[excel] De dag die is geweest herkenbaar maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127468

Topicstarter
Ik heb een Excel blad met verticaal alle werkdagen van 2006.

dus:

6-jun
7-jun
8-jun
9-jun
12-jun
13-jun
etc.

is het mogelijk dat als een dag is geweest de cel van die dag + de dagen ervoor een andere kleur krijgen, of iets anders opvallend. (dus iets met 6-jun en dan een kruisje erachter)

i.i.g. dat het bekent is dat die dagen zijn geweest?

Ik heb al een cel met =VANDAAG() maar hoe ik het voor elkaar krijg om deze aan elkaar te koppelen lukt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 16:39

TeeDee

CQB 241

pseudo code:
code:
1
2
3
if cell.Value < now()
    //hang er een ander kleurtje aan
end if

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:40
Kijk eens naar conditionele opmaak (menu opmaak/format). Een beetje prutsen met een formule als
=ALS(A1<VANDAAG(),"TRUE","FALSE") in de formulebox daar en daar een opmaak aanzetten.
Let er wel op dat formules en conditinele opmaak erg lastig doen in Excel, dus invoeren en kijken war er nu weer verkloot is doordat excel er willekeurig aanhalingstekens omheen heeft gezet etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78516

Kolom selecteren, menu Opmaak, Voorwaardelijke opmaak...
Voorwaarde 1:
Celwaarde is | gelijk aan | =Vandaag()
Bij opmaak de gewenste opmaak van die cel kiezen
Voorwaarde 2 (middels knop toevoegen)
Celwaarde is | kleiner dan | =Vandaag()
Bij opmaak de gewenste opmaak van die cellen kiezen

(beetje laat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thanks ik ga het even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok het is gelukt met de laatste methode maar wat nog niet lukt is:

In kolum B staan alle data.
als het de datum van vandaag is wil ik graag in Kolum C iets gebeurt.
het liefst dat in kolum C staat "geweest" en anders gewoon leeg maar zover ik zie kan je alleen de opmaak veranderen?

Ik krijg dus wel voor elkaar de kleur van B verandert als in B de datum staat maar ik wil graag dat de kleur in C verandert maar nog beter dat er in C een tekst komt te staan i.p.v. dat de opmaak verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 127468 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 18:24:

het liefst dat in kolum C staat "geweest" en anders gewoon leeg maar zover ik zie kan je alleen de opmaak veranderen?

Ik krijg dus wel voor elkaar de kleur van B verandert als in B de datum staat maar ik wil graag dat de kleur in C verandert maar nog beter dat er in C een tekst komt te staan i.p.v. dat de opmaak verandert.
In C1 zet je dan:
=ALS(A2<VANDAAG();"geweest";"")

Vermoedelijk moet je het wel even met de hand invoeren want ik tikte dit bericht, copy-paste de regel in Excel en het werkte toen niet. Met de hand in Excel invoeren en het werkte wel.

Uiteraard de cel even naar onderen kopiëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 10:51

CoRrRan

Don't Panic!!!

Anoniem: 127468 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 18:24:

Dat kan helaas niet met voorwaardelijke opmaak. Zoals de functie al aangeeft: je kunt alleen formattering veranderen.

Wat je wel kunt doen is dmv een kleurtje aangeven dat de dag al gepasseerd is:
Selecteer het gehele gebied waar je de formattering over wilt toepassen (dus als in cellen A1:A200 de dagen staan en je wilt in cellen B1:B200 zien welke dag geweest is, selecteer je cellen B1:B200). Dan volg je:
Format -> Conditional Formatting -> Condition 1 -> Verander "Cell Value Is" naar "Formula Is" en vul in in de box ernaast:
code:
1
=$A1<TODAY()
Klik dan op "Format..." en selecteer de afwijkende formattering (bijv. een andere achtergrondkleur in tabblad "Patterns"). Let op: om een zinnig antwoord te krijgen moet je dan wel overeenkomende cellen in een rij gebruiken. Dus in mijn voorbeeld zou B1 de actieve cel van de selectie moeten zijn.

Als je echter echt text wilt hebben, dan gebruik je de methode van WFvN, via Conditional Formatting heb je niet de optie tot invullen van text.

[ Voor 8% gewijzigd door CoRrRan op 21-07-2006 16:52 ]

-- == Alta Alatis Patent == --

Pagina: 1