https://fgheysels.github.io/
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Maar het ziet er ook niet echt uit als een D3 he... of zouden ze hem dan toch eindelijk aankondigen.
[ Voor 195% gewijzigd door Silent Thunder op 20-07-2006 13:00 ]
Dat denk ik niet; ik denk dat die eerder in een lager kosten-segment zal vallen (affordable).YellowCube schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 12:56:
een soort D200s o.i.d?
Eerder een D80 oid ?
Zou dat echt een meerwaarde hebben in de line-up?whoami schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:01:
Eerder een D80 oid ?
Ik denk dat ik het ff op een D3 hou
De D3 zou dan toch moeten gaan concureren met de Canon 1Ds MKII's enzo.
Nou jah, min of meer concurren met de 1D dan. Een antwoord op de 1ds hebben ze nog niet; maar dat FF is weer een verhaal opzich
[ Voor 45% gewijzigd door Silent Thunder op 20-07-2006 13:16 ]
Verwijderd
en zo is het voorspeld!
zonder je bericht gezien te hebben, dacht ik ook gelijk aan een D80.whoami schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:01:
Eerder een D80 oid ?
gezien de 10,2 megapixels lijkt het erop dat nikon van sony sensoren gebruik blijft maken, in dit geval dezelfde als in de alpha 100. zou dat een verstandige keuze zijn, of had nikon beter bij een andere sensorbakker kunnen gaan shoppen? stel dat de alpha 100 een groot succes wordt, dan denk ik dat sony in de eerste plaats voor haar eigen camera's sensoren gaat maken en dan later pas gaat kijken of er eventueel nog wat voor nikon over is. met de d200 waren er al wat leveringsproblemen, volgens mij is het niet goed wanneer ze dat nu met een nieuw model weer krijgen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dus geen grotere zoeker, geen 5 fps, geen gripmogelijkheid
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
In het D200-topic hoort het in ieder geval niet thuis, ik heb de berichten afgesplitst naar een nieuw topic. Over 20 dagen zal de startpost dan wel een update krijgenwhoami schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 12:51:
Ik weet niet goed waar het thuishoort, maar binnen 20 dagen wordt er blijkbaar een nieuwe Nikon gelanceerd:
http://nikonimaging.com/global/
Overigens denk ik ook aan iets als een D80, of in ieder geval een opvolger van de D70(s). We zullen zien
Volgens deze site nog dik 18 dagen.
Aan de draagriem verbindingen te oordelen.... een D70s opvolger.
member of the Dark side: black Nikon gear
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Zullen weinig functies aan toegevoegd zijn, omdat ze anders de D200 weer gaan beconcurreren en zeker als de D70s dan uit het assortiment gaat, een gat in het assortiment valt.
edit: @hierboven: een D50 opvolger rust je niet uit met een 10,2mp sensor, dan kilt ie je D70s. En een uitgeklede versie al helemaal niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Henk op 20-07-2006 14:02 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Lijkt me ook, samen met wat glasZoefff schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:50:
[...]
In het D200-topic hoort het in ieder geval niet thuis, ik heb de berichten afgesplitst naar een nieuw topic. Over 20 dagen zal de startpost dan wel een update krijgen
Overigens denk ik ook aan iets als een D80, of in ieder geval een opvolger van de D70(s). We zullen zien
D70 is van april 2004, tijd voor een update dusRemy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:19:
[...]
Van Nikon Zweden: er zit wat aan te komen, heb mezelf even ingeschreven voor het nieuwtjeIk verwacht een 70-300 VR, en/of een refresh van de 80-400, dit keer met AF-S en een extra coating.
Mogelijk een D3H/X-achtig iets of een opvolger van de D70-serie, maar die kans is niet zo heel groot naar verhouding
Gezien die Flash-anim op de Nikon-site een D200 Lite: wel de MP, niet alle uitgebreide functies en de 'dikke' body. Ben benieuwd of Nikon es geluisterd heeft en ook met die nieuwe serie een vertical grip gaat leveren zoals Canon dat doet met al zn cams, of dat het een D200-only aangelegenheid blijft.
Ook, gezien de 10,2MP, of de beeldkwaliteit hetzelfde is als van de D200 of niet: wie weet wat ze hebben kunnen tweaken sinds de intro in nov 2005.
En dit ding wordt natuurlijk een directe concurrent voor de Sony Alpha 100
[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 20-07-2006 14:03 ]
Op de fiets vervuil je niets!
True... niet gelezenRedXraD schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:58:
edit: @hierboven: een D50 opvolger rust je niet uit met een 10,2mp sensor, dan kilt ie je D70s. En een uitgeklede versie al helemaal niet.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Zou heel goed kunnen. Echter denk ik niet dat ze onder een grip uitkunnen, de grote concurrent heeft ook op al z'n modellen (zelfs de 350D) al gripmogeljikheden.YellowCube schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:39:
wat dacht je dus van een gewone D70 met een 10.2 MPixel sensor?
Dus geen grotere zoeker, geen 5 fps, geen gripmogelijkheid
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Wil je dat niet meer zeggenquestionmarc schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:14:
De D70 is inmiddels ook wel behoorlijk bejaard aan het worden!

Is een (standaard)grip dan echt een sellingpoint voor een consumercam? Als je professionele aspiraties hebt, neem je toch een professionele camera (waar dus een grip bij geleverd kan worden)?Arfman schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:28:
[...]
Zou heel goed kunnen. Echter denk ik niet dat ze onder een grip uitkunnen, de grote concurrent heeft ook op al z'n modellen (zelfs de 350D) al gripmogeljikheden.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Precies ja. Voordeel is dat je camera (in het geval van de 350D noodzakelijk imho) een stukje hoger wordt wat makkelijker vastpakt.c70070540 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:02:
Wat is een grip? Zo een ding (batterijhouder) die je er onder schroeft?

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.
Met de pro-analoge serie (F-nummertje) was Nikon juist teruggegaan toendertijd: van een vaste grip met de F5 naar een optie met de F6. Alle pro dSLRs van Nikon hebben een vaste grip meegekregen, en velen zeggen, waarom zou je hem eraf halen? Toch zou ik af en toe best die keuze willen hebben als ik met mn F5 of andere pro-body schiet: gewicht, opvallendheid, lompheid. Soms wil je je publiek gewoon niet laten schrikken door je bigass camera, en zo´n grip voegt toch wel wat body toe.littlejoannes schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:55:
[...]
Is een (standaard)grip dan echt een sellingpoint voor een consumercam? Als je professionele aspiraties hebt, neem je toch een professionele camera (waar dus een grip bij geleverd kan worden)?
Velen waren zeer teleurgesteld dat de D50 en D70(s) geen optionele grip meekregen van Nikon: velen zijn daarom ook later voor de D200 gegaan, oa om die grip
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
En als je dat soort activiteiten onderneemt zal je toch ook sneller aan de D200 / 30D etc zitten.
Maar een grip op een, laten we wel wezen, een pro-consumercam of op zijn hollands: veeleisende hobbyist
@c70070540 dat is een grip dit niet van Nikon afkomstig is. En het gaat hier over officiele grips van Nikon.
Ze hebben het over een 'officiële' grip van Nikon zelf met een normale verticale ontspanner. Dat bestaat niet voor Nikon, er zal altijd een draadje buitenom moeten gaan.c70070540 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:25:
Toch heb ik echt een grip bij mijn camera. Een D70s, dus waarom er hier dan 2 keer gerefereerd wordt naar het niet beschikbaar zijn van een grip voor de D70, snap ik niet.
Hmm, ik moet opletten, wat hij hier boven mij dus zegt.
[ Voor 8% gewijzigd door urk_forever op 20-07-2006 15:39 ]
Hail to the king baby!
Overigens kan ik het bij die mini Canon's wel begrijp als Europeaan heb je hem nodig.
Overigens wordt het volgens mij inderdaad een goedkope D200 ofwel opvelger van de D70 maar dan niet zozeer uitgeklede mogelijkheden maar lichter van constructie lees kunstsof.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Compensatiedrang, haha!Frogmen schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:42:
Ik heb toch een beetje het idee bij een grip, als vroeger met een winder (vooral stoer zonder film erin anders werd het duur) dat het vooral compensatie drang is. Ik heb zelf juist bij de Nikons niet de behoefte aan een grip en extra accuduur leuk maar als die ene accu na een dag continu aan en 400 foto's leeg is waarom 2 erin. Verder heb ik zelfs met mijn 80-200 AFs 2.8 voldoende steun.
Overigens kan ik het bij die mini Canon's wel begrijp als Europeaan heb je hem nodig.
Overigens wordt het volgens mij inderdaad een goedkope D200 ofwel opvelger van de D70 maar dan niet zozeer uitgeklede mogelijkheden maar lichter van constructie lees kunstsof.
Een grip is soms pure noodzaak. Denk eens aan vertical shots. Zonder grip kost het je je pols als je een beetje stevige body/lens/flitser combo hebt, en zelfs met een lichtere setup is vertical grip gewoon superfijn.
Over accu-duur: als je veel met lenzen werkt die dorstig zijn qua AF(S) en VR, je veel je resultaten bekijkt etc gaan je accu´s ineens niet zo lang meer mee, en ben je best blij met 2
Voldoende steun is niet de issue, balans wel: een dikke lens heeft nu eenmaal baat bij een dikker tegengewicht, da´s simpele natuurkunde en simpele ergonomie
Dit zijn overigens mijn eigen praktijkervaringen met Nikons met èn zonder (vaste) vertical grip: de ervaringen van jou mbt die grips kunnen natuurlijk anders zijn
idd, onzin. Ik heb een nikon D50 met grip, die puur en alleen voor de power, grootte en gewicht zorgt. Maar dat was ook precies hetgeen wat ik miste in mijn D50, ik heb erg grote handen en heb allang gemerkt dat ik met wat meer gewicht mijn cam stiller kan houden. Ook die 2 accu's die erin zitten zijn erg fijn.
Om nou een grip te gaan kopen om je cam er stoerder uit te laten zien is klink klare onzin.
Verwijderd
dat laatste lijkt me het meest logische. hij vertoont redelijk veel overeenkomsten met de D70 en een D50s (of andere opvolger van de D50) zal echt niet een tweede scrollwieltje krijgen...Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:10:
Ik denk dat een D50s ook wel kans maakt eigenlijk, of inderdaad een échte opvolger van de D70.
verder heeft frogmen wel een punt. hoeveel mensen hadden er vroeger wel niet een motordrive en gebruikten die nooit? het gros, zeker de hobbyisten, die schoten er echt niet in een paar seconden een heel rolletje doorheen. zo'n ding was puur compensatiedrang.
en dat is in sommige gevallen een grip net zo goed. kijk, natuurlijk zijn er voldoende (goede) redenen om een grip op je body te zetten. maar de meeste hobbyisten hebben zo'n ding echt niet nodig, maar ja, het staat natuurlijk wel heel professioneel zo'n grote body.
als je nou veel op het telebereik werkt en dan ook nog eens grote lichtsterke lenzen voor dat werk gebruik, dan kan ik me goed voorstellen dat je een grip gebruik. maar voor zo'n budget telelens heb je dat met een camera met een goede ergonomie zoals de d70 echt niet nodig.
alleen bij de 350D van canon kan ik me voorstellen dat je sowieso een grip gebruikt, maar dat komt alleen door de slechte ergonomie van die camera.
Dus ja, dat is iets wat ik mis op mijn D70 en dat heeft neits met compensatiedrang te maken.
Daar heb ik mijn Bigma al voor
Dat vind jij. Maar mijn pink vloog constant onder mijn D50 door, en zeker op 300mm kan ik mijn cam nu een stuk stiller houden omdat ie zwaarder is en lekkerder in de hand ligt.lateef schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:22:
maar voor zo'n budget telelens heb je dat met een camera met een goede ergonomie zoals de d70 echt niet nodig.
Ik zeg niet dat de ergonomie van een D50 slecht is, zonder grip red ik het ook echt wel, maar een grip heeft wel degelijk toegevoegde waarde op een D50 of een D70(s).
Arfman schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:39:
Daar heb ik mijn Bigma al voor
kijk als je een bigma hebt, kan ik het wel begrijpen, maar met zo'n kleine lichtzwakke 55-200, 70/75-300 ofzo heb je zo'n grip echt niet nodig.
Anyhoe, ontopic: (just in case you were thinking of buying a Sony Alpha) staat er bij het DPReviewbericht hier: http://www.dpreview.com/n...072001nikondslrteaser.asp . Slim van Nikon om, nu het nog kan, zoveel mogelijk klanten weg te lokken bij Sony of op zn minst te laten wachten tot er een 2e 10,2MP budget-dSLR op de markt is. Hopelijk heeft R&D van Nikon zich niet teveel hoeven haasten voor de intro.
gelukkig kan jij wel voor anderen beoordelen dat een grip soms pure noodzaak is...Remy schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 17:03:
lateef: gelukkig kan jij dat niet voor anderen beoordelen
maar laten we inderdaad maar weer on-topic gaan.
Is dat voldoende om de prijs te kunnen drukken denk je?Frogmen:
Ik denk niet dat de grote kosten zitten in het materiaal dat voor de body gebruikt wordt.
een d80 kost hen vooral minder omdat ze ongeveer alle r&d uit de d200 'kosteloos' in de d80 kunnen stoppen.
Hell, voor dat geld ga zelfs ik denken aan een upgrade, ook al doet de D70 nog altijd precies wat hij moet doen: lekkere platen schieten.
Ik heb zaterdag geruime tijd met de D200 mogen spelen, en dat is toch wel een heel erg mooi apparaat, vooral al die knopjes voor metering, af-selectie en dat soort dingen, heerlijk
en zo is het voorspeld!
Ja, vooral nog ff Remy aanvallen en dan zeggen dat we ontopic moeten.lateef schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 17:16:
[...]
gelukkig kan jij wel voor anderen beoordelen dat een grip soms pure noodzaak is...![]()
maar laten we inderdaad maar weer on-topic gaan.
Remy zegt nergens dat een grip een must is voor iedereen, het is gewoon handig als je grote handen hebt en als je langer met je batterijen wil doen. Ik heb op mijn D30 ook een grip, eerst fotografeerde ik met erg lichte Tamron objectieven, toen had ik hem vooral voor de batterijduur, de portretontspanner en het feit dat ik hem beter in m'n hand vond liggen. Nu met zwaardere objectieven (lees: lichtsterker vooral) is het nog meer z'n geld waard _vind ik_. Als je kleine handen hebt en het bij je kitlens laat qua objectieven, dan is een grip niet echt hard nodig. Een batterij is natuurlijk wel zo gewisseld, hoewel je dan net weer een fotomomentje kunt missen (dat moment kent iedereen wel denk ik, gebouwen en andere meuk die niet beweegt fotografeer je altijd met volle batterijen en op de een of andere manier gaan die krengen leeg als je een klein, beweeglijk kind of dier op de foto wil zetten

Ik hoop voor de Nikon gebruikers dat er een grip op deze, nog onbekende, camera komt. En als ik ergens m'n geld op in zou moeten zetten, zou het op een D70S opvolger zijn. De D50 is nieuwer voor zover ik weet en zou echt niet zomaar boven de D70S worden geplaatst met zo'n 10MP sensor
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
En zoals al eerder gezegd, dat zouden ze bewaren voor een echt grote fotobeurs.
Gezien het voorste scrollwieltje en de grootte van de de body.
Omdat ik verwachte dat ze het Nikon logo even groot gelaten hebben heb ik Photoshop gestart.
Hieronder is het (geringe) verschil te zien, het meest opvallende is de stukken kleinere ruimte, daar waar (eerst?) een flitser zit/zat...

De D70 links en het productplaatje dat terug te vinden is op de website uit de openingspost rechts

Rood = D70, Groen = Nieuw model
Het enige grote verschil dat terug te zien is is het keuzewieletje. Deze lijkt op het wieletje dat de D100 eerder gebruikte.
Ik heb nu een D70s en ben hier uitermate tevreden over, hoewel ruim 10 megapixels natuurlijk ook aantrekkelijk is, hopelijk voegen ze er ook de mogelijk tot een grip aan toe.
Wat ik overigens wel hoop is dat de nieuwe camera ook Compact Flash blijft gebruiken! Gezien ze bij de D50 overgestapt zijn op SD.
Wat eet de D200? Dit kan ik zo snel niet terugvinden
We wachten af!
[ Voor 8% gewijzigd door Johnvh op 20-07-2006 21:10 ]
En ik denk ook niet dat ze in hun reclame-boodschap de term 'Affordable' zouden gebruiken als het om een FF dslr gaat.RedXraD schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 21:04:
@den 150: Dan zou er ws. meer Mp in zitten en dan denk ik dat de grip al ingebouwd zou zijn
Photokina bv.En zoals al eerder gezegd, dat zouden ze bewaren voor een echt grote fotobeurs.
Ik heb op een ander forum opgevangen dat Nikon op Photokina een 'vitrine-model' van een FF DSLR zou tonen. Dat zijn natuurlijk allemaal geruchten.
Compact Flash.Wat eet de D200? Dit kan ik zo snel niet terugvinden
[ Voor 7% gewijzigd door whoami op 20-07-2006 21:13 ]
Verwijderd
En ik hoop van harte dat elke komende cam dat nu ook blijft gebruiken (voorlopig dan). Mijn D50 eet alleen SD, en dat is toch echt veel te priegelig en kwetsbaar voor mij.
Maar op de aanschaf van een cam is die paar euro voor een SD/CF kaart imho het vermelden niet waard
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
uiteindelijk maken de lenzen meest de foto (naast de fotograaf natuurlijk), de doosjes zijn enkel een zaak van gebruiksgemak, en hoe makkelijker te gebruiken, hoe duurder.
wat die vergelijking hierboven betreft zou het wel es een fullframe kunnen worden, blijkbaar zit er geen flits onder dat kapje (tenzij die dingen tegenwoordig erg plat zijn?)
Ik zie FF niet echt als 'affordable' op dit moment.
Maak je niet dik/druk, D70s krijg je geen spijt vanVerwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:09:
D*mn, zojuist een Nikon D70s aangeschaft omdat ik het wachten op de Sony Alpha 100 zat was...
Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |
Ze worden idd steeds platter. Hieronder heb ik op basis v.d. identieke objectieven de cams op schaal gemaakt, dan zie je het verschil tussen de hoogte v.d. flitsdeksels.Nimrod schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:32:
wat die vergelijking hierboven betreft zou het wel es een fullframe kunnen worden, blijkbaar zit er geen flits onder dat kapje (tenzij die dingen tegenwoordig erg plat zijn?)

FF geloof ik helemaal niks van. Als Nikon dat ooit doet zullen ze dat in een super hi-end model doen met zéker meer dan 10.2Mpx.
Met bovenstaande plaat wil ik ook nog héél even inhaken op die opmerkingen over de grip (compensatie geneuzel). Hoewel de D200 zelfs enkele milimeters groter is dan de D70 is de nuttige hoogte v.d. grip kleiner dan die v.d. D70. Naast dat dit plaatje het laat zien is het ook mijn eigen ervaring. De D200 is wat dat aspect betreft écht te klein voor mijn handen, zeker met wat zwaardere objectieven. Dus er zijn meer redenen om voor een grip te gaan dan het geleuter over 'stoer' en 'compensatie'

Verwijderd
Dit is een beetje een nutteloos topic imho...
Ik durf vanaf hier, achter mijn bureautje, en alleen de foto's op internet gezien te hebben, te zeggen dat dit de D80/D90 is/wordt. Er zit een popup flash op (die inderdaad erg plat is, maar de streep is duidelijk te zien) dus een high end model is uitgesloten (dan hadden ze er ook meer mpix ingestopt). Daarnaast is de D70/D70s het oudste model van Nikon, dus die is simpelweg aan de beurt.
Incorrect: De D2H is het oudste model, van december 2003 (intro juli 2003): D70 is van april 2004. De refreshes tellen niet, de s-jes dusArfman schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 09:00:
... Daarnaast is de D70/D70s het oudste model van Nikon, dus die is simpelweg aan de beurt.
Ook leuk leesvoer: http://bythom.com/roadmap.htm
En dat laatste kan ik goed geloven, als Sony niet met een 10 mpix instapcam op de markt was gekomen had Nikon de D70s nog wel een jaartje gegeven.
Maar om dan ook maar even mee te doen:
Ik denk dat het een D150 wordt.
Eerst had je de D50. D70 en D100suspect schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 12:14:
Ok, dus de conclusie is dat de opvolger wordt van de D70.
Maar om dan ook maar even mee te doen:
Ik denk dat het een D150 wordt.
Dus nu krijg je de D150, D170 en D200
Interessante vraag lijkt mij: als dit inderdaad de D90(?) wordt, wordt er voor dit model dan ook een nieuwe kitlens ontwikkeld?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik betwijfel of er een nieuwe kitlens bijkomt. De 18-70/3.5-4.5 voldoet prima voor dit segment van de markt. Het enige wat ik hieraan zou kunnen toevoegen zou VR zijn, maar dan kom je erg dicht in de buurt van de 24-120VR. Ik denk dus dat 'ie gewoon met de 18-70 geleverd gaat worden.Rudedadude schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:26:
Interessante vraag lijkt mij: als dit inderdaad de D90(?) wordt, wordt er voor dit model dan ook een nieuwe kitlens ontwikkeld?
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"
Hear me now and don't forget - I'm not the man my actions would suggest
Waar ik zelf op hoop, maar wat ik niet verwacht, is een ingebouwde VR en/of een AF-systeem waarbij je bij AF-C de keuze hebt tussen framerate- en focus-priority. Ik vind het huidige AF-C-systeem van de D70 namelijk redelijk onbruikbaar daar deze alleen framerate-priority heeft. Met andere woorden, foto's worden gewoon genomen of ze nu wel of niet scherp zijn (camera wacht niet op het scherpstellen, maar neemt gewoon 3 foto's er seconde).
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

EDIT: Wat opvalt is de gewijzigde layout van de knoppen (let op prullenbak en multishotselector). Ook lijkt de On-Off schakelaar een derde stand te hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Arfman op 26-07-2006 15:49 ]
Op de tweede foto lijkt het ook net alsof er een SD-compartiment zit en geen CompactFlash.Arfman schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:47:
Zojuist zijn er foto's gepost op DPreview door iemand. Misschien zou hem dit wel kunnen zijn, ik zie zo 1-2-3 geen overduidelijke fotosoepkenmerken. Ze staan ook op een Nikon server.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
EDIT: Wat opvalt is de gewijzigde layout van de knoppen (let op prullenbak en multishotselector). Ook lijkt de On-Off schakelaar een derde stand te hebben.
><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>
Verrek, je hebt gelijkbluppy2 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:51:
[...]Op de tweede foto lijkt het ook net alsof er een SD-compartiment zit en geen CompactFlash.
toplcd-backlight, wat de D50 niet heeft en waar de D70(s) een aparte knop voor heeftOok lijkt de On-Off schakelaar een derde stand te hebben.
[ Voor 39% gewijzigd door Remy op 26-07-2006 15:59 ]
Er zitten minder knoppen naast de zoeker, zou dit gedaan zijn om de zoeker groter te maken?
En de toplcd groter, die heeft nu dezelfde maat als 't toplcd van de D200. Dit zou betere batteryinfo en/of meer AF-punten kunnen betekenen. Ik zie naast de mount trouwens ook een FUNC-button zitten: erg fijn. Ook fijn om te zien dat ie nog IR-remote heeft en het niet weg is gehaald zoals bij D200Arfman schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 16:01:
Dat van die D100 map had ik ook gezien, misschien om mensen die random /D80 directories gaan gokken te slim af te zijn?
Er zitten minder knoppen naast de zoeker, zou dit gedaan zijn om de zoeker groter te maken?
Ik wil de foto's wel even zien namelijk
Die werken niet meer nu, verrassend genoegArfman schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:47:
Zojuist zijn er foto's gepost op DPreview door iemand. Misschien zou hem dit wel kunnen zijn, ik zie zo 1-2-3 geen overduidelijke fotosoepkenmerken. Ze staan ook op een Nikon server.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb ze weer te pakken, en gelijk even een analyse:
Voor:

- custom function button naast de mount
- IR-remote net als D70-serie, D50 en D200 hebben dit niet
- grotere lens release knop zoals D200
- 'onderkant' van de lensmount komt zoals de D50 tot onderaan de body: bij D70-serie zit dit hoger: mogelijk bij deze D80 door een grotere viewfinder
- body is afgeronder dan de D70
Achter:

- flash opslag klep zoals D50, D200: mogelijk combi SD/CF-geheugen, of alleen SD of CF?
- bracket knop is weg vgl bij D70
- trash knop is ok knop geworden
- main command dial is kleiner of zit dieper in de body weggestopt
- 2,5" scherm overgenomen van D200
- viewfinder vorm en rubber overgenomen van D200
Met lens:

- linkerkant van de body (hier rechts) 1 grote rubberen afdichting zoals D200 voor de I/O
- extra knop naast het logo aan de linkerkant, onder de flash popup/FEC knop: mogelijk fysieke flash-release zoals D200?
Van boven:

- groter topdisplay, overgenomen van D200
- aparte AF knop naast display, onder de shoot-mode knop
- D70 LCDbacklight-knop zit nu onder de powerswitch zoals D200/D2-serie
Verder veel knopjes voor directe bediening, ik zie een AF-knop (zal deze schakelen tussen AF-C en AF-S, of de AF-veld selectie?) en een lichtmeting knop. Ook is de bracketing-knop verplaatst naar de rechterkant, naast de top-lcd. Wel jammer dat er nog steeds zo'n mode-knop op zit die makkelijk verdraait, maar vooruit
Ik vind het er vooralsnog erg goed uitzien, en ben benieuwd naar de specificaties
@hieronder, je hebt gelijk, ik zit weer eens te slapen

[ Voor 6% gewijzigd door Res-q op 27-07-2006 00:02 ]
en zo is het voorspeld!
Dat is de continuous shooting mode knop, om te wisselen tussen single shot, timer, continuous en (timer) IR-remote: niet de bracket knop die BKT heet op de D70(s) en D200. Echter kan het zijn dat ook met die knop bracketing gekozen kan worden, dat is dus niet duidelijkOok is de bracketing-knop verplaatst naar de rechterkant, naast de top-lcd.
SD zou ik aan de ene kant vreemd, aan de andere kant logisch vinden. De D50 heeft al SD dus makkelijk voor upgraders, en SD-geheugen is snel, klein en wordt steeds goedkoper: een geduchte concurrent voor CF dus. De 1Dmk2/1Dsmk2 heeft bv SD en CF samen, en gezond SD in zo'n cam is sneller dan CF qua wegschrijven: het kan zijn dat men al een beetje richting de limieten van CF I/O aan het gaan is met de nieuwe dSLRs terwijl SD-geheugen nog heel wat headroom heeft.
Het meeste was mij inderdaad ook al opgevallen. Als alles klopt wat je zegt zie ik zo 1-2-3 niet waarom ik, na mijn D70, naar een D200 zou moeten gaan. Eerst maar eens wachten totdat de D80 uit is, en dan de specs tussen D80 en D200 vergelijken, en een eventueel upgradepad kiezen, maar dat durut sowieso nog maanden.
Dit topic is gesloten.