Toon posts:

Hoe warm mag mijn videokaart maximaal worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben dus ook lid van de "9800XL kapotte kaartjes club". Ik heb een medion van 3 jaar oud met een radeon 9800XL en die heeft het onlangs begeven van de hitte. Net als de zovele andere hier dat ik op dit forum kon lezen.(strepen, artifacts etc). Net voor ik hem heb vervangen heb ik gecheckt hoe warm hij werd en dat was tot 58 graden, veel te warm dus dacht ik.

Ik dus naar de winkel en kocht mij een nieuwe X1600 pro 512Mb kaart van sapphire, alles terug ok nu dacht ik. Maar voor de zekerheid keek ik toch maar eens naar de temperatuur met speedfan om zeker te zijn. De temperatuur lag stabiel rond de 43 graden. Maar als ik world of warcraft opstart loop die temperatuur ineens op tot 56+ graden. Net zo heet als bij mijn vorige kapotte kaart dus...

Ik zette alle grafische candy van de game wow op minimum,maar dit helpt niet de temperatuur bleef 56+ graden.

Nu is mijn vraag, moet ik mij zorgen maken met deze temperatuur of kan dit geen kwaad? Hoe heet mag deze kaart eigenlijk worden?

Ik vind het heel erg dat een X1600pro 512 nog niet eens een game zoals wow kan spelen zonder zo te verhitten, zo grafisch indrukwekkend is dit spel nu ook niet.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 14:35
Ik heb gelezen (zonder bewijs) dat een x1900xt(x) maximaal 120 graden mag worden. Of dit echt zo is weet ik dus niet, mij lijkt het persoonlijk nogal sterk..

Verder heb ik zelf een x1900xtx, deze word idle ongeveer 60 graden met dit weer en stressed tussen de 70 en 80 graden. En nee, dit kan totaal geen kwaad. Pas als hij boven de 85 graden komt zal ik me een beetje zorgen gaan maken :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Volgens mij is dat wel een normale temperatuur voor een X1600 ;).

Verwijderd

GPU's moet je niet vergelijken met CPU's. Je videokaart kan aanzienlijk warmer worden dan je CPU, daar zijn ze voor gemaakt :) 60-70 graden is niks ongewoons.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 13:57
En anders zaag je een gat in de zijkant van je kast met een 120mm fan erop?? Wedden dat ie dan een stuk koeler blijft??

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 19:52

DrumandBass

Less is more!

Mijn X850XT@PE werd dik 100-110 graden en dat meer dan anderhalf jaar lang.... Ik heb nu een nieuwe kaart.(hij doet het dus nog steeds)
Maar de 850 heeft nooit artifacts of wat dan ook gehad. Denk dat je dan wel tegen de max aan zit :P
Ik had de fan op 4% staan is wel zo stil. Denk dat als je onder de 100 graden blijf zonder artifacts er niet veel aan de hand is. :Y)

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als hij 70-80 graden mag worden is er dus geen enkel probleem.

Ik dacht omdat mijn vorige 60 graden werd en er de brui aan gaf dat 60 graden al te warm zou zijn. Het komt ook een beetje door speedfan, vanaf 50+ graden verschijnt er een vlammetje voor de temperatuur en dat zag er nogal onrustbarend uit.

• MstE
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 19:56
Dat vlammetje bij Speedfan wil niet zoveel zeggen. Je kan namelijk instellen
op welke temperatuur dat vlammetje te voorschijn komt.

Op zich mag de GPU best 100+ graden celsius worden.
Alleen moet je erop letten dat de geheugenchippies ook gekoeld zijn. Daarvan
weet ik niet de max temp.
Pagina: 1