Vraagje laptop cooling

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
Hey,

Ik heb een Ferrari 4005 laptop en ondervind deze dagen dat hij het lastig heeft tijdens het gamen (HL²) wss door de temperaturen. Nu had iemand me aangeraden van uit te kijken naar een laptop cooling zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://i.expansys.be/i/b/b121483.jpg
Cooler Master NotePal R9-NBC-ADAS Laptop Cooler

Nu heb ik volgende vraag:

Je plaatst je laptop dus op dat ding en de coolers blazen de koude lucht tegen de onderkant van de laptop aan. Maar hoe wordt de warme lucht dan afgevoerd?

Is dit een goed alternatief om je laptop te coolen of helpt dit niet zo veel.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door RedC op 20-07-2006 14:53 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:12
Het zou wel iets koeler moeten worden, afhankelijk van de bouw van de laptop. Word de warme lucht van je laptop aan de onderkant of achterkant weggeblazen?

Bij mij aan de achterkant, dus het zou zeker moeten helpen. Plus hij staat iets hoger, dus het ergonomisch ook nog iets beter.. De vraag is alleen hoeveel herrie die fans maken en of het voorstukje irritant aanvoelt alsje typt :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 18:09

CdD

Ik heb even snel op Google gezocht naar reviews van die koeler:

• Review 1:
http://www.hardwaresecrets.com/article/300/1

• Review 2:
http://www.futurelooks.com//?m=show&id=159&page=1

Ik heb even nagekeken of er ruimte tussen de laptop en de koelers zitten. Zoals je op deze foto kan zien, zit er inderdaad een beetje ruimte tussen, dus de lucht kan via de onderkant van de laptop weg.

Afbeeldingslocatie: http://img158.imageshack.us/img158/9839/laptopkoelermn4.jpg

@ Sluuut:
"The fans are very quiet at 21dBA and are even quieter with the laptop covering them; each fan is rated at 1700rpm with 10.5CFM." - Review @ Futurelooks.com
Die fans draaien dus langzaam (allebei 1700rpm) en bovendien zijn ze hartstikke stil (slechts 21dBA) :)

[ Voor 65% gewijzigd door CdD op 20-07-2006 15:21 ]

99pixels.nl

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:12
Mja, maar dat is zoals altijd met Coolermaster fans alleen het eerste jaar :P
Daarna beginnen ze steeds meer en meer herrie te maken.

Maar voor mij persoonlijk is dat nogal belangrijk gezien ik m'n laptop 24/7 aan heb staan en in dezelfde ruimte slaap. Misschien is het totaal niet van belang voor de TS :)

Verder vind ik het wel jammer dat ze niet echt de temperatuursverschillen van de laptop hebben gemeten. Zoals de CPU en HDD.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
pricewatch: Nexus TDD-3000 (Notebook Cooler) deze is passief gekoeld, ik weet niet of dit ook zo goed koelt als actief, maar deze heeft dus geen stroom nodig.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• RedC
Sluuut schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:01:
Het zou wel iets koeler moeten worden, afhankelijk van de bouw van de laptop. Word de warme lucht van je laptop aan de onderkant of achterkant weggeblazen?

Bij mij aan de achterkant, dus het zou zeker moeten helpen. Plus hij staat iets hoger, dus het ergonomisch ook nog iets beter.. De vraag is alleen hoeveel herrie die fans maken en of het voorstukje irritant aanvoelt alsje typt :)
De lucht wordt langs de zijkant weggeblazen

Afbeeldingslocatie: http://www.amdboard.com/acer_ferrari_4000_5b.jpg

Dit is m'n laptop http://www.amdboard.com/ferrari_4000.html
Ik heb al gekeken op de site van de fabrikant en hij zou er wel compatibel mee zijn.

In ieder geval stoor ik me niet zo echt aan dat geluid aangezien ik toch altijd m'n hoofdtelefoon op heb :)

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ikzelf ben nog steeds te spreken over mijn zelfbouw laptopstandaard met koeling.

Afbeeldingslocatie: http://84.245.24.239/laptopstandaard.jpg

Op de door mij gebruikte manier moet je wel werken met een los toetsenbord en muis.

[ Voor 6% gewijzigd door MegaTronics op 03-08-2006 10:27 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• RedC
Is dat hout? Toch ook niet echt bevorderlijk voor het afleiden van warmte, of ben ik mis?

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Yep, MDF. Maar die 2 zwarte dingen bovenaan de ventilator zijn schokbreker rubbers :9 die de achterkant/onderkant van de laptop ongeveer 1 cm van het hout af houd. Als je aan de zijkant je hand houd voel je ook een aardige luchtverplaatsing. Sinds ik deze in gebruik heb, gaan de interne ventilatoren van de laptop niet vaak meer aan. Als ik de temperatuuur van de hard disk vergelijk met normaal standaardloos werken met de laptop is die op de standaard 37 graden en bij normaal gebruik loopt die naar de 45 graden, dus het heeft wel degelijk effect.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• CdD

CdD

Kijk ook eens naar andere notebook coolers dan alleen maar die CoolerMaster.
In de Pricewatch staan negen notebook coolers: Klik

Antec heeft bijvoorbeeld ook een goeie notebook cooler: "Antec NoteBook Cooler"
Afbeeldingslocatie: http://www.pocket-lint.co.uk/images/e2dd3f8429345ef1a3c44725e13a9589.jpg

Deze Antec kost minder dan die CoolerMaster, terwijl deze ook aardig goed z'n werk doet.

Check deze reviews van dat Antec ding:
Review @ ClubOC
Review @ The Gadgeteer
Review @ DataFuse
Performance

The room temperature at the time was around 24°C.

Without the Antec Notebook Cooling:
Idle: 28°C
Load: 35°C

With the Antec Notebook Cooling:
Idle: 26°C
Load: 27.5°C

* gejat @ DataFuse
Die Antec koelt dus best aardig..

99pixels.nl

• RedC
Die laatste die is ergonomisch ook ietsje minder
Scheelt dat zoveel in cooling 31.6 CFM (29.5 dba) voor de Antec tov 10.5 CFM (21 dba) voor de cooler master

• RedC
Net nog even wat testjes gedaan:
Ik denk dat het de processor is die lastig doet.

Idle heb ik 35 graden proc en 33 HD

Als ik dan HL2 speel en hem laat crashen, dan is na de reboot de proc 65 graden (getest met Everest)

• CdD

CdD

65 graden is toch wel aardig heet ja.. Ik denk indd dat het daaraan ligt. Als ik jou was, zou ik gewoon zo'n cooler aanschaffen (CoolerMaster of Antec, moet je zelf weten) en dan eens kijken of ie niet meer crashed :)

99pixels.nl

• RedC
Heb nu die Antec cooler maar ik heb niet het gevoel dat het nu beter gaat. Als ik HL2 start en ik kom in een level dan crashed ie metteen :( |:(
Mn laptop is zelfs helemaal niet warm onderaan :?

Na een paar x proberen en nu wat surfen is de proc nog steeds 56 graden en dat met de cooler eronder :'(

Mss moet ik me er gewoon bij neerleggen dat deze combinatie (nu?) niet werkt. Nochtans ik heb er al mee op lan-partys geweest en uren aan een stuk door HL2 zonder probleem :|

[ Voor 7% gewijzigd door RedC op 21-07-2006 17:08 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het is de laatste dagen natuurlijk extreem warm weer. Veel hardware geeft gewoon de geest met deze omgevingstemperaturen. Misschien kun je de afdekplaten van de fans er even vanaf halen, en de boel eens goed schoon blazen? Had afgelopen week ook een laptop op de zaak die zichzelf echt gewoon uitschakelde, en dan ook 10 minuten niet aan wou door de hitte. Fans schoongemaakt, CPU van nieuwe coolpaste voorzien, en heel belangrijk, het stof tussen de koelribben van de heatpipe uit gehaald. Ging van 60 graden stressed naar ongeveer 45 tot 50 graden stressed bij een omgevingstemperatuur van zo rond de 30 graden.

Verwijderd

zelfde probleem hier alleen bij mij is ie idl 75 graden, nou speel ik niet vaak spelletje maar als ik speel dan valt al uit tijdens het laden :( , en als ik 2 filmpje voor me ipod omzet valt ook uit. want denk er jullie ervan zal ik ook zoiets kopen, of is er iets aan de hand met et hardware....

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit werkt wel goed, maar gelukkig heeft mijn notebook zonder nog geen problemen :D

Ik heb wel nog geen game gespeelt...

[ Voor 20% gewijzigd door Dutch_Razor op 21-07-2006 17:39 ]

• RedC
Als ik geen games speel dan is er ook geen probleem.. alsook als ik HL2 in 800 x 600 speel....

Een collega van me heeft dezelfde laptop en die kan het wel vlotjes draaien zonder dat ie crashed in 1024

Verwijderd

Wat mij vooral intereseert is de koeler die in de topicstart is getoond. Heeft iemand hier ervaring mee? Ikzelf heb een HP pavilion zv5000 Laptop en ben serieus aan het nadenken om dit ding aan te schaffen. Iedereen met ervaringen is welkom, het hoeft niet noodzakelijkerwijs in combinatie te zijn met een HP laptop.
Pagina: 1