[Nieuw Systeem] Adviezen gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Greenthumb1982
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:05
Ik wil een binnenkort een nieuw systeem gaan samenstellen, en wil nu graag wat advies van mijn mede-tweakers.
Ik ben ICT student, en zal de pc dus ook intensief voor school gebruiken, en daarnaast zal ik hem tevens gebruiken voor mijn bijbaantje als webdesigner.
Hij zal dus veel worden gebruikt om mee te programmeren, HTML en CSS te kloppen, wat GIMP, en we gaan in de eerste periode van dit jaar ook met videobewerking aan de gang.
Verder zal er een spelletje mee worden gespeeld, voornamelijk MMORPG´s en RPG´s, maar af en toe ook Hitman en dergelijke.
Ik zal niet gaan overklokken, of in ieder niet in het komende jaar, dus mocht dit later nog nodig zijn kan ik dan altijd nog componenten hiervoor vervangen.
Mijn budget ligt rond de 1300 euro.
Ik heb tot nu toe de volgende onderdelen in mijn hoofd:

Moederbord:
Asrock Moederbord ConRoeXFire-eSATA2
80 Euro
Ik heb voor dit moederbord gekozen aangezien het een hele mooie prijs heeft, en voor mij volgens mij alles heeft wat ik nodig heb.
Hij is volgens de website van AsRock ook geschikt voor de Conroe.
Hij heeft mogelijkheid voor PC5300 DDR2 SDRAM, 3 PCI aansluitingen, 1 x PCI express x 16 slot, en een AGI Express slot die kan worden gebruikt als PCI Express 4 x, 2 x en 1 x, en kan dienen voor Crossfire, echter dan wel op 4x, maar dit ben ik toch niet van plan.
Verder heeft hij nog een IDE UltraDMA 100 aansluiting, waarop de DVD-brander kan worden aangesloten, en 4 Sata II aansluitingen voor de harde schijven.
Er is ook al een RAID-controller on-board, net als 7.1 Audio en Lan tot 1000Mbps.
Ook heeft hij nog 2 Firewire en 8 Usb aansluitingen, wat meer als genoeg zou moeten zijn.

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
310,99 Euro
Hier hoef ik waarschijnlijk weinig aan uit te leggen.
Gewoon een snelle processor voor weinig geld.
Zoals iedereen hier al wel zal weten kwam de E6600 zeer goed uit de benchmarks, en heeft een heel goede prijs / snelheid verhouding.

Geheugen:
PQI DDR2 Turbo Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, CAS 4
190 Euro
Enige geheugen-kit bij Salland van PC5300 geheugen met een CAS van 4 onder de 200 euro.
Wat vinden jullie van dit setje, en heeft er iemand ervaring met PQI?

Videokaart:
Sapphire VGA Radeon X1900 XT 512 MB
360 Euro
Ik heb voor deze kaart gekozen omdat ik toch 2 of 3 jaar vooruit wil met de videokaart.
Ik speel normaal voornamelijk MMORPG's, dus daarvoor is dit misschien nog wel overkill, maar ik wil gewoon zeker weten dat ik elk spel kan spelen wat ik wil op acceptabele settings.
Ik heb voor Sapphire gekozen simpelweg omdat deze de goedkoopste was, en ik er nu ook een Sapphire in heb zitten en nog nooit problemen mee heb gehad.

Harde Schijven:
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
95 Euro
Dit wordt de schijf bestemd voor opslag.

2 x WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150
2 x 160,58 Euro = 321,16 Euro
Deze wil ik in Raid 0 zetten, zodat het als 1 schijf wordt gezien, en hierop het besturingssysteem en de programma's zetten.
Ik heb hier toch voor de 74GB modellen gekozen aangezien deze 16MB cache hebben.

DVD-Brander:
2 x Lite-On SHW-16H5S Bulk, Zwart, LightScribe
2 x 31,63 Euro = 63,26 Euro
Kost niet te veel, heeft Lightscribe, wat niet vaak gebruikt zal worden, maar soms toch wel mooi is. Heb nooit problemen gehad met de producten van LiteOn.
Hier gekozen voor 2 branders aangezien er veel wordt gebrand door mij, en op deze manier er altijd een reserve brander aanwezig zal zijn.

Cardreader:
Gembird All-In-One Cardreader Zwart
11 Euro
Goedkope cardreader, aangezien het slechts sporadisch gebruikt zal worden voornamelijk voor SD-kaart van telefoon en camera.

Geluidskaart:
Ik heb nog een Creative Audigy Soundblaster 2 liggen die ik eventueel kan gebruiken, of de on-board audio.
Hier wil ik ook nog graag advies over hebben, want ik heb ooit gehoord dat als je de on- board audio gebruikt dit ten koste van je processor-kracht zou kunnen gaan.

Behuizing:
Ik heb reeds een Coolermaster Stacker, en zal hierin alle onderdelen gaan plaatsen.
In de behuizing zijn reeds 2 x 120mm, 1 x 80mm en 1 x 300mm Crossflow fans aanwezig voor intake, en 3 x 80mm, 1 x 120mm en de fan van de voeding als outtake aanwezig.
De 120mm en 300mm fans worden geregeld met een fan-controller, de overige zijn aangesloten op 5v.

Voeding:
Ik heb reeds een 400 Watt Zalman voeding.
Indien mogelijk wil ik deze er in houden, aangezien deze niet hoorbaar is, en de pc normaal dag en nacht aan staat.
Denken jullie dat dit voldoende is of zou ik beter een zwaardere voeding kunnen nemen.

Randapparatuur:
Ik heb nog 2 21 inch CRT monitoren staan die ik zal blijven gebruiken, aangezien ik niet het geld heb om 2 keer minstens 19 inch TFT te kopen.
Toetsenbord en muis heb ik ook net nieuw, dus dit hoeft voorlopig niet vernieuwd te worden.
Ik heb een 5.1 boxen-set staan die nog goed werkt, en een 5.1 headset die ik meestal gebruik.

Hiermee kom ik op een bedrag uit van 1450,36 Euro inclusief BTW en verzendkosten.
Ik zal alles bestellen bij Salland Automatisering, simpelweg omdat ik daar tot nu toe altijd netjes ben behandeld en goede kwaliteit heb gekregen.
Graag zou ik jullie meningen en adviezen willen hebben over dit systeem, en een antwoord op mijn vragen.
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 8% gewijzigd door Greenthumb1982 op 21-07-2006 11:36 ]

• Greenthumb1982
Ook zou ik nog willen weten of jullie denken dat het nodig is om nog een aparte DVD-lezer in te bouwen.
Mij lijkt dit overbodig aangezien de brander hiervoor ook kan functioneren, maar sommigen zeggen dat je het beste de taken van lezen en branden kunt verdelen.
Wat is hierover jullie oordeel?

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

DeluxZ

Livin' the good life

Greenthumb schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:58:
Ook zou ik nog willen weten of jullie denken dat het nodig is om nog een aparte DVD-lezer in te bouwen.
Mij lijkt dit overbodig aangezien de brander hiervoor ook kan functioneren, maar sommigen zeggen dat je het beste de taken van lezen en branden kunt verdelen.
Disc-to-Disc branden ? Anders moet je eerst een image maken naar je hdd en dan die gaan branden. Het is wat je zelf wilt. En een dvd speler kost net 2 tientjes. :) Ik heb er iig een voorkeur voor 8)

Ik zie dat je een cardreader en een diskette station hebt, waarom ? :+ Je zou je drivers van je raid controller in je XP cd kunnen slipstreamen....

[ Voor 12% gewijzigd door DeluxZ op 21-07-2006 11:03 ]

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Greenthumb schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:58:
Met de huidige kwaliteit van de branders maakt het geen ruk meer uit. Ten tijde van de 2x cdfikkers was het idd zo dat die dingen als een idioot gingen slijten dus hoe minder je die gebruikte om mee te lezen hoe beter het was. Maar daar hoef je tegenwoordig je echt niet meer druk om te maken.

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Verder ziet het systeem er goed uit. Alleen zoals je al aangaf zou ik voor 1x WD 74GB Raptor gaan. Zou zelf niet gaan voor de 2x 36. En ja waarom geen dvd speler erbij in. Zoals DeluxZ ook al aangaf kost je 20 euro meer. En ja dat is op zo'n bedrag niet bijzonder.

[ Voor 59% gewijzigd door MasterMike op 21-07-2006 11:09 ]

Verwijderd

hangt er vanaf hoeveel je kopieert, als dat weinig is dan kom je met 1 brander zonder dvdlezer toe. Kopieer je iets frequenter een DVD, dan zou ik rapper naar 2 branders gaan dan naar 1 brander en 1 lezer (ook met het voordeel dat als 1 brander opgebrand is, dat je gewoon naar de andere kan switchen en niet een week zonder brander zit).
Een lezer en een brander hebben is wel relaxed als je véél dvd's moet kopiëren, maar je moet er rekening mee houden dat je HD's de datastroom moeten kunnen verwerken. Een DVD rippen kan je normaal doen aan een 15a20MB/s, dus dan zit je al redelijk op het einde van je schijven, en ben je eigenlijk al verplicht om een Sata te hebben om de data snel geneog te kunnen transfereren.

(werk zelf met 2 branders, 2 lezers en 4 HD's eronder. Lekker snel :+)

• Greenthumb1982
MasterMike schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:04:
Verder ziet het systeem er goed uit. Alleen zoals je al aangaf zou ik voor 1x WD 74GB Raptor gaan. Zou zelf niet gaan voor de 2x 36. En ja waarom geen dvd speler erbij in. Zoals DeluxZ ook al aangaf kost je 20 euro meer. En ja dat is op zo'n bedrag niet bijzonder.
Zou het de extra 120 euro waard zijn om ipv 2 x 36GB Raptor dan 2 x 74GB Raptor te nemen?
Ik merk momenteel namelijk heel vaak dat mijn harde schijven de bottleneck in mijn systeem zijn, vooral met compileren en dergelijke.
Ik zou dan liever nu 100 euro extra uitgeven om een 'perfect' systeem te krijgen dan dat ik me later loop te ergeren.

En ik denk dat ik inderdaad nog een tweede brander erbij zal zetten, ik kopieer weinig, echter brand ik wel zeer regelmatig.

Verwijderd

de 74GB raptor is sneller dan de 36GB variant. daarbij heb je wel weer het dubbele opslag capaciteit want 36 is zo vol :)

• Greenthumb1982
DeluxZ schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:01:
[...]
Ik zie dat je een cardreader en een diskette station hebt, waarom ? :+ Je zou je drivers van je raid controller in je XP cd kunnen slipstreamen....
Dit is inderdaad een mogelijkheid waar ik nog niet aan gedacht had.
Dit zal namelijk mijn eerste RAID opstelling worden.
Ik heb echter al wel vaak genoeg (met NLite) custom Windows installaties gemaakt, en als ik het me goed herinner zat daar ook de mogelijkheid bij om RAID drivers te integreren.
Ik heb de topicstart aangepast, de 2 raptors vervangen door 2 van het nieuwere model, een tweede dvd-brander er bij gedaan en de diskdrive weg gelaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Greenthumb1982 op 21-07-2006 11:38 ]

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 18:39

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Ik kan er eigenlijk niet bij waarom je zo veel preformance nodig hebt
Processor kan ik begrijpen (maar ik vind het wel zonde, 300 vs 150 voor een AMD)

Zelf zou ik voor een AsRock AM2 bordje gaan, evt met een AMD X2 CPU
AM2 omdat dat een nieuwe standaard is, en die blijft nog wel even,
heb zelf nog steeds socket A en die zijn ook nog gewoon te krijgen
en AMD omdat ze goedkoop zijn (volgende week worden de prijzen van AMD verlaagt)

Ik zou de raptors vervangen voor gewone SATA 1(1.5Gbit) of 2(3.0 Gbit) schijven
striped of mirrored, wat je wil

zoiets als dit: Klik

voor ong. 750 euro, heb je nog geld over voor 2 lcd schermen :-)
check wel nog even de videokaart, deze had ik al in mn cart zitten en is goed genoeg voor mij

maar van dit bedrag kan je nog wat af halen, een single AMD CPU ipv dual

dus :-)

Proffesioneel Platzak

• Greenthumb1982
Mr_Gee schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:36:
Ik kan er eigenlijk niet bij waarom je zo veel preformance nodig hebt
Processor kan ik begrijpen (maar ik vind het wel zonde, 300 vs 150 voor een AMD)

Zelf zou ik voor een AsRock AM2 bordje gaan, evt met een AMD X2 CPU
AM2 omdat dat een nieuwe standaard is, en die blijft nog wel even,
heb zelf nog steeds socket A en die zijn ook nog gewoon te krijgen
en AMD omdat ze goedkoop zijn (volgende week worden de prijzen van AMD verlaagt)

Ik zou de raptors vervangen voor gewone SATA 1(1.5Gbit) of 2(3.0 Gbit) schijven
striped of mirrored, wat je wil

zoiets als dit: Klik

voor ong. 750 euro, heb je nog geld over voor 2 lcd schermen :-)
check wel nog even de videokaart, deze had ik al in mn cart zitten en is goed genoeg voor mij

maar van dit bedrag kan je nog wat af halen, een single AMD CPU ipv dual

dus :-)
Ik wil een high-middle-end pc hebben, zodat ik weer een jaartje of 2 a 3 vooruit kan zonder problemen.
Zoals ik al zei draai ik best vaak zware applicaties, en dit zal alleen meer en zwaarder worden naarmate ik verder in mijn studie kom.
Het systeem wat jij voorstelde is dan dus ook niets voor mij, al is het goed bedoeld, en waardeer ik dit ook.
Maar ik werk liever nog een tijdje met mn vertrouwde CRT schermen met een pc die zeer krachtig is, dan met TFT terwijl ik het idee heb dat mn pc het allemaal maar net haalt.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 10:34
300 vs 150 is 6600 vs 3800 x2 terwijl in veel gevallen 6600 == FX62, nou dan weet ik het wel, voor 150 euro verschil.

• Tank80
  • Laatst online: 23:08

Tank80

Cyanide&&Happiness

Voor 300 euro heb je nu een X2 5000 ... ;)

Is in veel gevallen (in de praktijk) toch nog wel vergelijkbaar met die Conroe hoor ;)
En daarbij zijn de AM2 moederborden flink voordeliger (heb er zelf ook een, MSI K9N platinum, en ik vindt ze erg stabiel (met bios versie 1.0!, moet nog upgraden) en uitgebreid qua opties)

AMD is nog steeds een erg goede optie om te overwegen hoor !

Je imiteert me mateloos.

• Greenthumb1982
Tank80 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 12:32:
Voor 300 euro heb je nu een X2 5000 ... ;)

Is in veel gevallen (in de praktijk) toch nog wel vergelijkbaar met die Conroe hoor ;)
En daarbij zijn de AM2 moederborden flink voordeliger (heb er zelf ook een, MSI K9N platinum, en ik vindt ze erg stabiel (met bios versie 1.0!, moet nog upgraden) en uitgebreid qua opties)

AMD is nog steeds een erg goede optie om te overwegen hoor !
Ik heb ook nog overwogen om een AMD te nemen, echter zoals het er nu naar uitziet zal de Conroe voor mijn wensen de betere processor zijn.
Ik heb de afgelopen jaren ook altijd AMD gehad, echter ziet het er nu naar uit dat Intel weer een keer de sterkste zal zijn.
Mocht AMD de volgende keer weer de betere processors in handen hebben zal ik weer voor hen gaan, maar voor nu is voor mij Conroe gewoon de beste keus.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:13
Dan zou ik je toch graag even dit stukje laten lezen van een discussie die ik met iemand gevoerd heb:
Niet om de AMD-fanboy uit te hangen, maar wat veel mensen niet zien is dat dat AM2 voordeliger is dan de Conroe. Die denken op korte termijn en houden daar maar een denkwijze op na: sneller voor minder geld. Wat dat betreft hebben ze gelijk. De E6600 presteert wat beter dan de 5000+ en de prijs/prestatieverhouding is beter. Tot zover het voordeel van de Conroe op korte termijn. Maar dan AM2: die kent een voordeel waar veel mensen overheen kijken. AM3-processoren zullen compatible zijn met AM2-moederborden. Zoals velen nu een goedwerkend moederbord met topgeheugen weg moeten doen om alleen hun processor te kunnen vervangen zal een dergelijke sitatie dan niet bestaan. Bij het uitkomen van AM3 kan er zonder gedoe een nieuwe krachtpatser (tijdelijk) gebruikt worden i.c.m. spul dat nog helemaal niet aan vervanging toe is. Ook kampt AM2 niet met de beperkte leverheid van de Conroe de komende maanden en loop je niet het gevaar dat je met kinderziektes te maken krijgt. Kijk bijv. eens hoe er in het Conroe-moederbordentopic gehoopt wordt het moederbord te ontvangen met een nieuwe revisie van de chipset omdat de oude weer bepaalde problemen kent. Dan liggen er bij sommige winkels nog revisies met "oude" chipsets terwijl er bij andere al weer "nieuwe" liggen en zo is het hopen op een stabiel systeem zonder problemen. Benchmarks zijn behoorlijk misleidend wanneer ze worden gedraaid met instellingen waar de videokaart nooit de remmende factor kan zijn. Zo lijkt het alsof je met een Conroe soms wel de dubbele framerate haalt van een gelijkgeprijsde AMD-processor. In de praktijk is de videokaart echter àltijd de remmende factor, dus zo'n vergelijking gaat niet op. Zie jij het verschil tussen 180 fps en 220 fps? Ik niet. Alles bij elkaar genomen denk ik echt dat je met AM2 de beste keus maakt. Eigenlijk is een X2 3800+ ruim voldoende om mee te gamen, maar na die drastische prijsverlaging kun je de X2 5000+ gewoon niet laten liggen.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

@ Z-Dragon: je hebt gelijk over je verhaal van AM2 naar AM3 maar het schijnt dat je op de Conroe mobo's ook straks de Kentfields kan plaatsen dan heb je gewoon een Quadcore Cpu (Q4 2006). ;)

@ Groene duim :P : Qua prestaties doet die AsRock vaak niet eens onder voor de nieuwe Asus mobo's en weet de nieuwe Gigabyte mobo aardig bij te houden.
http://www.ocworkbench.com/2006/gigabyte/ga-965p-dq6/g1.htm
Link ff geleend uit: "Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel III" :Y)
Dus qua performance hoef jij je daar ook niet voor te schamen. 8)

• Greenthumb1982
Z-Dragon schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 21:09:
Dan zou ik je toch graag even dit stukje laten lezen van een discussie die ik met iemand gevoerd heb:

[...]
Op zich heb je wel gelijk dat je straks de AM2 socket kan upgraden met een AM3 cpu, maar als ik over 2 of 3 jaar ga upgraden wil ik toch ook een nieuw moederbord.
Immers, in die tijd zullen er waarschijnlijk nieuwe features zijn, die de huidige toetsenborden niet hebben.
En dan geef ik liever wat geld extra uit, dan dat ik met verouderde zaken ga zitten.
Dat is uiteraard IMHO, en een ieder moet voor zichzelf overwegen wat voor hem het beste is.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:21
Even offtopic, tenminste een beetje. Maar jij bent dus student. Ik weet niet of je komend schooljaar gaat beginnen en/of je al een laptop hebt. Maar als je nog geen laptop hebt zou ik je een laptop aanraden aangezien dit wel heel handig is voor je studie. Ok, je zult wat performance moeten inleverenmaar voor 1300 euro heb je ook al een mooie laptop om op te gamen, iig valt mijn GF Go 7600 niet tegen.

• Greenthumb1982
GremliN-Online schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 12:56:
Even offtopic, tenminste een beetje. Maar jij bent dus student. Ik weet niet of je komend schooljaar gaat beginnen en/of je al een laptop hebt. Maar als je nog geen laptop hebt zou ik je een laptop aanraden aangezien dit wel heel handig is voor je studie. Ok, je zult wat performance moeten inleverenmaar voor 1300 euro heb je ook al een mooie laptop om op te gamen, iig valt mijn GF Go 7600 niet tegen.
Ik heb inderdaad reeds een laptop, heb hem vorig jaar gekocht toen ik aan mijn studie begon, en zou inderdaad niet meer zonder kunnen.
Pagina: 1