4 Wit/geel strepen op m'n scherm bij booten

Pagina: 1
Acties:

• h199
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
hallo

ik zit met een probleem .

een paar uurtjes geleden was ik mooi aan het surfen met m'n PC toen er plots vreemde grijze streepen begonnen te verschijnen , een paar seconden later was het nog enkel sneeuw ( zoals de tv op een zender die niet bestaat ) .

ik heb dan maar een reboot gedaan en alles leek normaal te gaan tot ik dat windows scherm kreeg ( die met laatbalk ) deze was naamelijk in stukjes gesneden en verplaatst als het ware . Dus nog een reboot en nu kreeg ik 4 wit/gele strepen op m'n boot screen en verder gaat hij niet .

Onderaan staat dat ik F1 of F2 moet drukken om setup te doen of verder te gaan met default settings . Nu alle 2 geprobeerd , bios gereset , ontsoft , .... leveren niets meer op , nog steeds hetzelfde .

Nu i mijn vraag wat kan ik doen om dit probleem op te lossen ? , of is m'n kaart defect ?

nog wat info op m'n boot screen staat er ( ale wat nog leesbaar is ) het volgende :
-timer error
CMOS battery
CMOS settings wrong
CMOS/GPNV cheqsum bad
CMOS display ????? wrong
unlock keybord
....
....
....
...
cache memory error

press F1 ...
press F2 ....
ik heb wat opzoek gedaan naar die CMOS en de tip gekregen om m'n batterij te vervangen . heb dit gedaan maar zelfde resultaat .

o ja nog m'n specs nvidia geforce FX5800 , P IV 2,8 , 1 gig ram , mobo MSI 865PE Neo 2
m'n bios is een van de laatste versies ( denk 2.0 , niet zeker )

Kan iemand mij helpen ?

Bedankt bij voorbaat

P.S. mocht hij defect zijn zou ik een nieuwe kaart kopen maar omdat een 5800 vinden moeilijk zal zijn zou ik een modernere kaart kopen ( wel met AGP ) welke stellen jullie voor . Mijn voorkuur zou gaan naar een 6600GT maar ik weet niet hoe deze presteerd in Games (RTS,RPG) of zou een 6800 nog bestaan voor AGP ( voor een schappelijk prijsje )