Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Groepenkast 3 fasen / 1 fase

Pagina: 1
Acties:
  • 3.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:07

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Ik was van plan om m'n groepenkast te vervangen, omdat de aard lek schakelaar kapot is (nieuw rond de 100 euro), en ik dan gelijk maar voor een moderne groepenkast met wat extra groepen wil gaan.

Natuurlijk eerst maar eens in de bestaande kast snuffelen; vanaf de hoofdschakelaar komt 3x 6^2 bruin. Drie fasen zou je zeggen, en je verwacht dan 400V tussen de bruine draden (de fasen).

Maar het gekke is dat de spanning tussen de drie bruine draden 0V is (heb ik gemeten), en dan zou je toch zeggen dat deze 3 bruine draden gewoon van 1 hoofd draad afgetakt zitten. Maar waarom dan deze ene fase vertakken door een 3 polige hoofdschakelaar, en van daaruit ook weer apart verder naar de stoppen?

Mijn vraag is dus, heb ik inderdaad maar 1 fase in m'n groepenkast, en waarom is deze dan zo vreemd uitbedraad? Als je toch alles uit 1 fase trekt kun je net zo goed een 1 polige schakelaar gebruiken lijkt mij? Of is het vermogen wat dan door de schakelaar moet te groot?

Fun while it lasted: World Community Grid!

• thegeronimo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:30

thegeronimo

Ich bun ut mer....

Naar mijn idee is dat helemaal niet zo gek dat het spanningsverschil tussen 2 bruine draden 0 zijn. Want dat zijn de fasedraden. Als je tussen GROUND en een bruine draad meet moet er de spanning van 1 fase opstaan.
3x bruine draad = 3 fases.

Verder veel succes ermee.

The only thing to fear is fear itself

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Bij een normale drie fasen aansluiting hoort er 400 V tussen ieder paar fasen te staan, en tussen een fase en de nul 230V. Dat is het principe van krachtstroom, 400 V tussen twee fasen.

Verwijderd

Fases zijn 120° van elkaar verschoven en er zou dus idd een spanning tussen gemeten moeten worden.
Lijkt me ook dat deze drie draden van dezelfde fase komen en opgesplitst worden, waarschijnlijk om dezelfde reden die je aangeeft, om het vermogen niet te hoog te laten komen door 1 schakelaar.

Wat er de exacte reden voor is, geen idee... mss om drie aparte groepen te bekomen die zowieso apart van elkaar kunnen fungeren zonder dat ze allemaal uitklappen moest er iets finaal foutlopen in de bedrading?

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Mjah, daar zit inderdaad ook wel wat in, als er een draad breekt of losschiet, dat er dan maar 1/3 van de groepen uitvalt.

Wat misschien ook nog een reden kan zijn, áls je nu over wil op een 3 fasen installatie moet je alleen voor de hoofdschakelaar de vertakking weg halen, en de drie 'echte' fasen er op aan te sluiten.

Toch vraag ik me af of iemand dit eerder bij de hand heeft gehad?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je legaal bezig bent en dus niet de zegeltjes verbroken hebt en dus alleen na de kWh meter zit te kijken, dan heb je er geen enkel idee van hoe die 3 draden zijn aangesloten zijn. Maar als je 0 volt tussen de bruine draden meet en 230V tussen fase en 0 zou je moeten concluderen dat ze allemaal 230V in dezelfde fase hebben. Als het goed is moet je tussen de verschillende fasen van een 3-fase systeem 400V meten, zoals je ook zegt.

Conclusie moet zijn: allemaal 1-fase 230V.

En de reden van de 3-polige schakelaar kan zijn dat een vorige bewoner 3-fase had, of dat alles gewoon is voorbereid op 3-fase. Ik zou me daar verder niet over verwonderen.

[ Voor 37% gewijzigd door Maasluip op 20-07-2006 14:20 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 23:16

Arnold-D

Nad - Feel The Power

je hebt ook kans dat je andere 2 fases niet zijn aangesloten...
moet je eerst om vragen bij de gemeente...dacht ik :)

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Ik ben legaal bezig jah, ik zag die zegeltjes hangen, en heb daar dus maar niet aan gesleuteld :)

Verwijderd

ghost-rider schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:25:
je hebt ook kans dat je andere 2 fases niet zijn aangesloten...
moet je eerst om vragen bij de gemeente...dacht ik :)
Ik denk dat je dan bij je elektriciteitsleverancier moet zijn. Nuon ofzo.

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 23:16

Arnold-D

Nad - Feel The Power

heb je ze wel nodig trouwens??

en waren ze eerst wel ingebruik??

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Lijkt me niet. Als alles op 1 hoofdzekering aangesloten is die zwaar genoeg is is het geen probleem.
en waren ze eerst wel ingebruik??
Als hij nu geen spanning tussen de fases in meet was het dus nooit aangesloten.

Dit soort 'geintjes' kom je wel vaker tegen. Er is gewoon preventief een 3-fase hoofdschakelaar in gezet voor het geval er later wel 3 verschillende fases aangesloten werden.

Je kan gewoon alles 3 de draden op een rail zetten en vanaf daar de fase verdelen over de groepen, of je kan de 3 bruine draden als verschillende fases 'zien', en dus de groepen mooi verdelen over die 3 draden. Als je later wel 3 fases in je huis aan laat leggen, dan zijn je groepen vast verdeeld over de fases :)

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Dan ga ik die laatste optie maar gebruiken, gewoon de 3 draden als 3 fases zien, dan kan ik later altijd nog overgaan op 3 fasen als het nodig mocht zijn.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Het komt ook wel eens voor dat iedere woning van de 3 fase er 1 wordt gebruikt. Zo kan het dus zijn bij een stroomuitval op 1 van de fase dat niet de hele buurt zonder zit. En er toch nog verlichting is in de straat.

Bij stroomuitval op 1 van de fasen heb je dan 1 donker 2 licht en zo verder.

(En dat op 1 dezelfde kleur draad dezelfde fase zit is wel zo plezierig ;))

[ Voor 12% gewijzigd door Steefph op 20-07-2006 15:50 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Ik heb inmiddels m'n groepenkast verbouwd, en hierbij dan het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/9324/groepenkastif6.jpg

De oorspronkelijke groepenverdeling is behouden gebleven, groep 1 tot 4, alleen heb ik alle buitenverlichting/bel/schuur op een nieuwe groep (5) gezet. Als ik ooit nog over wil gaan op 3 fasen kan dat, de drie 'setjes' (aardlek + 2 automaten) zitten elk op een aparte 'fase'.

Bedankt voor het advies iedereen! :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
drie bruine draden zijn 1 fase... 3 fase draden zijn bruin-zwart(met witte binnenkant)-zwart(met gele binnenkant)...

Je mag zelf volgens mij niet zomaar aan de 3-fase installatie in je stoppenkast komen... moet door een erkende installateur gebeuren. Anders is je brand en andere ongelukkenverzekering niets meer waard...

Een draad 6mm2 naar drie 2,5mm2 draden vertakken en dan allemaal apart zekeren is heel normaal...
Die 6mm2 draad is 25A gezekerd en als die 2,5 mm2 draden zijn 16A gezekerd... er zal dus nooit 25A door die 2,5 mm2 draden lopen...
Zo sluit je de groepen aan...

samengevat: je hebt geen 3-fase...

[ Voor 5% gewijzigd door MeMoRy op 25-07-2006 14:01 . Reden: typo ]

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1