boeiend.

Jman: Mag ik je vragen ook eens gebruik te maken van de zoekfunctie. Je vragen staan allemaal in de FAQ en zijn allemaal allang een keer behandeld. Het is niet nodig om volstrekt utigekauwde discussies over bi-wiring nogmaals te starten.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 21-07-2006 14:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.