Toon posts:

Installatie waterkoeling voor een nieuweling.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen. Heb mezelf een waterkoelingssetje aangeschaft, model zoals op onderstaande link;
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...?ViewItem&item=6876952484
Rad. zag er een beetje ondermaats uit en daarom volgende in de plaats gekocht.
http://tuning-pc.com/radiateur-nexxx...eme-p-916.html
Set dient ingebouwd te worden in een Thermaltake Tai-chi
Nu zit ik, alvorens te beginnen met installatie, met enkele vraagjes, waarop jullie hopelijk een antwoord hebben ?
1) Hoe begin je met de installatie van de set ? Eerst buiten de pc. alles aansluiten en vervolgens inbouwen, of ineens alles in de pc. stoppen ?
2) Kwestie van aansluiten, hoe laat je best je circuit lopen ? Vertrekkende van res. met ingebouwde pomp, vervolgens naar de rad., of beter eerst naar de cpu, of naar de chipset ? Iemand een ideetje ?
3) Lijkt dit setje kwalitatief goed, of kon er wat beter ?
Set bestaat dus uit rad., pomp met res., cpu blok met 3 aansluitingen !!, graka blok, chipset blok.
Alvast bedankt aan de behulpzamen !
AMD Athlon 64 x2 4400+
mobo = dfi lanparty ut nf4 sli-dr expert
Graka = sapphire ati x800gto2 square

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 17:47 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Eerst alles in de kast bouwen. Dan slangen op maat knippen/snijden. Als alles naar wens is haal je het eruit en zet je het even in elkaar met water erin om te kijken of alles het doet. Leg wat keukenrolpapiertjes eronder zodat je kan zien als er wat lekt.

Hoe ik je circuit zal laten lopen: Pomp met res>rad.>cpu>gpu>NB>Pomp met res. Het zal allemaal niet super gekoeld zijn omdat je een redelijk klein rad hebt voor die componenten en je hebt een paar heethoofden maar het zal ongetwijfeld stiller zijn.

Het setje ziet er goed uit hoor. Zeker goed dat je een ander rad hebt gekocht. Deze zal beter koelen. Zelf ben ik niet zo'n fan van de koppelingen die je gebruikt maar dat is persoonlijk. Je moet op dat CPU blok de buitenste gaten op die splitter aansluiten. Dat is als het goed is de outlet en de middelste is de inlet.

Hoop dat het je zo lukt :)

Verwijderd

Topicstarter
Van harte bedankt voor het antwoord, ik ga er voor!!

Verwijderd

Ik zou zeggen, zet je oude rad er gewoon bij.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Je kan het ook de extra veilige manier doen:
1) alles inbouwen
2) slangen op maat maken
3) alles (WC componenten natuurlijk) eruit halen
edit 3 1/2) water toevoegen...
4) 1/2 dag laten draaien met keukenpapier erbij
5) alles weer inbouwen

zo lekt er niets je systeem in

Let ook op dat je geen volledig gesloten systeem bouwt! Je moet altijd ergens een luchtgat hebben om drukverschillen door temperatuurverschillen op te vangen...

[ Voor 8% gewijzigd door MeMoRy op 21-07-2006 15:21 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 11:37
Ik verkoop op samenkopen.net dezelfde soort producten, je hebt hem voor een schappelijke prijs kunnen kopen!

Je zal even het gaat waar de stekker doorheen gaat dicht moeten kitten, anders blijft deze lekken. Dat is mijn enige tip.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de tips !!

• MeMoRy
Oh, let nog even op wat voor een water je er in gooit...
Het beste kan je gedestileerd water erin doen, dan krijg je bijvoorbeeld geen aanslag van die mineralen die in kraanwater zitten (kalk e.d.).
Maar in gedestileerd water gaad dingen sneller roesten, dus je moet een anticorrosie toevoeging gebruiken. Kan je kopen bij je locale computerboer..

Ik gebruik zelf waterwetter, dat is ook nog een smeermiddel voor je pomp... moet je 1:30 aanlengen met gedestileerd water...

p.s. je hebt ook wel een gedemineraliseerd water... er zijn geen vaste regels wat dat inhoudt. Het kan net zo puur zijn als gedestileerd, maar er kunnen ook nog wel wat vervuilingen in zitten. In dat geval kan je alsnog aanslag krijgen.

edit: ik ben zelf trouwens meer een rad-na-warmte persoon... met twee rads zou ik het als volgt aansluiten..
pomp->cpu->grote rad->gpu->NB->kleine rad->pomp

[ Voor 11% gewijzigd door MeMoRy op 21-07-2006 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de tip Memory, maar ik had al meteen 2 l. tec-protect-uv bleu (alphacool) bij de rad. gekocht, kwestie van achteraf met geen geklooi of rommel in de set te zitten. Volgende week begin ik er aan, al ben ik toch een beetje bang dat er wat de mist (of in rook) opgaat...Ik heb hier al jullie voorstellen kwestie van opstelling al afgeprint, moesten er nog tips zijn, of weetjes, laat maar weten, een mens kan niet genoeg voorbereid zijn. Ik heb de rad. ook in de zijdeur van de tai-chi bevestigd, met de 2 koppelingen naar boven (anti-luchtbel.), en met de 2 vents. naar de buitenzijde gericht, zodat ze de lucht door de rad. naar buiten zuigen, goed of niet ? En nogmaals, vind het fanta. dat jullie me willen helpen. Heb hetzelfde op een Belgisch breedbandforum gezet, maar tot hiertoe nog geen antwoord. Denk dat ik een B. trendsetter ben... ;)
http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?t=116190

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 18:48 ]

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:41
hier zitten redelijk wat belgen op dit forum ook hoor, dus het is altijd handiger dat je hier zoekt (ook voor belgie dus, ben een medebelg :p)

veel geluk met je waterkoeling, als het foutloopt horen we het wel (ook als het goedgaat dus)

• MeMoRy
Ik vind zelf een beter idee dat je koudere lucht van buiten door je rad blaast, ipv de warme lucht uit je kast erdoorheen zuigt. Het scheelt iig in temperatuur.

Oh ja, als je lucht erdoorheen blaast, kan je beter wat afstand hebben tussen je fans en je rad. Geeft de lucht wat ruimte om 'uit te zetten' en je over de hele oppervlakte van je rad te blazen.

Ga je maar 1 rad gebruiken? Als je er toch twee hebt.... ;) Dat vergoot ook het volume van je systeem. Meer volume=meer water om op te warmen, dus je water zal langer dezelfde temperatuur blijven.

[ Voor 18% gewijzigd door MeMoRy op 21-07-2006 21:15 . Reden: typo's ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De set die je hebt, als je niet precies de naam van weet, daar loopt ook een topic over: [rml][ WC] Het grote Asetek Waterchill topic, deel 2[/rml]

Daar kun je altijd terecht met je vragen, of in het algemene WC topic, waar je veel van je vragen in de openingspost terug kunt vinden: [rml][ WC] Het grote waterkoelings topic deel XVII[/rml]

En gelukkig lopen hier ook genoeg Belgen rond. :) Succes in ieder geval met het inbouwen. ;)

Iedereen heeft ergens moeten beginnen, dus het is een al goed begin dat je je eerst hebt ingelezen. :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Roamor op 21-07-2006 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx Roamor, ga die thread eens doornemen !

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Even een tip!

Sommige pompen kunnen niet goed tegen temperaturen van (ongeveer) 35>. Mijn pomp ging altijd ratelen en enorm trillen, omdat ik POMP -> RAD - > CPU had ipv RAD -> POMP -> CPU ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Me_Again op 22-07-2006 15:44 ]

Pagina: 1